V prvom rade by som vám chcel poďakovať, že ste sa rozhodli prečítať si prvú časť série článkov s názvom Prečo neviem matematiku. Túto otázku si kladie veľmi veľká časť školákov a ja sa pokúsim postupne rozobrať možné odpovede. Ak si takúto otázku nekladiete, tak ďalej čítať nemusíte
Takže prečo neviem matematiku? Jedna z možných odpovedí je, že kvôli učiteľovi. Jožko, žiak 8. ročníka ZŠ hovorí: "Nevie nič naučiť. A je nespravodlivý, dáva mi päťky lebo sa pomýlim v príklade, ktorý počítam na tabuľu. Alebo preto, že som si zabudol náhodou spraviť domácu úlohu. No a čo, že Zuzka z prvej lavice vie naspamäť všetky poučky a ja nie? Tvrdí, že sa flákam a že namiesto pozerania telky a chodenia po vonku sa mám radšej venovať učeniu. Ale ako sa to mám naučiť keď tomu nerozumiem?"
Pozrime sa na to z pohľadu učiteľa. Jozef, učiteľ na ZŠ s 30 rokmi praxe: "Deti sú čoraz horšie a horšie, nielen správaním, ale aj vedomosťami. Platy učiteľov sú nízke, námaha pomerne vysoká. Ja im niečo vysvetlím, ale tí vzadu vôbec nedávajú pozor. Ďalšie učivo niekedy nadväzuje na to predchádzajúce a oni potom vôbec netušia o čom rozprávam."
Kto má teda pravdu, učiteľ alebo ja ako žiak? Pravda je asi niekde v strede, vlastne skoro ako vždy
Každý učiteľ je iný. Niektorý učiteľ vie lepšie vysvetliť matematiku, niektorý horšie a niektorý možno aj vie, ale už stratil akúkoľvek motiváciu. Zlá správa je, že učiteľa (najmä takého, ktorý učí desiatky rokov) asi nezmeníme. Tým, že sa budeme rozčuľovať, ako hrozne vysvetľuje, tak tým nič nedosiahneme. Dobrá správa ale je, že napriek tomu môžeme tú matematiku vedieť.
Musíme hlavne chcieť Je pravda, že učivo v matematike veľmi často (skoro vždy) na seba nadväzuje. Takže ak nerozumieme novému učivu, neznamená to, že ho nedokážeme pochopiť. Takmer vždy je dôvodom to, že nerozumieme niečomu, čo sme sa učili už predtým. Práve preto, že v matematike skoro všetko so všetkým súvisí, tak je nesmierne dôležité mať vo vedomostiach systém.
No ale ako si vytvoriť nejaký systém? Zoberte si učebnicu. Neotvárajte ju v strede, ale otvorte ju na začiatku alebo na konci, tam kde je obsah. Prečítajte si, o čom sa vlastne tento rok učíte. Občas si prelistujte učebnicu a prečítajte niektoré veci. Možno si spomeniete, že ste sa to učili, ale je dôležité, aby ste si to zaradili do systému. Potom ľahšie odhalíte, ktoré témy vám robia problémy a môžete sa ich naučiť aj iným spôsobom ako od učiteľa, napríklad z internetu, z rôznych popularizačných kníh, dohodnúť si nejaké doučovanie alebo ak vám nie je niečo jasné, tak napísať na stránku online matematika. Ešte raz opakujem: dôležité je chcieť
Dobré je tiež napríklad zbežne si prečítať učivo ešte predtým, ako ho bude učiteľ vysvetľovať. Potom budete možno rozumieť oveľa viac. Takže: dôležité je chcieť a obetovať aj nejaký ten čas
A aké sú vaše pocity z matematiky? Nerozumiete vysvetľovaniu učiteľa?
my sme mali taku matikarku na prvom stupni gympla....zda sa ti normalne aby siedmaci mali znamky na stvorky s tym ze uz prvi dvaja aj naozaj prepadli (gymnazium) a v osmicke bola na prepadnutie polka triedy? zaujimave ze inak sme mali v kazdom predmete normalne teda dobre vysledky
to je tak ked niekto zacne vysvetlovat priklad vysvetli zaciatok vysvetli koniec zacne rozpravat odveci a potom sa nejako vrati k postupu
Pravda je kdesi uprostred No pokial sa dostaneme do situacie, ked na to ziaci seru rovnakym sposobom ako ucitel (velmi casty pripad), najst vychodisko asi bude problem
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.