- Teóriu lit.
- Lit. históriu
- Lit. kritiku
Teória literatúry
Osvetľuje podstatu umeleckej literatúry, jej špecifické znaky a estetické zákony.
Skúma zvláštnosti jej obsahu, formy a spoločenskej funkcie.
Študuje otázky kompozície, tvárnych postupov a výrazových prostriedkov lit. diel.
Vysvetľuje systémy prozódie, lit. druhy, žánre a žánrové formy.
Relatívne samostatnou súčasťou teórie lit. je poetika, ktorá skúma štruktúru lit. diel (a vzájomné vzťahy medzi jednotlivými zložkami tejto štruktúry), tvárne postupy a výrazové prostriedky. Možno ju definovať aj ako „náuku o tvare lit. diela, teda ako lit. morfológiu“ (Hrabák).
Literárna história
Sleduje vývin národnej, alebo svetovej slovesnej tvorby od najstarších čias až po súčasnosť.
Všíma si ako sa lit. vyvíjala na pozadí spoločenského vývoja.
Skúma aký bol jej slohový a druhový vývoj.
Najčastejší literárnohistorický postup sa pohybuje od jednotlivého literárneho javu k všeobecným literárnym procesom.
Najprv sa skúma tvorba jedného autora, potom sa jeho tvorba zadeľuje do príslušnej literárnej generácie, potom do širšieho literárneho smeru a napokon do kontextu národnej literatúry.
Syntézy vývinu slovenskej literatúry tvorili: Bohuslav Tablic, Jozef Miloslav Urban, Jaroslav Vlček, Štefan Krčméry, Andrej Mráz, Stanislav Šmatlák.
Literárnohistorická činnosť využíva poznatky literárnoteoretické.
Literárny historik musí pozorovať hľadisko, sledovať vzájomné súvislosti a musí sledovať pôsobenie dvoch, alebo viacerých literatúr, musí prihliadať na spoločenské, ideové a kultúrne ovzdušia danej doby; využíva poznatky aj z iných spoločenských vied
Literárna kritika
Je sprostredkovateľkou medzi dielom a čitateľom.
Sprostredkovateľská funkcia sa prejavuje v procese výkladu, posudzovania a hodnotenia kvalít literárneho diela.
Literárny kritik je teda jedným z účastníkov literárnej komunikácie, svojím pôsobením aktívne zasahuje do literárneho procesu, predovšetkým však vytváraním mienky o kvalitách a hodnotách diela, ale aj spätným vplyvom na autora.
Literárny kritik rovnako ako laik, vychádza z individuálneho zážitku z literárneho diela.
Literárnokritická činnosť teda spočíva v interpretácii, posudzovaní a hodnotení.
Pri identifikácii si literárny kritik môže pomáhať axiológiou, t.j. filozofickou disciplínou, ktorá sa všeobecne zaoberá problematikou hodnôt, ale musí mať zmysel aj pre to individuálne a zvláštne, ktorým je každé dielo poznačené.
Analyzuje a ideovo-esteticky hodnotí najmä nové diela (nielen literárne, ale aj literárnovedné a literárno-esejistické).
Objasňuje význam jednotlivých literárnych výtvorov i celej tvorby jedného, alebo niekoľkých spisovateľov.
Ovplyvňuje literárny proces.
Pomáha spisovateľom v ich umeleckom raste.
Formuje lit. vkus čitateľskej verejnosti.
Z konca 18. storočia sa datuje vznik slovenskej literárnej kritiky, keď Anton Bernolák kriticky posudzoval epigramy Jozefa Ignáca Bajzu.
V období slovenskej literárnej kritiky sa zjavovali vynikajúci kritici: v klasicizme Ján Kollár, v romantizme Ľudovít Štúr, v realizme Svetozár Hurban Vajanský, v období literárnej moderny František Votruba, v medzivojnovom období Stanislav Šmatlák, Ján Števček a iní
Teória lit., lit. história a lit. kritika spolu úzko súvisia, navzájom spolupracujú, dopĺňajú sa a podmieňujú. Lit. veda sa opiera o viaceré pomocné náuky:
o jazykovedu (lit. umenie je umenie slova – slovesné umenie)
historiografiu
estetiku
folkloristiku
psychológiu
sociológiu
novšie aj o semiotiku a teóriu informácie
osobnosti:
PhDr. Oskár Čepan DrSc.
literárny teoretik a historik, vedec a kritik, výtvarník, vydavateľ, archeológ, paleontológ, pedagóg, scénograf, amatérsky archeológ.
vypracoval na popredného literárneho historika, teoretika a kritika umenia. Ako popredný slovenský literárny vedec sa zaslúžil o prehodnotenie slovenských literárnych dejín druhej polovice 19. až 20. storočia. Jeho kritické práce patria medzi vrcholy domácej povojnovej vedy a sú uznávané v širších európskych a svetových kontextoch. Venoval sa oblasti slovenského romantizmu, realizmu a medzivojnovej literatúre. Bol jedným z prvých, kto spájal prísne vedecké (scientistické myslenie) s psychoanalytickými sondami (opieral sa o Freudovu teóriu pudov). Metodologicky vychádzal zo štrukturalizmu (J. Mukařovský, M. Bakoš, F. Vodička), z prác ruských formalistov (V. Šklovskij, B. Tomaševskij, J. Tyňanov), z vedeckých a umeleckých avantgárd 40. rokov i z poznatkov ostatného filozofického a literárnovedného myslenia doma i v zahraničí. Teoretickou erudovanosťou a materiálovou fundovanosťou zlúčil vedecko-analytické prístupy so zmyslom pre živé problémy umenia. Ako literárny historik sa formoval na tzv. matičnom období literárnych dejín. V centre jeho pozornosti boli literárnohistorické a literárnoteoretické problémy druhej polovice 19. storočia. V rámci vedeckého záujmu o realizmus podal syntetizujúci pohľad na Kukučínovo dielo. Literárnu vedu obohatil koncepčne aj materiálovo štúdiami o slovenskom romantickom mesianizme, v ktorých odkryl neznámu tvár romantickej epochy a jej výskum doplnil o nové ideovo-politické a literárnoestetické fakty.
prof. PhDr. Jozef Mistrík DrSc.
jazykovedec, literárny vedec, vysokoškolský pedagóg, súdny grafológ.
Seriál štúdií o autoroch mladej prózy (v rokoch 1960-tych), seriál prác o recitácii (v rokoch 1972-1980).
prof. PhDr. Július Pašteka DrSc.
teatrológ, filmológ, literárny vedec, Kabinet divadla a filmu SAV
Monografie:
2004 Literatúra ako svetlo
2002 Tvár a tvorba slovenskej katolíckej moderny
1998 Pohľady na slovenskú dramatiku, divadlo a kritiku I. II. Eseje o svetových dramatikoch
1991 Slovenská dramatika v epoche realizmu
1976 Estetické paralely umenia
1961 Majster Pavol z Levoče (spoluautor). Majstri slovenskej palety
1957 Literárna siluetka J. W. Goetheho
Prof. PhDr. Peter Zajac DrSc.
publicista, literárny vedec. Je vedeckým pracovníkom Ústavu slovenskej literatúry SAV v Bratislave a prednáša slovakistiku na Humboldtovej univerzite v Berlíne. Venuje sa literárnej teórii (Tvorivosť literatúry (1990), Pulzovanie literatúry (1993) a politickej publicistike a esejistike.
prof. PhDr. Ján Zambor CSc.
básnik, prekladateľ, literárny vedec a vysokoškolský pedagóg.
Interpretácia a poetika (O poézii slovenských básnikov 20. storočia), Preklad ako umenie, Ivan Krasko a poézia českej moderny.
PhDr. Jozef Škultéty
literárny kritik a historik, jazykovedec, prekladateľ, novinár.
Literárnokritická činnosť je už spätá s nastupujúcou realistickou generáciou. Svoje úsilie o realizmus formuloval s Vajanským na začiatku literárnokritickej dráhy v Kritických listoch (Orol, 1880). Stal sa jedným z prvých kritikov tvorby svojich generačných druhov: Vajanského, Hviezdoslava, Kukučína, Šoltésovej, Vansovej. Sledoval aj tvorbu nastupujúcej mladej generácie – Podjavorinská, Tajovský, Timrava, Čajak. V literárnokritickej práci venoval veľkú pozornosť jazyku posudzovaných diel. Realizmus do slovenskej literatúry.
programovo uvádzal i svojimi prekladmi ruských autorov (N. V. Gogoľ, I. S. Turgenev, L. N. Tolstoj, A. P. Čechov a i.). Ako literárny historik sa prejavoval najprv len príležitostne, neskôr uverejňoval výsledky svojho bádania v rubrikách Opravy textov literárnych diel a Príspevky a doplnky k životopisom slovenských spisovateľov. Veľkú pozornosť venoval najmä obdobiu národného obrodenia, kde jeho hodnotenie významu bernolákovskej literatúry, diela J. Hollého, zaradenie J. Kollára a P. J. Šafárika do slovenského literárneho kontextu patrí k nesporným kladom jeho literárnohistorickej práce.
1968 Dejiny slovenskej literatúry
1970 Plody pravdy národnej (literárnokritické práce)
1973 Vôňa domoviny (literárnohistorické práce)
Prof. PhDr. Mária Bátorová DrSc.
literárna vedkyňa a kritička, spisovateľka, publicistka, Ústav svetovej literatúry SAV, predsedníčka SC PEN (2006-2008)
Pavel Bunčák PhDr., doc.
básnik, literárny vedec, vysokoškolský pedagóg, publicista, prekladateľ
Alexander Matuška PhDr., DrSc.
literárny vedec a kritik, esejista, publicista.
Do literatúry vstúpil ako 20-ročný poslucháč filozofie v roku 1930 článkom Hra na fujaru a pokrok.
Literárnokritickú činnosť začal v roku 1930 v českých časopisoch Přítomnost, Legionářský týden a Slovenské hlasy v prílohe časopisu Národní osvobození. V 30. rokoch sa jeho meno zjavuje v DAV-e, neskôr písal do Tvorby, Živeny, Nového slova, Elánu, Kultúrneho života. V tlači uverejnil množstvo glos, rozhovorov, esejí, pričom zvýšenú pozornosť venoval dielu Ladislava Novomeského. Vystupoval proti malomeštiackemu filisterstvu a s tým súvisiacemu povrchnému vzťahu ku kultúre, proti frázovitému nacionalizmu, milujúcemu „veľké zjavy slovenskej minulosti“, proti rozkolísaniu slovenskej národnej povahy, nízkej intelektuálnej úrovni viacerých autorov i kritikov.
1934 Portréty slovenských spisovateľov
1946 Vajanský prozaik
1956 literárnokritické články v knihe Pre a proti
1946 Profily
1948 Štúrovci
1950 Nové profily
1953 Vavríny nevädnúce
1960 Medailóny
1967 Človek v slove
1971 Pripomienky a podĺžnosti
1973 O literatúre
monografie:
1963 Človek proti skaze
1964 Rudolf Jašík
1970 Jozef Cíger Hronský
Pavol Števček
spisovateľ, literárny vedec a kritik, politik. Ako literárny historik sa zaoberal najmä novšou slovenskou literatúrou a historiograficky sústavne komentoval tvorbu A. Plávku, P. Horova, J. Kostru, V. Mihálika, M. Rúfusa, A. Bednára, P. Karvaša, A. Matušku, V. Mináča a iných.
Stanislav Šmatlák
je slovenský literárny historik, teoretik a kritik. Autor základných diel o dejinách slovenskej literatúry a literárnych monografií.
Milan Šútovec
je literárny vedec. Po roku 1989 poslanec Federálneho zhromaždenia a predseda Snemovne národov. Venoval sa najmä reflexii prozaickej tvorby príslušníkov svojej generácie, literárnej vede a analyzoval prózu naturizmu.
Milan Pišút
Debutoval dizertačnou prácou – Slovenská lyrika po Kraskovi.
Jozef Felix
Do kritiky sa najprv zapájal polemicky, no súčastne tvorivo a inšpirujúco. Neskôr ostro vystúpil s kritikou Dobroslava Chrobáka (jeho závislosť od cudzích vzorov) a potom odmietnutím niektorých postupov nadrealizmu a kritikou lyrizovanej prózy.
Mikuláš Bakoš
Vydal antológiu Teória lit. s podtitulom Výber z formálnej metódy (metóda, ktorá upriamila pozornosť na „vnútornú výstavbu diela“). S jeho menom sa spája založenie Spolku pre vedeckú syntézu. Po vojne činnosť Umeleckej a vedeckej rady a vznik niektorých časopisov. Zaoberal sa slov. nadrealizmom (zostavil publikáciu Avangarda 38´)
Viktor Kochol
Skúmal klasicizmus, realizmus, symbolizmus a poetizmus, ale najmä romantizmus (Poézia štúrovcov).
Karol Rosenbaum, Ivan Kusý, Július Noge, Miloš Tomčík, Nora Krausová, Pavol Petrus
Po februári 1948 sa k Matici slovenskej pridali aj nové pracoviská SAV a sieť vysokých škôl. Od polovice 70 rokov vychádza i množstvo odbornej tlače a kníh: Odborne zameraná Slovenská lit., akademická revue pre lit. vedu a kritiku, Slovenské pohľady, Romboid, Bibiana (pre detskú lit.).
Návod
3 komenty k blogu
1
chicalavativa
17. 6.júna 2010 21:55
jej vdaka pomohla si mi s otazkou na skusky dakujem krásne. dala som do googlu a ujo google mi nasiel teba
Napíš svoj komentár
- 1 Hovado: Zvláštnosti slovenskej poľovačky s Maďarom
- 2 Mixelle: Milan a Zuzana alebo ako som sa stala strážcom tajomstva
- 3 Dezolat: Teal a jeho sen o písaní
- 4 Mixelle: Agáta
- 5 Tomasveres: Moje prvé ( ne ) vysnívané auto
- 6 Hovado: Spomienky
- 7 Hovado: Každé bláznovstvo, 3 dni trvá
- 8 Robinson444: Anatole France
- 9 Hovado: Psychoterapia
- 10 Derimax3: Prehovor do duše