Keď niekomu už položím tú odvážnu otázku či by si nechcel zahrať, alebo na spoločenské hry celkovo, najčastejšie dostanem odpoveď v zmysle: Skús škôlku, to je pre deti, to je blbosť, rob radšej niečo poriadne.
Prečo to tak je sa pýtam často. Určite za to môže aj zafixovanosť z hier typu dostihy či monopoly - teda že ľudia si myslia že spoločenská hra je: hodím kockou, pohnem sa; ale aj určitý spôsob prezentovania ktorá zábava je ta správna a ktorá je neznáma, zla, zvláštna – čítanie komiksov a fantasy literatúry, hranie PC hier, hranie spoločenských čí RPG hier. Určite za to môže aj iste obdobie, kedy bolo diktovane čo je správne a čo nie. Kým na západe už vznikali obrovské herné svety Warhammeru, Forgotten realms a ďalších, tu rodiny mohli hrať len človeče.
Kocky ale z mnohých hier už vymizli(a ak v hre sú, symbolizujú bežnú náhodu vo svete napr.: Som detektív ktorý sa stretne z nepriateľom. Spočítam si svoje schopnosti a podľa toho hodím určený počet kociek, symbolizujúcich to, že som vystrelil, no nemusel som zasiahnuť. Keď je však moja postava presná, zasahovať budem skoro vždy nech na kockách padne hocičo, keď je nepresná, kocky jej dávajú istú šancu že sa predsa trafí).
Istý prelom nastal s hrami ako Carcassonne, Agricola či Osadníci z Katanu. Hry ktoré trvali do 2 hodín, prinášali zaujímavé témy pre rodiny (osídľovanie ostrova, správa farmy, budovanie mesta) a vďaka týmto hrám sa mnohý hráči k hrám dostali. No pri tomto hry neskončili, a zatiaľ čo tieto hry vznikali hlavne v Nemecku, v USA začali vznikať RPG hry a s nimi spojene spoločenské hry, z vyššou mierou konfliktu, alebo hry kde všetci hráči hrajú spolu proti hre samotnej. Bohužiaľ väčšina ľudí tieto hry nepozná, a čo je horšie, ani nechce poznať.
Často spoločenské hry rovno odsúdia. Často však problémom môže byť aj napr. strach pripojiť sa k hráčom ktorý používajú rôzne skomoleniny anglických pojmov (stamka, stafa). Ďalej napr. angličtina, keďže mnoho hier nie je lokalizovaných. Za seba ale môžem povedať že hry(spoločenské alebo PC) ma naučili z angličtiny viac ako 9 rokov základnej školy. Ďalším „problémom“ sú financie...údajne. Keď si kúpim spoločenskú hru za 40 €, hra mi poskytne hodiny a hodiny zábavy, a vďaka neustále sa inak vyvíjajúcim hrám nehrozí ani stereotyp(Keď však niekto ale takúto čiastku prechlasta, je to paradoxne väčšinou v poriadku). Hrám chýba aj lepšia propagácia, i keď chápem vydavateľstvá že nerobia väčšiu reklamu, keď sú hry bohužiaľ na SVK/CZ na hrane stratovosti.
Ľudia majú od seba ďalej, a už si nevedia nájsť čas s rodinou/priateľmi si sadnúť ku hre a spolu sa zabaviť. Ochudobňujú sa o mnoho zážitkov. Ja si budem ešte dlho pamätať ako naša skupinka detektívov porazila mocného prastarého mimo nášho času a priestoru, ako moja civilizácia dospela ku úplnému technologickému vrcholu, ako naša skupina hrdinov porazila Démona Errtu, ako sme vybudovali veľké mestá, dobyli Európu, porazili Kel´thuzada, alebo jednoducho postavili prosperujúcu farmu.
Obrazky:
Arkham Horror
Sid Meier´s Civilization ako dosková hra
Agricola
Blog
17 komentov k blogu
2
@mix vdaka za kritiku ku 4. Nemyslím si že Agricola by bola zložitá. Vyzerá pre začiatočníka zložito, no je to len: vykonaj akciu, uziv sa pocas sklizne. A je to EURO cize do 2 hodiniek nie je problem ju zahrat. Take ATcka(americke) nam vezmu aj 4-5
3
Ale pre začínajúceho hráča, čo sú v SR takmer všetci sú 2 hodiny pri hre neskutočne veľa.
zložitosť myslím - aby si mohol mať ovce, musíš najprv toto potom toto, robí sa to takto, podmienkou ej ale toto a toto, využiť ich môžeš tu tu tu a tu. ...niečo na tento spôsob.
zložitosť myslím - aby si mohol mať ovce, musíš najprv toto potom toto, robí sa to takto, podmienkou ej ale toto a toto, využiť ich môžeš tu tu tu a tu. ...niečo na tento spôsob.
4
@mix To je pravda, no je to vsetko logicky si myslim a urcite sa to da pochopit. My(aj ked je pravda ze sme PC gameri )sme zacali rovno s Arkham Horror, a potom sme presli hned aj na Agricolu. Cize pre gamerov by rozhodne nemal byt problem, pre rodiny su skor osadnici, a ked do toho vklznu, tak spoznaju aj Agricolu a ine krasne hry.
5
10 hviezd, si môj človek... Ja som tiež začínala s Carcassone a strašne túžim po Arkhame A momentálne fičím na Magicku
6
Každý rok som sa tak jemne zoznamovala so stolovými hrami na Animeshow a Comics salóne, ale keď som do toho bola už tak poriadne zatiahnutá, tak som akurát prvý večer hrala hneď Agricolu a polku času som nechápala, čo robím Ale inak fajn hra xD
Aj ja chcem poraziť Errtua!!! xD
Aj ja chcem poraziť Errtua!!! xD
9
Ja som Arkham hrala najdlhšie 5 hodín, vo dvojici. A ideálne je hrať s viacerými hráčmi, menšia šanca krutej porážky pri premnožení sa Masiek
A nepoznáš/te nejakú podobne temne atmosférickú hru ako Arkham?
A nepoznáš/te nejakú podobne temne atmosférickú hru ako Arkham?
10
@phantasia tak napriklad ma napadne Hellgame - hra kde hraci bojuju o priazen lucifera v pekle, avsak obrazky su dooost drsne, nic pre slabe povahy , potom aj ked ju odkusam asi az o 2 tyzdne je Waldschattenspiel - vraj neuveritelne weird hra, jeden hrac je zlo, zlo je prezentovane cajovou svieckou ktora sa hybe po plane, hraje sa za uplnej tmy, ostatni hraci hraju za trpaslikov, ktorych nesmie zlo vidiet:nesmu sa dostat do svetla. » mountanalogue.files.wordpress.com/2010/12/waldsch...
11
@phantasia a potom este napr. Mansion of Madness - tiež založené na Lovecraftovi, ešte som to nehral ale recenzie su dobre, rovnako vraj aj Claustrophobia
12
@mix u mna su vysoko...Wargames napr. barbarossa, kde 2 hraci jednu kampan hraju aj niekolko mesiacov...ale kedze som na taketo weird veci blazon mam to tiez v plane
13
@finrod ďakujem za tipy, najviac ma zaujíma Mansion of Madness, už dávnejšie... ešte by mohla zlacnieť a ide sa na to
Napíš svoj komentár
- 1 Hovado: Zvláštnosti slovenskej poľovačky s Maďarom
- 2 Mixelle: Milan a Zuzana alebo ako som sa stala strážcom tajomstva
- 3 Protiuder22: Oheň
- 4 Dezolat: Teal a jeho sen o písaní
- 5 Hovado: Opäť som späť
- 6 Mixelle: Agáta
- 7 Tomasveres: Moje prvé ( ne ) vysnívané auto
- 8 Hovado: Spomienky
- 9 Hovado: Každé bláznovstvo, 3 dni trvá
- 10 Hovado: Psychoterapia
2. Som rád že si to napísal. Aj keď ten článok je obsahovo zaujímavý, príde mi čudné že prechádzaš od všeobecných tém ku konkrétnostiam a opäť naspäť do všeobecných.
3. Hry už niesú tak stratové, určite to pár ľudí v SR uživí.
4. Najviac v SR pomohlo Activity, aspoň podla mňa. aj tie uvedené, lebo carcassone vie hrať kopec ľudí, ale napr agricolu dosť málo, nedivým sa však. tá hra je neuveriteľne zložitá na prvé pochopenie a zdĺhavá... + BANG! je hra ktorá tiež dopomohla k rozšíreniu hier.
5. Podla mňa by bol najlepší názov "stolové hry" lebo spoločenské hry vyvolávajú v ľuďoch práve ten nepríjemný pocit z človeče.
6. Som vášnivý hráč, preto som založil túto tému a ako sa zdá poteší aj teba: » www.birdz.sk/forum/spolocens...
7. Moja best je práve agricola, ale bavia ma skoro všetky deck-building doskovky.
8. Aj ja som sa po AJ naučil z PC hier