V prvom rade si treba povedať, že Uhorsko nie je veľké Maďarsko a takto to prezentujú jedine maďarskí extrémisti, ktorých záujmy tu obhajovať rozhodne nechcem. Uhorsko však bolo viac ako 1000 rokov našou spoločnou vlasťou, rovnako spoločnou aj s Chorvátmi, Rumunmi a hŕstkou iných národov. Keby sa opäť zjednotilo, zvlášť v dnešnej dobe by nám to prinieslo nespočetné množstvo výhod. Spojiť Slovensko, Maďarsko a Chorvátsko s tým, že všetky 3 národy a ich jazyky by mali v ústave rovnocenné postavenie by nemal byť problém. Od Ukrajiny by sme Podkarpatskú Rus získali ľahko, keďže miestni Rusíni s ukrajinskou politikou nesúhlasia a radi by sa odtrhli. "Srbi" z Vojvodiny dozaista tiež, keďže ide poväčšine o Chorvátov a Maďarov, dokonca aj Slováci tam žijú. Najväčší problém by nám urobilo Sedmohradsko, ktoré by sme zrejme naspäť nezískali. Rumuni by predsa nechceli svoju krajinu rozdeliť a pripojiť celé Rumunsko by tiež nedávalo ekonomický ani strategický význam. Takže rozoberiem reálnu možnosť nového Uhorska bez Sedmohradska s tromi rovnocennými národmi a zanedbateľným množstvom ostatných menšín. V tomto by sme si v Európe mohli vziať príklad povedzme od Švajčiarska či Belgicka, kde sotva niekomu vadí, že sa v jeho krajine rozpráva rozdielnymi jazykmi. Vezmem to z geopolitického a ekonomického hľadiska. Išlo by o štát s bezmála 20 miliónmi obyvateľov, s metropolou európskeho významu a dôležitú dopravnú križovatku. Strategickú polohu Budapešti by ešte umocnili 4 zvyšné veľkomestá (Bratislava, Košice, Záhreb a Nový Sad), ktoré by boli vzdialené od hlavného mesta približne rovnako ďaleko všetkými smermi. Vytvorili by tak dôležitý a veľmi využívaný dopravný uzol. Vznikli by nové diaľnice a železničné spojenia, napríklad medzi Bratislavou a Záhrebom. Netreba zabúdať ani na Rijeku, ktorá by síce v rámci krajiny ležala dosť excentricky, no ako jeden z najväčších európskych prístavov by mala obrovský význam. Mať more doma nie je ani zďaleka len o tom, že nemusíme chodiť na dovolenku do zahraničia, veď vzdialenosti by sa aj tak nezmenili a hotely by boli rovnako drahé. Ale získali by sme ďaleko lepšie podmienky pre dovoz a vývoz, rozšíril by sa obchod, cestovný ruch aj rybolov. A zatiaľ čo Chorváti by nám dali prístup k moru, maďarské nekonečné stepi by predstavovali ďaleko väčší priestor pre poľnohospodárstvo a chov dobytka, čím by klesli ceny potravín a mohli by sme skôr vyvážať než dovážať. No a aby ani tí Slováci neostali v hanbe, treba povedať, že vďaka našim horám by sa posilnil nie len cestovný ruch, ale aj ťažba nerastných surovín, najmä vzácnych kovov, by našim južným susedom prospela a tiež by nemuseli toľko dovážať, čím by zbohatla celá krajina vrátane územia Slovenska. Strategická poloha v strede Európy by bola umocnená aj tým, že značná časť toku Dunaja, ako hlavnej európskej riečnej tepny, by ležala práve na našom území. S významom krajiny, ktorej meno by vo svete aj niečo znamenalo, by rástli aj odvetvia ako veda a výskum, umenie či šport. Práve v jednote je sila a spoločne by sme určite dokázali viac aj v oblasti technologického rozvoja, naše hudobné skupiny či filmy by sa stali vo svete známejšími a taká futbalová reprezentácia by mala tiež ďaleko väčšie meno. Veľká spoločná história a kultúrne spojenia by taktiež našim ľuďom dodali väčšiu hrdosť na to, kým sú a odkiaľ pochádzajú a mnoho zahraničných emigrantov by sa rado vrátilo do svojej vlasti. Verím, že by sa časom podarilo eliminovať negatívne napätie, ktoré v podstate vyvolávajú len extrémisti a štváči typu Kotlebu či Jobbiku. Slováci by na nevraživosť rýchlo zabudli a mnohí by sa aj sami začali učiť maďarčinu, keďže by tiež pracovali, študovali či mali priateľov v Budapešti alebo iných maďarských mestách. Rovnako by to bolo s chorvátskym jazykom, ktorého výučba by bola vďaka príbuznosti so slovenčinou ešte jednoduchšia. Žiaľ, o obnove Uhorska sa okrem veľkomaďarských šovinistických hnutí toho veľa nehovorí, no myslím, že stojí za to zvážiť aj takýto pohľad na vec a začať sa vážnejšie zaoberať touto možnosťou, ktorá nám môže v budúcnosti pomôcť. Záverom by som chcel povedať, že som čistý Slovák a nemám žiadnych pokrvných príbuzných v Maďarsku ani medzi slovenskými Maďarmi. Myšlienka vznikla v rámci dlhšej debaty s kamarátmi, prevažne študentmi geografie, ekonómie a politológie a myslím, že je fajn sa s ňou podeliť aj s ostatnými ľuďmi a ukázať tak verejnosti novú možnosť pokroku našej vlasti. Nepotrebujeme byť viac otrokmi Bruselu, Washingtonu ani Moskvy, my máme na to byť konkurencieschopnou veľmocou, len to treba rozumne využiť. Blíži sa 4.jún a preto povedzme spoločne nie Trianonu!

 Úvaha
Komentuj
 fotka
pubertslatinocelny  29. 5. 2018 23:04
Ja určite súhlasím. Presvedčil ma argument s diaľnicou do Zagrebu. Dovtedy som sa len usmieval a mrmlal: "to by som chcel vidieť, to by som chcel vidieť." Ale potom si vravím: "hm, toto tak zveriť národnej diaľničnej spoločnosti a zvyšok už pôjde automaticky".

U mňa áno.
 fotka
ps102  30. 5. 2018 12:41


 fotka
mix  30. 5. 2018 15:20
Co presne chces zjednocovat? Vsetci sme v ovela vecsom ekonomickom a politickom celku zvanom Europska unia. Hranice su uz len ciarky na mape a vsetko co hovoris - budovanie dialnic napriklad, sa da aj bez toho aby sa krajiny spajali do vacsich celkov.
 fotka
dannyd14  30. 5. 2018 15:52
A aku formu vlady by si si predstavoval? Pri dnesnej mentalite, kulture narodov si to ani neviem predstavit, ako by to fungovalo, kedze kazdy chce nieco ine a tak, ako by to vzniklo, tak by to aj po rychlom case aj zaniklo, ako napr. Ceskoslovensko.
 fotka
lear00  30. 5. 2018 17:11
To ako... toto sa myslí vážne hej??
Proste nás už dokopy nedáš... nemôžeš dať dokopy 3 rozdielne hovoriace, mysliace, žijúce krajiny...
A diaľnice by sa tiež neurobili. Veď aj my máme vlastný štát a máme diaľnicu spájajúcu republiku- nemáme! A proste celé je to blbosť! Tak ako forma vlády osvietenský absolutizmus nemohol fungovať, tak aj spojenie dvoch a viacerých národov do jedného štátu nemôže fungovať. Veď si už len vezmi Československo. Keď sme boli spolu tak všetko boli iba česi. Hlavné mesto Praha a proste všetko bolo iba okolo čechov. My sme boli dobrí iba tak akurát tým, že sme mali Tatry. Tak isto keby sme sa spojili do Uhorska hl. m - Budapešť, a Slovensko by muselo by veľa veciach ustúpiť. Keď už hovoríš aj ten futbal - čo myslíš koľko by bolo v reprezentácii Slovákov??? Možno piati...
Proste v spojení štátov vždy bude jeden - silnejší,ktorý bude mať prevahu a ten druhý - slabší sa bude búriť proti tomu, najmä keď sme prežili takú históriu.... Ja neviem ako si to vy- múdre hlavy predstavujete...
 fotka
oldslovakia  30. 5. 2018 17:12
@dannyd14 naštatie...
 fotka
samuelfghk  30. 5. 2018 20:58
@lear00 Do značnej miery sa mýliš. Naše krajiny spája takmer 1000 rokov spoločnej histórie, tiež kultúrne zvyky a náboženstvo. Jazyky sú rozdielne, no ako som spomínal, takto fungujú aj vo Švajčiarsku, Belgicku, Kanade a mnohých ďalších krajinách sveta. Hlavným mestom by bola logicky Budapešť, keďže je najväčšia a leží uprostred a mimochodom aj dnes je pre väčšinu územia Slovenska dostupnejšia než Bratislava. To by však neznamenalo, že by hlavné slovo v štáte mali mať Maďari. Tých by bolo zhruba 10,5 milióna, Slovákov (spolu s Rusínmi) asi 6 miliónov, Chorvátov ďalších 5,5 milióna a 0,5 milióna by tvorili zvyšní, z čoho vyplýva, že žiaden národ by nemal väčšinu. A keďže by nemal väčšinu v štáte, nemohol by ju mať ani v parlamente, pokiaľ uvažujeme o zachovaní demokratických princípov. Takže by to bolo možné a snažili by sme sa hľadať možné spoločné pokroky do budúcnosti a neriešili smutné stránky minulosti. Európska únia je nám zbytočná, ide o organizované vykorisťovanie národov, to je niečo, čo by sme si v štáte s rovnocennými národmi, kde by prakticky neexistovali výrazne zaostalé či vyspelé oblasti, nedovolili a my sami by sme si vo svete urobili veľké meno.
 fotka
lear00  31. 5. 2018 22:06
V tom s tebou súhlasím - EU je úplne na nič! Lepšie sa nám darilo, keď sme v nej neboli. Najviac mi na EU vadí, že Slovákom úplne blokli hospodárstvo.
No ale tie prvé veci vôbec!
Ja neviem, ty si myslíš, že nám v Uhorsku po hospodárskej bolo zle? No, nie nebolo! Chýbala nám SLOBODA! A to by sa objavilo aj teraz! Veď Maďarov je väčšina a budú sa snažiť opäť rozhodovať o všetkom. Tie štáty čo si spomínal- áno oni fungujú bilingválne, ibaže keby si sa opýtal Švajčiara, ktorý od detstva hovorí francúzsky, za príslušníka akého národa sa považuje tak ti povie, že sa cíti byť Švajčiarom! No keby si sa opýtal Slováka v Uhorsku, aký národ je tak ti povie, že je Slovák, a nie Uher! V tom je ten rozdiel!
Teoreticky to máš dobre, v praxi by nič nefungovalo.
A naozaj neviem, či máme s Maďarmi spoločné náboženstvo, keď väčšina Maďarov je protestantov, a Slovensko je silne katolícka krajina.
Kde si to videl,že by tri odlišné národy boli v jednom štáte? Myslím v prítomnosti, nie v minulosti.
A tiež nechápem prečo si predstavuješ, že by napríklad Chorvátsko - voľná, slobodná krajina vstupovalo do nejakého zväzku, kde by vôbec nemalo hlavné slovo.
Prečo nevymýšľate cesty, ako zlepšiť náš štát, ale takéto nezmyselné teórie. Aj keby si to teoreticky mal správne. Ale nestane sa to, preto nevidím dôvod, prečo nad tým rozmýšľať a zverejňovať. Ale aspoň vyjadruješ svoj názor...
Napíš svoj komentár