Aby sme pozemsky prežili, musíme si šesť dní v týždni plniť svoje mnohé pozemské povinnosti, či už v práci, alebo doma. Aby sme duchovne prežili, musíme si v deň sviatočný plniť svoje základné duchovné povinnosti.


Ak sa raz nejakých dôvodov rozhodneme neplniť si svoje pozemské povinnosti, nemusíme síce hneď zomrieť, ale rozhodne sa celkom určite postupne dostaneme na okraj spoločnosti a budeme živoriť. Ak sa rozhodneme neplniť si a ignorovať svoje duchovné povinnosti, v hierarchii univerza, ktoré je duchovné, zostúpime na najspodnejšie priečky a staneme sa duchovne mŕtvi, čo bude v postupnej následnosti viesť k definitívnemu a absolútnemu zániku našej osobnosti.

Pozemský človek, ako bytosť materiálne duchovná, si teda musí nevyhnutne plniť aj svoje pozemské, aj svoje duchovné povinnosti, ak chce prežiť naozaj plnohodnotný život a nechce len živoriť. Ale pretože väčšina ľudí našej planéty fatálnym spôsobom zanedbáva povinnosti, vzťahujúce sa k ich vlastnej duchovnej podstate, žijú životy výrazne znehodnotené, i keď oni sami si to nemyslia. Chýba im totiž jeden rozmer bytia a preto žijú asi tak, ako keď niekomu chýba jedna ruka, alebo noha.

Ako teda vidieť, nie len plnenie pozemských povinností je dôležité. Rovnako dôležité je i plnenie povinností duchovných, a to presne v zmysle slov: „Dajte cisárovi, čo je cisárovo a Bohu, čo je Božie“. Čiže v našom prípade: dajte hmote, čo prináleží hmote a dajte aj duchu, čo prináleží duchu. No a my sa teraz podrobnejšie pozrime na práve tie naše duchovné povinnosti, ktoré súvisia s dňom sviatočným.

Takmer všetci veriaci sú presvedčení, že ide hlavne o nedeľnú návštevu chrámu. U nás sú to prevažne chrámy kresťanské, a k jedným z vrcholných momentov kresťanských pobožností patrí čítanie z evanjelií a po ňom kázeň. V kázni kňaz podrobne vyloží, vysvetlí a v rámci súčasných reálií objasní, čo sa čítalo v evanjeliách. Evanjeliá a kázeň sú teda tým, čo má vedomie veriacich duchovne posúvať nahor. A to tak, že majú v prvom rade premýšľať o tom, čo bolo povedané. No a potom samozrejme sa to majú snažiť uplatniť aj vo svojom každodennom živote. Pri tejto schéme sa vychádza z názoru, že kňaz je na základe svojho teologického štúdia najkompetentnejšou osobou k tomu, aby všetko takzvaným laikom správne vysvetlil.

Avšak práve v tomto bode dochádza k zásadnému neplneniu duchovných povinností zo strany veriacich, za čo nesú vinu obe strany. Nesie za to vinu kňaz i veriaci. Má to byť totiž úplne inak, ak to má byť správne.

Ako?

Ľudia si musia konečne uvedomiť, že to, o čom káže kňaz v kázni na základe čítania z evanjelií, je vždy iba jeho osobný pohľad na vec. Že ide čisto o jeho individuálne videnie veci. Že hovorí o tom, ako to práve on osobne chápe.

Znamená to teda, že kňaz môže ľuďom vždy sprostredkovávať len svoj individuálny a osobný pohľad. Jedine takto to musí byť vnímané! Ako kňazom samotným, tak i veriacimi.

Kázne nijakého kňaza nemôžeme preto glorifikovať a prisudzovať im väčší význam, než v skutočnosti majú. Slová kňaza nás môžu inšpirovať, môžu nás povzbudiť, môžu nás prinútiť k zamysleniu. Ale nikdy ich nemôžeme stavať na roveň samotných evanjelií, pretože vždy to bude len názor človeka. Človeka takého, ako je každý iný.

A teraz sa dostávame k samotnému jadru veci, pretože základnou povinnosťou každého veriaceho je urobiť si vlastný názor na to, čo mu bolo pri návšteve chrámu predostreté v evanjeliách, alebo celkove v Biblii. On sám musí o tom premýšľať! On sám musí uchopiť význam povedaného svojim vlastným spôsobom!

Lebo každý z nás je iný! Každý má iné možnosti, danosti a predpoklady. Každý z nás musí preto tvorivo uplatniť slová Písma vo svojom vlastnom živote a svojim vlastným spôsobom, ktorý je výsostne individuálny. Ktorý je neopakovateľný.

Veriaci nesmú preberať názory iných a prijímať ich za svoje bez vlastného uvažovania! Takéto niečo nie je hodné osobnosti človeka! Takéto niečo je trestuhodnou duchovnou nesamostatnosťou!

A je veľmi veľkou chybou, že v cirkvách a v chrámoch nie sú ľudia vedení k duchovnej samostatnosti. Že nie sú vedení k vlastnému zvažovaniu, premýšľaniu, bádaniu a skúmaniu Písma. Že sú len ako nedospelé deti neustále držaní za ručičku prostredníctvom predkladania hotových názorov duchovných autorít, o ktorých sa už hlbšie nepremýšľa a ktoré sa len prijímajú.

Toto je však cesta k trvalej nesamostatnosti a nie k požadovanej samostatnosti! Každý človek si musí sám vybudovať svoj vlastný názor! Každý sám musí skúmať, čo práve jemu osobne Písmo hovorí! Toto je základnou duchovnou povinnosťou každého z nás, ktorá nemôže byť nahradená nikým iným!

Správny kňaz a kazateľ má byť teda osobnosťou, ktorá vedie veriacich k duchovnej samostatnosti. Osobnosťou, ktorá má pomáhať prebúdzať v iných ich vlastnú individualitu a vlastné, individuálne osobné poznávanie Slova Písma.

Každý človek musí predsa stáť na vlastnom presvedčení a nie sa iba donekonečna opierať o presvedčenie iných! Veď čo je dobré pre jedného, nemusí byť dobré pre druhého! Ak totiž iba všetko bezmyšlienkovite preberáme od iných, stávame sa cudzincami sami sebe! A to nie je skutočný život, ale živorenie!

Cestu k Výšinám musí nájsť každý sám za seba, aby mohol po nej kráčať! V tom mu nikto nepomôže! Nijaká autorita! To je neprenosné! On sám ju musí objaviť a po nej ísť! A objaviť ju môže len tak, že sa zamýšľa nad vecami! Že samostatne skúma v slovách Písma a názory iných ľudí sú mu len nápomocné! Presne tak, ako naznačuje múdre úslovie: Ľudí počúvaj, ale svojho rozumu sa drž!

Jedine toto je cesta prevzatia plnej osobnej zodpovednosti, ktorá z nás učiní zrelú, samostatnú osobnosť, kráčajúcu k Svetlu a k Pravde. Takto sa máme stavať k pravdám ducha a toto je základná povinnosťou každého z nás! Túto povinnosť má každý vo vzťahu k sebe samému a časový priestor k jej naplneniu je mu poskytnutý práve v deň sviatočný. V deň sviatočný, ktorý má byť správne využitý k nášmu individuálnemu, osobnému duchovnému skúmaniu, pretože jedine ono je prvým nevyhnutným krokom k nášmu duchovnému vzostupu.

Nápomocnou nám k tomu môže byť návšteva chrámu, nápomocnou nám k tomu môže byť kázeň kňaza, ale to hlavné musí urobiť každý sám za seba, pretože len tak sa môžeme stať zrelými, samostatnými osobnosťami, aké chce mať Pán vo svojom stvorení. Jedine k tejto méte má ľudí viesť každý správny duchovný vodca, kazateľ a učiteľ.

» kusvetlu.blog.cz/... v spolupráci s M.Š.

 Blog
Komentuj
 fotka
patrixo  16. 12. 2019 18:35
no ja som duchovne neprezil uz davno
 fotka
vreskot000  21. 12. 2019 22:47
no bratu ako článok máš dosť dobrý a teologicky fundovaný, ale napriek tomu ti musím oponovať a to v mnohom. Síce píšeš dobre, ako niekto, kto ako vidím naozaj sa dokáza odpútať od hmoty a žiť duchovným životom, to tebe neupieram, hoci ťa osobne nepoznám, ale sčasti si myslím, že naozaj, tak ako píšeš, to aj žiješ. A ako kresťania tak sa majú správať, presne ako pohania chválili kresťanov, keď na nich poukazovali slovami, pozrite ako sa milujú. Myslím si že tento obraz by bolo dobré zachovať od tých čias biblických, až po súčasnosť, našu realitu, v ktorej momentále žijeme a podobne. Píšeš ale, a to ma dosť zaráža že....Ľudia si musia konečne uvedomiť, že to, o čom káže kňaz v kázni na základe čítania z evanjelií, je vždy iba jeho osobný pohľad na vec. Že ide čisto o jeho individuálne videnie veci. Že hovorí o tom, ako to práve on osobne chápe. Nie nie bratu. veľmi sa mýliš, a ak dovolíš, rád by som ťa poopravil. Ako kresťan katolík, ktorý študoval teologiu s cieľom stať sa katolíckym kňazom zásadne s tebou nesúhlasím, pretože musíš poznať aj základy homiletiky, ktoré učia, ako správne kázať, a kázať na nejakú tému. Tá téma kázne primárne nemusí byť biblický výklad toho, čo sme práve v evanjeliu, alebo prvom a druhom čítaní počuli, hoci logicky to tak má byť, ale môže to byť na nejaké aktuálne dianie v spoločnosti. Neviem skade máš názor, že veriaci nesmú mať názor iných a preberať bez vlastného uvažovania. Dostávaš sa do dogmatického problému. Cirkev od počiatku učí, že Boh Otec je v jednote so svojím Synom Ježišom a Duchom svätým od počiatku vekov. Presne ako to spomína nicejsko carrihradské krédo, ktoré som ti neraz už vysvetlil, ale viac sa k tomu vracať nebudem. aj na internete si ho môžeš nájsť. V tomto kréde každá jedna informácia je dogmatická pravda, ktorú je potrebné veriť. Vieš, na cirkvi sa mi práve páči model hierarchie, pretože musíme mať niečo pevne zakomponované. Ľudstvo od začiatku chápe niektoré prirodzené veci, že zabiť je hriech, že telesné spojenie je možné v manželskom zväzku, a mimo neho je to hriech. že nepokradneš je nielen božie prikázanie, ale taktiež patrí pod rebríček svetských previnení, následkom prekročenia ktorého človeka postihne nejaký trest. Možno podmienka, možno väzenie, nejaké vyšetrovanie, proste niečo zlé, niečo obmedzujúce, pretože je to spravodlivé. Keď je to logické vo svetskom ponímaní, ktorí neberú zreteľ na Desatoro božích prikázaní vyložených v starom zákone, ale vedia, že je to hriech, prečo sa musím akosi zamýšľať nad tým, pre ktorého ako kresťana je to dávno samozrejme a automatické. To znamená, že aj Mojžiš musel nejako interpretovať židovskému národu to, čo mu uložil Boh v kamennných tabuliach. Píšeš že nie je dobré prijímať bez vlastného uvažovania. Bratu. Ale tam niet nad čím rozmýšľať, nechápeš to? V Písme máme veci, ktoré sú koncipované tak, aby ťa priviedli k Bohu. Každý si nemôže vybudovať vlastý názor, pretože ty si budeš vykladať bibliu ináč, tvoj kamarát ináč, tvoj pastor alebo kňaz ináč. Tak to nefunguje. Živé a účinné je božie slovo, rozoznáva myšlienky a hnutia srdca. predovšetkým však vedzte že nijaké proroctvo nepripúšta súkromný výklad 2 petrov 1, 20 - 21. nik sa neopiera len o presvedčenia iných, ale práve písmo je niečo ako vektor, a keď sa vykladá písmo, tak pozri, písmo má len jeden výklad. vysvetlenie na jednu situáciu musí byť len jedno. neexistujú dva rozdielne pohľady, ktoré ale v konečnom dôsledku sú teologicky pravdivé. Buď je pravda niečo, alebo pravda nie je, ale niečo paralelne rovnaké neexistuje. Individuálne poznávanie písma je samozrejme potrebné, a bodaj by ho každý tak robil, to máš pravdu ale kňaz je od toho, že on to vysvetlí, lebo x ľudí čo sa zúčastňuje sv. omší v katolíckom ponímaní, alebo bohoslužby a podobne nejaké duchovné stretnutia v rámci iných cirkví, nemá šajnu, čo ten duchovný hovorí. nepozná z písma skoro nič. pramálo vie napríklad zacitovať čosi aj so súradnicami, nehovoriac o tom, že keby mal otvoriť bibliu, SZ má 46 a nový 27 kníh, teda nejakých 2200 strán, tak sa v nej stopercentne nevie orientovať, ako človek, ktorý Písmo číta, a vie, kde čo hľadať, hoci pochopiteľne, písmo ako také sa nedá (možno) naučiť naspämať. Vieš jedno príslovie hovorí, že práve ľudia su ako jedno krídlo, keď chceme lietať, teda lieta sa s dvoma krídlami, musíme sa objať, aby sme dosiahli harmóniu a jednotu. A vieš, cesta do neba je tŕň a kameň, predsa po nej kráčať neprestanem. My ako kresťania máme povinnosť zdieľať náš kresťanský život, aby sme docielili vytvorenie spoločenstva. Kristus si tiež povolal 12 apoštolov, nenechal si to učenie pre seba. Teda človek ako autoritu potrebuje, ty nemôžeš sám všetko vedieť, pochopiť. To je nemožné. Vytvorenie individualizmu vedie k nebezpečenstvu, že si budeš vykladať všetko sám, nesprávne, lebo ťa nik nebude vedieť poučiť. to je ako keby si vymenil olej v aute, ale keď nevieš rozlíšiť, aký olej a v pomernom množstve naliať nový po vypustení máš problém, pretože zničíš auto, zničíš motor, všetko v ňom, aj olej vyjde nazmar. Aj v duchovnom živote je to tak. Keď sa nedohodneš na jednotnom názore, potom každý bude ťahať inou stranou, a spôsobí sa to tak, že ovečky z božieho stáda sa roztratia, ale ten hlavný cieľ a oporný bod, ktorý je nebo dosiahnutie večného kráľovstva v spojení s Bohom, prakticky nedosiahnu nikdy, lebo tu na zemi neboli jednotní. Neviem presne či to chápeš. Nepíšeš zle, ale miestami mám pocit, že píšeš bludy, teda mylné teologické názory, ktoré síce ako také jestvujú už dávno, ale sú verifikovane dávno podložené na základe ťarchy dôkazov, a nie štruktúrnych prípadov, domnienok a hypotéz.
Napíš svoj komentár