Je možné v duchovnom ponímaní zatieniť osobu Ježiša?
Zapájam sa do komentovania Tomášovho článku, s ktorým prakticky musím súhlasiť, ale zároveň podotknúť v ňom niektoré duchovné a častokrát so sentimentalitou hraničiace úvahy.
Inak vo svojom blogu máš v podstate mega pravdu. Poviem ti môj názor, napíšem o tomto článok, lebo niečo vybaviť dvoma vetami sa prirodene nedá.
Ľudská zbožnosť je priamo úmerne prispôsobená ľudskej mentalite, kultúre, výchove a emočnému prejavovaniu človeka k niečomu, k čomu sa dá vytvoriť relatívny vzťah.
Panna Mária bola predsa žena. Aj ona zažila materstvo, ktoré zažili mnohé ženy, a niektoré aj nezažili, a nikdy nezažijú, či už z dôvodu osobného rozhodnutia alebo zdravotných problémov, ale to nieje táto téma, ktorá teda porodila Krista Spasiteľa, a dieťa prirodzene vníma matku ako ženu, ku ktorej je geneticko pudovo spätý, a nedá sa to ničím oddialiť.
Jedine ťažké životné tragické okamihy môžu uspôsobiť, že tento vzťah je viacmenej narušený, a dám ti konkrétny príklad, ktorý teda uvediem aj do môjho článku, teda dávaj pozor.
Pán Boh, Pán Ježiš ako jeho Syn, sú mužskými osobami. Ježiš samozrejme teda bol muž, nemal súrodencov, a jednorodený syn Panny Márie, ktorá počala z vôle Ducha Svätého.
V živote sa stáva, že v rodine prežívajú možno strach a teror trebárs z osoby otca, ktorý je alkoholik, napríklad trpí nejakými neduhmi, nebudem to rozoberať, možno inokedy, ale je potrebné v tomto kontexte to pripomenúť, znemožňuje rodinu kde sa dá, neustále sa vadí napríklad na svoju ženu. Áno. To je jeho žena, ale zároveň je to aj matka ich spoločných detí.
Takéto decko (dieťa) je prirodzene späté s matkou, pretože prežívanie jej strachu, rozumej matkinho voči otcovému odporu, je aj strachom toho dieťaťa.
Žiaľ len zriedka sa vyskytuje prípad, kedy by napríklad žena matka šikanovala svojho muža a otca ich spoločných detí.
Len zriedkakedy nájdeme akúsi ženskú dominanciu vo vzťahu.
A nakoľko tieto všetky životné prejavy sú nevyhnutné chápať v kontexte, prejavujú sa aj v duchovnom ponímaní a najrozličnejšom a najrozmanitejšom vyobrazení, čo sa týka umeleckého, alebo neumeleckého charakteru.
V skratke to zhrniem približne do toho, že pokiaľ ten maliar je hlboko zbožný, a rád maľuje Pannu Máriu, alebo mne sa páči vyobrazenie Panny Márie čakajúcej pod (nepoškrvneným )Srdcom Božieho Syna, ktorého porodí z lona panenského, pravdepodobne mal veľmi pozitívny a hlboký vzťah so svojou biologickou matkou, ako so svojím otcom. Môže aj nemusí to byť pravda. Uvažuj logicky teda nad tým.
Naša podstata v duchovnom živote nestojí, či bude 4 kaplnky zasvätené nejakej udalosti spätej s osobou Panny Márie, Sv. Jozefa, ktorého si napríklad veľmi ctím, alebo hocijakého svätého, ale len jedna kaplnka bude zasvätená trebárs Pánovi Ježišovi (napríklad kaplnka Krista Kráľa.)
V našom meste sú napríklad dva kostoly.
Jeden je zasvätený biblickej udalosti Navštívenia Panny Márie, druhý je zasvätený Kristovi Kráľovi.
Ten názov druhého kostola mal univerzálny charakter, nakoľko prvotná myšlienka bola vystavať sakrálnu stavbu ekumenického charakteru, a samozrejme meno Kristus je žiadúce aj ostatným kresťanom nepraktizujúcim rímskokatolíckej presvedčenie. Kostol ostal jedine rímskokatolíckym, a ničím iným, napriek tomu názov pretrval podnes.
Zatienenie Krista teda nenastáva určite. Sú okolnosti, kde svoju rolu zohráva aj náhoda.
V kostole sa konajú bohoslužby, (najčastejšie a poväčšine sväté omše v katolíckom prostredí oboch rítov) kde slávime Boha vo Svätej Trojici, vzdávame mu vďaku.
Avšak som ti možno dvakrát už zdôraznil, a aj ostatným, že bibliu musíš vnímať v kontexte.
Nakoľko Lukášovo evanjelium PRIAMO definuje "označuje" Máriu ako tú, (dokonca to o sebe samej Panna Mária sama hovorí, čo môže viacmenej byť prekvapujúci poznatok, ale je to tak)ako takú ženu, ktorú budú blahoslaviť všetky pokolenia, preto logicky, vychádzajúc z tohoto biblického presvedčenia nemusím sa vo viere obávať, že sakrálnou stavbou nesúcu meno Panny Márie, Svätého Jozefa a poprípade iného svätého, zanedbávajú Kristovu božskú podstatu.
Neschopnosť napríklad iných denominácii pochopiť tieto pomerne jednoduché súvislosti teda vedú k nejakým sporom, či sa zatieňuje podstata Krista ako predstaviteľa spásy všetkých kresťanov ( a aj ľudí bez rozdielu vyznania, ak to môžeme tak chápať, pokiaľ v neho akosi "dodatočne" uveria) alebo si budú vieru vykladať ako sa im zachce.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.