Na túto knihu sa pozerám veľmi kriticky. Predtým som od Dana Browna čítala Da Vinciho kód aj dielo Anjeli a démoni. Stratený symbol však kvalitou pripomína viac prvú spomínanú knihu. Ak by som mala vytvoriť poradovník, tak by sa ocitla až na treťom mieste a možno ešte ďalej.

Dan Brown píše zaujímavo, čitateľovu pozornosť si dokáže udržať obvykle od prvej strany. Fakty podáva majstrovsky. Dokáže človeka presvedčiť o tom, že udalosti, ktoré opisuje sa naozaj stali (hlavne, ak sa človek nezaujíma o históriu alebo nemá iné zdroje ako on).

V Stratenom symbole opäť môžeme nájsť tie prvky, ktoré opisujú realitu a presviedčajú čitateľa o bizarnosti dennej reality, veď v pozadí našej každodennosti sa odohrávajú omnoho dôležitejšie udalosti, ako si my, bežní ľudia vieme predstaviť. Všetko, čo sa deje, má určitý význam. Za všetkým, čo spoločnosť prežíva, niekto stojí. Čo však uberá na atraktivite knihy je predvídateľnosť. Od takýchto kníh, ako je Stratený symbol, očakávam, aby som nedokázala odhadnúť, kto sa skrýva za celým dejom, kto je vinníkom, vrahom, katom. Tentokrát sa to Brownovi nepodarilo.

Citujem z anotácie: „Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá.“
Možno nie je, ale na druhý pohľad je to samozrejmé. Hneď po zoznámení s postavami si dokážeme ľahko utvoriť obraz o tom, kto je zločincom.

Po dlhom čase si človek z knihy zapamätá iba tie podstatné veci. U mňa to boli dve: viem, kto je vrahom skôr, ako to Brown prezradí a koniec je laicky vyjadrené, nudný. Miestami som mala pocit, že opisuje zbytočnosti, aby kniha mala viac strán. Celú poslednú kapitolu hodnotím ako nadbytočnú. Napätie sa úplne vytratilo a opis historických pamiatok si človek naštuduje v encyklopédii. Ak kupujem beletriu, vyžadujem estetický zážitok, ktorý beletria ponúka, nie fakty a zbytočné opisy na zopár strán.
Čo v tejto knihe nájdete? Mne to pripadá opäť zamerané na hľadanie tajomstva, zachovania tajomstva, omáčky okolo tajomstiev. Nič nové pod Brownovou tvorbou. Opäť sa to točí okolo Boha, čo nie je zlé, ale už je to klišé. Tentokrát sa dej špirálovito točí okolo tajomstva slobodomurárov. Samozrejme pri Langdonovi sa objavuje žena a znova to naberá podobné rozmery, ako predchádzajúce knihy.

Anotácia ďalej uvádza:

Neskutočne dokonalé... neuveriteľne nápaditý triler.
NEW YORK TIMES

Vzrušujúce, nabité dejom, nezvyčajne inteligentné čítanie.
SAN FRANCISCO CHRONICLE

Ohromne napínavé. Knihu neodložíte kým ju celú neprečítate.
WASHINGTON POST

Zdá sa mi, že je to prehnané. Novinári asi zaspali na vavrínoch, keď písali tieto komentáre alebo knihu vôbec nečítali. Podľa mojej mienky sú nepravdivé a nadnesené. Ak by som nehodnotila Browna, ale iného spisovateľa bola by som miernejšia, ale od autorov očakávam, aby ich tvorba napredovala a nie opačne. Dan Brown mi neponúkol nič nové. Pre nenáročnejšieho čitateľa možno Stratený symbol postačí, labužníkom však odporúčam hľadať niečo lepšie, lebo ich literárny apetít kniha nenasýti.

sugy1  21. 8. 2012 20:19
rozhodne najslabšia z tej trojce "tajnoorganizáciových" kníh plus ten dej bol niekedy trochu neprehľadný. Anjeli a démoni> igitálna pevnosť> a Vinvoho kód>Bod klamu>Stretený symbol asi pre mňa
sherylinlee  21. 8. 2012 20:56