Neviem, či ste si to už všimli, ale mentalita starovekých a pravekých ľudí bola úzko spätá s prírodou. Verili, že sú jej súčasťou, vážili si ju, zvelebovali ju, neničili ju a chránili ju. S príchodom stredoveku však prišla do mozgov ľudí akási nová pliaga, ktorá ich presviedčala o tom, že sú niečo viac ako príroda a zvieratá. Ako vedľajší účinok to iste malo ako vplyv aj to, že si ľudia prestali prírodu vážiť natoľko, ako si ju vážili dovtedy. To, že je pohodlnejšie veriť v niekoho všemohúceho ako veriť sám v seba a to, že ľud záhadne chudobnel a zmizlo mnoho mladých žien už snáď opomenieme, pretože to sa tu na birdze predsa len omieľalo už dlho. A tak s príchodom inštitúcie, ktorá zaviedla peklo (ďaleko po vzniku raného kresťanstva), odpustky, sex ako hriech - prišlo aj odpútanie ľudstva od prírody.
A nech je dnešná spoločnosť akokoľvek ateistická, povedzme si to na rovinu.
Odkiaľ asi pramení naša nenávisť k prírode?
Niekde to korene mať musí.
Správne - cvak. Žeby stredovek?
A že čo prišlo? No vytínanie lesov, znečistenie vôd.
Keby ľudská mentalita ostala na naturálnej báze aká bola a rozvíjala by sa inou, cnostnejšou cestou, neboli by sme dnes tam, kde sme - na pokraji apokalypsy a konca sveta.
A kto za to môže?
Asi si myslíte správne.
Ale im je to jedno - pôjdu predsa do neba..

 Úvaha
Komentuj
 fotka
ygor  25. 3. 2008 00:48
Hmmm.... mas aj nemas pravdu... mozno by sme neboli... pobila by nas rakovina, tubera, cierny mor.... lebo by si nemal technologiu na vyrobu liekov- a taketo choroby bez modernej mediciny nedas...



Na druhu stranu, nesnezilo by teraz v marci ale bolo by pekne slnecno
 fotka
keuska  25. 3. 2008 00:49
to je zvlastna uvaha, nespominam si, zeby som takuto od niekoho pocula... vlastne ma ten nazor celkom prekvapuje, zrejme by som tie dve veci nikd ynespajala...
 fotka
zabeus  25. 3. 2008 00:50
Lenze tie lieky sa dali vyvinut aj bez toho aby sme si dojebali polku planety, keby sme si prirodu vazili, tak by sme ich vyvinuli pomocou nej bez jej skodenia..

Lenze ked niekto nadrbe ludom do hlavy mentalitu ala sme najviac na svete a nejaka priroda sa moze strcit..
 fotka
galinka  25. 3. 2008 01:02
Hmmm...Asi je už príliš neskoro v noci, ale stále mi tam chýba pochopenie toho jedného článku ktorý spája kresťanstvo s vecami ako výrub stromov a podobne...

Hmmm... tá "inštitúcia ktorá zaviedla peklo" má síce na svedomí dosť vecí, ale či aj toto...

Nútiš ma rozmýšľať takto neskoro v noci, je to nezdravé...



Ale nedokážem si predstaviť ako vyrábaš niektoré dnešné lieky bez toho aby si pri tom zasiahol do prírody... A na druhú stranu - dalo by sa robiť viac vecí pre to aby príroda nebola taká zničená ako je...
 fotka
zabeus  25. 3. 2008 01:07
Zasiahnut sa da aj jemne.

A spojovaci clanok nie je - je len zmena mentality.

Ked sa zmeni mentalita, ludstvo si uz najde cestu same.
 fotka
1hunter1  25. 3. 2008 02:32
myslim si, ze na to aby sa ludstvozmenilo,je uz neskoro.

ani ja netusim co ma krestanstvo z vyrubom lesov a znecistenim vody, ale rozhodne zapricinilo v stredoveku kopec veci, s ktorymi nesuhlasim.

ludstvo si uz vybralo cestu a myslim si, ze aj keby sa tie miliardy ludi rozhodli zit naturalistickym zivotom, uz by toaj tak nepomohlo, lebo Zem pomaly,ale isto umiera uz pod tym, co spôsobil clovek
 fotka
azel  25. 3. 2008 07:24
Zaujimave zamyslenie, naozaj..



Ale rad by som vedel, ako to myslis s tym navratom k prirode..



Pisal som teraz o tom pomerne dlhu uvahu a prisiel som na to, ze prirodu si treba vazit ako povodcu, hlavne rozumu..



A pomocou neho ju spatne ovplyvnovat a vracat jej to.



Tym pomahame sucasne aj sebe a mame zmysel zivota.



Ale to by bolo na dlhu filozoficku debatu..



Ale inak pekny blog, spravil mi radost..
 fotka
bibo  25. 3. 2008 08:37
podla mna to ma korene este dalej ako v stredoveku...mozno uz niekde v egypte...a podla mna to skor spociva v tom ze ludia sa vyvysuju jeden nad druheho ...viac ako nad tu prirodu...a kazdy chce byt lepsi ako ten druhy a chce mat viac...



a to co zabija prirodu je plytvanie energiami a materialom ...kazda masova vyroba nici prirodu lebo vyraba viac ako ludia potrebuju..a vyraba aj take veci ktore ludia nakoniec vobec nepotrebuju



a k tym chorobam, mozno by sa neliecili a malo by to pre ludi pozitivum...aj v ostatnych zivocicnych druhoch najslabsi clenovia umieraju a tym sa zlepsuje "skore" celkovej spolocnosti...cize mozno by si ludia vytvorili casom prirodzenu imunitu aj voci tym tazsim chorobam...a dnes si tie choroby mozno sami udrzujeme...a aj sposobujeme
 fotka
mixelle  25. 3. 2008 08:47
práve si začínam uvedomovať že sme na pokraji apokalypsy..
10 
 fotka
vaurien  25. 3. 2008 09:39
suhlasim ale aj podotykam na Ygorov komentar,ze keby nebol takyto "vyspely" vek keby sme neboli taky znecisteny tak by tie choroby v takej velkej miere neexistovali.. .nemam rad dnesnu vedu,lebo sa nahli za niecim co nazyvaju pokrokom ale nevedia co pre nich znamena pokrok.. .nemaju ideu ani ciel.. .je to len kolobeh:nova elektraren +1% do vzniknutia novej choroby,ako v takej najjednoduchsej faze.. .
11 
 fotka
abort  25. 3. 2008 10:50
So, so you think you can tell,

heaven from hell, blue skys from pain.



Nedával by som tieto dve veci do súvisu. Myslím si, že to spočíva v prirodzenom vývine. Ľudia predsa nemohli ostať naveky v tom, že sú na tej istej úrovni ako zvieratá. Niektoré veci sa nedajú potlačiť ... a nenávisť, či skôr apatia voči prírode vyplýva skôr zo súčasného pohodlného života, ktorý sa zdá byť nenarušiteľný...



No v každom prípade veľmi hodnotný blog. Donútil ma zamyslieť sa!
12 
 fotka
qirqi  25. 3. 2008 10:59
..mám taký pocit ,že či sa na pokraji apokalypsy a na konci sveta nachádzame alebo nie ,vie len Boh..

takže z toho vyplýva ,že všetko toto sú len relatívne domnienky ,čo mohlo byť...avšak problém je ,že je na to neskoro...

S tým ,že sa ľudia vyvyšujú jeden nad druhého...a nielen medzi ľuďmi úplne súhlasím...



Člověk má pět smyslů. Kolik má nesmyslů, to se nedá spočítat.

(Julius Satinský)



&



Člověk nechce znát hranice svých možností.

(Bohuslav Hlinka)



...ale už len keď idem do lesa...kde sa ťaží to drevo...vidieť ten prístup človeka k tomu lesu...nechá tam po sebe spúšť...malo by sa to zlepšiť..





a na koniec:



Existuje jediný kousek ve vesmíru, který můžeš s jistotou zlepšit - a to jsi ty sám.



Aldous Huxley
13 
 fotka
qirqi  25. 3. 2008 11:00
...a pekný blog takto zarána som sa musela zamyslieť ...
14 
 fotka
zemina  27. 3. 2008 08:22
Teraz sice nie je velmi dobra situacia..

Ale aj tak si myslim, ze povacsine je to vysledok evolucie.. nie?

Pocet obyvatelov na Zemi sa predsa stale zvysoval(a stale zvysuje), a ludia potrebuju aj nejake obydlie, uzivit sa a pod. a vzhladom na to kolko vela nas je, asi to nejde bez toho kynozenia prirody..

Ale co je moc, to je moc.. :/ Keby sme sa aspon zdaleka starali na Slovensku o nase prirodne bohatstva, napr. ked som videla obrazky schatralych byvalych kupelov nebolo mi vsetko jedno.

Btw myslim si , ze uz by sa malo prestat s tym kydanim na krestanstvo,..treba dat tomu pokoj, a ono to mozno da pokoj nam..
15 
 fotka
chipska  27. 3. 2008 11:08
oh počkaj keď pojdu TS tak mi prosim sa ozvi a ja si to prečitam bo už nestiham teraz musim isť..(a nick určite zabudnem)
16 
 fotka
zabeus  27. 3. 2008 20:01
zemina ja som nekydal na krestanov, ja som povedal IBA pravdu, nci viac!
17 
 fotka
demonsdream  28. 3. 2008 21:34
Ja súhlasím s týmto blogom na 100%. Aj by som sa zaň pobila!
18 
 fotka
sayre  29. 3. 2008 22:39
a ja suhlasim s demonsdream! andrejko ma (zase raz) pravdu



vidime sa v pekle, dovi
19 
 fotka
amrafel  29. 3. 2008 22:43
dobry blog, lenze myslienky o ovladani prirody clovekom prisli az v obdobi upadku krestanstva - v renesancii. krestanstvo, hoci malo chyby, sa sice nepriblizovalo tak k prirode, ale v obdobi jeho vlady sa priroda nicila menej ako povedzme za rimanov alebo potom v novoveku



kazdopadne vsak clovek musi zmenit svoje myslenie...priroda je silnejsia ako on a vzdy aj bude...
20 
 fotka
insomnya  31. 3. 2008 18:18
Nepociťujem nenávisť k prírode... asi som ešte nedosiahol "vyspelosť" stredoveku



Nie ľudia, ale boh sa nachádza na pokraji vyhynutia...
21 
 fotka
takzvany  9. 4. 2008 16:14
"Správne - cvak. Žeby stredovek?

A že čo prišlo? No vytínanie lesov, znečistenie vôd."

povedal by som že to začalo až priemyselnou revolúciou novoveku, objavom parostroja, vznetového motora či portlandského cementu
Napíš svoj komentár