Nechcem sa nikoho dotknúť ani sa tváriť ako najmúdrejšia, ale vážne by ma zaujímalo, čím to je, že v každom druhom príspevku v akomkoľvek fóre sa vyskytujú neuveriteľné gramatické chyby. Je to snáď tým, že dobré slovenčinárky vymreli, alebo na to proste ľ
@Ewee dosť ľudí sa na to sere lebo naš spisovný jazyk je až moc predimenzovaný rôznymi vínimkamy, a mne osobne sa moc nechce rozmýšľať kde je aká výnimka atď.
deti sú jebnuté a ide to tu všetko do piče...ešte ked sa náhodou opovážiš chybu opravit, tak ti spustia polhodinovú prednášku o tom, ako majú v piči celú gramatiku...treba to len biť a fackať
@ewee ludia na to kaslu alebo napr. ja som mal ucitelku co nam povedala "je to tak! " a nepovedala preco a ako takze viem len to co som si zapamatal pripadne potom nieco co mi uz niekto iny povedal
ja som za to pis ako pocujes klasika a kazdy vie ze ked napisem "som mudri" ze neriesim i na konci i ked mozno tam ma byt Y vyznam kazdy pochopil ale zas "spitat sa" je dost odveci kedze vybrane slova by mal kazdy poznat (ja sam robi diktaty na 5 )
Ja tiež nemám rád chyby. fakt nejaké hrozné chyby ako bík namiesto býk riba namiesto ryba a tak Mám internetového kamoša, ktorý robí fakt takéto otrasné chyby, tak jemu jedinému to prepáčim lebo ho mám rád
študujem to a možno to budem aj učiť a tiež som premýšľala nad tým. Vyučovať náš materinský jazyk je niečo iné ako napr. biolu či chémiu, či literatúru. To sa všetko dá nadrviť ale gramatiku si myslím, to musíš mať v prstoch a v oku. Z časti. Z druhej časti aj to sa dá nadrviť, ale len niečo. A hlavné je veľa čítať. Hoci nám Mgr povedal, keď na zápočte diktoval diktát, že on nebude stišovať hlas a uberať tempo atď., aby sme zistili, kde sa dáva čiarka či zmäkčovať, aby sme na niečo prišli, bo my slovenčinári musíme vedieť odôvodniť a nie intuitívne či auditívne rozlišovať. A to mi občas robí problém.
A deti, ktorým sa nepáči náš jazyk, tých sa ťažko učí.....
tiez sa mi niekedy z toho zrak prevracia, ale nic sa s tym neda robit. Na icq upozornujem vsetkych na to... ak je clovek hrdy na to odkial pochadza a kto je, tak naucit sa spisovne vo svojej vlastnej reci pisat je odrazom cloveka sameho a sucast vseobecneho vzdelania zakladneho. Budme trosku patrioticki !
Tiež som si to všimla a neviem čím to je.. Ale zvyknem podľa toho súdiť ľudí. Tí, čo neovládajú aspoň hrubé základy gramatiky, sú u mňa automaticky odpísaní...
Ja som vždy mala na slovenčinu dobré učiteľky, ale gramatika mi vždy robila problémy. Keď niečo píšem napr. príspevok tak nepremýšľam nad gramatikou a potom zistím, že som spravila chybu keď sa na to lepšie zadívam Máme hrozne veľa pravidiel, výnimiek a neviem čoho všetkého
Mne sa dosť často stáva, že ako píšem na klávesnici, píšem tak rýchlo, že mi sem tam vypadne (alebo pridá) jedno, či dve písmenká, ale o tom asi nehovoríme.
Podľa mňa to záleží od učiteľov, ale potom aj od samotných ľudí. Ak je niekto lajdák a neučí sa, samozrejme, že má problém s gramatikou.
Ale inak, co sa temy tyka - nemozme cakat, ze tu budu vsetci pisat bez chyb. Jednak preto, ze z mojho pohladu drviva vacsina produktov medii urcenych pre mladistvych (resp. "teenager"-ov) je pisana nespisovne. A potom su to exoti, ktori naschval pisu chyby a socky, ktore si zvykli pisat bez diakritiky (ako ja). Deca si to potom precitaju, pripada im to byt stylove, respektive zda sa im, ze su to spravne napisane slova, a potom mame Birdz aky mame
osobne nechápem, čo sa nad tým toľko pozastavujete. dnes už málokto naozaj ovláda gramatiku, ľudia zle používajú časy i spôsoby, majú problém so skloňovaním aj časovaním, ale kvôli pár hrúbkam u druhých si budú namýšľať, že oni gramatiku ovládajú.
pekne mi to lezie na nervy.
o používaní čiarok už ani nehovorím. gramatika nie je len o ypsilone, tak sa nenavážajte do druhých.
Mne to nejak nevadí, každému ide niečo iné. Mala som bývalého spolužiaka, pomaly samého jednotkára a diktáty písal len tak tak na 3, pritom sa snažil neviem ako...
A je rozdiel ovládať pravopis (i, y) a celú gramatiku (skloňovanie, pády, časovanie, čiarky, suvetia,...), dokonale ovláda gramatiku fakt malé % ľudí, hlavne že sa navažaju do druhého pre každú blbosť.
čo sa týka slovenskej gramatiky a toho aká je ťažká... uznávam, nie je to najľahší jazyk, ale každý jazyk je svojím spôsobom ťažký a porovnať to vedia iba ľudia ktorí ovládajú nielen slovenčinu... a za seba môžem povedať len toľko, že napríklad angličtina sa mi zdá oveľa ťažšia (študujem ju 11 rokov a teraz aj na výške).
Najväčší promblém čo si všímam u ľudí v kontexte s gramatikou je nominatív plurálu množného čísla pri písaní prídavných mien. Zase nie sú chyby ako chyby...
@9 - ja sa riadim pravidlom "píš ako počuješ" odjakživa, a s gramatikou som problém nikdy nemal...
vieš kde je problém? nie v tom, čím sa pri písaní riadiš, ale koľko a čoho čítaš... (to teraz nie je myslené že aký som ja super sčítaný, to nie).
proste platí, že keď čítaš aspoň jednu-dve knihy za rok, tak si tie veci zapamätáš a prídu ti prirodzené... ale keď dennodenne čítaš výplody analfabetov na pokeci, xchatíkoch ýmou blogoch a podobných humusoch, tak ťa to proste poznačí...
Ono to nie je o učení sa nejakých pravidiel, treba to mať v oku, napríklad častým čítaním a tak sa v hlave nejak zafixuje správna podoba slova a inak to potom človeku ani písať nejde... Ale čo sa čiarok týka, s tými je to veru ťažšie... ale často sa to dá natipovať
@Mielikki Presne tak, ciarky! Zacalo to cele tym, ked som si ako maturitnu otazku vytiahla funkcie ciarky v jednoduchej vete (a bola to uplne vazne jedina podotazka z celej slovenciny, ktoru som si nepozrela, pretoze sme to nestihli prebrat a potom uz som sa k tomu akosi nedostala) a uz vtedy som to vobec nevedela a neviem to doteraz ja som sa uz zmierila s tym, ze ciarky pre mna zostanu navzdy jedna velka zahada
Podľa mňa je skôr dôležité tomu aj chápať, prečo sa tam píše i/y, aké sa tam píše.
Určite čítanie tomu len pomáha, ale nič nie je nad dobré základy zo ZŠ. V 6. ročníku sme dostali učiteľku, čo bola nadmieru prísna a každú hodinu sme písali krátke pravopisné cvičenie, nasledne, na ďalšej hodine sme si vysvetlili každý gramatický jav. A nepotrebovala som prečítať žiadnu knihu na to, aby som aspoň aké-také základy pochytila.
@andulicek01 chápať niečo, rozumieť niečomu, keď už chceš hovoriť o dobrej gramatike
@saker pokiaľ je niekto priemerne alebo mierne podpriemerne inteligentný, tak sa to môže, ale nemusí, prejaviť aj na gramatike. to však neznamená, že ak má niekto zlú gramatiku, tak je zákonite neinteligentný, táto implikácia proste opačne nefunguje.
väčšinou keď vidím nejaké chyby nepozastavujem sa nad nimi a je mi to jedno, ale keď vidím príspevky jedného užívatela ktorý má podla nicku rád značku Nike, idem si hlavu otrieskať o stôl...
inak z tých extrémov čo som videl, "kokoťy" vyhráva
@42 hej, nehovorím, že to nie je dôležité, ale čistým biflením pravidiel sa to ešte nemusíš naučiť používať v praxi... to je niečo ako to, že si vedela skloňovať/časovať ešte predtým, ako si vedela, že také niečo existuje...
alebo vieš tvoriť v slovenčine minulé časy a nemusíš poznať pravidlá, ako sa to robí... ale keď ich poznáš, môžeš si spätne skontrolovať, či to robíš naozaj správne (dúfam, že sa dá pochopiť, čo som myslela)
"Ewe" poviem ti jedine súhlasím s tebou a svedčí to len o ľudskej inteligencii....samozrejme, každý robíme chyby, ale keď niekto nedokáže napísať ani slovo, ktoré by aj dieťa v prvej triede vedelo napísať tak si môžme len pomyslieť svoje...
@grietusha nikdy som nepovedal, že to platí vždy, len bohužial u mňa je to 8/10 prípadov čo sa odzrkadlí ich gramatika aj na reálnej inteligencii ... ja myslím prípady ako "hehe dobre povedz my co si robyl hehe" ... gramatika + spôsob vyjadrovania na internete niekedy celkom dosť prezradí
Ako jedna vec je gramatika ako celok (bodky, čiarky, dĺžne, mäkčene, pády, skloňovanie atd), tak na fórach, ICQ a ani v mailoch pre kamarátov nepíšem pretože sa mi to zdá zdĺhavé a navyše často prehadzujem klávesnicu medzi SJ a AJ (výhovorky ja viem ).
Preto na nete pisem bez interpunkcie aby som to mal rychlo natukane a nestaral sa o to, kde (ne)mam prepnutu klavesnicu. Na druhej strane vyslovene hrubky, ktore vykolu oci aj slepemu slovencinarovi uz co to napovedaju o pisatelovi. Pokial vydim takito text a este doticni povye ze gramatyka nie je dolezita a on si z tim hlavu nebude lamat - tak mam sto chuti mu klavesnicu o hlavu otrieskat a poslat do prvej triedy ZS. To uz totiz nie je o tom, ci sa niekto ucil alebo nie, ale doslova o inteligencii. Nehnevajte sa (alebo vlastne sa kludne mozte, je mi to fuk) na mna ale iba absolutny debil sa nedokaze naucit aspon ZAKLADY gramatiky SJ (naucil sa ich aj moj kamarat chorvat tak sa mozte hanbit). A najvacsou hanbou je ked maturant/vysokoskolak napise do ppt prezentacie slovo ako "robý" a potom povie ze on rychlo pisal a ze si to nekontroloval...
Aby som nebol taka svina, vobec mi nevadi ked niekto napiiise cosi taekto lebo to sa bezne stava, ze clovek pokial pise dlhsi text tak sa mu prehodene pismenka zleju dokopy a nevsimne si ich aj pri naslednej kontrole (aj ked je rozdiel medzi prispevkom do fora a mailom sefovi, ale to je uz dalsia kapitola).
» www.bedekerzdravia.sk/?main=article&a... ... mam taky pocit ze tym trpi stale viac a viac ludi, jednym z nich som aj ja ale u mna to nie tak hrozne. hlavne netreba odsudzovat nikoho kto zle pise, nemozete vediet preco to tak je. mam jedneho kamarata ktory tym trpi do takej miery ze ked si s nim pisem tak to aj u mna vyvolava svalovicu na bruchu
mno snažím s apísať gramaticky správne ale preklepy sa stavaju a niekedy pisem normalne bez diakritiky lebo je to rychlejsie pre mna ale nekedy jenevyhnutna aj diakritika a chyby nejako moc nerobim si myslim...
@ewee Mas absolutnu pravdu, tiez mi to pride trochu smutne. Jasne, ze sa obcas i mne zadari sa pomylit, ale pri niektorych ludoch uvazujem, ci v zivote nepisali diktat a v skole prespali kazdu jednu hodinu slovenciny.
@Ewee necital som diskusiu tak mozno sa budem opakovat, ale ja nevidim problem v nedostatku kvalitnych uciteliek, ale v tom, ze mladez prestala citat knihy..ja som sa tiez gramatiku nenaucil v skole ale citanim knih..
no mne je az zle ked vidim niektore gramaticke chyby alebo ak pise schvalne ine I/Y je to podla mna trapne. alebo uz spominane pisanie s x,q,sh,w atd.. ma niekedy aj vytaca
neviem cim to je, asi si clovek mysli ze je cool ak neovlada gramatiku xD co ja viem. alebo si chce dokazat ze no aha akí som ja gádžo, školu mam v ryti šak načo gramatyku
@54 az na to ze dysgrafia, dyslexia ani dysortografia NEMA aboslutne nic spolocne s hrubkami i/y ktore tu ludia predvadzaju. To su len sproste vyhovorky.
Este to tam aj je napisane:
dysortografia - "zámena krátkych a dlhých samohlások, vynechávanie, pridávanie a zamieňanie slov, slabík alebo hlások, nedodržiavanie diakritiky; nedodržiavanie hraníc slov (napíše slovo spolu s predložkou)"
dysgrafia - "chyby v interpunkcii, vynechávanie písmen, rukopis býva značne neúhľadný, písmo pomalé"
A k týmto disgrafiám, dislexiám a podobným - rozprávala som sa o tom aj s kamarátkou - učiteľkou aj s jej kamarátkou - takmer psychologičkou a mali k tomu jednu dobrú pripomienku - koľko deciek dnes naozaj trpí takýmito poruchami a koľko z nich si to vymýšľa len preto, že sú lenivý naučiť sa aspoň tie základy gramatiky?
Akože áno, aj ja niekedy utnem a napíšem somarinu, ale zase tie základné veci a napríklad miliónkrát omieľané "prídavné mená v množnom čísle sú s mäkkým I na konci" by ste si teda už mohli pamätať... A naozaj, ako tu ktosi spomínal - niekedy by bohate stačilo, keby ste začali viac čítať knihy...
Videl som uz naozaj aj take texty, kde som ani necital dalej, lebo sa to nedalo Niekto uz nestrpi ani text bez diakritiky, ale to si budu musiet velmi rychlo zvyknut, lebo mna to otrasne spomaluje, takze pisem bez. Inak som do tejto temy ani nechcel kliknut, ze asi bude nudna a malo komentarov, ale ako vidim, aj celkom taka nevinna tema vie vycarovat dost vela reakcii
@Wale tak necitaj co pisem.a nestaraj sa domna, zatial si nikdy nic konstruktivne nenapisal. a staraj sa o seba, naco si sa tu vobec regol?! aby si mohol domna ripat?! si najdi ini objekt zaujmu!!! dobre?!
Ja si myslím, že gramatika hovorí dosť aj o úrovni, alebo vyspelosti človeka. Ak niekto dokáže napísať "Dlho sme sa nevidely", tak to už o niečom hovorí. Nie že by bol ten človek hlúpy, ale očividne veľa knižiek nečíta, resp. nečíta skoro vôbec... Ja by som si bez kníh nevedel predstaviť život.
Ale aj ja občas robím chyby, občas poviem ladnička miesto chladnička, pretože sa to tak u nás doma hovorí, alebo "napadlo ma"
@Galinka@Chavez Keby ste mali takú poruchu videli by si to inak. Mám Disgrafiu a disortografiu. Ja viem ako to je správne ale keď píšem chyby si nevšimnem proste to nedokážem sledovať hlavne v náročnejších textoch. A k tej disortografii patrí aj zamieňanie písmen hlavne tých ktoré sa podobajú napríklad k-g s-z ale aj i-y. Keď mal urobiť nejaké pravopisné cvičenie mal som úspešnosť okolo 90% ale keď som písal diktát tak v 120 slovách som mal od 20 do 60 chýb. A vám garantujem že u žiaka ktorý prechádza strednou školou na vyznamenania je problém niekde inde ako v tom že sa mu nechce učiť. Keby že ešte stále píšem písaným písmom neprečítate po mne ani vetu ak na to nemám 3x viac času ako priemerný človek. Píšete o veciach o ktorých nemáte moc páru. Áno sú taký ktorý to hrajú ale veľa ľudí z tým má skutočné problémy. U nás v rodine sa to doslova dedí pretože máme niečo všetci .
A čo sa týka čítania tak ja čítanie zbožňujem na rozdiel od mojich bratov nemám dislexiu. Už v trinástich som žral jednú knihu za druhou a na môj pravopis to nemalo žiaden vplyv. Keď si ale všimnete na rozdiel od väčšiny čo problémy nikdy nemali píšem z diakritikou a ani tie chyby niesu až tak časté ako keď píšem rukou. Mám zapnutú opravu a keď niečo napíšem zle väčšinou si to môžem okamžite opraviť vďaka čomu sa zlepšujem aj pri písaní rukou.
Faktom ale je že podstatný je obsah a fakt ma štve keď niekomu niečo napíšem a miesto toho aby reagoval na obsah reaguje na gramatiku. Keď niekde urobím chybu som rád keď mi ten človek napíše že to má byť inak ale nie "JEžiiiiiiiiiiiiiiiiš robÝÝÝÝÝ?!?!
@James144 cakal som cosi taketo. Moja kamaratka aj teta maju tiez dysortografiu a aj dyslexiu ale nemaju ziadny problem s i/y ako spominas cim to bude? Asi tym ze k-g a s-z sa spodobuju ale i-y sa absolutne nespodobuje, pri cudzich slovach chapem ze niekto spravi chybu pretoze ani ja si nie som vzdy 100% isty ake i/y tam ma byt ale ked niekto da y na konci slovesa alebo v mnoznom cisle pridavneho mena to je proste ignorant. Naucit sa kde je i/y je zakladna vec na to su pravidla, jedine co beriem do uvahy je fakt ze ludia s dys-poruchami potrebuju viac casu aby si to precitali a naucili sa to, ale to je tak vsetko.
A ako tu spravne ktosi povedal, kopa deciek sa na to len a len vyhovara lebo kdesi citali a myslia si ze im to pomoze. Nehovorim ze to je tvoj pripad, ale pokial si schopny napisat sloh, naucit sa biologiu, fyziku atd tak mozes mat problem s gramatikou ako celkom ale nie s i/y v zakladoch!
Ako pozerám, tak u teba to je ešte celkom fajn, ale sú tu takí, čo majú 5 naozaj zlých chýb v trojslovnej vete...
Navyše, vyzerá to, že ty sa snažíš - prečo si aj tie lemry nemôžu zapnúť kontrolu pravopisu keď už nič iné?
A sám píšeš, že keď si robil tie cvičenia, mal si na to asi viac času a pravdepodobne to nebolo známkované - nemal si tam veľa chýb - verím že pri tom diktáte to môže byť problém - málo času, nestíhaš sa sústrediť, navyše si v strese že ti za to pribudne zlá známka.
Ale tu na fóre máš čas, nikto ti to neznámkuje, dokonca môžeš používať tú spomínanú kontrolu... tak prečo až toľkým robí problém písať správne?
@Chavez No veď ja nemám problém len z i/y a to že tvoja teta nemá problém z i/y neznamená že to nieje porucha. U každého sa to prejavuje v inej miere a vekom sa to môže dokonca úplne vytratiť(napríklad u môjho otca dislexia zmizla). Mám kamaráta ktorý v diktáte kde ja som urobil 25 chýb on urobil 15 a mal poruchu a mal som aj spolužiaka ktorý mal 35 chýb a poruchu nemal, na to sú psychológovia aby toto posudzovali. A keď mám cca od 2 alebo 3 triedy základnej školy(napríklad sem som najprv dal "i") papier tak asi nie som ignorant keď robím nezmyselné chyby aj v tak primitívnych slovách. Ty si myslíš že keď niekto má tu poruchu tak že to robí schválne a len sa na to vyhovára a že je "ignorant". Čo ak nie a fakt za to nemôže?
@Galinka a prečo nepíšu všetci z diakritikou? Je to problém? Nieje. Proste ľudia sú lenivý. A to nielen tí ktorý majú poruchy. Všeobecne. čo sa týka sústredenia alebo strachu zo známok tak z tým som nikdy problém nemal. Mám takú teóriu že keď človek urobí pre niečo maximum nemá zmysel sa stresovať ako to dopadne lebo to aj tak dopadne najlepšie ako môže. Som vyrovnanej možno až flegmatickej povahy . Čas ten mi pomôže pretože píšem pomaly(disgrafia) ale chyby aj keď nájdem mnohé aj tak nevidím všetky neviem prečo potom sa len bijem po hlave prečo som si ich nevšimol.
@James144 ja viem ze su rozne stupne dysgrafie atd ale ako galinka povedala ked sa niekto snazi (vid aj tvoj priklad napisal si povodne makke ale opravil to) je to o inom ako kopa ignorantov co prispela vyssie v style "ja gramatiku nemam rad a kaslem na nu". Fakt len tak zo srandy si pozri tie komenty a uvidis doslova debilitu ludi. Lebo ked uz tu poruchu mam tak si nevylozim nohy na stol s tym ze mam v pazi ale predsa sa snazim aby som co najviac chyb eliminoval (aj ked nie vzdy vsetky) a pochybujem ze vacsina birdzu ma dysgrafiu alebo dysortografiu
Btw ignoranti su ti co sa na to vyhovaraju nie ti co naozaj problemy maju...
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
83 komentov
ja som za to pis ako pocujes klasika a kazdy vie ze ked napisem "som mudri" ze neriesim i na konci i ked mozno tam ma byt Y vyznam kazdy pochopil ale zas "spitat sa" je dost odveci kedze vybrane slova by mal kazdy poznat (ja sam robi diktaty na 5 )
A deti, ktorým sa nepáči náš jazyk, tých sa ťažko učí.....
alebo ,,aWojKy AkO sha MáSh? "
Som na to alergická
Podľa mňa to záleží od učiteľov, ale potom aj od samotných ľudí. Ak je niekto lajdák a neučí sa, samozrejme, že má problém s gramatikou.
Ale chyby robí podľa mňa skoro každý.
Ale inak, co sa temy tyka - nemozme cakat, ze tu budu vsetci pisat bez chyb. Jednak preto, ze z mojho pohladu drviva vacsina produktov medii urcenych pre mladistvych (resp. "teenager"-ov) je pisana nespisovne. A potom su to exoti, ktori naschval pisu chyby a socky, ktore si zvykli pisat bez diakritiky (ako ja). Deca si to potom precitaju, pripada im to byt stylove, respektive zda sa im, ze su to spravne napisane slova, a potom mame Birdz aky mame
Holt, tiez ma to vytaca -____-;
pekne mi to lezie na nervy.
o používaní čiarok už ani nehovorím. gramatika nie je len o ypsilone, tak sa nenavážajte do druhých.
A je rozdiel ovládať pravopis (i, y) a celú gramatiku (skloňovanie, pády, časovanie, čiarky, suvetia,...), dokonale ovláda gramatiku fakt malé % ľudí, hlavne že sa navažaju do druhého pre každú blbosť.
vieš kde je problém? nie v tom, čím sa pri písaní riadiš, ale koľko a čoho čítaš... (to teraz nie je myslené že aký som ja super sčítaný, to nie).
proste platí, že keď čítaš aspoň jednu-dve knihy za rok, tak si tie veci zapamätáš a prídu ti prirodzené... ale keď dennodenne čítaš výplody analfabetov na pokeci, xchatíkoch ýmou blogoch a podobných humusoch, tak ťa to proste poznačí...
Určite čítanie tomu len pomáha, ale nič nie je nad dobré základy zo ZŠ. V 6. ročníku sme dostali učiteľku, čo bola nadmieru prísna a každú hodinu sme písali krátke pravopisné cvičenie, nasledne, na ďalšej hodine sme si vysvetlili každý gramatický jav. A nepotrebovala som prečítať žiadnu knihu na to, aby som aspoň aké-také základy pochytila.
@saker pokiaľ je niekto priemerne alebo mierne podpriemerne inteligentný, tak sa to môže, ale nemusí, prejaviť aj na gramatike. to však neznamená, že ak má niekto zlú gramatiku, tak je zákonite neinteligentný, táto implikácia proste opačne nefunguje.
inak z tých extrémov čo som videl, "kokoťy" vyhráva
alebo vieš tvoriť v slovenčine minulé časy a nemusíš poznať pravidlá, ako sa to robí... ale keď ich poznáš, môžeš si spätne skontrolovať, či to robíš naozaj správne (dúfam, že sa dá pochopiť, čo som myslela)
@mielikiki nepíšem, že nemáš pravdu, viem ako si to myslela
Povedala by som, že tu platí
prax bez teórie je rovnako "nanič" ako teória bez praxe.
Preto na nete pisem bez interpunkcie aby som to mal rychlo natukane a nestaral sa o to, kde (ne)mam prepnutu klavesnicu. Na druhej strane vyslovene hrubky, ktore vykolu oci aj slepemu slovencinarovi uz co to napovedaju o pisatelovi. Pokial vydim takito text a este doticni povye ze gramatyka nie je dolezita a on si z tim hlavu nebude lamat - tak mam sto chuti mu klavesnicu o hlavu otrieskat a poslat do prvej triedy ZS. To uz totiz nie je o tom, ci sa niekto ucil alebo nie, ale doslova o inteligencii. Nehnevajte sa (alebo vlastne sa kludne mozte, je mi to fuk) na mna ale iba absolutny debil sa nedokaze naucit aspon ZAKLADY gramatiky SJ (naucil sa ich aj moj kamarat chorvat tak sa mozte hanbit). A najvacsou hanbou je ked maturant/vysokoskolak napise do ppt prezentacie slovo ako "robý" a potom povie ze on rychlo pisal a ze si to nekontroloval...
Aby som nebol taka svina, vobec mi nevadi ked niekto napiiise cosi taekto lebo to sa bezne stava, ze clovek pokial pise dlhsi text tak sa mu prehodene pismenka zleju dokopy a nevsimne si ich aj pri naslednej kontrole (aj ked je rozdiel medzi prispevkom do fora a mailom sefovi, ale to je uz dalsia kapitola).
No a teraz sa uz mozte do mna pustit
neviem cim to je, asi si clovek mysli ze je cool ak neovlada gramatiku xD co ja viem. alebo si chce dokazat ze no aha akí som ja gádžo, školu mam v ryti šak načo gramatyku
no ja sa vzdy snazim pisat gramaticky spravne
Este to tam aj je napisane:
dysortografia - "zámena krátkych a dlhých samohlások, vynechávanie, pridávanie a zamieňanie slov, slabík alebo hlások, nedodržiavanie diakritiky; nedodržiavanie hraníc slov (napíše slovo spolu s predložkou)"
dysgrafia - "chyby v interpunkcii, vynechávanie písmen, rukopis býva značne neúhľadný, písmo pomalé"
dyslexia - "porucha schopnosti správne čítať"
A k týmto disgrafiám, dislexiám a podobným - rozprávala som sa o tom aj s kamarátkou - učiteľkou aj s jej kamarátkou - takmer psychologičkou a mali k tomu jednu dobrú pripomienku - koľko deciek dnes naozaj trpí takýmito poruchami a koľko z nich si to vymýšľa len preto, že sú lenivý naučiť sa aspoň tie základy gramatiky?
Akože áno, aj ja niekedy utnem a napíšem somarinu, ale zase tie základné veci a napríklad miliónkrát omieľané "prídavné mená v množnom čísle sú s mäkkým I na konci" by ste si teda už mohli pamätať... A naozaj, ako tu ktosi spomínal - niekedy by bohate stačilo, keby ste začali viac čítať knihy...
Ale aj ja občas robím chyby, občas poviem ladnička miesto chladnička, pretože sa to tak u nás doma hovorí, alebo "napadlo ma"
A čo sa týka čítania tak ja čítanie zbožňujem na rozdiel od mojich bratov nemám dislexiu. Už v trinástich som žral jednú knihu za druhou a na môj pravopis to nemalo žiaden vplyv. Keď si ale všimnete na rozdiel od väčšiny čo problémy nikdy nemali píšem z diakritikou a ani tie chyby niesu až tak časté ako keď píšem rukou. Mám zapnutú opravu a keď niečo napíšem zle väčšinou si to môžem okamžite opraviť vďaka čomu sa zlepšujem aj pri písaní rukou.
Faktom ale je že podstatný je obsah a fakt ma štve keď niekomu niečo napíšem a miesto toho aby reagoval na obsah reaguje na gramatiku. Keď niekde urobím chybu som rád keď mi ten človek napíše že to má byť inak ale nie "JEžiiiiiiiiiiiiiiiiš robÝÝÝÝÝ?!?!
A ako tu spravne ktosi povedal, kopa deciek sa na to len a len vyhovara lebo kdesi citali a myslia si ze im to pomoze. Nehovorim ze to je tvoj pripad, ale pokial si schopny napisat sloh, naucit sa biologiu, fyziku atd tak mozes mat problem s gramatikou ako celkom ale nie s i/y v zakladoch!
Ako pozerám, tak u teba to je ešte celkom fajn, ale sú tu takí, čo majú 5 naozaj zlých chýb v trojslovnej vete...
Navyše, vyzerá to, že ty sa snažíš - prečo si aj tie lemry nemôžu zapnúť kontrolu pravopisu keď už nič iné?
A sám píšeš, že keď si robil tie cvičenia, mal si na to asi viac času a pravdepodobne to nebolo známkované - nemal si tam veľa chýb - verím že pri tom diktáte to môže byť problém - málo času, nestíhaš sa sústrediť, navyše si v strese že ti za to pribudne zlá známka.
Ale tu na fóre máš čas, nikto ti to neznámkuje, dokonca môžeš používať tú spomínanú kontrolu... tak prečo až toľkým robí problém písať správne?
@Galinka a prečo nepíšu všetci z diakritikou? Je to problém? Nieje. Proste ľudia sú lenivý. A to nielen tí ktorý majú poruchy. Všeobecne. čo sa týka sústredenia alebo strachu zo známok tak z tým som nikdy problém nemal. Mám takú teóriu že keď človek urobí pre niečo maximum nemá zmysel sa stresovať ako to dopadne lebo to aj tak dopadne najlepšie ako môže. Som vyrovnanej možno až flegmatickej povahy . Čas ten mi pomôže pretože píšem pomaly(disgrafia) ale chyby aj keď nájdem mnohé aj tak nevidím všetky neviem prečo potom sa len bijem po hlave prečo som si ich nevšimol.
Btw ignoranti su ti co sa na to vyhovaraju nie ti co naozaj problemy maju...
ani neodpovedaj, lebo zase hodím tyčku z tej tvojej gramatiky
tak hod, ked si gadzo co nic ine nevie.....stavim sa ze byvas v nejakej diere.