Pawla26
17. 5.mája 2009 13:18
Ďalšie jej blogy »
Chuck Schuldiner-moja anlyza tvorivej osobnosti -praca do skoly-ucta tomuto cloveku
„Robte si svoje. Choďte za svojím snom a nedovoľte nikomu aby Vám v tom bránil“
Chuck Schuldiner
Pre svoju analýzu som si vybrala amerického hudobníka Charlesa Michaela Schuldinera, ktorý nemusí byť každému známy, avšak jeho prínos pre hudobnú scénu je nezanedbateľný. Jeho meno je známe hlavne vyznávačom tvrdej rockovej a metalovej hudby a spája sa s rozšírením a povýšením death metalu. Napriek tomu, že ide o špecifický a nie každému blízky hudobný žáner o tvorivých schopnostiach jeho osobnosti nemožno pochybovať. Vždy prichádzal s niečím novým, neustále sa posúval dopredu. Chuck bol hlavne skvelý gitarový virtuóz, úchvatný skladateľ, ktorý povýšil smrtonosný žáner na skutočné umenie.
Charles Michael (Chuck) Schuldiner je najznámejší ako zakladateľ, spevák, sprievodný aj sólový gitarista a hlavný autor textov kapely Death, ktorá vznikla v 1983 pod názvom Mantas. O niečo neskôr v roku 1998 založil kapelu Control Denied. Bol priekopníkom a najznámejším predstaviteľom death metalu a aj po smrti je jedným z najvplyvnejších metalových gitaristov. Často sa o ňom hovorí ako o „Starom Otcovi Death metalu“. Dokonca je považovaný za najvýznamnejšiu osobnosť v histórii metalu. Jeho kapela Death bola prvou, ktorá experimentovala s rôznymi štýlmi, a do death metalu vniesli prvky džezu aj klasickej hudby.
2. ŽIVOTOPIS
Chuck sa na rodil 13. mája 1967 na Long Islande v New Yorku, židovskému otcovi s rakúskym pôvodom a matke z Amerického juhu, ktorá konvertovala na Judaizmus. Obaja jeho rodičia boli učitelia. V roku 1968 sa jeho rodina presťahovala na Floridu. Chuck bol najmladším z troch detí. Mal staršieho brata Franka a sestru Bethann.
Schuldiner začal hrať na gitare ako 9 ročný. Jeho 16 ročný brat zomrel pri nehode a rodičia mu kúpili gitaru, lebo dúfali, že mu to pomôže prekonať žiaľ. Na hodiny klasickej hudby chodil menej ako rok, kde ho učiteľka naučila „ Mary má malú ovečku“, ktorú nemal veľmi rád a tak sa skoro úplne prestal hudbe venovať. Až kým mu rodičia nekúpili elektrickú gitaru, ktorá ho prinútila začať znovu hrať. Po tom ako dostal aj zosilňovače , už nikdy neprestal. Hral, písal a učil sa a tomu venoval všetok svoj voľný čas. Dokázal stráviť víkend v garáži alebo vo svojej izbe hraním na gitaru, ale počas týždňa, keď chodil do školy mohol hrávať len 3 hodiny denne. Prvý krát vystupoval verejne, keď mal len o niečo viac ako 11 rokov.
Vo svojej tvorbe sa inšpiroval niekoľkými metalovými kapelami, ale netajil sa tým, že má rád všetky štýly hudby vrátane country a rapu. Súčasne obľuboval aj džez a klasickú hudbu ako súčasť metalu.
Aj napriek tomu, že Schuldiner mal podľa všetkého veľmi dobrý prospech v škole, nudila ho a napokon ho vyhodili. Neskôr to však ľutoval.
V roku 1983 založil kapelu Mantas, ktorá sa neskôr premenovala na Death. V januári roku 1986, sa Schuldiner presťahoval do Toronta a dočasne sprevádzal kanadskú skupinu Slaughter na gitare. Avšak rýchlo sa vrátil, aby pokračoval vo formovaní skupiny Death.
V roku 1987 vyšiel prvý album skupiny death s názvom Scream Bloody Gore. Ďalší vyšiel o rok neskôr – Leprosy. V zložení kapely došlo k niekoľkým zmenám, ktoré však neovplyvnili kvalitu kapely. V roku 1990 po albume Spiritual Healing, Schuldiner ukončil prácu so stálymi členmi kapely a na miesto toho pracoval len so štúdiovými a koncertnými muzikantmi ako by mu žiadni muzikanti neboli dosť dobrí. Kvôli tomu si Chuck získal povesť perfekcionistu medzi metalovými umelcami.
Prelomovým albumom bol album Human z roku 1991, ktorý ukázal, že kapela sa vyvinula smerom k viac technickému a progresívnejšiemu štýlu, v ktorom Chuck ukázal svoje gitarové schopnosti viac ako kedykoľvek pred tým. V tomto štýle pokračoval aj ďalšími albumami ako Individual Though Patterns z roku 1993, Symbolic 1995 a posledný The sound of Perseverance v roku 1998, čo bolo ocenené pokračujúcim úspechom skupiny.
Nebál sa použiť kontroverzné názvy skladieb a vyjadriť svoje pocity, napríklad proti drogám v skladbe „Living Monstrosity“ (žijúca hrôza/znetvorenosť) a diskusia s tými čo si vyberú potrat v diele „Altering the Future“ (zmena budúcnosti).
Niektoré texty jeho piesní, obzvlášť zo skorších albumov vyvolávali pocit, že má blízky vzťah k satanizmu. To však popieral. Vieru považoval za každého osobnú vec, sám sa nikdy nehlásil ku žiadnej oficiálnej viere. Uznal, že niektoré texty hlavne v prvých albumoch môžu vyznievať kontroverzne, ale to zdôvodnil svojou nezrelosťou a túžbou šokovať. Niektoré texty skutočne pripomínajú scény z najhorších hororov. Aby úplne potlačil úvahy o tom, či majú niečo so satanizmom, tesne pred vydaním albumu Human, zjednodušil logo kapely, ktoré sám navrhol a upravil písmeno „T“, ktoré dovtedy vyzeralo ako prevrátený kríž.
Chuck veľmi otvorene hovoril o svojom odpore k tvrdým drogám. V jednom rozhovore označil sám seba za „milovníka života“, „priateľstva“, a „zvierat“. „Chcel by som žiť večne, keby to bolo možné“ povedal. Zvyčajne sa otvorene staval proti umelcom, ktorí boli „mimo kontroly“, a robili negatívnu reklamu death metalovej scéne a tvrdej hudbe všeobecne. Otvorene odsudzoval a dištancoval sa od zvykov metalových hudobníkov, ktorí ubližovali zvieratám, ľuďom, alebo si nevážili život.
V máji 1999, Schuldiner pocítil bolesť v hornej časti krku o ktorej si myslel, že je pricviknutý nerv. Po konzultácii s lekárom podstúpil MRI test a zistilo sa, že pricviknutie nervu spôsobil nádor. Presne na jeho narodeniny 13. mája mu bola diagnostikovaná rakovina mozgu. Typ, ktorý napáda mozgový kmeň, a ihneď podstúpil ožarovanie.
V Októbri toho istého roku Chuckova rodina oznámila, že nádor odumiera a, že je na ceste k vyliečeniu. V januári 2000 Schuldiner podstúpil chirurgický zákrok, ktorým mu ho odstránili. Operácia bola úspešná avšak Chuckova rodina ostala úplne bez peňazí. Za pomoci rôznych benefičných koncertov a aukcí, hudobný svet pomohol Chuckovi a jeho rodine a tak mohol Chuck pokračovať vo svojej práci.
Dva roky od odhalenia choroby, v Máji 2001 sa rakovina vrátila a Chuck znovu ochorel. Odmietal operáciu (ktorú ihneď potreboval) lebo nemal dosť peňazí. Odmietli mu vyplatiť poistku a tak sa niekoľkí umelci, vrátane Kid Rocka, Kornu a Red Hot Chilli Peppers stretli v lete 2001 na aukcií, z ktorej výťažok pomohol pokryť Chuckove výdavky za liečbu.
Schuldiner dostával chemoterapiu, liek vincristine, korý mu mal pomôcť zniesť terapiu. Ako viaceré lieky používané na liečbu rakoviny, nežiadúce účinky boli kruté a veľmi Chucka oslabili. Odvážny Schuldiner však bojoval ďalej. Koncom Októbra, začiatkom Novembra však ochorel na zápal pľúc.
Zomrel 13. decembra, 2001. Pochovaný je v Tampe, na Floride.
Aj keď nebol nikdy ženatý a nemal deti, chodil niekoľko rokov s Kim Robinsonovou. Mali dom a dvoch psov v Altamonte Springs neďaleko Orlanda.
3. ANALÝZA TVORIVEJ OSOBNOSTI
3.1 TVORIVÝ PRODUKT
Novosť – Chuck Schuldiner svojou tvorbou v mnohom významne ovplyvnil metalovú hudobnú scénu. Je považovaný za „starého otca death metalu“. S jeho pomocou vznikol nový žáner, výrazne tvrdší ako to čo ľudia do vtedy poznali. Okrem toho sa nebál experimentovať a vytvárať nezvyčajné kombinácie. Spájal death metal napríklad aj s džezom alebo klasickou hudbou.
Originálnosť – Originalita tohto hudobníka sa vo výraznej miere prejavuje práve v tom, že ostáva sám sebou. Odmieta akékoľvek násilie, prezentovaný odpor k životu či krvavé predstavenia, ktoré sú v death metale časté, dalo by sa povedať, že až nutné. Zameriava sa len na kvalitu svojej hudby a tým si získava fanúšikov. Priťahuje ich práve sebou a svojim umením.
Podnetnosť – Význam Chucka Schuldinera pre hudobný svet je nepopierateľný, začínal so svojou hubou v čase, keď svet dobíjal heavy metal a prišiel s niečím iným. Získal si mnoho obdivovateľov a v súčasnosti patrí medzi špičku metalovej hudby. Množstvo jeho nasledovateľov sa nedá spočítať.
Transformačný aspekt – Chuck sa vo svojich textoch vyjadruje k dianiu v skutočnom svete. Jeho vyjadrovanie je expresívne a často symbolické. Príkladom je skladba „Living Monstrosity“, kde odsudzuje drogy a skladba „Altering the Future“ je akýmsi dialógom s ľuďmi, ktorí si vybrali potrat.
Adekvátnosť – Ako už bolo spomenuté, v 80tych rokoch, keď vznikol death metal, bol najpoprednejším žánrom heavy metal. Vznik nového žánru oživil hudobnú scénu a priniesol novinku, ktorá sa stretla s úspechom.
Vhodnosť – Chuck sa nebojí hovoriť a o svete tak ako ho vidí on. Hovorí, že to čo sa deje na svete je peklo a démoni sú tí ľudia, ktorí produkujú zlo v tomto svete.
Hodnota – Death metal je žáner, v ktorom majú hudobníci šancu ukázať svoje najlepšie schopnosti. Dalo by sa hovoriť aj o finančnej hodnote, keďže množstvo fanúšikov platí vysoké sumy za koncerty či nové albumy. V Chuckovom prípade však ide skôr o osobnú hodnotu, o to čo mu jeho hudba samému dáva, viac ako nejaké peniaze.
Expresívnosť – Spôsob ako Schuldiner prezentuje svoje myšlienky sa nepáči každému a nie každý mu dokáže porozumieť. Hlavne texty v prvých albumoch pôsobia ako vystrihnuté z hororu a stáva sa, že pôvodný zmysel sa skrýva. No na druhej strane, Chuckove texty šokujú a odhaľujú veci, ktoré by inak zostali skryté. Jeho jazyk ja vlastný jemu samému a tým je výnimočný.
Fortieľnosť – Každý jeden tón v jeho skladbách má svoj význam, svoje presné miesto. Z každej skladby je cítiť starostlivosť a presnosť, tvrdú a namáhavú prácu ktorú venoval tomu aby vytvoril niečo výnimočné a neopakovateľné. Každou jednou skladbou sa posúval ďalej, nikdy neostával na jednom mieste. Neustále posúval svojou tvorbou death metal do predu.
Komplexnosť – V priebehu Chuckovej tvorby je vidieť istý vývoj. Od hororových skladieb až k piesňam, ktoré odpovedajú na dianie vo svete okolo neho. Čo sa týka hudby, aj napriek tomu, že nemal stálu zostavu členov, kvalitu hudby to ani trochu neovplyvňuje. Má jasnú predstavu o tom akú hudbu chce robiť a za tým si ide.
Atraktívnosť – Tak špecifický hudobný žáner ako je death metal sa nemôže páčiť každému. Avšak hudobné umenie, ktoré je tu predvádzané ocení každý, kto hudbe len trochu rozumie. Neskutočné gitarové sóla a energické bicie spolu tvoria celok, ktorý vyráža dych. Potešenie, ktoré tento žáner prináša svojim obdivovateľom je ťažko popísať, je to hudba z ktorej sála neskutočná energia a sila.
3.2 TVORIVÝ PROCES
Preparácia – Chuck Schuldiner začal hrať na gitaru ako 9 ročný, navštevoval aj hodiny klasickej výučby, ale neskôr sa vzdelával samostatne a je pravdepodobné, že práve to spôsobilo, že sa svojou tvorbou tak odlíšil od toho čo bolo zaužívané.
Inkubácia – Vznik skupiny Mantas je začiatkom Chuckovej kariéry, hľadá to čo je pre neho najvhodnejšie, chvíľu sprevádza na gitare kanadskú kapelu Slaughter ale zisťuje, že to nie je to pravé a vracia sa.
Iluminácia – Po návrate z Kanady sa skupina Mantas mení na Death a vychádza prvý album. Vyzerá to ako by pochopil k čomu chce vo svojej kariére smerovať a vydáva sa týmto smerom.
Verifikácia – Úspech tohto albumu jednoznačne potvrdzuje, že Chuckovo rozhodnutie bolo správne, že prišiel s niečím, čo hudobný svet potreboval. A to sa potvrdzovalo s každým novým albumom, ktorý vyšiel
3.3 TVORIVÁ OSOBNOSŤ
Nezávislosť – Chuck bol človek, ktorý miloval život a odsudzoval ľudí ktorí si ho nevážili a boli takpovediac „mimo kontroly“. Síce sa pohyboval v spoločnosti, kde boli tvrdé drogy takmer neoddeliteľnou súčasťou, no vždy patril k ich odporcom. Nenechal sa stiahnuť davom okolo, ale ostal sám sebou. Keď vystupoval, stačila mu len jeho gitara, nepotreboval kožené oblečenie, kilogramy kovu ani krvavé predstavenia. Ľudia ho milovali pre jeho hudbu a pre neho samotného.
Premenlivosť – Je očividné, že Chuck mal svoj cieľ jasne pred sebou a bol odhodlaný urobiť čokoľvek. Niekoľko krát menil zostavu kapely, podľa toho ako to vyhovovalo jeho zámerom. Vedel čo chce urobiť a hľadal všetky možné spôsoby ako to urobiť.
Extremita vo vlastnostiach – Jeho najvýznamnejšou črtou bola húževnatosť, cieľavedomosť a ctižiadosť, nič ho neodradilo od jeho sna. Oprávnene si získal povesť neskutočného perfekcionistu.
Multidimenzionalita – Chuck bol gitaristom, skladateľom aj spevákom a to všetko na vrcholovej úrovni. Okrem toho sám navrhol aj logo kapely.
Autoregulácia – Ako už bolo spomenuté, bol silne orientovaný na svoj cieľ, alebo presnejšie na predstavu, ktorú mal o tom ako by jeho tvorba mala vyzerať a tomu bol ochotný podriadiť všetko.
Dynamogénia – Od jedinej krízy ktorú mal ešte vo veľmi mladom veku, Chuck nikdy nepustil svoju gitaru z rúk. Stále bol plný energie a prichádzal s novými a novými nápadmi. Kde bol zdroj tejto neochvejnej energie môžeme len hádať, ale nikdy neprestal pracovať ani po prekonaní závažnej choroby.
Predilekcia – Hudba je Chuckovým celým životom, nikdy sa neoženil ani nemal deti. Jeho ženou bola jeho gitara a jeho deťmi boli jeho skladby.
Imediativita – Chuck má pred sebou jasnú predstavu ako chce aby jeho skladby vyzerali, keďže sa mu nedarí nájsť si stálych členov kapely, ktorí by dlhodobo spĺňali jeho požiadavky, robí si radšej všetko sám, aby mu nič nezabránilo v uskutočňovaní svojich snov.
3.4 PROSTREDIE PODPORUJÚCE VS. BRZDIACE TVORIVOSŤ
Rodičia – Aj otec aj matka svojho syna podporovali. Boli to práve oni, ktorí mu kúpili prvú gitaru, aby mu pomohli vyrovnať sa so smrťou brata. Tiež mu neskôr kúpili aj prvú elektrickú gitaru.
Priatelia – Zdá sa, že Chuck nemal veľa priateľov, najdôležitejšia bola jeho gitara a tej venoval všetok svoj voľný čas. Keď si však vyberal ľudí okolo seba, vždy to boli len takí, ktorí ho podporovali.
Autority – Chuck bol veľmi inteligentný a so školou by nemal veľké problémy, ale nudila ho a tak ho neskôr vyhodili. Keď začal hrávať na gitaru, navštevoval hodiny klasickej hudby ale nadobudol pocit, že učiteľka ho nič nenaučí a tak sa začal vzdelávať sám.
Spoločenské podmienky – V čase, keď Chuck prišiel s novým štýlom, celá amerika aj ostatné krajiny boli zachvátené vlnou rocku a heavy metalu. V takomto období bolo veľmi odvážne prísť s niečím iným, no napriek tomu sa tento štýl veľmi rýchlo uchytil a našiel si svojich nadšených fanúšikov.
4. ZÁVER
„Schuldiner znamenal pre death metal asi toľko, čo Shakespeare pre drámu“
Anonym
Na záver sa možno črtá otázka, prečo som si vybrala práve tohto človeka. Chuck Schuldiner ma zaujal svojou výnimočnosťou, ktorú vidím práve v tom, že nebol ako väčšina jemu podobných umelcov. Mnoho známych osobností hudobného sveta svoj život dobrovoľne ukončilo, lebo nedokázali zniesť svoju závislosť, psychickú poruchu alebo ich prevalcovala sláva. Chuck však miloval svoj život a nikdy nepotreboval drogy aby podporoval svoju tvorivosť. Je smutné, že jeho život skončil v takom mladom veku aj napriek jeho vytrvalému boju s chorobou. Vďaka jeho hudbe však mám pocit akoby stále žil. Jeho muzika je nadčasová originálna, určujúca vývoj a ešte dlho bude nevyhnutnou inšpiráciou premnohých nasledovníkov. Jeho prirodzenosť a skromnosť a pri tom neochvejná viera v silu svojho talentu sú vlastnosti, ktoré na ňom veľmi obdivujem. Chuck je pre mňa výnimočným človekom a preto som sa rozhodla vo svojej analýze priblížiť práve túto, mnohým neznámu no predsa výnimočne tvorivú osobnosť.
Vyznanie
3 komenty k blogu
1
pubertslatinocelny
17. 5.mája 2009 13:58
je to strassne dlhe, takze nejdem citat mozno inokedy...ale mohol by som si pustit daky song aspon ale nejdem si, pocuval som nedavno
2
Ahojky Chuck je premna naj človek na svete a pekne si onom napisala.super
3
dost casto sa ti tam opakuju informacie, to by som vytkol, inaxuper... zaujimave je to
@pubertslatinocelny no co, uz si si nasiel cas?
@pubertslatinocelny no co, uz si si nasiel cas?
Napíš svoj komentár
- 1 Soyastream: Októbrová
- 2 Mahmut: Kritický pohľad na Halloween a sprievody strašidiel
- 3 Dezolat: Pribehova hra o susedskej vojne. chatgpt. na pokracovanie.
- 4 Mahmut: Čistota Pána prichádza! Nečisté zmeň sa, lebo zahynieš!
- 5 Mahmut: O čítaní z oblakov a o premenách foriem Pravdy
- 6 Dezolat: Test hrania textovej hry s AI friends & Fables
- 7 Soyastream: Novembrová