Britská ikona nedávno oslávila polstoročie od svojho vzniku. Oslavovať môže aj nové MINI, ktoré sa onedlho dožije svojej prvej dekády. Áno, nové MINI je tu už desať rokov.
Ale pekne po poriadku. Ako vlastne vzniklo auto, ktoré pozná hádam každý?
Kde bolo, tam bolo, v 50. rokoch zúrila v Európe ropná kríza. Veľké autá s ešte väčšou spotrebou sa prestali predávať, bolo treba rýchlo konať. Preto v roku 1956 britská automobilka BMC povolala inžiniera britsko-gréckeho pôvodu, ktorý údajne trikrát prepadol z matematiky - Alexandra Arnolda Constantina Issigonisa. Ten si údajne zavolal štyroch najväčších chlapov z miestneho pivovaru, posadil dvoch veľa seba a dvoch za nich. Obkreslil ich kriedou a povedal: „Auto, ktoré skonštruujem, bude mať tieto rozmery.“ Skutočnosť nebola ďaleko od tejto historky, a tak v roku 1959 uzrelo svetlo sveta prvé Mini – jednoduché autíčko pre široké vrstvy ľudí.
Ako to už pri nových a nezaužívaných veciach býva, spoločnosť prijala auto s istým výsmechom až nedôverou. To našťastie netrvalo dlho a malé Mini si rýchlo získalo sympatie a popularitu. Po 25. rokoch produkcie udelila kráľovná Alžbeta II. autorovi Issigonisovi šľachtický titul Sir.
Ku klasickému variantu Mini sa pridali odvodené verzie Traveller (kombi), Pick-up, či hranatejší Clubman. Veľký úspech malo Mini najmä u mladých ľudí, no nepohrdli ním ani bohatí bankári. Tí si ho často vyšperkovali luxusnou výbavou, ako napríklad drevom obloženou prístrojovou doskou, klimatizáciou či sedadlami z ušľachtilej kože. V 80. rokoch drvivé percento Mini vlastnili slečny a ženy, pre ktoré to bola ideálna nákupná taška. Vďaka priateľstvu Issigonisa a Johna Coopra – dizajnéra a konštruktéra formúl, vznikla aj vyladená verzia Mini Cooper, ktorá v 60. rokoch suverénne vyhrávala slávnu Relly Monte Carlo. Asi najslávnejšie Mini všetkých čias bolo žlto-zelenej farby s čiernou kapotou a špeciálnym uzamykaním. Majiteľom nebol nik iný ako Mr. Bean, ktorého stvárnil Rowan Atkinson.
Táto automobilová legenda vydržala na trhu neuveriteľných 40 rokov a vyrobilo sa 5 387 862 kusov. V roku 2000 sa dostalo dožívajúce Mini pod krídla nemeckej automobilky BMW, ktorá začala usilovne pracovať na jeho nástupcovi.prototyp Mini z roku 1997
Vývoj nového miníka sa však začal už v roku 1995, ešte pod taktovkou dnes už zaniknutej spoločnosti Rover. Dlho si konštruktéri lámali hlavu, ako úspešne nadviazať na 40-ročnú tradíciu. To sa podarilo až Frankovi Stephensonovi, ktorý v roku 2001 na autosalóne v Paríži predstavil New MINI. Od tohto momentu sa názov auta začal písať veľkými písmenami. MINI okamžite zožalo veľký obdiv vďaka svojmu modernému retro štýlu. Na svojho predka odkazujú hlavne okrúhle svetlá, charakteristická predná maska a mnoho ďalších originálnych prvkov. V podobnom duchu sa nesie aj interiér, v ktorom dominujú veľké budíky na lakovanej prístrojovej doske. Celok tak pripomína časy dávno minulé. Oproti predchodcovi nové MINI značne podrástlo, no tvar karosérie ostal ako-tak zachovaný. K jedinečnosti tejto imidžovky prispela široká škála personalizácie. Majiteľ si tak môže voliť od rôznych farieb interiéru cez dizajn strechy až po vzhľad čiapočiek ventilov pneumatík.
Postupne pribudli verzie Cabrio s plátenou otváracou strechou a kombík pod označením Clubman. Onedlho sa predstaví aj štvordverová verzia do ľahkého terénu – MINI Countryman.
Aj napriek vyššej cene (veď ide o techniku BMW) sa MINI stalo rýchlo obľúbeným módnym doplnkom nielen mladých ľudí. Pre fanúšikov značky je pripravený butik, ktorý ponúka široký výber produktov s motívmi tejto automobilovej ikony. Je to jedno z mála áut, ktoré poznajú aj všetky baby, je to auto, ktoré si kupujú viaceré firmy na propagáciu svojich produktov. Časť MINI sa tiež objavila v reklame na hudobnú televíziu VH1 a o obsadzovaní vo filmoch hádam ani netreba písať. Za všetky stačí spomenúť film The Italian Job, kde trojica upravených MINI Cooprov veselo jazdila po schodoch či kanáloch.
Na záver už len dodať, že podobne ako s iPodom od Apple, hracou konzolou Playstation od Sony či All Starmi od Converse, aj s MINI od BMW budete vždy IN.
Toto bol môj prvý skúšobný článok o autách. Snažil som sa vás nezaťažovať faktami či parametrami, ktoré ani mňa až tak nezaujímajú. Ak sa vám teda článok páčil, dajte vedieť.
Autor: Peter Kalman
Blog
3 komenty k blogu
1
kolini
22. 2.febuára 2010 18:49
mrzi ma nezaujem o dalsie citatelske sekcie v ramci Masla..ale kto vie.. mozno sa tato situacia zmeni..
Napíš svoj komentár
- 1 Hovado: Zvláštnosti slovenskej poľovačky s Maďarom
- 2 Mixelle: Milan a Zuzana alebo ako som sa stala strážcom tajomstva
- 3 Dezolat: Teal a jeho sen o písaní
- 4 Hovado: Opäť som späť
- 5 Mixelle: Agáta
- 6 Tomasveres: Moje prvé ( ne ) vysnívané auto
- 7 Hovado: Spomienky
- 8 Hovado: Každé bláznovstvo, 3 dni trvá
- 9 Hovado: Psychoterapia
- 10 Robinson444: Anatole France