Včera bola vo fóre založená jedna diskusia na tému prečo má svet rád iba pekných ľudí. A vlastne je to naozaj pravda, že som sa viac krát stretla s odsudzovaním človeka kvôli vzhľadu, výzoru, či štýlu obliekania. Nerozumiem tomu. Tak ako nerozumiem tomu, prečo spoločnosť neustále odsudzuje ľudí, ktorí sa niečím líšia od druhých. Povedzme že niekto má iné zvyky, možno bol inak vychovaný, ale ako si môžeme myslieť, že nám to dáva právo ubližovať mu?

A toto sa dotýka napríklad aj témy, akou je šikana na školách. Nie je pravda, že šikana je iba fyzické ubližovanie, či vydieranie. Za šikanu možno považovať i neustály výsmech, urážky, či dlhodobé odstrkovanie z kolektívu. A stáva sa to medzi deťmi, ale aj mládežou tak často, až je mi z toho zle.

A prečo?... Lebo sa ten človek niečím trochu líši? Lebo je to šprt a veľa sa učí? Lebo nosí nevkusný kabát? Pretože je tichý? Lebo on jediný z triedy neochutnal alkohol, či neprijal ponúkanú cigaretu? Alebo jednoducho preto, lebo si to nechá?

Ale zase prečo nie, všakže? Veď to je taká sranda a fajn spôsob na zabitie nudy...spraviť si na niekoľko rokov zábavku z niekoho, kto sa ani nedokáže brániť...
A môžete sa ma teraz spýtať, že ako konkrétne sa im teda ubližuje... Ale ja som presvedčená, že príklady uvádzať nemusím. Deje sa to na každej škole, dokonca takmer v každej triede, no nikto s tým nedokáže nič urobiť. Je to ako v prírode. Ten silnejší vyhráva. A deti dokážu byť velˇmi zlé. Alebo si to len neuvedomujú? Nevidia to? Ako keby neplatilo to známe príslovie: „Nerob druhým to, čo nechceš aby druhí robili tebe.“

Alebo ich to naozaj tak baví? Nie je im ľúto, ani keď ten dotyčný, ktorému robia zle sa toľko krát po ich útokoch rozplače? Nie. Vtedy sa na tom len smejú. A čo vtedy, keď už naozaj nevie, ako sa brániť, a tak sa na nich rozkričí? No tak sa smejú ešte viac...vlastne ich to len provokuje a sú ešte hnusnejší. Teší ich, že ich správanie nie je ich koristi ľahostajné, ale že jej naozaj veľmi ubližujú a ona im to dáva aj patrične najavo.

Možno to vyzerá tak, akoby som písala o zvieratách. Lenže zvieratá to aspoň nerobia pre potešenie, ale pre prežitie, či ochranu teritória. Alebo naopak, možno to vyzerá, že preháňam. Veď je to len ich chyba. Nemajú sa brať tak vážne, majú si vedieť spraviť zo seba aj srandu, byť sebavedomejší...

Ale čo ak im to jednoducho nedovoľuje ich povaha? Nič nám nedáva právo za to ich šikanovať! Také deti to potom môže psychicky poznačiť kľudne aj na celý život (viem, že to znie, iba ako nejaké moje hlúpe kázanie, no je to pravda). A pritom to neznamená, že sú horšie, skôr naopak. Sú lepšie! Možno nemajú oblečené najnovšie módne trendy, možno nefajčia jednu za druhou, no aspoň im nerobí radosť ohováranie, povýšenectvo, ubližovanie, či zábava na úkor iných... A taktiež majú vzácnejšie hodnoty, než len krásu, peniaze, alkohol a sex...

Ťažko sa dá takáto téma zhrnúť na pár riadkov. Vlastne ani neviem načo som to sem všeto písala. Aj tak tým nič nezmením. Ľudia sa vekom menia sami. Odíde puberta, odíde aj táto krutá a nezmyselná zábava. Ale je mi to ľúto. Keby sa tak mohol v jednej chvíli každý nad sebou zamyslieť a dať konečne šancu aj tomu malému tichému dievčatku, čo vždy sedí hentam v kúte... Alebo tomu chudému vysokému chlapcovi , ktorý tak smiešne kokce a pomaly číta...

Mám taký pocit, že tieto veci takmer nikoho netrápia a že sa berú až na príliš ľahkú váhu. Veď nech, a tak to aj potom vyzerá... Naozaj som sa nechcela s vami lúčiť smutne, no tento krát sa to snáď inak ani nedá... Bohužiaľ.

 Úvaha
Komentuj
 fotka
ygor  5. 6. 2008 12:27
Zaujimava uvaha

problem vidim hlavne v tom ze trieda je vlastne prva vacsia spolocnost do ktorej sa dieta dostane... a akonahle sa v triede najde niekto kto sa nejako odlisuje tak ho trieda odsudi... lebo tomu nechapu, napr. ten priklad s koktavostou... malem dietatu nevysvetlis ze to je vlastne porucha ktorou dany clovek trpi... im to pride smiesne, lebo to v ich legitimnej vacsine nie je normalne



Ale pekny clanok, chvalim chvalim
 fotka
martulik  5. 6. 2008 14:03
jj šikana je wsade aj mojej tride ale to sa prsote neda a nikdy nezastawy no je to hrozne
 fotka
marienn  5. 6. 2008 14:21
nevladala som to citat cele,prepac,ale...

nesuhlasim



sikana sa tyka slabych,necem zniet hlupo,ale kto ma ego,sebavedomie,vieru v seba,ten neni pre tyranov pritazlivy....vsetci sme ini,ide o to ako prezentujeme vlastnu osobu...

treba byt silny,ved tento svet neni lahky....nezalezi na nazoroch,vzhlade lebo vzdy sa najde niekto kto to pochopi....ide o to aku silu v sebe ukazete okoliu..



moja mienka..
 fotka
azizi  5. 6. 2008 14:46
Marienn: V poriadku, ja s tvojim nazorom suhlasim Ale mozno si mohla citat este kusok dalej, pretoze aj toto tam spominam:



„...Alebo naopak, možno to vyzerá, že preháňam. Veď je to len ich chyba. Nemajú sa brať tak vážne, majú si vedieť spraviť zo seba aj srandu, byť sebavedomejší...



Ale čo ak im to jednoducho nedovoľuje ich povaha? Nič nám nedáva právo za to ich šikanovať!...“



Vies, mozno tu silu v sebe niekto nema...ale to neznamena ze je to jeho chyba...a taktiez, nikoho to neopravnuje mu ublizovat...
 fotka
marcellito1  5. 6. 2008 15:24
Marienn prezentuješ tu satanizmus, ak si čítala ich bibliu vieš o čom hovorím ...



Tento článok sa ma bytostne dotýka, až mi je do plaču, moje detstvo bolo otrasné a poviem to na rovinu. Keď niekto povie, že šikana sa zvykne objavovať v školách je mi z toho zle, šikana je na každej škole a v KAŽDEJ triede, čím je to spôsobené? Rodičia nemajú čas na deti a vysvetľovať im toto a hento sa im nechce, pedagógovia majú malé právomoci aby mohli napr. "šuchnúť" decku po zadku. Zoberme si minulosť za socíkov šikana nebola rozšírená tak ako teraz a to nevravím o agresivite, pití alkoholu a drogách ...



p.s.: samozrejme ten režim neobhajujem len určité (!!) praktiky a hlavne to ako boli decká slušnejšie a ctili si autority, jednoducho mali iný rebríček hodnôt
 fotka
inkheart  5. 6. 2008 15:25
Naozaj výborný blog, súhlasím s ním. Je odporné, aké predsudky majú ľudia voči niekomu, kto je iný alebo navonok (zdôraznujem to navonok) slabší ako oni. Čo sa týka toho učenia, s tým som mala tiež problémy s ľudmi zo školy, nie vyslovene šikana, to nie, ale ani tie posmešky a ohováračky (to, čo hovorili nebolo najpríjemnejšie počúvať...) neboli nič, čo by sa dalo zvládnuť ľavou-zadnou. Ľudia od prírody majú čosi proti tým, čo sa od nich líšia... teraz hovorím vo všeobecnosti, ja mám takých napríklad svojí spôsobom rada, pretože rozhovor s nimi mi dovoľuje nahliadnuť do celkom iného sveta . Ale aby som to zhrnula: odsudzovanie na základe spomínaných vecí je úbohé, trápne, poľutovaniahodné...a žiaľ veľmi rozšírené a populárne...
 fotka
d170  5. 6. 2008 18:49
Veľmi dobre napísané, deti vedia byť veľmi kruté, hlavne na základných školách
Napíš svoj komentár