Som rodeny a hrdy Bratislavcan a casto sa pri svojich potulkach nasou krasnou krajinou stretavam s negativnymi nazormi na seba a svojich spoluobyvatelov z hlavneho mesta. Viem, ze by som asi tazko hladal krajinu kde ludia niesu zanevreti na svoje hlavne mesto no napriek tomu si len tazko vysvetlujem kde tato zlost, neznasanlivost, miestami az nenavist prameni.
Osobne napriklad nemam v podstate nic proti nijakemu mestu na Slovensku a ak aj predsa tak to prameni cisto z futbalovej, pripadne hokejovej rivality (kosice, trnava ... Tak preco obrovska vacsina Slovakov dokaze akceptovat vsetky mesta okrem toho najvacsieho?
Mozno by som si mohol odpovedat sam. Su Bratislavcania, ktori sa povazuju za nadradenych uz len svojim povodom a davaju to pocitit v kazdom kute nasej malebnej vlasti. Pokial tato ,,pycha,, neni prehnana osobne ju dokazem pochopit. Tiez som pysny na to odkial som, milujem svoje mesto a obdivujem Bratislavu.
A teda preco ak je niekto povedzme z Popradu a pysi sa svojim povodom a bydliskom je uznavany ako lokalpatriot (teda je vnimany pozitivne) a ak je niekto z Bratislavy a s hrdostou v hlase to niekde spomina je odsudeny ako ,,napichany,, (v zmysle pysny), neznesitelny Blavak (neznasam toto oznacenie)?
Preco ak mi niekto rozprava o krase svojho kraja ktoru mimochodom rad uznam, tak je to v poriadku a ak sa rozhovorim o svojom meste ja, upadam automaticky do zatratenia?
Mozno si mimobratislavsky hovoria ze Bratislava zije centralizmom, teda ze vsetky peniaze idu do nej a zvysok Slovenska je chudobny a trpi.
Ja by som vam doprial prejst sa autom po tych rozburanych uliciach pripominajucich miestami Rumunsko. Po sidliskach zasypanych smetim s minimom zelene. Nadychat sa vzduchu nasiaknuteho smogom, najnovsie aj nejakou novou rakovinotvornou latkou.
Slovensko mam prechodene krizom krazom a mozem otvorene povedat ze az na par naozaj hladovych dolin a chudobnych miest, mame vsade krasne mesta s rekonstruovanymi centrami a skulturnenymi sidliskami. Naozaj sa len malo z vas moze stazovat ze Bratislava zije len pre seba.
Ak nestaci, treba sa pozriet na ekonomicke udaje. Z nich sa da vycitat ze statut hlavneho mesta rozhodne Bratislave na financiach nepridava ale skor naopak. Nedavne spekulacie o zmene hlavneho mesta (mala to byt tusim B. Bystrica) boli sice pekne, ale kazde ine mesto okrem Bratislavy by asi zruinovali (no mozno Kosice nie, ale neviem iste).
V televiznych novinach sa casto dozvedame o investiciach do hlavneho mesta, o vystavbe, rekonstuovani atd. Casto pocujem nadavky ze sa nabalujeme na ukor zvysku Slovenska.
Lenze Bratislava je hlavne mesto Slovenskej republiky. Ktore ine mesto ma mat rozvinutu infrastrukturu, zrekonstruobane centrum, cesty, funkcne letisko, novu hlavnu stanicu ako autobusovu tak vlakovu (ved to su prijazdove brany nielen do Bratislavy ale aj na Slovensko), novy futbalovy ci hokejovy stadion (ved kupyschopna je v tomto smere naozaj len zapadna cast Slovenska), bizniscentra, banky a ine institucie ked nie Bratislava?
Toto nieje mesto ktore by investovalo do zbytocnych veci. Vsetko co sa stavia je potrebne a stavia sa aj tak s omeskanim. Reci o tom ako Bratislava centralizuje su podla mna naozaj trapne.
A preto sa pytam aj po tom vsetko co som napisal a pisal som to pretoze si to naozaj myslim, ake su dovody Slovenskej neznasanlivosti voci nam ked vacsina z nas proti vam nic nema? (vacsina to niesu samozrejme vsetci).

Tento nazor nema popudzovat k neznasanlivosti ci rivalite. Jeho cielom je len otvorit debatu pre inteligentnych ludi schopnych sa vyjadrit aj inak nez len prostrednictvom nadavok a urazania druhych

p.s. ani sam autor (ja) neni taky zmierlivy a nevulgarny ako sa moze z clanku zdat

 Blog
Komentuj
 fotka
amrafel  12. 10. 2007 14:15
celkom suhlasim...
 fotka
flamerage  12. 10. 2007 14:19
Aj ja sa skoro vsade stretavam s negativnym nazorom na BA....podla mna to prameni zo zavisti vsetko. Ludia na vidieku a v ostatnych mestach si myslia ze ake to tu je uzasne (nieze by nebol . A Bratislava jedina, ostatne je dedina.
 fotka
husky  12. 10. 2007 14:28
vsetko je zavist...ludia z mimobratislavy zavidia, ze v Bratislave je vsetko...a u nich nie...to mas tak, zavist (hlavne na Slovensku) mozes riesit, ale budes riesit zbytocne...ja som to dal prec z hlavy uz davnejsie...sak naco riesit...ludia, co zavidia nestoja za to, aby som ich riesil a aby som sa nimi trapil...su to trosky
 fotka
jejusik  12. 10. 2007 14:53
je veľa pravdy na Tvojom príspevku, ale možno tá pseudonenávisť pramení z časti aj z toho, že veľakrát počúvam výčitky, že načo sa tu mimobratislavskí občania sťahujú, že zaberajú miesta, plnia cesty, atď. A možno ešte jeden dôvod - ľudia z iných miest, ktorí žijú v Bratislave šú súdržnejší, východniari zvlášť. Ale ja mám Bratislavčanov rada!!
 fotka
twoangel  12. 10. 2007 15:50
suhlas, mimoBA si myslia ze aki sme namysleni, pritom ta mensina namyslenych je v kazdom meste.
 fotka
1loki1  12. 10. 2007 17:17
Jasne mas pravdu. Ja proti BA nemam uuuplne nic...Ale zas niektory sa citia ze su neco viac ked su z BA a povisuju sa a pritom to aky si nezalezi od toho odkial si...
 fotka
lilop  24. 10. 2007 20:18
znovu mas v niecom pravdu. ale ked si zoberies, kolko terajsich obyvatelov pochadza priamo z bratislavy? vela ludi sa sem stahuje za pracou, byvanim, rodinou....ja im to nezakazujem. prezijem aj to, ked sa chvalia aki su oni velki bratislavcania...ale vadi mi, ked pridu naspät domov, cize mimo bratislavu, a hned na nu nadavaju. pritom su radi, ze tu mozu byt. to oni robia zlu krv. alebo ak pridem idem niekam na výlet, tak ma hned povazuju za najväčšiu..... a to len preto lebo som z bratislavy! odkial to maju? no nejake baby, co tu stravili nejaky cas, si moc myslia o sebe. doma ich kazdy zere, a ony to aj patricne vyuziju. to su moje skusenosti, nie moc dobre. ale musim uznat, ze predsudky v tomto smere nie su vzdy dobre. nechcem posudzovat podla jednotlivcov (aj ked tie zapory prevazuju)
 fotka
cruelangel  17. 3. 2008 22:09
VDAKA BOHU,konecne normalny nazor na ba vs.svk zatial asi jediny bratislavcan ,co ma presvedcil,ze ked zijes v ba,si taky v pohode,ako keby si zil v banskej bystrici (sorry,to ma ted toto mesto v naplave radosti napadlo)
Napíš svoj komentár