FROM HERO TO ZERO..alebo smutný pád bašty automobilizmu
Podľa oficiálnych zdrojov dnes o 17:35 vyhlásila spoločnosť General Motors (GM) bankrot.
Ešte nedávno (r. 2007) najväčší výrobca automobilov na svete (! ) dnes musel požiadať o štátnu ochranu pred veriteľmi a tým pádom zahájil riadený bankrot spoločnosti.
What seems to be the problem? Základným problém zoskupenia značiek koncernu GM (GM, Pontiac, Chevrolet, Buick, Cadillac, Opel, Vauxhall, Saab, Daewoo) bola skrytá "rakovina" systému. Celý koncern bol posledné desaťročie v svojej vlastnej súkromnej "kríze" napriek tomu že všetci ostatní významní hráči zvyšovali svoj podiel na trhu. Čo-to mohlo naznačiť v roku 2007 stratenie postu svetovej jednotky ale to bola len špička ľadovca. Vypuknutím veľkej hospodárskej krízy koncom roka 2008 sa len spustila lavína ktorá strhla nánosy minulých rokov a ukázala "silu" amerického gigantu v plnej kráse.
Stručný prehľad dôvodov prečo je GM tam kde je:
-zastaralé a neatraktívne portfólio modelov
-neochota "prispôsobiť sa trhu"
-neschopnosť presadiť sa mimo US+CAN trhu
-zbytočné a nerentabilné značky umelo držané pri živote
Poďme si to rozobrať pekne zaradom.
1. Americký trh dlho žiadal full size modely kde nezáležalo na modernej technike ale skôr na peknom "kabáte" ktorý by dokázal reprezentovať majiteľa. Posun v myslení zákazníkov však dochádza aj na tak konzervatívnom trhu ako je v US a manažéri GM si toto do značnej miery neuvedomili. V ponuke preto nebol problém nájsť vozidlo koncepčne z konca 80. rokov upravené na moderné požiadavky dizajnu.
2.Trh a jeho ignorácia. V nadväznosti na predchádzajúci odstavec treba pripomenúť že americkým výrobcom nikdy "nešli" kompaktné vozidlá s nízkou spotrebou (v európe rozšírené v podobe VW golf, Opel Astra a pod.). Túto časť trhu viac-menej prenechali európskym ale najmä japonským a korejským automobilkám. V 70. rokoch to bolo možno pochopiteľné, táto časť trhu bola okrajovou záležitosťou. No s rastúcimi cenami palív začali aj americkí zákazníci hľadieť na spotrebu. Koncern GM im nemal čo ponúknuť. "Compact car" pre nich bol 5 metrový sedan so šesťvalcovým motorom. Zahraniční výrobcovia dokázali ponúknuť moderné a úsporné vozidlá a profitujú z toho doteraz.
3. Presadenie sa na mimo US trhoch. Môžme konštatovať že tu asoň bola zjavná snaha. Okrem v európe etablovaného saabu sa začali aj na slovensku predávať luxusné brandy ako Cadillac a Corvette. Nutno dodať že "invázia do európy" mala svoje chyby. Luxusný model Cadillac BLS ktorý mal konkurovať Mercedesu C klasse alebo BMW 3er nebol ničím viac ako "prezlečený" opel vectra so znakom cadillacku. Lacné, a európski zákazníci toto nezožrali, luxusné GM brandy boli deklasované na plnej čiare triom MB-BMW-AUDI. Jediný schopný zisku bol low-endový Chevrolet, ktorý zase doplácal na dedičstvo značky Daewoo.
4.Nerentabilné značky držané pri živote. V roku 2001 bola "uspaná" automobilka Oldsmobile. Nemám rád keď automobilka s tradíciou končí no toto mal byť len začiatok reštrukturalizácie. Bohužiaľ tlak na zachovanie pracovných miest zo strany odborov bol silnejší a tak pri živote zostali dnes úplne zbytočné brandy ako Pontiac, Buick atď. Tieto automobilky neponúkajú nič "navyše". Základom je jedno auto (platforma) ktoré vyrába viacero automobiliek, len na ne prilepia svoj znak. Hlúposť? Áno, ale fungovalo to doteraz, prečo nie aj ďalej.
Toto sú len základné "symptómy" pacienta s menom General Motors. Nechápte ma zle, ja automobilkám prajem a by prežili tieto ťažké časy no neschopný moloch ako GM ktorý iba nasáva štátne dotácie a aj tak sa potáca na pokraji priepasti je nebezpečným precedensom. Pre príklad "ako sa to má robiť" netreba chodiť ďaleko. Ford motor co.-doteraz nepožiadal o štátnu pomoc a drží sa nad vodou viac menej úspešne. Chrysler síce dotáciou nepohrdol ale našiel si zahraničného partnera (FIAT) a aspoň má plán do budúcnosti.
Pre GM sa zdá budúcnosť ako "gaping hole". Pre používateľov Google Earth odporúčam pozrieť si zábery na Michigan a Detroit...mesačná krajina bývalých výrobných hál a státisíce nepredaných áut naskladaných jedno vedľa druhého. Hrôzostrašný pohľad na niekdajšiu "výkladnú skriňu automobilizmu..
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.