Keď spánok neprichádza, rátaj ovečky... Alebo?

Ten pocit, keď ráno vstaneš a už v tom momente sa tešíš, ako si večer znova ľahneš pod mäkkučkú perinku, trochu sa v nej pokrútiš, kým si nájdeš to správne miesto a nakoniec s myšlienkami v oblakoch zaspíš za pár sekúnd a snívaš svoje sny až kým sa ráno neprebudíš. Presne ten pocit sa mi v poslednom čase akosi stráca.

Nie, nechýba mi nič, ani ma nič netrápi a neťaží na duši. Len, jednoducho a prosto, nedokážem v poslednej dobe pokojne zaspať. 

A tak je to aj teraz. V posteli, mäkkej ako obláčik a vo voňavých perinách ležím zakuklená až po uši a čakám, kedy sa mi konečne podarí ponoriť do ríše snov. A keďže spánok nie a nie prísť, premýšľam. 

Premýšľam, sem-tam skúšam počítať ovečky (vraj to pomáha, ale na mňa to zatiaľ akosi nezaberá) alebo len tak si so zatvorenými očami predstavujem, čo ma v nasledujúci deň čaká a podobne (hej, uvedomujem si, že to nie je najlepší spôsob uspávania,  keď si človek predstaví koľko povinností má každý deň). Takže mi nezostáva nič iné ako "prelistovať" zopár stránok čo je nové vo svete (samozrejme, že väčšinou sú to negatívne veci, čo absolútne ničí môj spánok ešte viac) alebo znova zavrieť oči a započúvať sa do toho perfektného, priam až dokonalého, ticha.  

Hm, to ticho. Nie vždy je dokonalé - kvôli susedom, jednoznačne (vy, čo bývate v paneláku, určite viete, o čom hovorím, no nie?). Tí teda vedia, ako človeka naštvať. Hlavne, keď sa začnú o pol 1 v noci hádať ako zúrivé šelmy a doslova trieskať dverami až otriasa múry celej bytovky. Takých situácii tu už bolo mnoho, vedela by som vám o nich rozprávať, ale škoda slov. Alebo z druhej strany, vŕzgajúce dvere, na ktorých si milá tetuška (podotýkam ešte celkom mladá) nevie naolejovať pánty. Naozaj neviem čo je horšie.

Viečka mi pomaly tažejú od únavy, telo sa uvoľňuje, takmer zaspávam.... keď tu zrazu zašteká pes v dome, do ktorého by si aj kameňom dohodil (do toho domu, samozrejme). No povedzte mi, čo je toto za svet, keď už ani tento "milý havinko" odvedľa vás nenechá sa vyspať. 

Istý známy mi vždy hovoril: "Čo je ťažké na tom zaspať? Ľahneš, vypneš, spíš." Hej, vypneš a spíš. Úplne jednoduché, no nie? Obdivujem ľudí, ktorí sú ako on. Obdivujem tých, ktorí dokážu zaspať kedykoľvek a kdekoľvek, ešte k tomu za pár sekúnd, akoby ste lúskli prstami. Nedá sa to naučiť, skúšala som to - vypnúť myšlienky, nič neriešiť, nič si nepredstavovať, len spať. Nezabralo to. Možno som ten typ človeka, čo priveľa premýšľa a dume nad povinnosťami, starosťami, radosťami a ktovie nad čím všetkým ešte. Možno asi určite (perfektná kombinácia, z ktorej sa nedá, ale že vôbec, skonštatovať či určite alebo len možno). 

Krátko pred polnocou, hovorím si, že už by bolo načase snívať a preniesť sa tak bližšie k zajtrajšiemu ránu a ak chcem naozaj vstať vtedy, ako môj "pán budíček", mala by som už vypnúť tento tzv. poznámkový blok a naozaj ísť spať. Možno sa tentokrát pošťastí a v momente, ako toto dopíšem prevezme nadomnou kontrolu únava. Každopádne si želám (a snáď sa mi to raz splní), aby sa časom táto moja nespavosť stratila a už sa neukázala. Naozaj v to veľmi dúfam.

Dobrú noc 


Zdieľaj článok na facebooku
3 odoberateľov

Komenty k článku

  1. 1
    Georg21

    10 ročný chlapec
    ירושלים

    Ja sa radšej rovno rozprávam s pastierom...
  2. 2
    Kuko1965

    hrá sa, že má 0 rokov

    1. Zakry si hlavu vankúšom, tak aby ti trčal len nos. Oči a uši si prekry aby si bola v tichu a tme. V noci keď zaspíš vankúš aj tak odhodíš.
    2. Nepočítaj ovečky ale mysli na niečo pekné. Treba aby Tvoje predstavy sa týkali vody a slnka. Najlepšie si predstavovať že sa niekde opaľuješ pri vode na slniečku.
    3. 2 hodiny pred spaním nepozeraj TV ani nepozeraj na monitor.
    4. Chodievaj spávať v určitú hodinu
    5. Vytvor si spánkový rituál - rob pred spaním určité činnosti stále rovnako. Napr.: okúpať - pomodliť - vycikať - spať. A podobne.
    6. Nikdy sa nesnaž silou - mocou zaspať.
    7. Ráno hneď po zobudení vstań, nezostávaj v posteli.
    8. a 9.
    10. Ak ti to nepomôže, navštív spánkové laboratórium.

    Napokon je tu ešte iná, paradoxná metóda. Keď nemôžeš spať vstaň a skús robiť nejakú činnosť, ktorá vyžaduje sústredenie - napríklad rieš písomné matematické príklady, rieš hlavolami, hraj šach, a podobne. Ak ani to nezaberie, potom bod 10.
    Na 8. a 9. bod si neviem spomenúť. :-)
  3. 3
    Kuko1965

    hrá sa, že má 0 rokov

    8. som si spomenul - aspoň 1x za deň sa fyzicky unav.
  4. 4
    Vreskot000

    30 ročný muž

    myslím si že je to individuálne, závisí od pracovného preťaženia a podobne....
  5. 5
    Mayben

    25 ročná žena
    telom v PD, mysľou inde...

    skús meditáciu