Chcel by som nadhodit na tuto temu. Potrebuje polmilionove "mestecko" akym BA je naozaj Metro? Neni to pre tak male msto v porovnani so svetovymi metropolami, ktore ho maju zbytocny luxus. Oplati sa ho stavat len kvoli tomu, ze je to nase hlane mesto?
Myslím si že je to zbytočnosť - hoci tam nebývam. A ako poznám slovenský národ tak by sa to metro stavalo 20 rokov a nakoniec by stavbu zastavili z nedostatku financii
Ja som za aby sa postavilo, ale uprimne, na slovensku to nieje mozne... aj keby sa postavilo, tak by to bolo najtrapnejsie a najskaredsie metro, ako uz na slovensku byva zvykom.
Aspon by som rano necestoval 40!!!minut cez trapnu blavu do prace.
Len niektori odbornici vo vlade si pletu pojmy s dojmami, problem Bratislavy NIE JE POCET OBYVATELOV, ale sposob stavania, to ze sice tu zije relativne malo ludi, ale sidliska a stvrte su strasne roztahane... Vid udolie Karlova ves, Dubravka...
Velkomesto, potrebuje pre rozvoj kvalitny nosny system dopravy, idealne je metro najma v starsich mestach, ktore ma tu vyhodu ze nezasahuje do povrchu, a je pod zemou.
Netvrdim vsak ze to musi byt metro, moze tu byt siet rychlovlakov, elektriciek (ale v zmysle, ze tie elektricky maju vlastne trate, kde jazdia v inej urovni, ze nestoja na krizovatkach s beznymi autami. Preco? Aby sa mesto rozvijalo potrebuje rychly dopravny system a v celom svete sa na to pouzivaju mestske vlaky (ci podzemne, nadzemne, elektrickoidne...) preco vlaky? Lebo su idealne, nemam na mysli teraz 1-2 vagonovu elektricku ktora mohla stacit v 50-60 rokoch, ked do prace do mesta chodili maximalne muzi a zeny boli v domacnosti.
Vyhoda vlaku/metra/elektricky (v zmysle modernej rychlej) je v tom, ze je kapacitne obrovska, ak ma kazda vlakova suprava napr. 5-6-7 vagonov, tak sa tam pohodlne rychlo presuvaju stovky ludi. Tym ze metra, nadzemne drahy su oddelene od ciest pre auta (alebo aspon na vacsine svojej drahy), tak sa neumerne zrychluje jazdna doba. Uz len to ze ak elektricka z dubravky, alebo z race, ma 20 zastavok + 20 krat zastavi na semaforoch, tak to neumerne spomaluje.
Bratislave, ak sa chce rozvijat, treba vybudovat nosny dopravny system, ktory bude spajat vsetky sidliska, tak aby sa clovek z konca mesta dostal co najrychlejsie do centra, kde prestupi na lubovolnu inu linku nosneho systemu a relativne rychlo sa dostane na lubovolny iny koniec. Priklad ak pracuje niekto v Raci a byva na konci Petrzalky. Tak urcite nie je stastny (a jeho vykon v praci je mensi) ak cestuje sposobom, trepe sa daleko na zastavku, caka 5-15 minut na bus, do ktoreho sa ledva zmesti (lebo su kapacitne male), v centre chce prestupit a caka 10 minut na spoj, prejde dve zastavky (vezie sa 2 minuty) a opat caka 15 minut na spoj, aby sa 20 minut viezol (z toho 12 minut stoji bus na semaforoch). A ako by sa ten clovek citil, keby prisiel na metro (kedze na jednej linke chodi jednym smerom jedna linka, tak aj jej frekvencia je vyssia) cakal by par minut, cesta by trvala ovela menej casu, lebo by jej nezavadzali semafory, proste bol by hned v centre, prestupil by hned na metro (kedze prestupna stanica by bola priblizne na tom istom mieste) a hopla 20 minutova cesta do race (z toho 12 minut stanie na semafaroch) zrazu trva miesto 8 minut cisteho casu iba 5 minut (lebo tym ze je vlak na vyhradenej drahe, tak ide aj rychlejsie) a je v praci. Kolko stresov odpadlo?
Kecy o tom ze je to metro drahe, ano je drahe. Ale aj zdravotnictvo je drahe, aj skolstvo je drahe a potrebujeme ho. Slovensko bude stastne vtedy, ked ludia tu zijuci budu stastni, potom budu radsej pracovat, budu tvorivejsi, sikovnejsi a v konecnom dosledku zvysia domaci produkt ovela viac, ako bude stat metro, ktore bude stratove tak ako 90% metier sveta su stratove...
Myslite ze metra zarabaju peniaze? Nie metra su sluzba verejnosti, aby velkomesto fungovalo, aby ludia boli stastni, platili dane, aby proste mali chut zit v tom meste... Je to verejnopravna sluzba, tak ako zdravotnictvo, skolstvo, kultura...
Hovorim, v Bratislave sa stracaju talenty a schopnosti ludi, mesto ubyja ludi, a oni potom su zniceni a netvoria hodnoty. Lebo proste to mesto negunguje ako ma...
a ad velkost pocet obyvatelov, ved nikto nevravi, ze tu ma byt 20 podzemnych liniek. Ked v 80-tich rokoch naprojektovali metro s dvoma drahami jedna spajala dubravku, karlovu ves, mlynsku dolinu, centrum a sla tusim do ruzinova az k letisku alebo do race. neviem. a druha z petrzalky cez centrum, tusim pod kramare a tam sa niekde cez nove mesto otacala a isla na druhy koniec petrzalky, tak asi vedeli preco to robia...
len otazka na zamyslenie. ak chodia preplnene autobusy (nie jeden, ale takmer vsetky) a ludia pomaly nemozu nastupit, mate pocit ze ten system funguje???
ad nie su peniaze: no a? ani na zdravotnictvo a skolstvo nie su peniaze, tak ho zrusime? peniaze nie su, lebo ludia nemaju chut pracovat, a kto by mal chut pracovat ked sa pomaly ma problem dostat do prace? mam chodit do prace ked sa nezmestim do autobusu, kde sa na mna tlacia spoteni nestastni ludia?
P.S.: A to com napisal, som nepisal, ako nejaky nasraty clovek co to kazdy den zaziva Po pravde byvam v uplnom centre Bratislavy a na Kamenne namestie ci SNPcko alebo Obchodnu dojdem z domu za par minut pesi.
Hovorim to nie kvoli sebe, ale preto, ze ine vychodisko nie je. Bud bude Bratislava velkomesto ktore sa bude rozvijat (a uprimne, vdaka vstupu do EU, rozvoju hospodarstva, ma velky potencial), alebo ten potencial zabijeme vo svojej malomestiackosti, lebo nenajdeme par miliard na vybudovanie rychleho kvalitneho a velkokapacitneho masoveho dopravneho systemu a o par rokov, ked toto mesto trochu narastie a zapchy v meste budu uz uplne neznesitelne, tak tak ci tak skor ci neskor budu musiet postavit taky system, ak nechcu aby sa to tu cele zrutilo na uroven africkej metropoly, kde sa neda zit, otazka ci to nebude prilis neskoro...
Moj nazor je: Ak sa nezacne stavat metro/dopravny system ihned, tak o par rokov bude jednak drahsie a jednak zbytocne. Lebo Bratislava bude mrtva.
Jop, zacalo sa to stavat teraz je v Petrzalke velka jama kde sa chodia vencit psi a chalani skakat na bicykloch. Metro padlo a nahardí ho elektrickova trat, ktorá pojde do petrzalky cez stray most.
@Hajzelodkosti ono by to nebolo az take zle, ak by to nebola jedna trat. keby takych trati spravili 6-8 do kazdej vacsej casti, tak by to bola mozno dostatocna nahrada za metro. Ale jedna elektricka, akoze to je trochu malo.
Tomáš má pravdu s dopravným systémom, to je jeho hlavným problémom. hromadná doprava najmä teda električky fungujú súčasne s autami a celé sa to zahusťuje. Ísť na aute po Bratislave som spravila len raz a už to nespravím Myslím, že sú prepachaté nielen cesty ale aj MHD. Nikto nevraví, že potrebujeme nejaké päťpodlažné metro, ale nebolo by to odveci. Vďaka zlému systému začnú možno aj ľudia utekať.
Aj ked - zvažujúc situáciu - na Slovensku máme 2 tunely ako dlho sa stavali? A za koľko miliárd? Na metro bude treba vyriešiť na vyšších miestach najprv pár problémov, ktoré maju sami so sebou ..
ja si dovolim suhlasit s Tomasom, podla mna je uplne jasne, ze BA metro potrebuje nemusi byt nejake velke, ved si vsimnite ake metra su postavane v roznych nielen hlavnych mestach. Londyn, Pariz, Berlin, to vsetko ma velke metro, v USA ma kazde mesto metro uz pomaly sto rokov, ja osobne som bol v Mnichovskom metre a bola to naozaj rychla a jednoducha doprava. Vsetky tieto mesta maju pomerne zlozitu siet trati (10-50 liniek) ale napriklad Praha ma iba 3 linky. Bratislave by stacili 2 a v mnohom by sa poriesila doprava. Nemusi mat neviem aku super dlhu a zlozitu strukturu, hlavne aby bolo tam, kde to najviac treba. Ved BA je male mesto a kolko vam trva ist napr elektrickou odtial potial? Nehorazne dlho podla mna Akoze ja nie som z BA, ale ked tam raz za cas som a musim nou prechadzat, trva to strasne dlho, je to nepohodlne a preplnene. Toto vsetko su veci, ktore metro dlhodobo dokaze vyriesit.
Tomas, absolutne s tebou suhlasim. V BA by kludne stacilo vybudovat, alebo dobudovat zeleznicnu infrastrukturu, ako je to trebars u nas v Prahe. Jednoducho vlakove spojenie medzi castami mesta, ale vybudovanie samostatnych elektrickovych trati, ako si aj spominal, ktore nebudu priamo zasahovat do cestnej premavky.
Pokial viem, má sa budovať nejaká sieľ vlakov... ale nadzemných... a ešte som počula, že z geologického hľadiska nie je metro v ba vhodné i keď na druhej strane, pri dnešných technických možnostiach sa dá (takmer) všetko
okrem toho, z pohľadu môjho neodborného (zatiaľ), BA je na rozlohu malá, na hustotu výstavby príliš hustá, a neviem si dosť dobre predstaviť, ako by sa asi tak budovalo podzemné metro. (i keď všade, kde ho majú, sa budovalo v takých podmienkach... ale aj tak si to neviem predstaviť
okrem toho, električky sú super radšej by som bola, keby sa sústreďovali ma rozširovanie el. tratí
aj busy by som zrušila, keby bolo dosť električiek
tomas, dlhy a unavny prispevok, ale bez urazky, vidno ze ide o laicky pohlad (teda ja som tiez laik, ale mam pristup k ludom, co sa v tom pomerne dobre vyznaju)
bratislava metro nepotrebuje - bolo by to zbytocne mrhanie peniazmi. bratislava by skor potrebovala efektivnejsie riesenie vnutromestskej dopravy. pomohlo by dostavanie vnutorneho mestskeho okruhu (predlzit bajkalsku az ku karpatom a potom postavit tunel na lamac), integrovany system zeleznic a lepsie trasovanie, kapacitu a kvalitu MHD, prip. zpoplatnit dopravu v centre, ako napriklad v londyne a vytvorit siet zachytnych parkovisk.
navyse funkciu metra pomerne dobre zastupi TEN-T 17. ide v podstate o vybudovanie novej stanice na filialke a jej napojenie na petrzalku podzemnou trasou. budu tu aj tri zastavky - v petrzalke, centre (pod euroveou) a nivy (pri cbc). tunel bude okolo roku 2016...
kazdopadne, je to velmi zlozite, kedze cela bratislava bola projektovana na polovicny pocet aut...
metro jednoznačne Bratislava potrebuje, pre urýchlenie dopravy, zoberme si to ako chceme no sieť pozemných električkových dráh je aj tak brzdená okolitou premávkou resp od nej závisí, zdržania sú stále na dennodennom poriadku pretože vždy nejaké auto skríži trať, môže sa stať nehoda atď. skrátka metro je závislé akurát tak samé od seba, je schopné doviesť z odľahlých končín mesta obyvateľov jednotlivých priľahlých sídlisk a ponúknuť im možnosť pokračovania zase pozemným spôsobom resp. pokračovať linkou do inej odľahlej časti mesta. kto nežije v Bratislave a nemusí používať jej mizerný dopravný systém a prepchaté ranné a poobedné ulice nech sa prosím k tejto téme ani nevyjadruje
Amrafel: ved to tomas aj napisal, ze metro mozno nie ale zlepsit a zrychlit dopravu...
Ale metro by sa hodilo v BA, stacili by tak 2-3 linky ktore by isli na kriz cez cele mesto a ludia co byvaju na periferii by mohli pouzit MHD namiesto aut - odlahci to centrum mesta a aj preprava sa zrychli.
Spoplatnenie centra by nebolo bohvieco a na SR to urcite nebude dobry napad.
blava potrebuje metro ako sol, ak sa nezacne stavat v najblizsich rokoch tak za 15 rokov sa doprava jednoducho zruti - ludia budu stat hodiny v zapchach, budu chodit neskoro do roboty, uz teraz napata situacia s parkovanim sa zmeni na nocnu moru...
mestu by samozrejme pomohli aj ine riesenia ako su v mnohych europskych metropolach, zalozene na sieti primestskych vlacikov
(S-bahn), ktore su v spojeni s metrom a elektrickami perfektne previazane a clovek sa takto dostane na hociake miesto v meste rychlejsie ako autom.
Peniaze nato samozrejme niesu, pretoze ich mesto potrebuje na dolezitejsie veci (vykryvanie obrovskych strat sposobenymi nevyhodnym safarenim s mestskymi pozemkami, vynakladdanie obrovskych sum na zaplatanie financnych dier v rozpocte sposobene neschopnostou a chamtivostou zodpovednych ludi na magistrate atd.)
bratislava proste potrebuje uplne prebudovat svoj dopravny system, v opacnom pripade za par rokov budu jedine stare dobre bicykle
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
28 komentov
Aspon by som rano necestoval 40!!!minut cez trapnu blavu do prace.
Len niektori odbornici vo vlade si pletu pojmy s dojmami, problem Bratislavy NIE JE POCET OBYVATELOV, ale sposob stavania, to ze sice tu zije relativne malo ludi, ale sidliska a stvrte su strasne roztahane... Vid udolie Karlova ves, Dubravka...
Velkomesto, potrebuje pre rozvoj kvalitny nosny system dopravy, idealne je metro najma v starsich mestach, ktore ma tu vyhodu ze nezasahuje do povrchu, a je pod zemou.
Netvrdim vsak ze to musi byt metro, moze tu byt siet rychlovlakov, elektriciek (ale v zmysle, ze tie elektricky maju vlastne trate, kde jazdia v inej urovni, ze nestoja na krizovatkach s beznymi autami. Preco? Aby sa mesto rozvijalo potrebuje rychly dopravny system a v celom svete sa na to pouzivaju mestske vlaky (ci podzemne, nadzemne, elektrickoidne...) preco vlaky? Lebo su idealne, nemam na mysli teraz 1-2 vagonovu elektricku ktora mohla stacit v 50-60 rokoch, ked do prace do mesta chodili maximalne muzi a zeny boli v domacnosti.
Vyhoda vlaku/metra/elektricky (v zmysle modernej rychlej) je v tom, ze je kapacitne obrovska, ak ma kazda vlakova suprava napr. 5-6-7 vagonov, tak sa tam pohodlne rychlo presuvaju stovky ludi. Tym ze metra, nadzemne drahy su oddelene od ciest pre auta (alebo aspon na vacsine svojej drahy), tak sa neumerne zrychluje jazdna doba. Uz len to ze ak elektricka z dubravky, alebo z race, ma 20 zastavok + 20 krat zastavi na semaforoch, tak to neumerne spomaluje.
Bratislave, ak sa chce rozvijat, treba vybudovat nosny dopravny system, ktory bude spajat vsetky sidliska, tak aby sa clovek z konca mesta dostal co najrychlejsie do centra, kde prestupi na lubovolnu inu linku nosneho systemu a relativne rychlo sa dostane na lubovolny iny koniec. Priklad ak pracuje niekto v Raci a byva na konci Petrzalky. Tak urcite nie je stastny (a jeho vykon v praci je mensi) ak cestuje sposobom, trepe sa daleko na zastavku, caka 5-15 minut na bus, do ktoreho sa ledva zmesti (lebo su kapacitne male), v centre chce prestupit a caka 10 minut na spoj, prejde dve zastavky (vezie sa 2 minuty) a opat caka 15 minut na spoj, aby sa 20 minut viezol (z toho 12 minut stoji bus na semaforoch). A ako by sa ten clovek citil, keby prisiel na metro (kedze na jednej linke chodi jednym smerom jedna linka, tak aj jej frekvencia je vyssia) cakal by par minut, cesta by trvala ovela menej casu, lebo by jej nezavadzali semafory, proste bol by hned v centre, prestupil by hned na metro (kedze prestupna stanica by bola priblizne na tom istom mieste) a hopla 20 minutova cesta do race (z toho 12 minut stanie na semafaroch) zrazu trva miesto 8 minut cisteho casu iba 5 minut (lebo tym ze je vlak na vyhradenej drahe, tak ide aj rychlejsie) a je v praci. Kolko stresov odpadlo?
Kecy o tom ze je to metro drahe, ano je drahe. Ale aj zdravotnictvo je drahe, aj skolstvo je drahe a potrebujeme ho. Slovensko bude stastne vtedy, ked ludia tu zijuci budu stastni, potom budu radsej pracovat, budu tvorivejsi, sikovnejsi a v konecnom dosledku zvysia domaci produkt ovela viac, ako bude stat metro, ktore bude stratove tak ako 90% metier sveta su stratove...
Myslite ze metra zarabaju peniaze? Nie metra su sluzba verejnosti, aby velkomesto fungovalo, aby ludia boli stastni, platili dane, aby proste mali chut zit v tom meste... Je to verejnopravna sluzba, tak ako zdravotnictvo, skolstvo, kultura...
Hovorim, v Bratislave sa stracaju talenty a schopnosti ludi, mesto ubyja ludi, a oni potom su zniceni a netvoria hodnoty. Lebo proste to mesto negunguje ako ma...
a ad velkost pocet obyvatelov, ved nikto nevravi, ze tu ma byt 20 podzemnych liniek. Ked v 80-tich rokoch naprojektovali metro s dvoma drahami jedna spajala dubravku, karlovu ves, mlynsku dolinu, centrum a sla tusim do ruzinova az k letisku alebo do race. neviem. a druha z petrzalky cez centrum, tusim pod kramare a tam sa niekde cez nove mesto otacala a isla na druhy koniec petrzalky, tak asi vedeli preco to robia...
len otazka na zamyslenie. ak chodia preplnene autobusy (nie jeden, ale takmer vsetky) a ludia pomaly nemozu nastupit, mate pocit ze ten system funguje???
ad nie su peniaze: no a? ani na zdravotnictvo a skolstvo nie su peniaze, tak ho zrusime? peniaze nie su, lebo ludia nemaju chut pracovat, a kto by mal chut pracovat ked sa pomaly ma problem dostat do prace? mam chodit do prace ked sa nezmestim do autobusu, kde sa na mna tlacia spoteni nestastni ludia?
Hovorim to nie kvoli sebe, ale preto, ze ine vychodisko nie je. Bud bude Bratislava velkomesto ktore sa bude rozvijat (a uprimne, vdaka vstupu do EU, rozvoju hospodarstva, ma velky potencial), alebo ten potencial zabijeme vo svojej malomestiackosti, lebo nenajdeme par miliard na vybudovanie rychleho kvalitneho a velkokapacitneho masoveho dopravneho systemu a o par rokov, ked toto mesto trochu narastie a zapchy v meste budu uz uplne neznesitelne, tak tak ci tak skor ci neskor budu musiet postavit taky system, ak nechcu aby sa to tu cele zrutilo na uroven africkej metropoly, kde sa neda zit, otazka ci to nebude prilis neskoro...
Moj nazor je: Ak sa nezacne stavat metro/dopravny system ihned, tak o par rokov bude jednak drahsie a jednak zbytocne. Lebo Bratislava bude mrtva.
Aj ked - zvažujúc situáciu - na Slovensku máme 2 tunely ako dlho sa stavali? A za koľko miliárd? Na metro bude treba vyriešiť na vyšších miestach najprv pár problémov, ktoré maju sami so sebou ..
okrem toho, z pohľadu môjho neodborného (zatiaľ), BA je na rozlohu malá, na hustotu výstavby príliš hustá, a neviem si dosť dobre predstaviť, ako by sa asi tak budovalo podzemné metro. (i keď všade, kde ho majú, sa budovalo v takých podmienkach... ale aj tak si to neviem predstaviť
okrem toho, električky sú super radšej by som bola, keby sa sústreďovali ma rozširovanie el. tratí
aj busy by som zrušila, keby bolo dosť električiek
(to len dodatočná oprava
18. a ešte by som vybraným ľuďom zakázala vstup do em há dé a potom by to bola dokonalá idylka
proste nasa MHD je tak preplnena ze to nie je mozne snad
bratislava metro nepotrebuje - bolo by to zbytocne mrhanie peniazmi. bratislava by skor potrebovala efektivnejsie riesenie vnutromestskej dopravy. pomohlo by dostavanie vnutorneho mestskeho okruhu (predlzit bajkalsku az ku karpatom a potom postavit tunel na lamac), integrovany system zeleznic a lepsie trasovanie, kapacitu a kvalitu MHD, prip. zpoplatnit dopravu v centre, ako napriklad v londyne a vytvorit siet zachytnych parkovisk.
navyse funkciu metra pomerne dobre zastupi TEN-T 17. ide v podstate o vybudovanie novej stanice na filialke a jej napojenie na petrzalku podzemnou trasou. budu tu aj tri zastavky - v petrzalke, centre (pod euroveou) a nivy (pri cbc). tunel bude okolo roku 2016...
kazdopadne, je to velmi zlozite, kedze cela bratislava bola projektovana na polovicny pocet aut...
Ale metro by sa hodilo v BA, stacili by tak 2-3 linky ktore by isli na kriz cez cele mesto a ludia co byvaju na periferii by mohli pouzit MHD namiesto aut - odlahci to centrum mesta a aj preprava sa zrychli.
Spoplatnenie centra by nebolo bohvieco a na SR to urcite nebude dobry napad.
okrem toho, ba prejdete pešo aj celú ja tiež niekedy radšej pešo ako busom... hlavne teraz.
mestu by samozrejme pomohli aj ine riesenia ako su v mnohych europskych metropolach, zalozene na sieti primestskych vlacikov
(S-bahn), ktore su v spojeni s metrom a elektrickami perfektne previazane a clovek sa takto dostane na hociake miesto v meste rychlejsie ako autom.
Peniaze nato samozrejme niesu, pretoze ich mesto potrebuje na dolezitejsie veci (vykryvanie obrovskych strat sposobenymi nevyhodnym safarenim s mestskymi pozemkami, vynakladdanie obrovskych sum na zaplatanie financnych dier v rozpocte sposobene neschopnostou a chamtivostou zodpovednych ludi na magistrate atd.)
bratislava proste potrebuje uplne prebudovat svoj dopravny system, v opacnom pripade za par rokov budu jedine stare dobre bicykle