Teal
7-ročný chalan
najnedávnejšie lognutie
dnes 17:52
2584 dní na BIRDZi
regnutý od 29. októbra 2017
16 komentov
1
teal
9. 5.mája 2024 21:52
3
@cltr0n @2 Pre mňa 3. najzaujímavejšie preteky v kalendári. Po 24h of Le Mans a Rolex 24 at Daytona.
4
Mne sa nepáči na tomto type pretekov, že sú zmiešané vozidlá, čo vyzerajú ako formuly s tými, čo sú upravené športové autá na bežné cesty.
5
@manutdman @4 typ auta čo ti pripomína formulu sa označuje ako prototype. Ja by som povedal, že to má bližšie k tým racingovým GT3 autám, než k formulám... ale zároveň bližšie k formulám bež k cestnej verzii GT3 áut.
Formula má kolesá ktoré vytŕčajú vonku z karosérie auta a majú otvorený kokpit (nie nevyhnutne).
Formula má kolesá ktoré vytŕčajú vonku z karosérie auta a majú otvorený kokpit (nie nevyhnutne).
6
@4 a inak chápem. Veľa ľudí mi už povedalo, že je to zmätočné keď tam jazdí viac kategórií naraz a viac pretekárov zdieľa jedno auto. Ale ja v tom vidím čaro wec.
7
8
@manutdman @7 veľmi komplexná téma. Nie som si istý, ako na to zrozumiteľne odpovedať, aby moja odpoveď mala dostatočnú hodnotu.
Prototypy sú v konečnom dôsledku omnoho rýchlejšie než GT3, ale ono to tak celkom nie je výhoda, ani nevýhoda. Je to úplne jedno, nakoľko oni síce jazdia spolu naraz na jednej trati, ale GT3 a Hypercar spolu navzájom nesúperia a obe kategórie si idú ako keby svoje vlastné preteky kde majú svoje vlastné bodovanie a rebríček. Ak si najlepší z GT3 stále si vyhral preteky, aj keď za 6 hodín ťa každý prototyp 10x obehol. Hypercar má svojho víťaza kvalifikácie/pretekov/šampionátu a GT3 svojho.
Zo všeobecného hľadiska ale, ak je výrobca automobilov, platí:
Vyrobiť prototyp je drahšie ako vyrobiť GT3.
GT3 musia byť založené na street legal aute, hypercar nie (ale často sa špekuluje o zavedení takejto podmienky).
V Hypercar (btw tak sa vo WEC volá kategória, v ktorej pretekajú prototypy)
sú dve ďalšie podkategórie LMH - Le Mans Hypercar (auto si výrobca postaví sám s technológiami, ktorými disponuje, môže použiť hybrid) a LMDh - Le Mans-Daytona hypercar (povinný hybrid na zadnú nápravu, jedna univerzálna prevodovka a výber zo štyroch schválených podvozkov, ktoré si výrobca kupuje od dodávateľa, okolo ktorého si navrhne svoj bodywork a aero aké sám chce a dá do auta svoj motor).
V GT3 smie mať jeden výrobca iba 2 autá v šampionáte (2x Porsche, 2x McLaren, 2x Aston Martin...), v Hypercar smie hotové auto výrobca predať tretej strane a ak sú v sezóne neobsadené miesta, môžu pretekať viac ako 2 autá od jedného výrobcu, aj keď toho výrobcu smú oficiálne zastupovať iba 2 autá (2x továrenské Porsche + 3x zákaznícke Porsche)
V Hypercar smú jazdiť len profi jazdci, v GT3 môže byť amatérsky jazdec s bronzovou FIA licenciou, tzv. "gentleman driver" (väčšinou veľmi bohatý ľudia, ktorý zároveň financujú prevádzku toho teamu, za to že tam smú jazdiť)
Asi tak... Milión vecí som nespomenul. Je to trošku komplikované a ja nie som dobrý vo vysvetľovaní. Ale kľudne sa pýtaj, ak ťa niečo zaujíma.
Prototypy sú v konečnom dôsledku omnoho rýchlejšie než GT3, ale ono to tak celkom nie je výhoda, ani nevýhoda. Je to úplne jedno, nakoľko oni síce jazdia spolu naraz na jednej trati, ale GT3 a Hypercar spolu navzájom nesúperia a obe kategórie si idú ako keby svoje vlastné preteky kde majú svoje vlastné bodovanie a rebríček. Ak si najlepší z GT3 stále si vyhral preteky, aj keď za 6 hodín ťa každý prototyp 10x obehol. Hypercar má svojho víťaza kvalifikácie/pretekov/šampionátu a GT3 svojho.
Zo všeobecného hľadiska ale, ak je výrobca automobilov, platí:
Vyrobiť prototyp je drahšie ako vyrobiť GT3.
GT3 musia byť založené na street legal aute, hypercar nie (ale často sa špekuluje o zavedení takejto podmienky).
V Hypercar (btw tak sa vo WEC volá kategória, v ktorej pretekajú prototypy)
sú dve ďalšie podkategórie LMH - Le Mans Hypercar (auto si výrobca postaví sám s technológiami, ktorými disponuje, môže použiť hybrid) a LMDh - Le Mans-Daytona hypercar (povinný hybrid na zadnú nápravu, jedna univerzálna prevodovka a výber zo štyroch schválených podvozkov, ktoré si výrobca kupuje od dodávateľa, okolo ktorého si navrhne svoj bodywork a aero aké sám chce a dá do auta svoj motor).
V GT3 smie mať jeden výrobca iba 2 autá v šampionáte (2x Porsche, 2x McLaren, 2x Aston Martin...), v Hypercar smie hotové auto výrobca predať tretej strane a ak sú v sezóne neobsadené miesta, môžu pretekať viac ako 2 autá od jedného výrobcu, aj keď toho výrobcu smú oficiálne zastupovať iba 2 autá (2x továrenské Porsche + 3x zákaznícke Porsche)
V Hypercar smú jazdiť len profi jazdci, v GT3 môže byť amatérsky jazdec s bronzovou FIA licenciou, tzv. "gentleman driver" (väčšinou veľmi bohatý ľudia, ktorý zároveň financujú prevádzku toho teamu, za to že tam smú jazdiť)
Asi tak... Milión vecí som nespomenul. Je to trošku komplikované a ja nie som dobrý vo vysvetľovaní. Ale kľudne sa pýtaj, ak ťa niečo zaujíma.
11
Naozaj je lacnejšie a ľahšie vyrobiť GT3 ako prototyp? Nebola pri prototypoch zavedená určitá miera unifikácie? Predsalen GT3 autá sú tiež pomerne náročné na odladenie- len ta celková čiastka sa rozpustí v množstve predaných kusov. Také Porsche podľa mňa investuje nenormálne peniaze do vývoja závodnej 911 gt3 - ale každý rok predá desiatky klientskych aút gentleman driverom takže sa to vráti spať.
12
@cltr0n @11 Ak berieme do úvahy predaj takých áut ako kompenzáciu výrobných nákladov, tak v prípade Porsche možno áno, aj keď potom môžeme prihliadať aj na ďalšie formy monetizácie, napr. sponzorstvo... Mimochodom, Porsche predáva aj svoje LMDh, nie len GT3jky (dve má kúpené Jota, dve Proton a jedno JDC-Miller).
Čo sa týka unifikácie, čiastočne máš tiež pravdu. Ale ako som spomínal, vo WEC sa Hypercar kategória skladá z áut s dvoma rôznymi reguláciami. LMH nie sú nijako unifikované. Tu si výrobca vyvíja a vyrába auto sám. Vo WEC to platí pre Toyotu, Ferrari, Peugeot, Isottu a v minulej sezóne tu patrili Glickenhaus a Vanwall.
Potom existuje LMDh ktorá je čiastočne unifikovaná. Existujú 4 schválení dodávatelia podvozku (Oreca, Multimatic, Dallara a Ligier) pričom ak by sa všetci rozhodli spolupracovať s Orecou (tak ako to bolo v LMP2 kategórii), potom by všetci pretekali s veľmi podobným autom, ale to sa zatiaľ neudialo. Čo majú všetci v LMDh rovnaké je prevodovka a hybridný systém. Čo je pre každého úplne unikátne je spaľovací motor. Môžeš tam drbnúť V6, V8, V10 a tie môžu byť naturaly aspirated alebo turbo, alebo bi-turbo, alebo supercharger... každý preteká s niečím iným.
Zároveň unifikácia spočíva v tom, že WEC a americká IMSA obe akceptujú LMDh reguláciu. S úplne rovnakým autom teda môžeš pretekať v oboch sériách, tak ako Cadillac, Lambo a Porsche.
Vybrať si LMDh je teda prirodzene lacnejšia voľba než vývoj LMH. LMH je jednoznačne najdrahšia voľba. Navyše, taká Toyota svoje LMH odmieta dať do rúk zákazníkom a tiež si sama prevádzkuje svoj vlastný racing team, pretože nechce nikomu zveriť svoje hybridné know-how.
Taktiež. GT3 jazdia vo WEC teraz iba prvú sezónu a jazdia pretože je lacné ich vyrobiť. Minulé sezóny jazdili namiesto GT3 autá kategórie GTE. Tie vyzerajú takmer totožne, okrem toho že sú širšie, ale technologicky boli omnoho bližšie prototypom než street legal autám - čiže boli drahé. Jediný kto GTE ešte vyrábal boli Porsche, Ferrari, Corvette (GM) a Aston Martin. Práve preto ich vymenili za GT3. Tie sú lacnejšie a teda ich vyrába omnoho viac automobiliek - McLaren, Ford, Lexus, Lambo, BMW, Audi, Mercedes, Acura...
Čo sa týka unifikácie, čiastočne máš tiež pravdu. Ale ako som spomínal, vo WEC sa Hypercar kategória skladá z áut s dvoma rôznymi reguláciami. LMH nie sú nijako unifikované. Tu si výrobca vyvíja a vyrába auto sám. Vo WEC to platí pre Toyotu, Ferrari, Peugeot, Isottu a v minulej sezóne tu patrili Glickenhaus a Vanwall.
Potom existuje LMDh ktorá je čiastočne unifikovaná. Existujú 4 schválení dodávatelia podvozku (Oreca, Multimatic, Dallara a Ligier) pričom ak by sa všetci rozhodli spolupracovať s Orecou (tak ako to bolo v LMP2 kategórii), potom by všetci pretekali s veľmi podobným autom, ale to sa zatiaľ neudialo. Čo majú všetci v LMDh rovnaké je prevodovka a hybridný systém. Čo je pre každého úplne unikátne je spaľovací motor. Môžeš tam drbnúť V6, V8, V10 a tie môžu byť naturaly aspirated alebo turbo, alebo bi-turbo, alebo supercharger... každý preteká s niečím iným.
Zároveň unifikácia spočíva v tom, že WEC a americká IMSA obe akceptujú LMDh reguláciu. S úplne rovnakým autom teda môžeš pretekať v oboch sériách, tak ako Cadillac, Lambo a Porsche.
Vybrať si LMDh je teda prirodzene lacnejšia voľba než vývoj LMH. LMH je jednoznačne najdrahšia voľba. Navyše, taká Toyota svoje LMH odmieta dať do rúk zákazníkom a tiež si sama prevádzkuje svoj vlastný racing team, pretože nechce nikomu zveriť svoje hybridné know-how.
Taktiež. GT3 jazdia vo WEC teraz iba prvú sezónu a jazdia pretože je lacné ich vyrobiť. Minulé sezóny jazdili namiesto GT3 autá kategórie GTE. Tie vyzerajú takmer totožne, okrem toho že sú širšie, ale technologicky boli omnoho bližšie prototypom než street legal autám - čiže boli drahé. Jediný kto GTE ešte vyrábal boli Porsche, Ferrari, Corvette (GM) a Aston Martin. Práve preto ich vymenili za GT3. Tie sú lacnejšie a teda ich vyrába omnoho viac automobiliek - McLaren, Ford, Lexus, Lambo, BMW, Audi, Mercedes, Acura...
14
@cltr0n @13 čo ti poviem, som pripravený vyhrávať aj diskusie o motoršporte. Už niekoľko rokov sledujem WEC a bol som pri tom, ako sa postupne menili pravidlá a regulácie do dnešnej podoby. Tiež mám s kým zdieľať toto hobby, takže postupom času som sa o tom niečo naučil.
15
Ja som kedysi sledoval FIA GT, ale to bol troška iný formát. Ale GTčka sú stále môjmu srdcu blízke, za to môžu hlavne hodiny presedené pri GTR2
16
@cltr0n @15 ja som k tomu ako decko nemal vzťah, vtedy ma úplne iné veci zaujímali.Ku mne to prišlo až v dospelosti, keď som začal byť pracujúci nolifer a zároveň som mal už sám možnosť prevádzkovať svoje auto. Pamätám si, že v 18 som nevedel ani to, ktorý pedál na čo slúži a ako natankovať auto.
A tieto hry a simulátory to nemám odžité vôbec žiadne z nich.
A tieto hry a simulátory to nemám odžité vôbec žiadne z nich.
Napíš svoj komentár
- 1 Miro777: Dnes mam koncorocny pohovor s podriadenou ktora caka povysenie a miesto toho jej povieme...
- 2 Tulipanoo: nechcem nic hovorit ale zakazala by som v open office opätky
- 3 Lostinthedark: Akurat som sa zobudil po nocnej. Snivalo sa mi, ze mi Tomas zas...
- 4 Karamella: Konečne som si našla byt, ktorý sa mi páčil, mal dobrú lokalitu...
- 1 Miro777: Dnes mam koncorocny pohovor s podriadenou ktora caka povysenie a miesto toho jej povieme...
- 2 Tulipanoo: nechcem nic hovorit ale zakazala by som v open office opätky
- 3 458katka: chcela by som žiť bez kabelky
- 4 Lostinthedark: Akurat som sa zobudil po nocnej. Snivalo sa mi, ze mi Tomas zas...
- 5 Karamella: Konečne som si našla byt, ktorý sa mi páčil, mal dobrú lokalitu...
- 6 Hovado: Kým hodinky Prim idú aj položené na stole, Pabjedy potrebujú pohyb, inak...
- 1 Ladydoga: Nechcem už žiť...
- 2 Tomas5555555: Mesačne miniem 54 eur na jedlo a som najedený do sýta ...
- 3 Teal: Jaguar sa aktuálne chystá zasamovraždiť svoju históriu, odkaz, identitu a pre mňa...
- 4 Karamella: Brata zobrali do BIG4, dnes som hrdá sestra < 3
- 5 Tomas5555555: @LEJLA32 mas zdravie, lasku, peniaze a napriek tomu mas depky....
- 6 Miro777: Dnes mam koncorocny pohovor s podriadenou ktora caka povysenie a miesto toho jej povieme...
- 7 Domek: Robím malý výskum, minireportáž o “Satanic panic” na území Slovenska (Československa) v obdobi...
- 8 Karamella: Kúpila som si IPL epilator od Philipsu, som zvedavá, či na to...
- 9 Hovado: Poriadky všade okolo mňa a stále je tu bordel... Ja to nechápem, celé...
- 10 Tulipanoo: nechcem nic hovorit ale zakazala by som v open office opätky