Už dávno ma štvala škatuľka feministka = chlapov nenávidiaca krava, ale keď som si prečítala zo dva blogy svojich spolubirdzáčiek, ktoré svojimi výrokmi toto odsúdenie podporovali (plus jeden birdzák, ktorý sa vyjadril, že on sa s feministkami nebaví), cítila som sa vyprovokovaná k tomu, aby som konečne napísala blog a snáď rozšírila aj vaše povedomie o tom, čo to feminizmus je. A nebojím sa tvrdiť, že väčšina z vás nebude mať potuchy. Alebo v horšom prípade, bude si to myslieť a pritom ich mať nebude.

Pre potreby tohto blogu rozdelím feministky na radikálne a umiernené. Bohužiaľ, nezainteresovaní jedinci v pojme feministka vidia automaticky tú radikálnu.






Toto počínanie sa dá ľahko pochopiť, keď sa povie „emo“, tiež majú ľudia tendenciu predstaviť si trápneho pozéra so žiletkou v ruke. Bohužiaľ, exoti sa vždy prejavujú výraznejšie, než normálni predstavitelia nejakej skupiny, čo spôsobuje, že potom danej skupine robia zlé meno. To by sme si mali uvedomiť. Možno ste aj vy mali niekedy pocit, že vás odsudzujú napríklad kvôli hudobnému štýlu. A nerobíte to aj vy sami tam, keď neviete, o čo ide?

Potom je bežné, že z úst feministiek počuť takéto vyjadrenia:
„Keď som im povedala, že som feministka, prekvapene na mňa pozerali a spýtali sa, prečo. Vraj vyzerám úplne normálne. Keď som sa ich spýtala, ako by som mala vyzerať, nevedeli.“
„Spýtal sa ma, ako môžem byť feministka, keď mám chalana. “
Atď, atď.

Takže, prečo môže byť feministkou aj „tá pekná pri bare“? A prečo nie je divné, že feministka má chalana?

Jednoducho preto, lebo feminizmus nie je založený na nenávisti mužov. (Pozn.: Aj niektorí muži sú feministi.) Feministka si uvedomuje, že to, čo ju hnevá, je spoločenské prostredie a nevyrovnanosť a chce proti nej bojovať. Nemusí sa týkať ani jej samej. Tým pádom je jej jasné, že stanoviť mužov ako menejcenných by vyrobilo rovnaký problém, len na opačnej strane. Vo feminizme sa ani bežne nediskutuje o nejakej mužskej vine, problém sa rozoberá celospoločensky a feministky sú si vedomé, že nejdú proti mužom, ale proti celej spoločnosti. Feminizmus nevidí riešenie v podrobení si mužov alebo v zmene ich chovania – veď na vine sú obe strany.

Aha, spomenula som slovo riešenie. Áno, feminizmus nie je len vyplakávanie o tom, ako sú muži nanič, je to aj chladné navrhovanie riešení, sociologické výskumy a štúdie, spôsob výchovy detí. A zahŕňa napríklad aj možnosť voľby pre mužov, ktorí chcú robiť ženskú prácu.

Niektoré klasické problémy, ktoré feminizmus rieši:
Ako genderová výchova ovplyvňuje deti? Čo všetko z nášho správania je vlastne naučené?
Spomeniem jeden výskum. Dvom skupinám detí sa predčítala netradičná rozprávka, v ktorej bol princ pasívna postava, čakajúca na zachránenie a princezná bola aktívna. Prvá skupina detí bola „normálna“, úplne bežné deti. Druhá bola vychovávaná mimo genderových stereotypov. Prvá skupina sa rýchlo začala nudiť a stratila pozornosť, pretože rozprávka nevyhovovala ich predstave o rozprávkach. Druhá počúvala do konca a prejavovala spokojnosť. Čiže vnímanie muža ako aktívneho a ženy ako pasívnej je naučené (a to, že niekoho odsudzujeme kvôli tomu, hentomu a tomtomu, možno nemá logiku, ako sa tvárime, možno sme proste naučení sledovať len jeden spôsob fungovania a ostatné nás nezaujíma a odsudzujeme to). A možno aj nejaké iné veci, ktoré ste si doteraz mysleli, máte vovychovávané.

Špeciálne pripomeniem kreslené rozprávky. Už z dôb Bugsa Bunnyho si budete pamätať jasné rozdelenie na mužské a ženské postavy, hm? (Asi som divná, ale ja som si to prvý krát všimla pri Asterixovi a Obelixovi a to som mala možno šesť.) Ženská postava bola vždy výzorovo dokonalá, bez hlbšieho charakteru a v rozprávke nemala veľkú úlohu. Zvodne došla a za niečo, doplňte si, čo, pobozkala hrdinu, často obyčajného.






Orientácia filmového a reklamného priemyslu na mužského klienta
Toto nebudem bližšie rozoberať, všetci si ľahko predstavíte losera, čo do postele dostal najväčšiu kosť. Opačne to pôsobí možno tak v prípade Bridget Johnsovej. A plynule sa dostávame ďalej...

Nárok na ženskú krásu
Reklama na ženské prádlo. Je určená ženám a napriek tomu sa modelka tvári strašne nadržane. Prečo?

Móda sa viac týka žien, ako mužov. Prečo?

A samozrejme super konflikt, ktorý si požičiam z jedného časáku: výzor verzus vnútorné kvality. Žena by mala byť ako tak upravená, ale nesmie byť príliš, inak si o nej budeme myslieť, že je povrchná a hlúpa. Prečo potom od nej vyžadujeme nejaký výzorový štandard, keď ho potom odsudzujeme? Samozrejme, toto sa môže týkať aj mužov, aj ked dúfam, že mi všetci dajú za pravdu v tom, že oveľa menej. V skratke: áno, nikto ženu nenúti, aby sa maľovala. Ale ide o to, že je tu tlak na to, aby to robila (nebráňte sa teraz tým, že vy to nepotrebujete, toto nie je problém jednotlivcov)

Ďalšie parafrázovanie, bohužiaľ, neviem, kto to bol (ale viem, že to bol muž): keď vidíme nejakého Bonda a Indianu Jonesa, vieme, že je to len film a nikto taký hrdinský neexistuje. Ale keď vidíme vyretušovaný videoklip so super tanečnicami (alebo proste, keď ide o výzor), často nám nedochádza, že to je retuš. Očakávanie ženskej krásy sa potom posúva vyššie a to aj vďaka tomu, čo ani neexistuje. Toto vytvára tlak na ženy, aby boli také, ako vidia. (Čiže vidíte, čo som hovorila vyššie, celospoločenský problém a tlak, nie hnusní hnusní muži)

A doložím ešte jednu vec, aj keď táto je možno viac len môj dojem: o mužovi hovoríme, že je charizmatický alebo inteligentný. O žene, že je pekná. Nehovoriac o histórii, kde žena mala vyslovene za úlohu reprezentovať muža a byť niečo ako jeho doplnok, niečo, ako drahá kabelka hodiaca sa k šatám.

Očakávanie výkonu
Veľa žien uvádza, že síce majú možnosť robiť, ale v takom prípade majú pocit, že sa od nich očakáva dokonalé zvládnutie aj práce, aj rodiny. Raz sa dokonca robil výskum, v ktorom bola položená otázka: Ktoré pohlavie má podľa vás ťažší život? Väčšina žien dala, že ženy. Väčšina mužov dala, že ženy.

A samozrejme: problémy v spoločnostiach viac patriarchálnych
Blízky východ a podobne. Ženy si zahaľujú vlasy, pretože tie sú chápané eroticky. A mužské nie? Tam, kde si ženy musia zahaliť aj tvár, je už každému jasné, že žena je majetkom muža. Nesmie dokonca sama prejsť miestom alebo miestnosťou, kde sú muži, musí mať doprovod. Je bežné, že za neveru je žena potrestaná niekoľkonásobne horšie, ako muž. (Čo ma privádza ku kresťanstvu a dedičnému hriechu, ktoré majú....všetky ženy, áno. Nechápem, prečo sa ženy vôbec tohto zúčastňujú a prijímajú to, ale dobre, môj názor. (EDIT: zjavne som niečo zle pochopila, alebo som si to zobrala zo zaujatého kontextu, ale toto nie je pravda, dedičný hriech sa týka všetkých ľudí. Ospravedlňujem sa za nevedomosť. ) A hej, uznávam, že sú povolania, kde je muž vhodnejší kandidát, ako žena, nejdem tvrdiť, že majú mať všade rovnaké príležitosti, ale prečo napríklad nemôže byť žena kňazom? (EDIT: katolíckym)

Možno by som našla ešte nejaké ďalšie, ako otázky znásilnenia (k tomuto citácia: „Prečo sa muži dopúšťajú násilia na ženách? Pretože môžu.“), ale nebudem vás príliš žmýkať a ešte viac naťahovať tento článok.

Nakoniec pár poznámok:
1. Ako ste si mohli všimnúť, problémy rovnoprávnosti nesúvisia s tým, či ja, ktorá ich píšem, som nasratá na mužov alebo nie, či ma práve jeden z nich podviedol, či mám momentálne menzes, či som nasratá na to, že budem musieť zažívať pôrodné bolesti, alebo či považujem podprsenku za symbol mužského útlaku.
2. Nie, nič sa nevyrieši len tým, že ženy dnes už majú právo voliť a môžu zarábať, ako sa niektorí radi oháňajú.
3. Niekto možno povie, že prečo sa tomu venujem, aj tak sa nič nezmení. Čo na to povedať? Proste sa jedná o problémy komplexné a preto riešenie nie je jednoduché. Ako hocijaké problémy týkajúce sa celej spoločnosti. A nie, nenechám ich tak len preto, že sa nemusia týkať mňa
4. To, že niekedy naozaj feminizmus vyzeral nezmyselne, je preto, že prostredie bolo strašné. Poznáte Hegelovú teóriu tézy, antitézy a syntézy? Predstavte si to napríklad na Freudovi. Žil za doby, kedy bol sex strašné tabu. To je téza. On, ako prvý, sa výrazne odlíšil tým, že mal všetkého tohto dosť a išiel ostro proti tomuto bojovať. To je antitéza. Ale my už sme v dobe syntézy, kedy sa nás pôvodná téza dávno netýka a nechápeme, prečo bol Freud taký divný. Ale vďaka nemu máme dnešný stav. Proste prvé hlasy antitézy sú ostré, lebo „sa to už nedá vydržať“. Preto môžete aj feministky spred istej doby považovať za šialené, ale uvedomte si, že vtedy bola iná doba a radikálne riešenie bolo jediné.
5. Dúfam, že sa tento blog dal pomerne ľahko odlíšiť od blogu nahnevanej pubertálnej hysterky, ktorá tvrdí, že ženy sú lepšie ako muži, lebo –nejaký stupídny dôvod-



Ďakujem za pozornosť.

 Blog
Komentuj
 fotka
tunidlo  19. 9. 2010 22:54
Keď viem, že Bridget má priezvisko Jones, tak som ja tá žena vo vzťahu a ty si muž feministka?
 fotka
tatianka  19. 9. 2010 22:55
asi si si dala veľa námahy...myslím, že by sa to hodilo aj d očasáku
 fotka
suellen  20. 9. 2010 00:30
hovoríš mi z duše !!! !!! !!! !!! !!! !!! !!!
 fotka
johnysheek  20. 9. 2010 06:03
(thumsb)
 fotka
motorbreath  20. 9. 2010 06:59
Tým pádom je jej jasné, že stanoviť mužov ako menejcenných by vyrobilo rovnaký problém, len na opačnej strane. - rad by som ti pripomenul, ze v dobe kamennej bol matriarcha a ta trvala dost dlho teraz mame kvazy demokraciu, tak potom neni o com, nevidim dovod preco by mali byt zeny nasrate za to ze nemaju rovnake prava, ved maju - ale nech si uvedomia ze niektora praca proste pre nich nie je. Chcem vidiet nejaku slecnu, ako maka dakde na stavbe
 fotka
stenatko  20. 9. 2010 10:13
Chápem ak sa feminizmus riešil do... neviem osemnásteho storočia.



Ale preboha, načo to ženy vyťahujú teraz? Čo viac ešte len chcú - chcú mužov úplne skopnúť na okraj spoločnosti, lebo ich celý život ondili? Nie je dobré, keď už sú ženy rovnocenné s mužmi (na Slovensku, teda)?



Tiež sa mi blog dotyčnej nepáčil a myslím, že ho písala v návale zlosti a iných veľmi prudko búrlivých pocitov, ktorých nelogickosť si vlastne neuvedomovala.



***



K tebe: Pekný blog
 fotka
ceruzisko  20. 9. 2010 10:16
áno, rovnoprávnosť.



ale treba si uvedomiť, že medzi pohlaviami sú aj neodškriepiteľné rozdiely, ktoré nemôžeme zatrieť, len sa ich musíme naučiť navzájom tolerovať.



na druhej strane tiež nemám rada ženy, ktoré spadajú do tej rozprávkovej kategórie a ozbrojujú sa svojou krásou a zároveň bohužiaľ stupiditou.



tak ako @motorbreath si myslím, že žena by nemala pracovať na stavbe. a zas naopak (teraz si však nespomeniem na žiadne "ženské povolanie").



a nepáčilo sa mi to s tými "problémami blízkeho východu". Blízky východ a moslimské krajiny sú miesta s diametrálne odlišnou kultúrou, náboženstvom, zvykmi a tradíciami a Európania by sa nemali miešať do ich vývoja a ustálených hodnôt. nerada vidím ako sa do ázijskych kultúr vštepuje tá europoidná. s Japonskom a Čínou to už urobilo dosť veľký bordel.

podľa mňa je napríklad zahaľovanie v moslimskom svete prejavom rovnoprávnosti a slobody: žiadna žena neodsudzuje tú druhú za to, že vyzerá inak. v tom je to krásne. tu v Európe sme vystavovaní, ako si spomínala, štandardom krásy, ktorými samé pohŕdame. tak kto je na tom v tomto ohľade lepšie?
 fotka
grietusha  20. 9. 2010 10:29
žena nemôže byť kňazom v katolíckom.

evanjelici majú aj farárky.



to len ako príklad.



plus, ako povedala @ceruzisko v moslimskom svete je zahaľovanie sa prejavom určitej rovnoprávnosti a slobody.

okrem toho to zanecháva žene aj akúsi hrdosť, keď nie je hodnotená len podľa toho, ako vyzerá a nie každý sa za ňou otáča s lascívnymi pohľadmi.

čo sa týka doprovodu, je to práve preto, aby mala vyššiu ochranu.

a čo sa týka nevery, tresty sú rovnaké pre obe pohlavia, akurát, že mužom sa nevera ťažšie dokazuje



aj tak si myslím, že to, čo sa všeobecne nazýva celospoločenským tlakom, na seba ženy vytvárajú navzájom.
 fotka
sarah_whiteflower  20. 9. 2010 10:36
Padli tu názory, ako keby sa opätovne tento blog týkal zrovnoprávnenia žien akurát tak v oblasti povolania, čo si myslím, že nebolo hlavnou témou tohto blogu, minimálne teda ako som to pochopila ja.



Pre mňa bolo hlavnou témou práve oné rozoberanie "ideálu krásy", celospoločenského tlaku na určité správanie či výzor, v čom sa v názore takmer stopercentne zhodujem s týmto blogom. Ak nie úplne dokonale, možnože by som to iba trochu inak vyjadrila. Takže vlastne si môžem povedať, i keď som nad tým samozrejme nikdy hlbšie nerozmýšľala, že áno, som feministka, vlastne som vždy prejavovala podobné typy zmýšľania a vyjadrovala sa podobne. Aj keď ma nejako nikdy nenapadlo, vyjadriť to.



Len by som rada ešte podotkla, čo už bolo zdôraznené aj autorkou, ale nedá mi to znovu, keď vidím niektoré komentáre pod blogom: snažiť sa musíme všetci, aby sme tento globálny problém zmiernili, prípadne časom odstránili. A kto nepochopil podstatu, ktorá sa vlastne NETÝKA povolaní, ale niečoho úplne iného, obsiahnutého v blogu, môže kričať, koľko chce, znamená to jedine to, že si z blogu vytiahol iba to podstatné pre neho, a nie podstatné z textu.



Za blog by som dala aj desať hviezdičiek, keby to šlo
10 
 fotka
cjubou  20. 9. 2010 10:43
celkovo skvelý blog, mám len jednu poznámka

- neviem, prečo spomínaš dedičný hriech, ten sa týka všetkých ľudí - nie len žien
11 
 fotka
jaro1991  20. 9. 2010 10:48
podla mna su zeny a muzi v dnesnej dobe rovnocenni ludia, preto nerozumiem, preco sa zeny casto vidia ako tie menejcenne "chudatka"
12 
 fotka
sarah_whiteflower  20. 9. 2010 10:54
@jaro1991 V tomto to napríklad ja nevidím ani tak moc v tých chudiatkach, ako napríklad v tom, že žena sa automaticky znižuje na úroveň "krásy, a často ničoho hlbšieho viac"... @anzu to dobre popísala pri tých rozprávkach, takisto to vidíš v klipoch a všade naokolo.... to je jedna z hlavných vecí, ktoré sa feminizmus snaží odstrániť a ja sa preto vôbec vlastne necítim ako chudiatko Podporuje to v konečnom dôsledku aj strašne veľa žien, koniec koncov môj posledný rozhorčený blog o tom vlastne tiež bol... ten si čítal Tak som len chcela podotknúť...
13 
 fotka
anzu  20. 9. 2010 11:41
@cjubou opravené, ďakujem za poznámku, nechcem zavádzať
14 
 fotka
black_soul  20. 9. 2010 12:05
tiez mam pocit rovnocennosti a s tymto blogom sa neviem nijako stotozniz
15 
 fotka
rabbitko9  20. 9. 2010 13:59
konecne aspon jeden rozumny clanok aj s vysvetlenim, nie len s tym ze zeny su lepsie ,lebo sa mozu namalovat a pekne obliect ..lebo to je az urazka inteligentnych zien ktore maju v sebe viac ako len to ze sa domachlia aby boli pekne ...
16 
 fotka
antifunebracka  20. 9. 2010 16:35
super blog, az je ho skoda na birdzi suhlasim, ze islam a mozno vlastne vacsina nabozenstiev dava zeny dole, no markantny je takyto problem asi len v rozvojovych krajinach. ked sa na to pozrieme globalne a hlavne historicky, myslim, ze veci idu pre zeny velmi spravnym smerom a podla mna aj dost rychlo
17 
 fotka
depropex  20. 9. 2010 17:36
nečítal som, stačil mi začiatok ... súhlasím s tým čo si chcela povedať
18 
 fotka
suellen  20. 9. 2010 17:59
@stenatko - Feminizmus ako hnutie vzniklo až v 20.storočí ( to len tak na okraj
19 
 fotka
majuri  20. 9. 2010 20:16
vynikajuci blog!! trosilinku dlhy
20 
 fotka
tunidlo  21. 9. 2010 00:54
Ale rozmýšľam, či to o ženskej kráse (a pohľadu na ženu hlavne skrz túto) nie je skôr vec stereotypov ako nerovnosti, muži majú predsa na svojich pleciach podobné veci ohľadom tlaku finančne sa starať o ženu, vedieť sa starať o byt, či dom a podobné hovadiny ...

(A ešte doplním, že spolužiačka - však vieš - si myslí, že každý muž by mal vedieť postaviť dom )



Proste ľudia so zvláštne predpojatými názormi na pohlavia majú svoju konkrétnu predstavu väčšinou tak o žene, ako o mužovi ...
21 
 fotka
bizbilio  7. 12. 2010 22:34
dievca,uplne suhlasim,vyrvala si mi to vsetko z ust.

tiez som dlhsiu dobu uvazovala,ze napisem blog o feminizme,ako ho mnohi nechapu (nielen muzi,ale aj,bohuzial,samotne zeny)a vobec,lebo uz ma to sralo,tie svetaborne nazory nan!

NESKUTOCNE DOBRY BLOG!!!!nemam slov!

a presne je to tu vidiet ako niektori nepochopili podstatu a vytrhli len nieco z kontextu.

10 hviezdiciek!
Napíš svoj komentár