„Siri je talentovaná, ale nie je jediná, pretože všetci sloni kreslia. Niektoré ZOO už začali na tomto poznatku zarábať. Zákazníci dávajú za obrazy často vysoké čiastky – hlavný rozdiel medzi plátnami hrubokožcov a mojimi. Ale sloni to nerobia pre peniaze. Kreslia bez ohľadu na to, či je tu niekto, kto ich výtvory predáva. Sú jedinými zvieratami, o ktorých vieme, že to robia spontánne a bez tréningu.“



„Turingov test má istú spojitosť s otázkou, či je možné Siriine obrazy považovať za pravé umenie, keďže sa na zvieratá, prinajmenšom od doby filozofa Descarta, často nahliada ako na biologické stroje. Považujú sa za objekty nielen za ne-ľudské, ale subhumánne, pod-ľudské, naprogramované svojím inštinktom reagovať predvídateľne, podľa pravidiel. Z karteziánskeho pohľadu len ľudské bytosti disponujú vedomím, slobodnou voľbou a citom pre morálku a estetiku. Turing, aspoň pokiaľ vyjdeme z jeho predpokladov, tieto hodnotenia spochybňuje. Výtvory Siri možno nevyzerajú ako od Rembrandta, ale ak oklamú odborníkov (pozn. V skoršej pasáži kapitoly sa písalo o autorite v oblasti abstraktného expresionizmu, ktorá jej dielo pokladala za dielo študenta umenia, a ďalšej autorite v oblasti umenia detí, ktorá jej dielo pokladala za dielo dospelého umelca.), sú prinajmenšom veľmi dobrými falzifikátmi. Ak nesú tieto kresby všetky znaky pravej umeleckej práce, nie je potom dôvod odopierať im umelecký status.

Zdroj poznámok: Kowalski, Gary, Duše zvířat. Emitos, Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 2009

 Blog
Komentuj
Napíš svoj komentár