Rews

365 Dni (2020) - recenzia

Už je to celkom dlho čo som naposledy prispel filmovou recenziou. Tak som sa dnes rozhodol, že si niečo povieme o novom poľskom filme "365 Dni". Natočené podľa predlohy od Blanky Lipińskej. Knihu som nečítal, no myslím si, že ani nie je nutné ju čítať. Myslím si, že autorkine slová, ktoré sú na anglickej Wikipédii povedia asi všetko čo potrebujete vedieť - "Lipińska said that the inspiration for her erotic trilogy was Fifty Shades of Grey and a personal holiday trip to Sicily." Na úvod teda poviem, ak sa vám páčila filmová adaptácia trilógie "Fifty Shades Of Grey", myslím si, že si rovnako užijete aj tento film. Ak nie, najlepšie bude zaradiť spiatočku a pohľadať niečo iné. Lebo skoro všetko čo sa dá povedať o Fifty Shades filmoch platí aj pre tento film. Ale, aby som bol fér, povedzme si najprv niečo o pozitívach, ktoré som na filme našiel.

Myslím si, že film je natočený celkom kompetentne. Barbara Białowąs a Tomasz Mandes pravdepodobne vedeli čo majú robiť a napriek tomu, že scenár im nedáva moc možností urobiť z toho kvalitný film, robia čo sa dá. A na pohľad vyzerá film celkom solídne. Prostredie je dobré, kostýmy a šaty vyzerajú väčšinou veľmi dobre a film má v sebe určitú dávku elegancie. Hovorím ale určitú, lebo sú tu scénky, ktoré mi prišli jemne na hrane. A rozhodne neboli elegantné. Sexuálne scénky sú natočené celkom dobre a pôsobia aj sexy. Dokonca by som povedal, že po sexuálnej stránke majú aj naši hrdinovia celkom dobrú chémiu. O emocionálnej stránke sa to isté povedať nedá, ale k tomu sa dostanem za chvíľu.

Laurina najlepšia kamarátka Olga je podľa mňa celkom dobrá postava. V zmesi toho čo sa tu nachádza je asi jediná postava, ktorá ma vie rozosmiať pre správne dôvody. A kedykoľvek povie: "Kurwa", pôsobí to veľmi úprimne. Jej hlášky ma bavili a jej reakcie sú aj celkom ľudské. Takže pochvala v tomto smere pôjde aj Magdalene Lamparskej. Myslím si, že pozitívne stránky filmu sme si užili. Teraz poďme k meritu. Čo na filme nefunguje? Realita je taká, že ... všetko ostatné.

Začnime tým najväčším mínusom celého filmu. Dialógy. Možno je super divať sa na sexuálne scénky medzi Laurou a Massinom, no počúvať ich dialógy rozhodne nie. Nemajú absolútne žiadnu hĺbku, každá veta je obohrané klišé a nikam ten vzťah neposúvajú. Z toho titulu absolútne neviem na základe čoho ta reálna love-story vôbec vznikne. Pretože nikto to nerozpráva ako normálny človek. Nie je šanca počúvať tieto vety a tváriť sa, že dávajú našim hrdinom nejakú hĺbku. No čo to celé robí ešte horšie sú ich herecké výkony. Myslím si, že Anna Maria Sieklucka a Michele Morrone sami cítili, že tie dialógy ich nemajú kam posunúť a vôbec do nich nevedia dať nejaké skutočné emócie. A nie je ich vina, že to celé znie maximálne prázdno. Ani najlepší herec by nedokázal dať týmto vetám nejakú skutočnú emocionálnu momentku. Pretože takto rozprávajú len mizerne napísané literárne postavy. Nie skutoční ľudia.

A keď už som to načal, poďme si niečo povedať o našich dvoch hlavných hrdinoch. Nemyslím si, že toto je obraz, ktorý by mali mať ženy o mužoch, alebo samé o sebe. Laura predstavuje všetko, čo by žena byť nemala. Je doslova otrokom silného chlapa, ktorý ju uniesol a chce, aby sa do neho zamilovala. Ja úprimne neviem. Dá sa láska vynútiť? Tento film si očividne myslí, že áno. Stačí niekoľko správnych ťahov a zakopnutí a potom to proste príde. Laura je tu vykreslená ako bezbranná rebelantka, ktorá sa bráni, no keď zájde za hranicu svojich možností a stane sa niečo nepríjemné, odrazu si uvedomí, že s Massinom je asi vlastne bezpečnejšie. A on predsa riskoval veľa, aby ju ochránil. Takže ho zrazu milujem.

A čo sa týka Massina, to je ešte väčšia tragédia ako Laura. Predstavte si to samé. Unesie vás bohatý mafián zo Sicílie. A chce, aby ste sa do neho o 365 dní zamilovali, lebo ste jeho vyvolená. Prečo ste jeho vyvolenou? Lebo v deň keď mu zabili otca a jeho zranili videl jej podobu priamo pred svojimi očami a bol rozhodnutý túto ženu nájsť a mať len pre seba. Celú dobu sa k Laure správa ako k tovaru a my mu ako diváci máme veriť, že jeho city sú úprimné a láskavé. Nie sú. Vedie ho len vlastný egoizmus. A pocit, že môže mať všetko. Takže to je skutočne skvelá dvojica a ideálny pár o akom všetky ženy snívajú, že?

Príbehovo som to už trošku nakusol, tak by som len k tomu dodal, že tento film v podstate vo všetkom vykráda animovanú disney rozprávku "Beauty And The Beast". V podstate to prichádza úplne so všetkým. Odmietanie a rebelantstvo, vzplanutie a potom to vyzerá, že príde vytúžený happyend. Ako to celé dopadne si nechám pre seba, no je tu jedna vec, ktorú je treba povedať. Nepôsobí to ani trochu úprimne. Nie je jediný dôvod, pre ktorý by mala zrazu Laura precitnúť a uvedomiť si, že sa zamilovala. Čím? Že ju zachránil keď spadla do mora? A čo mal reálne urobiť? Nechať ju utopiť sa? Najmä ak je to žena, ktorú chce? V každom smere to pôsobí falošne.

A klinec do rakvy pre tento film je jeho soundtrack, ktorý ani na malý moment nemôže sklapnúť a nechať film voľne dýchať. Celý film máme v podstate len dve možnosti. Počúvať nejaké skladby, ktoré nám vysvetľujú čo sa deje, alebo otrasné dialógy našich hrdinov. Nie je nič medzi. Film je absolútne alergický čo len na minútku ticha. Žiadny moment nechcú nechať prirodzene vyznieť. Hudba nám musí povedať čo sa deje. A je to skutočne otravnejšie než to reálne znie.

Zhrnutie teda bude nasledovné. Nemyslím si, že je to film vhodný pre kohokoľvek. Mám pocit, že tento film dáva o láske absolútne zvrátené predstavy a zo žien robí bábiky, ktoré sa môžu zmeniť na poslušné. Ak z nejakého dôvodu milujete filmovú trilógiu "Fifty Shades Of Grey", tak toto je film presne pre vás. No osobne si myslím, že tie filmy sú neškodnejšie, než toto. Ja viem, že som skoro 32 ročný chlap a dielo určite nie je pre mňa, no to neznamená, že ľudia ako ja týmto filmom nerozumejú alebo, že si ich nemôžu pozrieť tiež. A úprimne hovorím, že by som veľmi rád povedal, aby ste si sadli k telke, zapli Netflix a film si pozreli. Ale keby som to urobil, bolo by to z mojej strany vysoko pokrytecké. Nevidím dôvod na to, prečo by ste to pozerať mali. Ja len dúfam, že film nejakým spôsobom nedá nikomu pocit, že násilie na ženách (či už fyzické alebo psychické) a vynucovanie si lásky je okey. Pretože to rozhodne nie je.

Hodnotenie: 2/10

autor: Endre-silentname, 7. júl 2020 12:13
201 odoberateľov
Endre-silentname

Čo môže človek o sebe napísať na 1000 znakov? Ťažko povedať. Človek si pamätá časy spred desiatich rokov, keď venoval Birdzu skutočne obrovské množstvo času. Dnes už žije úplne iný život. No niektoré veci sa nezmenili. Stále milujem písanie, stále milujem hudbu, knihy a najmä aj filmy. Možno keď budem mať záujem, tak môžem venovať aj pár názorov na pár obľúbených filmov. Ak vás to bude zaujímať. Plus si rád opäť vypočujem názory na svoje poviedky alebo básničky, ktoré možno opätovne niekedy zavesím. Je fajn sa po rokoch vrátiť. A dúfam, že tentokrát už na dlhšie, než na pár dní. :)

1. 1
    Midnight

31 ročný muž
    čo to zase píše?!

nemá to byť náhodou 365 dnÍ ?
  2. 2
    Endre-silentname

32 ročný muž
    letím niekde v oblakoch

@midnight Originálny poľský názov.
  3. 3
    Kokotis

24 ročný chalan
    Dolná krčma

@endre-silentname to koho fotku zajebalo do nahladu na nastenke? :D
  4. 4
    Endre-silentname

32 ročný muž
    letím niekde v oblakoch

@kokotis Úprimne... tiež by som rád vedel. :D
  5. 5
    Rebarboe

19 ročné dievča
    Kyjev, Ukrajina

Už len fakt, že celé toto dielo vzniklo na Wattpade, dáva divákovi/čitateľovi pocit, že má dočinenia so skutočným, majstrovským dielom.

Podľa mna -3/10
    Je to príšerné, dialógy sa nedajú počúvať, nikto takto v realite nekomunikuje. Ako si veľmi dobre poznamenal, postrádajú hĺbku. Správanie hlavnej ženskej postavy je nelogické a nepochopiteľné, vzhľadom na to, že je obeťou únosu. Konanie hlavných postáv je hodné lacného pornoscenára. Hovoriac o porne, na erotické scény v tomto filme sa nedá pozerať ani so zavretými očami, lebo sú príliš moc. Žiadne penisy, žiadne vagíny, ale aj tak som sa hanbila pri sledovaní viac ako keď sa pozerám na PornHub.

Keď si idem pozrieť film, chcem vidieť reálnu zápletku, nejaký zaujímavý character development, nie porno.
    Jednoducho stupídne, stupídne, sprosté, vulgárne, nelogické, jebnuté, vulgárne, lacné, pre nadržané ženy, ktorým správanie sa nášho mužského hlavného hrdinu príde sexy.—Piču makovú sexy, skôr na zvracanie!
    Jeden príšerný film, ktorý nešťastne reprezentuje Poľsko vo svete, pričom Poliaci majú hotové poklady,
    vývozné artikle,
    zlato vo svojej kinematografii, ale to samozrejme nikoho nezaujíma, lebo tam nie je hlavná postava primitívny Alfasamec a nejde len o sex a primitívnu lovestory.

Zároveň prosím ľudí, ktorí to považujú za dobrý film, aby sa šli vzdelať v tejto oblasti a prehodnotili svoj postoj k výplodom posteľnými fantáziami inšpirovaných tvorcov a celej Hollywoodskej debilnej produkcii
  6. 6
    Karlotiskot

32 ročný muž
    I'll Be In The Garage

Tento film sa dá zhodnotiť jednou vetou: V tomto porne bolo zúfalo málo šukania....
  7. 7
    Endre-silentname

32 ročný muž
    letím niekde v oblakoch

@rebarboe Myslím si, že k tomuto netreba viac povedať. Myslím, že si udrela klinec totálne po hlave.
  8. 8
    Openmindedfreak

30 ročný muž

Róża (2011), Chce się żyć (2013), Struktura kryształu (1969). Toto sú za mňa veľmi hodnotné filmy z PL kinematografie. Fifty shades som nevidel, takže toto nebudem mať už duplom potrebu vidieť :D
  9. 9
    Erixa

22 ročné dievča
    Trnavská nemocnica

Inak ešte navyše... Mne to vôbec neprišlo ako inšpirované 50SoG.... Skôr, ak ste niekto čítali, to pripomína knihu Alfa - tiež je žena odvedená k mužovi, do ktorého sa musí zamilovať (len tam sa ten chlap nesprával ako hovado) a takisto je ten chlap dokonalý, sexi, bohatý, vtáka má ako diabol a keď sa rozbehli tak súložili kde sa dalo...
  10. 10
    Purenarcissism

28 ročná žena