Tak trošku úvaha o školstve. Že zabíja kreativitu v ľuďoch, bráni im nachádzať vlastné riešenia, metódy a postupy, bráni prejavovať sa jednotlivcom. Chyby tvrdo karhá i keď je to prirodzená ľudská vlastnosť. V podstate očakáva od žiakov, študentov neomylnosť, možno aj aby sa z nich stali chodiace encyklopédie a nie aby náhodou niečo nevedeli!!! Deti, žiaci, študenti sa začnú báť robiť chyby, lebo veď, budú potrestaný... ale bez toho, aby človek nespravil chybu, nespraví nič. Nepoučí sa. Vlastne keby nerobil chyby, znamenalo by to, že nerobí nič. Totižto, chyby beriem ako vedľajší ale za to potrebný a nevyhnutný produkt nejakej práce, činnosti. A tá, nech je akákoľvek, je vždy lepšie ako ničnerobenie, akési bezcieľne ponevieranie sa životom, blúdenie v dave a prispôsobovanie sa. A okrem toho, chyby sú to, čo nás učí rozlišovať správne od nesprávneho, núti nás zdokonaľovať sa a hľadať vlastné spôsoby a riešenia.
Ale späť k školstvu. Škola odúča ľudí prejavovať svoju osobnosť, odúča odlišovať sa (a byť na to hrdý), zmazáva rozdiely, karhá za vlastnú iniciatívu. Neučí tvoriť, neučí chápať, neučí rozvíjať seba samého, neučí rozmýšľať ... učí len teóriu, poučky, pojmy a memorovanie faktov. Ale to všetko sú len slová a tie sú na nič, pretože skutočný svet, ten za múrmi školy nie je o tom, ten od nás chce niečo úplne iné ako vedieť vymenovať 30 básnických prostriedkov.
Školstvo zabíja ľudskú kreativitu, „zabilo“ už nejedného génia, nádejného umelca, osobnosť, udupalo nemálo talentov. A to len preto, že nevyhovovali systému, len preto že boli iný. Školstvo nevychováva ľudí samostatných a sebestačných, produkuje len ovečky, ktoré sa skôr či neskôr stanú súčasťou už i tak žalostne veľkého stáda. Pomaly si začínam myslieť, že tým hore to tak vyhovuje...
A ešte na koniec – drvivá väčšina úspešných ľudí, milionárov, vynálezcov kašľalo na školu a šli vlastnou cestou, pretože boli iní, mali vlastnú iniciatívu a nebáli sa dať to najavo.
Aby som neostala len pri kecaní tak nech sa páči, pár príkladov:
Gillian Lynne - V škole bola považovaná za beznádejný prípad, nedokázala sa sústrediť, vypracovanie úloh jej trvalo príliš dlho, stále vyrušovala. Mali podozrenie, že trpí nejakou poruchou učenia sa. Navštívila lekára a ten ju po rozhovore s jej matkou nechal sedieť v miestnosti so zapnutým rádiom. Akonáhle odišiel, Lynne začala pohybovať sa začala mykať do rytmu hudby. Lekár s matkou ju sledovali niekoľko minút, potom lekár povedal Giallianinej matke: „ Pani Lynne, Gillian nie je chorá, ona je tančníčka. Vezmite ju do tanečnej školy. Vytvorila jedny z najúspešnejších divadelných hudobných produkcií na svete a stala sa z nej multimilionárka.
Steve Jobs – Štúdium na vysokej škole zanechal po prvom semestri, prednášky síce navštevoval ešte rok a pol ale sám si vyberal, na ktoré pôjde. O tom, kto to je a čo dosiahol snáď písať nemusím...
Podobne je na tom aj Mark Zuckerberg, ktorý študoval programovanie na Harvarde, avšak školu nedokončil pre neplnenie si študentských povinností. Ako všetci viem teraz je z neho šéf Facebook-u a milionár.
Uvedomujem si, že som práve neobjavila Ameriku a že toto všetko je už staré známe a tiež, že kritika bez konštruktívneho riešenia nikomu nepomôže... len som mala potrebu prispieť aj svojou kvapkou do tohto mora kritiky a vyjadriť svoj názor
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.