Už to dusím v sebe veľmi dlho.

Asertivita sa kamsi vytráca. Nastupuje prílišná agresivita, alebo naopak, pasivita. Ľudia slepnú a nechcú vnímať nič iné ako pochvalu. Kritika im vypichuje oči – tie slepé a nevedomé oči. Kritika je tabu. Kritiku už radšej nikto (drvivá väčšina) nepíše, lebo sa bojí, že by sám upadol na spoločnosti. Kritika je cenzurovaná a škrtaná zo života.

a, Ak niekto napíše hrozný blog, NIKTO mu to nepovie (jedná sa o osoby značne populárne – popularita nie je ospravedlnenie pre zlý blog).
b, Ak už niekto napíše kritiku pod fotku/video/blog, komentár býva zmazaný, alebo ešte lepšie, odignorovaný (alá mŕtvy chrobák). V najlepšom prípade býva zmazaný blog užívateľa (Podporujem. Autor má právo si ho zmazať, keď ho tam už nechce).
c, Ak používateľ reaguje, kritika býva väčšinou zvozená pod čiernu zem a bránená stupídnymi reakciami (reakcie typu: ,,Že mi to hovoríš práve ty, ty, čo si kurva/outsider/ty čo nemáš ani fotku v albume, etc., etc...)

(V škole vám skritizujú sloh, lebo tam máte veľa chýb a zlý obsah. Máte z neho päťku. Pošlete učiteľku slovenčiny do piče, len preto, že sa vám to nepáči? Oznámite jej, že jej názor je vám ukradnutý? Poviete jej, že nemá právo sa k vašej práci vyjadrovať?)

Neviem, kde začať. Sama zlatú strednú asertívnu cestu nezvládam, prečo by som mala teda o nej kázať? Vodu káže, víno pije. V skutočnosti som sa o ňu začala pokúšať. Duševne som oveľa pokojnejšia a vysporiadanejšia, hoci sa občas šmyknem hore ku tej agresivite – a niekoho pomerne kruto zdrbem, alebo sa s ním pohádam. Nie je to pekné. Ale ešte sa len učím.
(Pozn.: Asertivitu sa nie je možné naučiť za dva dni)
A vôbec, ďakujem jednému užívateľovi (H.), že ma donútil trochu sa pozastaviť nad mojím chovaním.

Ako tak pozorujem ľudí na Birdz (a vlastne i v reálnom živote, ale zameriam sa viac sem) zisťujem, koľko ľudí kritiku nevie prijať, ako samozrejmú vec. Koľko z nich ešte zastáva názor, že radšej nechať človeka v omylných oblakoch a podporovať jeho slabiny, ako mu ich oznámiť do očí. Skôr či neskôr z tých oblakov ľudí zhodíme – ale urobme to radšej ešte keď sú relatívne blízko zeme. Čím viac sa to bude odkladať, tým viac sa budú vznášať vyššie a tým tvrdší a bolestivejší bude pád.

Ľudia sa boja kritizovať a byť úprimní. Neviem prečo.
(Pozn.: A ak už niekoho kritizovať začnú, založia si druhý nick a napíšu veľmi kritický blog z neho. Nie aby to napísali zo svojho pravého nicku. Blog potom stráca akúsi hodnotu dôveryhodnosti k užívateľovi.)

Ak tu niekto kritizoval ľudí, boli to väčšinou jednározové blogy, ktoré zažali dvojdňový mediálny úspech a potom sa na ne zabudlo. Autor bol dodrbaný najviac, ako sa dalo. Niektorí pokračovali, napriek zlej reputácii (Lucia). Lenže kritické blogy sa potom akosi vystrácali. Väčšinou to neuniesol sám kritik.

Nebudem písať, čo všetko sa mi nepáči, možno ak, tak malý odňatok. Nemám na to dôvod. Ja tu nie som od toho, aby som si hafla k počítaču a napísala nechutne bulvárny blog o tom a o tom používateľovi a analyzovala ho všetkými možnými smermi. Urobím to raz za svetelný rok. Možno.

Vadí mi tu strašne veľa vecí. Nehorázne veľa. Vadí mi úpadok blogov a fóra. Vadí mi tu prístup niektorých adminov. Vadí mi, že ľudia sa tu členia na skupinky typu In a Out (hahahá, nehovorte mi, že to tak na Birdz nie je. JE! Len to nikto nechce povedať nahlas.), vadí mi, že papuľňatejší frajeri si berú do huby slabších a že sa noví useri všemocne pchajú a tlačia niekam do riťky. Vadia mi nezmyselné hádky užívateľov. Vadí mi hentá a henten.

Všetci žijete v jednej obrovskej saponátovej bubline.

Raz vám ju ale aj tak niekto praskne...

Tak sa naučte konečne prijímať kritiku a aj ju dávať (v rozumnom množstve, samozrejme a z asertívneho hľadiska, podotýkam). Dúfam, že tento blog niekto nezoberie tak, že si to dá na najbližšiu diskusiu a tam niekomu parádne vynadá.

Kritika nie je ľahká. Ťažko sa prijíma a trávi. Súhlasím s vami. Aj ja nemám rada, ak ma niekto kritizuje. Ale ona je vlastne potrebná. Poskytuje vlastne uhol pohľadu viacerých ľudí. A o čo viac, kritika má pomôcť k zlepšeniu. Vy sa nebodaj nechcete lepšiť, ale chcete sa zakrpatiť na jednom konkrétnom mieste? Chcete dookola robiť rovnaké chyby? Nem.

Zamyslite sa nad tým.


Blueh. Končím.

 Blog
Komentuj
 fotka
indifferentgirl  20. 9. 2010 17:25
Tak, tak, sama by som to lepšie "nepovedala".
 fotka
grietusha  20. 9. 2010 17:27
juhehá, konečne niekto píše o kritike tak, že sa to dá aj čítať.
 fotka
chidori  20. 9. 2010 17:27
našla som ti tam chybu vo vete: "Ľudia sa boja kritizovať a byť úprimný."

ale inak palec hore. O tom hovorím stále. Prečo by som mala napísať na niečo že je to dobré, keď to vypadá ako zmoknuté kura. Alebo sa proste tomu otočiť chrbtom a nechať toho človeka nech si ďalej myslí, že je to v geniálnej forme?

Kritika predsa pomáha, nezabíja.
 fotka
mielikki  20. 9. 2010 17:31
(Kdesi som pobadala nejakú gramatickú chybu... to len aby tu bola nejaká kritika okrem toho, že skonštatujem, že v poslednej dobe sú tu blogy o úpatku toho či onoho na dennom poriadku)



A teraz k téme. Vieš, že mňa štve, že sa nikdy nedočkám (konštruktívnej) kritiky? A to i napriek tomu, že občas (nie vždy, pretože zas nechcem byť tá, čo všetko iba kritizuje) vážne natrafím na nejaký blog a pomerne dosť ho skritizujem, avšak snažím sa to podať takým spôsobom, aby som autora nezdeptala, nedemotivovala, nenaštvala, iba ukázala na napraviteĺné nedostatky. A toto ak by robili viacerí, to by bolo super



A inak, nepamätám si, že by sa niekto na moju kritiku urazil
 fotka
metalabby  20. 9. 2010 17:39
a ešte si zabudla podotknúť, že názor (poväčšinou odlišný) tých "OUT" je pre tých "IN" úplne ale totálne nepodstatný ....
 fotka
darkkizz  20. 9. 2010 17:43
Nie je kritika ako kritika.

Existuje kritika od ľudí ktorí majú čo do toho povedať. Takáto kritika je OK. Napr. ani maliar nebude spevákovi kritizovať pieseň. Nemá to proste váhu.

Ale kritika, ako hovorím, od ľudí čo sa do danej témy vyznajú je dobrá kritika ktorá posúva dopredu.



A potom ešte existuje kritika od magorov, čo potrebujú kritizovať všetko a každého, prípadne od "filozofov" čo si myslia že požrali všetku múdrosť sveta a pritom to tak nie je.
 fotka
bluepanter  20. 9. 2010 17:50
úprimnosť je nebezpečná, veľmi často je nevhodná, a to časom pochopíš



čo sa týka kritiky, tak osobne prijímam iba takú, ktorá je konkrétna. Keď mi niekto napíše napríklad "celé je to na ho*no", tak to beriem ako obmedzenosť komentátora. Ničím mi totiž jeho kritika nepomohla (to by som ani kritikou nemal nazývať).

Ak však niekto napíše: "To slovo sa mi do tej vety nehodí, čo tak dať tam toto druhé?" alebo "Tvoja myšlienka sa mi nepozdáva veď (a uvedie argument)"



Takže s určitými vecami v tvojom blogu súhlasím , s inými zas nie . Ale celkovo tento článok patrí k tým kvalitnejším na Birdzi, klobúk dole.
 fotka
ssnehulienka  20. 9. 2010 17:52
popiči. máš pravdu, a to je trochu smutné. ja osobne som ale strašný nervák, priznám si ale, že keď ma niekto skritizuje, vypichce chyby v niečo m čo robím, mám sklony byť agresívna no snažím sa ukľudniť a neskôr mi aj tak dojde, že mali pravdu. Samozrejme ale treba rozlišovať tu opravnenú kritiku od ľudí čo naozaj vedia robiť konkrétnu vec lepšie a od tých čo le nsmepo záviadia... takou sa tu ani nezaoberám.



No ja som osobne viac než priamy človek a neskutočne si zakladám na to povedať ľuďom do očí (na birdzi napísať) čo si o nich aleb oteda kuk konkrétnu dielu čo si i ňom myslím. Na reakcii vidno či je ten človek dostatočne vzdelaný... (na reakciách typu: "a ty čo do mňa pindáš, ty o tom nič nevieš a tvoje niesu o nič nlepšie a pod sa len zasmejem...) pokiaľ mám trochu rozumu, či ja alebo ostatní aspoň sa zamyslím na tým čo mi hovoria. Veď mi to môže veľmi pomôcť... zlepšovať sa.



a je bohužial pravda, čo sa mi tu hnusí, ak je užívateľ s kopou fanúšikov, môže pomaly napísať čokoľvek pretože kto by to chcel skritizovať vie, že je predom odsúdený na zánik tými čo sa dotyčnému/nej pchajú do riti. ale tak to vždy všade bolo i bude... ale situácia sa určite zlepšovať nebude.



Ja vždy ostanem rovnaká, keď sa mi to nepáči, poviem čo sa mi nepáči konrétne, je na konrétnom človeku či bude mať záujem so mnou diskutovať alebo ma pošle do p...reč. no právo na kritiku máme každý, to si tu veľa ľudí nevie dpc uvedomiť... len málokto ju ale vie využiť.



Tento článok mi hovorí z duše. (btw, pár gramatických chýb tam je
 fotka
vive  20. 9. 2010 17:57
ja náhodou milujem negatívku kritiku, nemám rád ked moje veci iba chvália

potom si človek uvedomí, čo by mal zmeniť
10 
 fotka
majqqqo  20. 9. 2010 18:06
"Nastupuje prílišná agresivita, alebo naopak, pasivita" hrozna veta, som si isty, ze polovicu slov z tejto vety ani nepoznas..
11 
 fotka
kaylee  20. 9. 2010 18:32
12 
 fotka
anzu  20. 9. 2010 18:45
Ešte jedna malá drobnosť mi tam chýba a to súpis najbežnejších reakcií na kritiku:

1. Nepoznáš ma, nemôžeš ma súdiť! (ok, niekde je to pravda, ale už som videla aj také situácie, kde to bol číry alibizmus)

2. Je to môj názor! (autor sa chce uistiť, že si môže písať čokoľvek chce a vďaka teórii osobnej subjektivity to bude nenapadnuteľné. Proste sa mu chce písať na ľubovoľne kontroverznú tému, ale nikdy neviesť diskusiu.)

3. Nikto ťa nenútil to čítať a komentovať. (Autor žije v akomsi pokrivenom svete, kde ľudia buď chvália, alebo mlčia) Veľmi rozšírená reakcia na Birdzi.

4. Očakávam, že ty to ani nepochopíš, alebo iná hanlivá poznámka na adresu kritika, doplnená smailíkmi, ktorí majú dať najavo, ako je útočiaci strašne nad vecou.





A ja osobne relevantnosť kritiky rozlišujem presne ako bluepanter
13 
 fotka
lucia199513  20. 9. 2010 19:11
moje slová len krajšie povedané :d
14 
 fotka
grietusha  20. 9. 2010 22:38
podľa niektorých reakcií tu mám pocit, že pred tým, ako idem niečo kritizovať, asi musím autorovi diela, o ktorého kritiku mám záujem, poslať životopis so žiadosťou.



lebo ja si teda svoju spôsobilosť na čelo netetujem.
15 
 fotka
mrnobody  20. 9. 2010 22:56
je to presne tak... ale ja furt zese všetko spičujem keď si o danej veci myslím že je na piču a o reakciu sa už potom nestarám... a to by mal každý... nechápem ako sa niekto môže na nete "báť" niekoho skritizovať...
16 
 fotka
d170  20. 9. 2010 23:03
Súhlasím s blogom, hlavne s tým, že veľa ľudí nedokáže kritiku prijať.

Lebo väčšina ju považuje za veľmi zlú a to aj tú, ktorá nemá za cieľ človeka ponížiť, ale povedať mu svoj pohľad s cieľom ho niekde posunúť, zlepšiť jeho situáciu, pomôcť mu.
17 
 fotka
husky  20. 9. 2010 23:05
@grietusha presne



ked mam moznost sa k niecomu vyjadrit, mozem sa...autor by mal odfiltrovat co je iba bla bla kritika aby bolo a potom co je konstruktivne



lenze ludia to akosi prijimat nevedia...naucte sa to, v zivote sa to velmi zijde!
18 
 fotka
mirkova  20. 9. 2010 23:13
@grietusha @husky - presne tak.... lebo na teenagerskom portáli sú samí literárni kritici a fotografi z povolania a hudobní skladatelia a iba tí sa asi môžu kriticky vyjadrovať k istým autorom a k ich dielam



postavené na hlavu, ale dotyčná si to nedá vysvetliť
19 
 fotka
stenatko  21. 9. 2010 09:26
Ehm. Mala by som sa vyjadriť ku všetkým komentárom, ale vyjadrím sa len ku jednému:



@majqqqo Môžeš mi prosím ťa povedať, čo je na tej vete nezrozumiteľné? Lebo mne sa zdá pádne logická.



Ale ak si teda prečítal len prvú vetu, chápem, prečo tomu nechápeš
20 
 fotka
klidopido  22. 9. 2010 16:10
Veľmi zaujímavé a žiaľ pravdivé, aj to čo spomínajú v komentároch, že niekoré negatívne kritiky sú naozaj -na nič-, keď ich znenie je typu je to na p... alebo na k... to nepomôže nikomu, ale ak sa vyjadrí konrétne tak to autor snáď zváži, teda aspoň taký rozumný a nerobí dáke veľké haló, okolo toho.
Napíš svoj komentár