V rámci podnikateľskej sféry je franchising známa forma podnikania už aj na Slovensku. Vo franchisingovom zmluvnom vzťahu franchisor predáva svoju fungujúcu podnikateľskú koncepciu franchisantovi, ktorý sa tak stáva ďalším článkom franchisingového reťazca. Franchisant sa zaväzuje k plateniu finančnej náhrady za získanie a využívanie podnikateľskej koncepcie. Ide o stálu spoluprácu právne samostatných a finančne nezávislých subjektov. Toľko k stručnej charakteristike franchisingu z odborného hľadiska. V tomto článku však vysvetlíme najmä to, pre koho je franchisingová forma podnikania vhodná a popíšeme výhody aj nevýhody, ktoré so sebou franchising pre „odberateľa koncepcie“ prináša.

Chcel by som podnikať, ale neviem v čom...
Krátke, ale časté stanovisko mnohých ľudí na začiatku diskusie o ich sebarealizácii sa v profesionálnom živote. Rozumej – majú istú finančnú stabilitu, energiu a chuť do podnikania, základné vedomosti o fungovaní ekonomiky a trhu, organizačné schopnosti a najmä vytrvalosť. Chýba „len“ ten podnikateľský nápad. Práve tento problém rieši franchising – umožňuje kúpenie si celej a trhom overenej podnikateľskej koncepcie, ktorá už úspešne funguje v inom regióne či v inej krajine. Franchisant – prijímateľ tak získa hotové portfólio produktov alebo služieb pre potenciálnych zákazníkov, hodnotné skúsenosti a know-how od franchisora, ako aj jeho neustálu podporu, zaškolenie, reklamu a ďalšie dohodnuté služby. Franchisant teda nie je zamestnancom franchisora, ale samostatným podnikateľom budujúcim svoje vlastné „kúpené podnikanie.“ V praxi sa táto forma podnikania uplatňuje najčastejšie v odborných službách, gastronómii a obchode. Na Slovensku sa franchisingom zaoberá Slovenská franchisingová asociácia a pre potenciálnych „kupcov podnikateľských nápadov“ je dostupných čoraz viac franchisingových koncepcií, ich zoznam nájdete aj tu na portály franchisee.sk. Predtým, ako si spomedzi nich nájdete ten, ktorý si chcete kúpiť pre seba, treba sa zamyslieť nad plusmi aj mínusmi takéhoto podnikania.

Dve strany jednej mince pre franchisanta
Ako franchisant získate po kúpení svojej licencie možnosť relatívne samostatnej sebarealizácie vo svojom vlastnom podniku. Vďaka tomu budete mať väčšiu motiváciu, pretože pracujete „vo vlastnom a pre seba.“ Napriek tomu vo svojom podnikaní nie ste tak povediac „sám vojak v poli,“ pretože podnikáte s už zavedenou značkou a v praxi overenou podnikateľskou koncepciou, čo výrazne znižuje riziko neúspechu. Franchisor Vám poskytuje úvodné zaškolenie, nastavenie procesov a neustálu podporu. So svojimi franchise partnermi navyše môžete zdieľať nové skúsenosti a cenné rady. Podstatnou výhodou je tzv. garancia teritória, čo znamená, že nebudete čeliť priamej konkurencii na území vymedzenom vo franchisingovej zmluve. Pre svoj podnik získate cenovo zvýhodnené ponuky surovín, produktov a služieb. Franchisor zabezpečuje pre franchisingový reťazec a jeho značku aj významnú celoplošnú reklamu.
Ako franchisant sa však zaviažete k plateniu všetkých zmluvne stanovených poplatkov. Tie zvyčajne zahŕňajú vstupný poplatok pri zakúpení koncepcie resp. pri podpise franchisingovej zmluvy, ďalej tzv. royalty poplatok vypočítaný ako % z obratu alebo stanovený ako pevná suma za služby franchisora. Vaše úsilie a úspešný podnik čiastočne ohrozuje možnosť, že franchisor uzavrie zmluvu s nevhodným partnerom, ktorý svojím prístupom poškodí dobré meno značky a celého franchisingového reťazca. V tomto smere má však franchisor viaceré možnosti pri vyvodení následkov, napríklad finančné pokuty alebo zrušenie franchisingovej zmluvy s nekorektným partnerom. Zároveň ako franchisant nebudete úplne nezávislý, pretože franchisor pravidelne kontroluje fungovanie podniku. Zmluvne sú stanovení aj dodávatelia, množstvo a druh dodávaného tovaru alebo služieb, fixná je dokonca aj cenová politika.

Ako si kúpiť svoju franchising koncepciu
Ak ste sa aj po zvážení všetkých pre a proti rozhodli pre franchisingovú formu podnikania, potom by Vás malo zaujímať to, podľa čoho si franchisor vyberá vhodného franchisanta spomedzi záujemcov. Franchisor hľadá predovšetkým spoľahlivého, vytrvalého a cieľavedomého partnera, taktiež s dostatočnou finančnou stabilitou, pretože mu poskytuje know-how, prezrádza svoje obchodné tajomstvá a umožňuje pracovať s vlastnou ochrannou známkou. Podstatná je najmä prípravná fáza, kedy potenciálny budúci franchisant spoznáva identitu, víziu a produkt spoločnosti, technologické postupy, ako aj systém jej podnikania a komunikácie so zákazníkom. Takýmto spôsobom si svojich franchisantov vyberá aj spoločnosť STAGEMAN – líder animácie voľného času v strednej Európe – ktorá sa profesionálne zaoberá animáciou voľného času, organizáciou podujatí a incentívnym cestovným ruchom. Po úspechoch v Poľsku, Rakúsku, Česku, Maďarsku a Španielsku ponúka franchisor STAGEMAN svoj franchisingový koncept podnikania aj na Slovensku.

Bc. Lucia Müllerová

 Blog
Komentuj
Napíš svoj komentár