A tu pokračujeme tým, že taký predmet, samozrejme, nie je každý. Za svoje niekoľkoročné pôsobenie na matfyze som sa naučila, že existujú len dva druhy predmetov a vyžadovaných vedomostí: tie ľahké a elementárne a tie prehnane ťažké. Nič medzi tým nie je. (a všetky sú prehnane teoretické, ako budem omieľať zas a zas dokola)
Prejdime k tomu ťažkému. To ťažké je väčšinou ťažké nielen samé o sebe, ale aj vďaka osobnosti vyučujúceho, ktorý úmyselne alebo neúmyselne vytvára vo všetkom ešte väčší chaos. Takýmto predmetom je pre mňa tento semester Počítačová grafika na internete. Vedie ho docent F., s ktorým máme už všetci bohaté skúsenosti, o jednom jeho predmete som už mala blog.
Docent F., poviem to otvorene, má vlastnosť dokonale zneškodniť môj životný elán pár vetami. Napríklad, že sme si všetci toto štúdium vybrali, lebo chceme vyvíjať softvér. Toto vo firme, tamto vo firme. Všetko naznačuje tomu, že si asi neuvedomuje, že hovorí so študentmi a nie s profíkmi s päťročnou praxou.
Ako vyzerali doteraz jeho predmety:
1. Úvod do počítačovej grafiky. Pamätám si z toho akurát Japoncov v helikoptére.... Počas prednášok pikošky ako ukážka 3D Bratislavy (ale ako nám to pomôže v absolvovaní predmetu, sme sa nedozvedeli....) a počas cvík také rýchle makanie s neznámym softvérom, že to všetci vzdali, nechodili ani na jedno a učili sa modelovať z tutorialov. (hlavne, že cvičiaci mohol ísť pomalšie, keby chcel....ale napriek prosbám vždy zrýchlil, potom skončil o tretinu hodiny skorej a ani neostal, aby nám pomáhal)
2. Webovská grafika. Prednášky také isté, pamätám si len, že podľa Garetta je zaujímavé to, na čo reagujeme slovami Ah/Aha/Haha. A že Tunidlo behal po streche za oknami a kýval mi. Midterm obsahoval otázky ako "Čo vám chýbalo na tomto predmete?" a podobne. Na cvikách sa samozrejme HTML/CSS/Flash a neviem, čo ešte nestíhali prebrať, tak sme ku každému mali len čosi a bolo nám povedané, nech samoštudujeme. Čiže viem z webdesignu veľký prd, ale hlavne, že mám A, všakže.
A Počítačová grafika na internete je tretí. Názov sa vám môže zdať mierumilovný. Na to poviem len, že aj mne sa zdal. Absolvovala som tri prednášky a doteraz nechápem, o čom ten predmet je. Ani, čo za projekt to vlastne máme robiť. Super, že?
Tretia prednáška bola špeciálna. Mali sme hosťa. Podľa docenta sa takto totiž učí na univerzite v Grazi a tak - proste každú prednášku má niekto iný, aby sa zaručila čo najväčšia odbornosť. Našim hosťom bola naša učiteľka z ďalšieho tohtosemestrálneho predmetu - Algoritmy a dátové štruktúry. Teta sa zdá byť veľmi milá a tak, možno aj ten strašný smiech by som prežila, keby nebola ten typ pedagóga, čo sa sám rozumie, ale nevie to podať ďalej. A pritom VIEM, že by som tomu mohla rozumieť!
Táto teta nám prišla hovoriť o grafoch. Vlastne ani neviem, čo. Unikla mi pointa. Keďže graf je len grafické znázornenie toho, ako sú jednotlivé prvky poprepájané, nevidím zmysel v tom, ako upravovať toto zakreslenie do ideálnej podoby. Nie je jedno, či sú čiary úsečky, alebo krivky? Nie je jedno, či na obrazovke zaberú len ľavý horný roh, alebo sú roztiahnuté? Podľa mňa hej. Niečo mi strašne uniká..... Napríklad to, ako to súvisí s webdesignom. Občas ho tam spomenuli. A že či je medzi nami niekto, kto design nerobil intuitívne, ale "si ho vyrátal" (akože si najprv na to napísal nejaký algoritmus....nepýtajte sa ma, aký!)
Hej, chápem, že ste zmätení, keď to po mne čítate. Ale berte to takto: aj ja som a to na tú školu už pár rokov chodím a sedela som pred tými slideami!
Takže aby som to uzavrela, prednáška vyzerala tak, že teta hovorila, ujo ju občas prerušil, občas sa spolu na niečom zasmiali, pekne si potykali a ako by povedal americký sitcom, spendli some quality time together. Aspoň niekto sa dobre bavil.
Poznámka na záver:
Človek, čo nás učí o webe, webdesigne, o uspokojovaní používateľa a podobne má takúto stránku a samozrejme ju tak desaťkrát za semester spomenie s tým, že je veľmi dobrá, keďže sa všade viete dostať na dva kliky. Keby len tie linky neboli za sebou, všakže.
(A dnes píšem ako degén.....no čo, toto snáď nemusí mať umeleckú hodnotu)
Blog
6 komentov k blogu
1
johnysheek
8. 10.októbra 2010 23:34
ten posledny link to zabil
2
Úvod do počítačovej grafiky (ten informatický) som mala - prednášky boli zaujímavé (aj keď obsahovo dodnes netuším, čo mali spoločné s tým, čo bolo potom na tých dvoch testoch - pamätám si akurát prednášku o farbách - ktorá ma zaujala hlavne tým, že projektor v posluchárni v tej dobe vôbec nezobrazoval červenú farbu ) a na cvikách sme mali našťastie človeka, ktorý bol ochotný ísť pomalšie ak bol niekde problém. Ale aj tak sa to za tých niekoľko hodín proste nestíhalo a väčšinu vecí sme sa naučili z tutoriálov.
Webovskú grafiku som tiež mala... Uznávam jej to, že cieľ predmetu je naozaj pekný. S technickým prevedením to je už horšie - mať 45 minút na to, aby sa človek naučil pracovať s niečím, čo vidí prvýkrát... A ten interaktívny 3D model čo mal byť súčasťou projektu? K nemu jedinému bola doporučená "literatúra" v podobe jedinej knižočky, ktorú som čítala celý víkend a jediné, na čo som prišla, bolo, že 3D modely sa dajú robiť aj v obyčajnom skicári, ak človek vie, čo tam píše. Spomínanú interaktivitu môj model nikdy nenadobudol a nikdy som sa už nedostala ani k tomu, aby som ho poslala na ohodnotenie... Takže myšlienka pekná, prevedenie do praxe absolútne nezvládnuté.
Inak docent F. je taký svojský človek - on rozumie grafike, on sa snaží, on aj možno človeka niečo naučí, ale...
A dostala som sa k jednej knižke od neho... tak atypický štýl písania som už dávno nevidela (môžem po dočítaní požičať keby si chcela)
P.S.: Tunidla za oknom si pamätám, my sme vtedy tuším mali hodinu vo vedľajšej posluchárni
Webovskú grafiku som tiež mala... Uznávam jej to, že cieľ predmetu je naozaj pekný. S technickým prevedením to je už horšie - mať 45 minút na to, aby sa človek naučil pracovať s niečím, čo vidí prvýkrát... A ten interaktívny 3D model čo mal byť súčasťou projektu? K nemu jedinému bola doporučená "literatúra" v podobe jedinej knižočky, ktorú som čítala celý víkend a jediné, na čo som prišla, bolo, že 3D modely sa dajú robiť aj v obyčajnom skicári, ak človek vie, čo tam píše. Spomínanú interaktivitu môj model nikdy nenadobudol a nikdy som sa už nedostala ani k tomu, aby som ho poslala na ohodnotenie... Takže myšlienka pekná, prevedenie do praxe absolútne nezvládnuté.
Inak docent F. je taký svojský človek - on rozumie grafike, on sa snaží, on aj možno človeka niečo naučí, ale...
A dostala som sa k jednej knižke od neho... tak atypický štýl písania som už dávno nevidela (môžem po dočítaní požičať keby si chcela)
P.S.: Tunidla za oknom si pamätám, my sme vtedy tuším mali hodinu vo vedľajšej posluchárni
3
A v priebehu najbližších dní možno dopíšem podobne obsiahly komentár aj k tej prvej časti
4
Taká zlá si na ten matfyz!
Ale no mať iný odbor, mala by si aj akurátne predmety, ani dlhé, ani krátke, či ako to bolo
A tá stránka fakt vyzerá nanič a neviem, či mal na svedomí aj tú UPGčkovskú, u ktorej to, že je nanič môžem potvrdiť aj z vlastných skúseností ...
@galinka
Hej, mali a často sme končili skôr, tak bol priestor na lozenie po streche
Ale však to si pamätáš, no ...
A mohla si sa aj pridať
Ale no mať iný odbor, mala by si aj akurátne predmety, ani dlhé, ani krátke, či ako to bolo
A tá stránka fakt vyzerá nanič a neviem, či mal na svedomí aj tú UPGčkovskú, u ktorej to, že je nanič môžem potvrdiť aj z vlastných skúseností ...
@galinka
Hej, mali a často sme končili skôr, tak bol priestor na lozenie po streche
Ale však to si pamätáš, no ...
A mohla si sa aj pridať
5
@tunidlo Nie, vďaka, vnútro posluchárne mi plne vyhovovalo
A pochybujem, že na matfyze existuje taký odbor, kde by boli akurátne predmety
A pochybujem, že na matfyze existuje taký odbor, kde by boli akurátne predmety
6
@galinka
Podľa mňa my (na aplikovanej informatike - len aby každý, kto to bude náhodou pod blogom čítať aj vedel, o čom je reč ) sme mali aj akurátne predmety ... Teda čo sa zložitosti týka ...
A hlavne tú možnosť vybrať si akurátne aj čo sa zamerania týka, keďže sme mali málo povinných predmetov ...
Podľa mňa my (na aplikovanej informatike - len aby každý, kto to bude náhodou pod blogom čítať aj vedel, o čom je reč ) sme mali aj akurátne predmety ... Teda čo sa zložitosti týka ...
A hlavne tú možnosť vybrať si akurátne aj čo sa zamerania týka, keďže sme mali málo povinných predmetov ...
Napíš svoj komentár
- 1 Mahmut: O tých, ktorí na zemi zostanú a tých, ktorí z nej musia odísť
- 2 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 3 Protiuder22: Oheň
- 4 Hovado: Opäť som späť
- 5 Hovado: Zopár myšlienok
- 6 Hovado: Prečo ľudia kričia
- 1 Soyastream: Októbrová
- 2 Mahmut: Kritický pohľad na Halloween a sprievody strašidiel
- 3 Dezolat: Pribehova hra o susedskej vojne. chatgpt. na pokracovanie.
- 4 Soyastream: Novembrová
- 5 Mahmut: O tých, ktorí na zemi zostanú a tých, ktorí z nej musia odísť
- 6 Mahmut: O čítaní z oblakov a o premenách foriem Pravdy
- 7 Dezolat: Test hrania textovej hry s AI friends & Fables
- 8 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 9 Protiuder22: Oheň
- 10 Hovado: Opäť som späť