Už dlhšie mám potrebu vyjadriť sa, spýtať sa, či skôr zistiť, prečo majú ľudia tak veľkú a neustálu potrebu vlastniť, patriť či kontrolovať životy iných. 


V poslednej dobe sa totiž často stretávam s tým, že aj po krátkom časovom úseku, kedy sa ľudia spoznávajú sa dokážu ľahko naviazať na iné osoby, sľúbiť im oddanosť a lojalitu či od nich dokonca očakávať, že im budú istým spôsobom patriť. 




Prvou možnosťou vysvetlenia, prečo konajú tak, ako konajú môže byť pocit samoty.
Nemajú totiž nikoho, s kým by zdieľali svoje postoje či emócie a tak až nájdu niekoho, kto je schopný im túto pozornosť venovať, upnú sa naňho a privlastnia si jeho osobu s nádejou, že tak o ňu nikdy neprídu. 




Druhou možnosťou (a celkom fuck'd up možnosťou) je  potreba pociťovať moc. Chcú mať kontrolu, moc nad životmi, emóciami či reakciami iných. Chcú vedieť, že oni budú tou prioritou, akousi modlou, ktorú bude daná osoba uznávať a slepo nasledovať s nádejou, že nájde pokoj.




A aj keď tieto možnosti poznám, mám pocit, že v tom aj tak bude niečo hlbšie, niečo oveľa intenzívnejšie, čo núti ľudí správať sa presne takto. Zatiaľ teda nemám dostatok informácií, preto by som rada poznala vaše pohľady na túto tématiku. 

 Úvaha
Komentuj
 fotka
cos45  14. 7. 2017 22:03
Neviem, neriesim to. Ked sa mi niekto nepaci, odmietnem, poslem do haja.
 fotka
petuska11111  14. 7. 2017 22:06
@cos45 Mne ani tak nejde o to, že by to na mňa negatívne vplývalo, či by sa mi to nepáčilo, skôr sa snažím zistiť, prečo tí ľudia takto konajú a čo ich k tomu vedie.
 fotka
cos45  14. 7. 2017 22:09
@Petuska11111 To moze byt komplikovanejsie, nez sa zda. Preco je nebo modre a preco trava zelena? Je zelena presne to, co vidime? Pocul som, ze trava nie je zelena, ale ze odraza len take spektrum svetla, ktora nepohlti zelenu, teda, ze je to uplne opacne. Ale ako moze byt to opacne? Existuje opak farby? Ako je mozne vidiet svetlo a farbu bez oci? Ked toto vyriesis, mozes sa pytat otvorene na otazky typu preco.
 fotka
savvym  14. 7. 2017 22:24
@cos45 co fetujes... Ona o jednom, ty o inom.
 fotka
savvym  14. 7. 2017 22:27
Ja mam tiež osobu, ktorá na mňa dohliada, tiež si kladiem v duchu otázku či je to nezištné či má pocit zodpovednosti alebo len potrebuje kontrolovať to, ako sa k osobe budem správať, pretože žijeme na rovnakom mieste. Napríklad, keď ma naučí istým zvykom, ja ich budem podvedome nasledovať, aj keby som s osobou nesúhlasil.
 fotka
petuska11111  14. 7. 2017 22:31
@savvym Nevadí, asi sme sa nepochopili..
Anyway, k tvojmu komentáru: Je to tvoja matka? Pretože s tým sa stretávam tiež, najmä u tých starších jedincov, že ich matky majú čím väčšiu potrebu im zasahovať do života.

V tvojom prípade ale asi ide len o akúsi starostlivosť a vedenie k jej/jeho ideálu. Ja som myslela skôr cudzie osoby, ktoré ti až tak do života zasahovať nemôžu, no aj tak sa o to snažia. Ale chápem, čo si tým chcel povedať.
 fotka
savvym  14. 7. 2017 22:40
@petuska11111 nie, ale je z rodiny. Cudzí, napríklad kolega ma trocha pretransformoval, na začiatku ma buzeroval, ale nakoniec sme sa pochopili, mne to prospelo, keď som robil poriadne, bol v pohode a zas naopak. Samozrejme, keď som ja vykonal dobre, nemusel to po mne dorabat, takže to bolo zistne, ale už od nad odišiel, takže mi z toho ostala skúsenosť a konieckoncov som sa sám rozhodol, že to prijmem, kritika bola na mieste.
Hej a v rodine mam par ďalších osôb, čo by ma najradšej zmenili na svoj obraz a furt sa vypytuju na hlúposti, či som to a ono spravil, tak očividne robím to, čo sám chcem a otázky na mňa nepôsobia, jedine tvrdý nátlak, keď zároveň osoba, a môže sa jednať aj o cudziu osobu, s ktorou trávim veľa času... Akosi mi dochádzajú myšlienky... Prilis dlhé vety, zabúdam co som tým chcel povedať...
 fotka
petuska11111  14. 7. 2017 22:46
@savvym pointou môjho blogu bolo poukázať na jedincov, ktorí majú potrebu vlastniť, vytvárať si akýsi ideál, skôr v rámci partnerského či kamarátskeho vzťahu. To mi rozum nebere, prečo sa rýchlo naviažu a prečo majú tak veľkú potrebu kontrolovať a manipulovať. Skús sa vyjadriť k tomuto, možno budeš vedieť, čo si tým chcel povedať.
 fotka
muaykelo  14. 7. 2017 22:49
Myslím si že prvý pohľad je správny
10 
 fotka
petuska11111  14. 7. 2017 22:56
@muaykelo Hej, je veľmi zaužívaný, ale prečo na to idú tak drasticky? Ak chcem na niekoho urobiť dojem, zblížiť sa, tak sa snažím vyvolať pocit bezpečia a pohody a nie dať najavo, že chcem z danej osoby mať akýsi objekt len pre vlastné účely, ktorého sa nemôže nik dotknúť.
11 
 fotka
savvym  14. 7. 2017 23:49
Naviažem na to, čo píšeš muaykelovi. Toto bude trocha odbočka, no pokiaľ sa to týka partnerstva, alebo ťa niekto vidí ako potencionálneho partnera, teda najmä chalan ťa vidí ako partnerku, tak ťa očaruje svojimi frázami a púta na seba pozornosť. Všeobecne hovorím. Ja osobne tomuto neholdujem, keď som mával stres pred dievčaťom, ktoré sa mi páčilo, tak som zvykol na ňu robiť týmto hlúpym štýlom dojem, a pritom mi skôr príde, že ona (potencionálna partnerka) skôr ocení mňa v pohode a prirodzeného, netlačiaceho k výsledkom rýchlo sa dostať do vzťahu či na sex. Možno mi je to na škodu, no som proste taký.
Teraz naviažem na predošlý príspevok mne. Ja som napríklad už na základnej pozoroval ako sa rýchlo niektorí dokázali zoznámiť, len aby sa mali s kým cez prestávky baviť, proste samotu nechcú mať a bola by to nuda. Môžem naviazať aj na to, čo sa odohráva v mojej práci, keď nie je čo robiť, tak sa medzi sebou s kolegami bavíme, len aby sme zabili nudu, nie zo zvedavosti, no nakoniec to začína byť dosť neformálne a trocha priateľské, tea pokiaľ si vychádzame v ústrety.
Nie je to jednoznačné, ja ako som spomenul mám iné prístupy a očakávania, spoznávam ľudí najprv pasívne a potom, keď vidím ako spoločensky vystupujú pred ostatnými, možno aj ja sa začnem zaujímať a rozprávať. Nie je to teda pocit moci v mojom prípade, ani tak samoty, hoci tá má menší podiel. Keby som sa riadil samotou, tak si dávno hľadám všade kamarátov, lebo nemám moc s kým tráviť čas. A kontrolovať ľudí rozhodne nechcem, hoci samozrejme mojich kolegov, ktorí k nám nedávno nastúpili musím, nemám povahu na to, ale celkovo si v blogu rozobrala tie varianty viaceré a dá sa to chápať dosť individuálne. Prípadné nezrovnalosti poznáš len podľa motívov, na základe ktorých konajú. Či je to niečo ukryté hlboko v psychike, alebo predispozícia ľudí, to je otázka na iných ľudí. @petuska11111
12 
 fotka
petuska11111  14. 7. 2017 23:59
@savvym Ty ale stále popisuješ sú safe zónu, kedy je pochopiteľné a celkom pudové. Spoznávanie ľudí je ok, robenie dojmu je ok a aj istá miera pútania pozornosti je ok. Čo ale neni ok je to, keď človek manipuluje a obracia ľudí na svoj obraz.

Aby som bola konkrétnejšia, keďže mám pocit, že takto abstraktne to chápe každý inak. Cca pred dvoma týždňami som mala možnosť komunikovať s jedným týpkom. Komunikácia bola v pohode, typický small talk, potom splietal niečo o démonoch a anjeloch (not my shit) a pod. O pár dní neskôr sa však začal správať inak a po tom, čo som odmietla jeho pozvanie von, z toho dôvodu, že ho ešte nemám prečítaného a nie je mi príjemné sa takto s ľuďmi stretávať, tak zostal agresívny. Po tom čo sa upokojil začal s tým privlastňovaním. Pýtal sa s kým ešte komunikujem, kde som, čo robím, vytváral si vlastné závery a ideály. Preto sa pýtam, prečo to tí ľudia robia.

Nevedel o mne nič, nesúhlasím s jeho názormi, s jeho postojmi, takmer vysmievam jeho presvedčenia a on má v sebe aj tak záujem byť mi bližšie.

A toto neni okey, pretože ak vidíš, že to neklape pri bežnej komunikácii, prečo by teda mal ďalšiu potrebu ma spoznávať či ma kontrolovať?
13 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 00:08
je to úchyl je prvé, čo mi príde na um. Už len to s tými démonmi značí, že to nebude bežný prípad. Ja nie som veriaci, ale tak do týchto kresťanských vecí sa vyznám, nepríde mi to v pohode. Prečo sa stále chce zblížiť? Tak mohol by som vytvárať teórie o jeho živote a voľnom čase, možno trol, možno chce nájsť osobu, ktorá zdieľa s ním rovnaké názory, možno sa cíti menejcenný a potrebuje sa utvrdiť o svojej pravde, teda dostať odpoveď, že čo si myslíš akí sú tí démoni. A to, že chce ísť von, je možno pozvánka na rande, alebo si myslí, že zapôsobí a nakoniec ťa presvedčí osobne lepšie, lebo predsa nebudeš môcť ísť offline za sekundu a budeš musieť odolávať. Jedná sa o dlhodobý kontakt, je to niekoho známy, čítal o tebe nejaké súkromné veci v profile? Tak treba poznať jeho motívy. Ja nie som moc na vytváranie teórii, ale chápem, že sa ho proste nebudeš na to pýtať, keď s ním nechceš vôbec viesť rozhovory. @petuska11111
14 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 00:14
@savvym Ja som sa od toho odosobnila, nemám strach a nemám záujem sa v ňom vŕtať, len chcem všeobecne zistiť, prečo takíto ľudia existujú, čo ich k tomu vedie. Kde vznikol koreň ich správania.
Nevie o mne nič, s každým jeho názorom nesúhlasím a vďaka jeho správaniu ani nie som dva-krát zhovievavá. Tak kde sa v takých ľuďoch berie neustála potreba sa snažiť o kontakt? Veď keď vidím, že druhá strana ťa má za idiota, tak asi nemá zmysel pokračovať.
15 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 00:17
Nemá priateľov, tak ich vyhľadáva, už mi pomaly dochádzajú vysvetlenia @petuska11111
16 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 00:20
Hovorím si, že by som ti mal jednoducho povedať "neviem", pretože som sám v týchto típkoch stratený. A tiež ma to zaujíma. Možno by nám pomohol nejaký psychológ @petuska11111
17 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 00:27
@savvym Alebo skôr im.
18 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 00:36
Akurát by sa ho zbavil tak, že by mu predpísal nejaké utlmováky, ale vážne neviem ako taký psychológ vedie poradenstvo s duševne chorým. Ale tak v prvom rade sám sebe musí človek povedať, že sa zmení a nie, že mu niekto povie, aké sú jeho chyby a potom už aj uspávacie lieky budú pôsobiť ako antidepresíva. Ale to je trocha od veci hovoriť. Priveľmi sa vŕtam vo veciach, ktorým aj tak nerozumiem. @petuska11111
19 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 00:44
@savvym Je to v človeku, funguje to tak všeobecne s ľuďmi, nie len pri liečbe. Ak človek nechce, nikdy sa nepoučí,
20 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 00:54
hehe, skoro každý v mojej rodine je nepoučiteľne tvrdohlavý. Mne príde, že čím je človek starší, tak ta nepoučiteľnosť sa umocňuje a niekto cudzí má menší úspech ním otriasť a zmeniť jeho správanie. Ja som asi ešte dieťa, lebo sa mením pomerne ľahko alebo to len tak chcem. Čím viac si píšeme, tým viac ti píšem osobné veci... chcem ťa kontrolovať @petuska11111
21 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 01:15
@savvym Cudzí. Ale nie rodina. Aspoň tá by mohla mať vplyv, ak máte vybudované dobré vzťahy.
Nerob si zo mňa srandu.
22 
 fotka
savvym  15. 7. 2017 01:21
@petuska11111 myslíš, že keď máme zlé vzťahy, môže na mňa pôsobiť negatívne, teda zmením sa práve tak ako ma nechcú, alebo to s tým nesúvisí? Zas od témy.
Tak bavíme sa pomerne o vážnych veciach, ale srandu som si z teba nesnažil spraviť...táto veta znie tak neslovensky.
23 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 01:24
@savvym to je čisto len na tebe. Už len to, že ťa chcú meniť je problém a vždy to bude mať len negatívny dopad.
24 
 fotka
cos45  15. 7. 2017 06:50
Ja som len chcel naznacit, ze tie tzv. pseudopriciny, ktore uspokojuju tak mozno do doby, kym nevznikne ina, lepsie znejuca teoria o ludskej psychike je lepsie odmietnut, nez nadobudnut pocit falosneho uspokojenia neutichajucej zvedavosti. Tie priciny aj tak ostanu ludskemu chapaniu cudzie, resp. pochopenie tychto pricin nie je beznemu cloveku umoznene. Odmietam pseudovedu a domnienky a vo svojom prispevku som to chcel naznacit. Nastastie to pochopia iba ti, ktori uz nieco zazili. Ako moze clovek cloveka urazat len taky clovek, ako je clovek.
25 
 fotka
ps102  15. 7. 2017 07:06
Je to lúzer a chce si pichnúť nech ho to stojí čokoľvek.

To je môj názor ako študenta psychológie.
26 
 fotka
primitiv  15. 7. 2017 10:40
Podľa mňa ide aj o určitú vyspelosť vo vzťahoch. Keď si človek nie je istý vo vzťahu, bojí sa, že o svojho partnera príde, snaží sa ho udržať pri sebe aj takýmto spôsobom. A máš aj takých ľudí, ktorí potrebujú mať kontrolu nad všetkým a vo všetkom, nielen vo vzťahoch.
27 
 fotka
nicmanenapada  15. 7. 2017 11:00
S tým prvým prístupom sa stretávam často.
28 
 fotka
anonym356  15. 7. 2017 16:10
Keby ľudia nemali potrebu niekoho ovládať a vlastniť životy iných tak tu nemáme vlády, štáty a tak ďalej
29 
 fotka
petuska11111  15. 7. 2017 16:36
@anonym356 ja hovorím o individuálnych osobách, nie o veľkých organizáciach. Navyše, takáto osoba od teba nechce prachy, ide o psychické ovládanie.
30 
 fotka
ufounek  18. 7. 2017 19:02
A co toto: život je cesta, na které máme vyzkoušet vše. Každý je individualita.... Ty zrovna zkoumáš jaké je žít svobodně, on jak vlastnit. Jiný jak milovat, další jak zabít. Můžeme se smát prvňákům, že ještě neumí číst, když jsme třeba v šestý třídě... ale co když jsme na tom v podstatě všichni stejně?
31 
 fotka
petuska11111  18. 7. 2017 19:16
@ufounek Lenže moje učenie nikoho negatívne neovplyvňuje, ani nedojebáva. Nech sa učia čo chcú, ale nech to neprenášajú na iných ľudí. Stále ich to neospravedlňuje v tom, že konajú zlo.
32 
 fotka
ufounek  25. 7. 2017 20:01
I zlo a dobro jsou jen naše soudy... které z jiné perspektivy mohou vypadat jinak. představ si, že bys před sebou měla rovnou cestičku, všechno by šlo, žádný problém, klid a pohoda, celý život až do smrti ... chtěla bys to? i... hmmm? co když je to "špatný" součást i tvýho učení? co když to zlo je paradoxně to, co nám dá nejvíc? co když nepřítel je nejlepší učitel?
33 
 fotka
petuska11111  25. 7. 2017 20:27
@ufounek viem čo tým chceš povedať, ale aj tak to nemá nič spoločné s tvojim predchádzajúcim tvrdením, že sa učia a skúšajú. ak é je to konať zlo. Nič ich neospravedlňuje, ak to neustále opakujú.
34 
 fotka
ufounek  30. 8. 2017 22:36
Petruško a proč chceš stále řešit to, co dělají jiní? A co jich ospravedlňuje? Chceš je bránit? Být jejich advokát? Já Ti nepíšu o nich, ale o Tobě... Pro Tebe... Vždy někdo přijde, který udělá něco, co Tě nadzvedne, který trefí nějaký Tvoje bolavý místo... Můžeš se znovu zlobit, co to on dělá... jak si to může dovolit, jak si to on zodpoví... Na Tobě je výběr, čemu se budeš věnovat. Můžeš chtít měnit druhé... říkat jim, co je správně a co by měli dělat... nebo to pochopit u sebe...
35 
 fotka
petuska11111  30. 8. 2017 22:37
@ufounek stále nechápeš pointu. Nevadí.
36 
 fotka
ufounek  19. 12. 2017 22:58
Obecně jsem dost nechápavý
Napíš svoj komentár