Zdravím, ak by mal dakto čas a chuť riešiť matematiku, potreboval by som pomôcť s príkladmi, snažil som sa to riešiť všelijako no logika zrejme nieje moja silná stránka.
1.) Koľkými spôsobmi možno rozdeliť 10 euro medzi 3 deti?
toto platí pre jedno dieťa. Keď sú 3, tak ešte krát 3. Čiže 30 možností. Ale len pri podmienke, že sa to ráta na celé eurá, a pri ďalšej podmienke, že ani jedno dieťa nikdy nemôže mať menej ako 1 euro.
@14 jasnačka.... poukladám ich do radu a priradím poradové číslo ale nad tým som naozaj nerozmýšľala.... takže to nebude taký jednoduchý príklad.... ďakujem za upozornenie....
ale moje riešenie by bolo pre 10 jednoeurových mincí. ak by šlo o 10 eur a máš na výber hocijaké kombinácie mincí, jednoeurovky od dvojeuroviek odlíšiš a toho by bolo strašne veľa. snáď iba chyba v zadaní
@george90@16 určite.. pretože 10 eurovku môžeš rozdeliť na drobné eurá a centy a tiež môže byť či každé dieťa má dostať rovnaký podiel.... takže sa mení počet mincí..... inak ti to super páli z matematiky....
@andry vravím že vzorce viem, ale keď uvažujem nad príkladom tak neviem ktoré tam mám dosadiť, a hej viem aj tie podmienky pri ktorých to funguje... záleží na poradí - variácie a permutácie, nezáleží - kombinácie, a potom ak sa môžu opakovať tak s opakovaním... to je 6 ľahkých vzorcov, lenže tie mi príklad nevyriešia
@andry Len tak pre zábavu, ak vyrátaš toto, alebo si tipneš aspoň približný výsledok, tak stratím slová aj ja, vzorce viem, ale ako to vyriešiť na to som neprišiel(aj výsledok máme napísaný, len si to máme prepočítať sami,konrétne tento príklad): Z 35 žiakov má ísť 25 na výlet a 10 na hokej. Koľkými spôsobmi sa môžu žiaci rozdeliť do skupín?
no, vo výsledkoch je: 183 579 396, ale ako sa k tomu oni dopracovali to ozaj netuším vidím to na dosť dlhé doučko z matiky, a pritom kombinatorika je eštelen prvé učivo
z 35 vyberáš skupinu 25 ludí, je jedno kto je prvý, druhý, tretí....nikto tam nebude dvakrát -> combinácia bez opakovania. tých zvyšných desať sa rozdelí automaticky, to je zvyšok.
@andry na akú ? odpoveď je len taká, že proste neviem kombinatoriku, lebo logika sa tak nejak podľa mňa nedá naučiť ... ale tak budem musieť si zohnať dajaké doučko, lebo keď z nej bude skúška musím ju spraviť...
to "opakovanie" bolo myslené tak, že nevieš, ktorá minca je ktorá, ako keby sa jedna minca 10. opakovala. Musíš rátať, pozerať riešenia úloh, napr. aj na nete kde je postup k tomu. Ak to nemusíš silou mocou napasovať na vzorec, niektoré sa lepšie riešia z hlavy len tak úsudkom. Ak sa naučíš niektoré typy príkladov (resp. pochopíš) ostatné je stále dokola to isté.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
41 komentov
7-1-2
7-2-1
6-3-1
6-2-2
6-1-3
5-4-1
5-3-2
5-2-3
5-1-4
toto platí pre jedno dieťa. Keď sú 3, tak ešte krát 3. Čiže 30 možností. Ale len pri podmienke, že sa to ráta na celé eurá, a pri ďalšej podmienke, že ani jedno dieťa nikdy nemôže mať menej ako 1 euro.
takže kombinácie 3.treidy z 10 prvkov
10!/(10-3)!*3! =
10*9*8*7! / 7!*3*2*1*1 =
720 / 6 = 120 spôsobov
aspoň tak si myslím
tiež mám ten pocit
ak N=3 a K=10, potom:
C"=12 nad 10 = 12!/(10!*2!) = 66
sú tam zarátané aj možnosti, že jedno dieťa dostane 10€ a ostatní nič
...mýlim sa?
proste ja si to predstavujem tiež tak že mám 10 jednoeurových mincí a tie mám deliť, pričom je možnosť že jeden dostane všetko a ostatní nič...
btw. ďakujem, musí, páliť, k informatike je logika potrebná
kombinácia - nezáleží
permutácia - len prehadzuješ poradie
a všetky s opakovaním/bez opakovania (fúha, vyzerá to ľahko
ak teda 25 ide na výlet a zvyšok na hokej....
ale napríklad pri tomto prípade pôvodnom som nepochopil prečo sa mohli opakovať...
tak ale dúfam, že sa tá kombinatorika bude dať naučiť... proste neviem si zo slovnej úlohy vytvoriť vzorce bohužiaľ
ale ten vzorec na to neviem .. teda ak tam vobec chce nejaky vzorec
uz som ticho XD