Jednoznačne zbožňujem filmy, ktoré majú určitú pointu. S čistým svedomím môžem povedať, že Veľký Gatsby určite stojí za pozretie! Film nie je ľahký na pochopenie, a preto je určený pre percipientov, ktorí vedia vnímať veci z viacerých strán. Účinkuje veľa známych hercov, napríklad: Tobey Maguire, Carey Mulliganová, Joel Edgerton, a v neposlednom rade Leonardo Dicaprio. Veľmi ma upútalo aj hudobné pozadie, ktoré je skutočne rozmanité. Režisér skombinoval známych spevákov, ako napríklad Jay-Z, Lana del Rey, Black Eyed Peas a podobne. Nielenže ide o kvalitné hudobné ukážky, ale sú upravené do štýlu hudby doby, v ktorej sa dej odohráva, čo umocňuje príbeh.

Dej filmu sa odohráva v New Yorku, okolo roku 1925. Natočené podľa literárnej predlohy románu, od spisovateľa F. Scott Fitzgeralda. Jasne zachytený fakt toho, ako bola spoločnosť rozdelená a ako vyzeralo mesto. Hlavnou témou je však nenaplnená láska, pokrytectvo či pretvárka, vidieť aj oddané priateľstvo a svetlé stránky života. Film je zaujímavý tým, že príbeh rozpráva a zároveň zapisuje do knihy Gatsbyho jediný kamarát Tom.

Príbeh o mladom chlapcovi, ktorý bol šialene zamilovaný do dievčaťa menom Daisy. Bohužiaľ, nemilosť osudu a vojnové konflikty ich odlúčili na dosť dlhú dobu. Spočiatku si písavali listy, no časom sa ich kontakt obmedzil na minimum až do momentu, keď sa stratili Gatsbyho listy a Daisy nevedela, čo sa s ním stalo. Daisy bola nútená rodinou vydať sa za vplyvného športovca Tomma. Ona však stále milovala Gatsbyho. Po rokoch sa Gatsby vrátil ako bohatý, vplyvný a silný človek. Jedinou jeho slabosťou bola láska k Daisy. Vo filme je jasne zachytený život bohatých ľudí, prepychové večierky a realita, ktorú žili bohatí a vplyvní ľudia vtedajšej doby. Alkohol, drogy, tanec… Najčastejším miestom týchto udalostí bol Gatsbyho dom. Pardon, nie dom ale palác, kde organizoval honosné večierky. Účelom týchto podujatí bolo aj tak len pritiahnuť pozornosť Daisy. Vždy žil v nádeji, že sa tam zjaví, pretože pozvaným bol každý z mesta.

Vytúžené prvé stretnutie sa uskutočnilo aj tak vďaka Daisynmu bratrancovi Nickovi, ktorý vnímal pána Gatsbyho ako symbol čestnosti. Povedal by som bol pre neho až takým vzorom dokonalého muža danej doby. Samozrejme ako to v takých príbehoch chodí pán Gatsby a Daisy sa začali spolu stretávať, začali milostne žiť a spoločne plánovali budúcnosť. Príbeh ako z rozprávky, ale.... v čase, keď si Gatsby myslel, že Daisy je jeho a nikdy ho neopustí, stal sa opak. Na ceste domov z prehýrenej noci sa stalo nešťastie. O život prišla Tommova milenka, o ktorej nikto nevedel, že ňou je. Gatsby vinu za nešťastie v  ošiali lásky zobral na seba, i keď pravda bola iná. Tu je názorne vidieť ako sa zmenila Daisy. Z dievčaťa úprimného , láskavého, milujúceho sa stala žena plná pokrytectva a falošnosti. Čo ma nadchlo v tomto filme bola hlavná postava - pán Gatsby. Človek neustále pokojný, plný pozitívnej energie a rozvahy, s úsmevom gentleman a inteligentným správaním.

Vo filme je niekoľko kontrastov, napríklad: bohatí verzus chudobní, úprimní a falošní a podobne. Ako som spomínal v úvode, film je náročný pre percipienta a preto odporúčam pozrieť si ho viackrát. Pointu som ale naschvál nespomenul, lebo je to tajomstvo, na ktoré musí prísť divák sám. V každom prípade je hodný vašej pozornosti .

Recenzia
hadimistr  15. 6. 2015 20:16
Jeden z mojich najoblubensjsich filmov a velke dielo velkeho spisovatela..
On Fitzgerald narozdiel od Haminghwaya realne bojoval celu 1.sv. Vojnu!!
Necudo ze sa z toho potom nevedel dostat a bol tazky alkoholik..

Inak ja vidim uplne najvacsiu pointu filmu v tom ze samotny Gatsby predstavuje Nadej na lepsiu buducnost, lepsie zajtrajsky a vieru v to ze ludia urobia krok dopredu k lepsiemu..

Kedze sami zabiju Gatsbyho, znamena to teda ze sami odmietli tu nadej na krok do predu..
topanocka  15. 6. 2015 21:14
jeden z naj filmov !
tralalibang  15. 6. 2015 21:24
Pre mna ako milovnika knihy ten film dokurvili... Neviem sa preniest cez tu hudbu, ved to bola kniha Jazz age tak kurva ocakavam Jazz a nie Jay-Z, tvorcovia filmu zjavne nevedia čítať. Fakt tá hudba tam vôbec nesedí a celkove mi znepríjemnila zážitok z filmu. Uznávam, že herecké výkony to boli dobré, ale celý film som škrípala zubami nad tou hudbou... :ehm:
tralalibang  15. 6. 2015 21:28
Ale inak recenzia fajn, len som bola smutná, lebo ten film by bol skvelý nebyť tej hudby
overexcitedgirl  15. 6. 2015 21:50
dosť súhlasím s @1 komentom
tiež je to môj obľúbený film a je hrozne smutný práve preto, lebo ľudia sa tak reálne správajú a tí "zlí" sa z toho vždy dostanú, odskáču si to tí "dobrí"
burble  15. 6. 2015 23:42
šak ale toto neni recenzia, ne? v recenzii sa má spomenúť ako bol film zvládnutý a tak, nie prerozprávať dej a je síce pekné že "pointu si nespomenul" ale ani udalosť ktorá sa stala takmer na konci filmu by si spomínať nemusel.
nenavidim  16. 6. 2015 12:19