Byť bezdomovcom nie je asi ľahké. Osobne mám to šťastie, že presne neviem, aké to je. Poznám to iba z videnia a kníh...

Približne pred rokom a pol som prišiel študovať do Bratislavy. Bratislava mala, okrem mnohých iných vecí, oproti môjmu rodnému mestu aj bezdomovcov. Nevravím, že som ich predtým nikde nevidel, ale kto nestretol v Bratislave bezdomovca, ten v Bratislave nebol.

Kamarátmi som bol varovaný, aby som im peniaze nikdy nedával, že sú to podvodníci a podobne. A naozaj, až donedávna som sa sebecky o túto časť sveta nestaral.

Potom som ale prečítal knihu – Pouličný diviak od Petra Soráta. Môžete si ju kúpiť aj priamo od neho v podchode pri Auparku. Odhliadnuc od toho, že je napísaná mne nesympatickým štýlom, je to veľmi dobrá sonda do života bezdomovcov.

Dozvedel som sa pomerne veľa zaujímavých vecí, o ktorých som predtým nevedel, možno iba mal nejasnú predstavu.

Každému je jasné, že príjem financií je dôležitý aj pre bezdomovca. Získať sa dá predávaním časopisu Nota Bene (ktorý si idem kupovať od registrovaných bezdomovcov), predajom nájdených vecí alebo žobraním.

Zaujalo ma hlavne to žobranie. Je to dosť citlivá téma a ani spomedzi radov bezdomovcov sa na to podľa Petra nie každý cíti. Iste ste sa stretli s rôznymi žobrajúcimi bezdomovcami – jedni ticho sedia a dívajú sa do zeme, iní za vami prídu a pýtajú si drobné, ďalších sa nie a nie zbaviť. Mnohí majú zranenia a mnohí zranenia predstierajú.

Autor knihy, podobne ako ja, nemá rád tých, ktorí sa silou-mocou vnucujú a snažia sa od vás vymámiť peniaze. Všetci ale asi vieme, že tiché sedenie a pohľad do zeme zisk neprináša.

Udivuje ma, že na Slovensku nie sú bezdomovci ako napríklad v Amerike. Tam už prišli na to, ako si žobranie zjednodušiť a stačí k tomu málo. Pritom medzi slovenskými bezdomovcami je aj dosť dostatočne múdrych a kreatívnych na to, aby im to napadlo.

Hovorím o kreatívnom spôsobe žobrania. Bezdomovci, neseďte na zemi ako päť peňazí (ktoré by sa vám tak zišli). Buďte iní ako vaši kolegovia a prekvapte svoje okolie. Spravte si zo seba srandu a pobavte okoloidúcich. Vedzte, že peňaženky sa skôr otvárajú ľuďom, ktorých pobavíte.

Inšpirujte sa napríklad nasledovnými textami:
"Potrebujem peniaze na výskum alkoholu."


"Prečo klamať? Potrebujem studené pivo!"


"Ninjovia mi uniesli rodinu. Potrebujem 4 doláre na lekcie karate."


"Za jedlo budem jesť."


"Stavím sa, že ma nedokážeš trafiť eurom."


"Stavím sa o dolár, že si prečítaš túto tabuľku."


"Nakódim vám html za jedlo." Vidíte, možno by sa našiel niekto, kto by vám tu na Birdzi nakódil CSS-ko za jedlo


Toto je len niekoľko príkladov zo všetkých. Dokonca sa ani netreba báť niektoré myšlienky iba skopírovať. Určite vás nikto nebude žalovať. Škoda, že sa moja rada asi tak skoro nedostane k nikomu, komu by to pomohlo.

 Blog
Komentuj
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 18:42
venované pre @alysia ako som sľúbil
 fotka
bizbilio  9. 2. 2013 18:42
nie.prepac,ani nahodou mi to nepride vtipne alebo...akekolvek.
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 18:45
@bizbilio ani originálne oproti prostému sedeniu na zadku?
 fotka
bizbilio  9. 2. 2013 18:57
nie.
 fotka
amikadze  9. 2. 2013 19:15
ak chcú peniaze, mali by pracovať ja by som mu nič nedala ani keby tam mal cirkus postavený.
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 19:18
@amikadze hmm, to je úplne jednoduché hlavne v súčasnosti, že?

ako súhlasím, že to by bolo ideálne, ale verím, že pre nich nie je jednoduché získať prácu
 fotka
amikadze  9. 2. 2013 19:34
ale minimálne nota bene predávať môžu, či nie? ak ak nerobia ani to...(ja teda neviem ako to tam s tým nota bene funguje, to priznávam.)

a zažil si už, že si ponúkol bezdomovcovi jedlo alebo stravný lístok a on normálne odmietol? lebo chce peniaze na chľast? ja áno.

a myslím si, že im to žobranie dokonca vyhovuje. jedlo by som im dala, to áno, ak chcem pomôcť, ale peniaze nie.



inak, toto je tiež zaujímavé

» branik.blog.sme.sk/c/296468/Otroct...
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 19:39
@amikadze nota bene môžu, musíš sa zaregistrovať a pre štart máš tuším 3 časopisy zdarma, za ostatné platíš polovicu predajnej ceny.



a áno, zažil som aj to a pekne ma to nasralo...



jj, o tom otrokárstve som čítal, to tiež nie je pekné
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 20:04
Ako Jhony pozri...bezdomovcov veľmi jednoducho kategorizovať.



Ak by sa naozaj mali tak zle, ako tvrdia tak by pre to niečo robili. Prečo im máme ničo tolerovať?



Tak napríklad reálny príklad zo života. Budem nechutná, ale prepáčte, nechutné to bolo.



Príklad prvý: Bezdomovec sa vyserie na zástavke, rukou si utrie prdel, nastúpi do električky a tam sa chytí tyčky?!



Ďalší príklad: Plná električka, nastúpia dvaja podnapití bezdomovci. Smrad ako v Carihrade, na ďalšej zástavke vystúpi polovica cestujúcich.



Ďalší príklad: Boli ste sa niekto pozrieť na Hlavnej stanice na schody, ktoré vedú na električkovú zástavku? Nie? Neodporúčam! Obsraté a obšťaté všetko!!!



A môžem menovať ďalšie zážitky s bezdomovcami... Obzvlášť také, keď sú nepríjemní, agresívni a "nadržaí"!

....



Okej, možno sa stali z vlastnej blbosti bezdomovcami, možno za to naozaj nemôžu, ale nech sa nesprávajú ako zvieratá. Nech sa snažia aspoň trochu vypracovať a niečo dosiahnuť!

Ale ako vidno im vyhovuje takýto život. Zadarmo sa vyvážať električkami a znepríjemňovať život ostatným.



Spraviť priestupok a nechať sa zabásnuť a potom v teplúčku so stravou, vlastne v luxuse, žiť z našich peňazí...



Takže nie, nesúhlasím s tvojim blogom. Súhlasím akurát tak s @bizbilio.

Sorry, jednoducho som len úprimná
10 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 20:05
*stanici
11 
 fotka
flussica  9. 2. 2013 21:04
Prečo si si taký istý, že sa nedostane k nikomu, komu by to pomohlo? Už som však tuším niekde podobný článok čítala, ale nechcem Ti to kaziť - Ty si to poňal po svojom a môže byť.



Inak, aj ja som čítala Diviaka . Vieš, že Sorát mal 31.1. narodeniny?



@amikadze Tí múdrejší stravenky neodmietajú - v mnohých pobočkách sa aj za to dá kúpiť alkohol, ako som bola minule informovaná ..



@zirafkaadka Všimneš si tieto veci, lebo sú viditeľné na prvý pohľad. Každého slušného bezdomovca prejdeš bez povšimnutia, lebo na seba neupozorňuje. Unikajú nám veci, ktoré nie sú zlé, pretože ich považujeme za SAMOZREJMÉ. A pritom sa pozastavujeme nad tým, ako je čo nevšedné nechutné. Podľa mňa si to nikto z nás nevie presne predstaviť. Sme mladí, máme kde bývať, nemáme zásadné finančné problémy a hygienické zabezpečenie je pre nás bežná vec. Možno si povieme, že my by sme takí bezdomovci neboli, nech by sa stalo čokoľvek a možno by sa to darilo prvých pár dní, ale po mesiacoch.. Po mesiacoch neúspechu na veľmi veľa vecí zmeníš vnímanie.
12 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 21:08
@flussica

Tí normálnejší si všimnú aj "normálnych" bezdomovcov. Obdivujem takých, ktorí dokážu takto žiť a nerobia problémy. Ja len nerozumiem tomu, prečo je väčšina tých "zvierat".

Napr. minule bol jeden slušný bezdomovec na zástavke a mal hrozne veľa igelitiek s vecami a nastupoval do električky. Bola som šokovaná, keď v električke vytiahol lístok a cvakol si ho! Jednej pani sa opýtal, či jej nebude vadiť, ak si vedľa nej sadne! A keď vystupoval, ešte mu aj tašky pomohli vyniesť. Skladám klobúk pred takými...ale úprimne je mi z toho zle, pretože ako hovorím vyššie, je viac tých "zvierat" ako ľudí
13 
 fotka
flussica  9. 2. 2013 21:20
@zirafkaadka Nemyslím, že je väčšina tých zvierat, ale tí, čo sú, tak myslím, že rozumieť sa dá ľahko. Pozri sa, čo robia za hlúposti aj ľudia, ktorí majú kde bývať. Vandalizmus na zastávkach Ti nevadí? Ja ním nie som nadšená a to sú to ľudia, čo ešte ani nemusia riešiť také problémy, ako bezdomovci.

To s tým lístkom, to bol na tom asi vážne dosť fajn.

Ale nie, nemôžeme to klasifikovať ako, že je viac tých zvierat. Fakt nie, s tým nedokážem súhlasiť. A ak áno, čia je to vina? Čia? Iba ich? A čo spoločnosť? Zatvárať pred tým oči je jedna možnosť. To robím ja. Kritizovať to, to je druhá. O to sa pokúšaš Ty. A povedz, nie sme sami zbabelci, že s tým nič nerobíme?
14 
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 21:34
@zirafkaadka nemôžeš všetkých hádzať do jedného vreca. Nie všetci sú na ulicu pre rovnaký dôvod a nie všetci dokonca vlastnou vinou.



Na Zochovej zvykne jeden pán predávať Nota Bene a je oholenejší na tvári ako ja



Neviem ako ty, ale ja si ani neviem predstaviť, kde by som sa umýval. Vraj sa dá v tých bezdomoveckých útulkoch, prípadne sa prepašovať niekam na intráky. Alebo sa vari majú kúpať v Dunaji? Ako by si to riešila ty? Ja neviem. Viem však, že naozaj by som postupoval ako zviera - najdôležitejšie je mať stravu, bezpečie a miesto na spanie. Až potom ďalšie veci.



Zadarmo sa vyvážať električkami - bol by som blbý, keby som peniaze určené na stravu vyhodil za lístok. V električke je teplo a pohodlne, možno rovnako vo väzení aj so stravou. Ide im o prežitie, preto robia také veci.



Tí, čo ti páchnu, to možno vzdali, lebo im nemal kto pomôcť. Ktovie...



A hoci robia veci, ktoré sa blížia k základným pudom pre prežitie, neprirovnával by som človeka k zvieraťu (pre rešpekt k obom živočíchom)



@flussica nedostane sa to k nim, lebo ja som introvert a neprihovorím sa len tak bezdomovcovi a nepoviem: "skús žobrať takto". Takže aj ja som zbabelec, ktorý dúfa, že pomôže aspoň slovom
15 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 21:40
@blue

Môj zlatý zjavne si dobre nečítal čo som písala, nehádžem všetkých do jedného vreca!



Polovica z tých, ktorým dáš peniaze to nepoužijú na stravu ale na alkohol.

A pokiaľ viem, alkohol nie je najideálnejším zdrojom stravy...



Prečo sa tými električkami vyvážajú?

Tým sa dostávam k problematike mesta Bratislavy. My si platíme električenky ako debili. Raz sa ti stane, že si električenku zabudneš doma, nedajbože zabudneš, že ti prepadol kupón a hneď je oheň na streche. Pokuta, buzerácie, správanie revizórov ako krotiteľ levov.

Čo spravia bezdomovcovi? Nechajú ho tam sedieť!!!

Ako prepáč, ale toto ti trištvrte Bratislavy nezožerie.



Vypálené domy? Rozkradnutý majetok? Toto je podľa teba normálne správanie hodné bezdomovca?
16 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 21:42
@flussica ďakujem, že hodnotíš len na základe mojich komentov. Ani len netušíš, či som sa niekedy snažila pomáhať či nie.

Niečo ti poviem...dali sme bezdomovcom tašku plnú vecí. Vieš čo s tým spravili? Hodili to do kontajnera so slovami, že to nechcú.

Dali sme bezdomovcom rožky, vieš čo s tým spravili? Hodili do kontajnera so slovami, že to nepotrebujú..



Ako prepáč, ale po týchto zážitkoch fakt nemám chuť sa k ním správať s otvorenými očami.



Vandalizmus je ďalšia odnož toho čo sa tu deje. ďakujem sprejerom, ktorý mi postriekali nový múr vedľa domu
17 
 fotka
bluepanter  9. 2. 2013 21:47
@zirafkaadka čítal som dobre a mám pocit, že svoj názor máš utvorený ako na skupinu a nenapraví ti ho ani ten jeden svetlý príklad, ktorý si spomenula



a čo mu môžu spraviť? exekúcií má na krku viac než prstov na ruke. Tie peniaze by dopravný podnik nikdy nevidel...a aj keby sa bezdomovec chcel niekde zamestnať, tak celá výplata ide na dlhy a zas nemá z čoho žiť, podľa mňa je to začarovaný kruh. Revízori by si zbytočne pridali papierovačky.



a vidíš, zase zovšeobecňuješ nie je to normálne v našej spoločnosti (čo je dobre), ale aj človek s pevnou morálkou ju odsunie pre zachovanie svojho života. čiže je to normálne správanie človeka zahnaného na pokraj prežitia
18 
 fotka
flussica  9. 2. 2013 21:50
@BP Nie, nemyslela som to takto .. Ale ktokoľvek odtiaľto môže raz skončiť na ulici a potom si na Teba spomenúť a.. už si pomohol a ani nevieš ako, hm?



@zirafkaadka Hej, heej, prepáč, nechcela som nič mieriť proti Tebe. Je to viac všeobecné, bola si iba príklad. Sama som si tiež prišila príklad, ktorý beriem rovnako nesprávne.

OK, nie vždy narazíš na ľudí, čo to vedia prijať. A vieš, aké to musí byť potupné? Sama by som sa cítila blbo, dostať od ľudí tašku plnú vecí. Čo, ak ich to urazilo? Nech to vyznie akokoľvek blbo, ak sa Ti o to neprosili, možno to bol chybný krok. Pozor, nechcem spochybniť Tvoju dobrú vôľu, úmysel. Ale tiež to je pomoc (v podstate) ako každá iná. Nie vždy sa Tvoje dobre mienené činy či slová stretnú s pochopením. Ani Ťa neodrádzam od pomoci. Iba... iba majú veci vždy viac stránok a sama viem, že je ťažké vidieť všetky dvoma očami.



A keď ponúkneš kamarátovi v škole pomoc (s čímkoľvek, čo si všimneš, že by sa mu skrátka teraz mohlo hodiť a Ty si ten, kto mu môže a chce helfnúť) a on má práve zlú náladu a kompletne Ťa odbije, tiež Ťa to znechutí? A už nikdy v živote nikomu nebudeš chcieť pomôcť sama od seba? Pretože zopárkrát v živote sa stalo, že niekto sa k Tebe nesprával tak, ako si sa správala Ty k nemu?
19 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 21:51
@blue samozrejme kraľuj

To ti tu mám teraz menovať vštetky konkrétne príklady, kedy som s bezdomvcom bola spokojná?



Sám dobre vieš, ako to chodí a akí sú ľudia. Sám vieš, že chceli peniaze na chľast, tak sa tu teraz nehraj na nejakého svätuškára.

Ale vieš čo? škoda slov, lebo ty si budeš vždy tvrdiť svoje. A je jedno akúkoľvek debatu my dvaja spolu máme.
20 
 fotka
zirafkaadka  9. 2. 2013 21:53
@flussica

Ono to má dlhé pozadie, ktoré sa mi fakt nechce vypisovať. Ale ak poznáš Bratislavu, tak v Petržalke je také jedno miesto u mníšok, kde sú sestričky a bla bla bla, čiže tam prijímajú všetko...ale vidíš tú reakciu



Nejdem sa o tom baviť na Internete, pretože to je fakt nadlho. Čiže...

Ty máš svoj názor, ja svoj A každá z nás máme na neho právo
21 
 fotka
flussica  9. 2. 2013 22:25
@zirafkaadka Popravde, v Bratislave mám základný prehľad, ale v Petržalke sa nevyznám. Teda ani nevidím tú reakciu, hoci tuším, kam mieriš. Možno o tom mnohí tiež nevedia, tak, ako by som o tom bez Teba netušila asi ani ja.



Máš pravdu, na písanie je to skutočne obsiahle. Takže.. pozývam Ťa na stretko na lavičku na Račianske mýto, môže sa pridať aj @bluepanter . Prosím, neber si peniaze. Skúsime niečo spoločne vyžobrať. Máš nejaké staré oblečenie? Bola by to dobrá skúsenosť, hoci by nám nič nedala, nakoľko jeden deň a jeden rok je niečo iné, ale aspoň niečo. Račko je strategická poloha - je to také ľahšie miesto na začiatok, pretože je tam jedna kabínka záchodov . Nepovoľujem sa vopred vybaviť servítkami. Prijmi výzvu a budem ju myslieť vážne. Prídem v dohodnutý čas na dohodnuté miesto a strávim s Tebou deň, aký asi trávia žobráci a medzitým sa môžeme o tom baviť, alebo aj nie, ak sa Ti nebude chcieť. Vážne by som niečo také chcela spraviť.

S názorovým právom absolútne súhlasím.

A nemôžem si pomôcť, zaujímalo by ma živo, ako by sme sa asi ako bezdomovci zachovávali my. Aspoň prvý deň. To je zaujímavá téma na debatu.
22 
 fotka
antifunebracka  10. 2. 2013 18:11
beriete to moc vazne, bluepanter to pisal odlahcene a to sa mi velmi pacilo. a je to aj dobry napad. co sa tyka debaty co sa tu strhla, tak rozhodne suhlasim s @zirafkaadka . je mi zle, ked vidim, ze sa niekto zastava bezdomovcov. robia len zlobu a par svetlych vynimiek to nezachrani
Napíš svoj komentár