Veľakrát som sa stretol s Cigánskymi hudobníkmi a nepoznám ani jedného, ktorý by nebol akosi poznačený ich tradičnou hudbou.
Oni totižto nepoužívajú hudobné stupnice, ktoré sa používajú v európe, alebo USA, vo vážnej hudbe a podobne. Oni používajú chromatické stupnice, blízke orientálnym stupniciam. Tieto stupnice sa vyznačujú dokonca 1/8 odchýlkami od našich celo, alebo poltónových intervalov. Ich stupnice by mali byť identické s Indickou stupnicou bhairava.
Mňa osobne učil kedysi cigán, a boli z toho dosť problémy. On aj pri hre vážnej hudby včleňoval tieto odchýlky. A keď jeho študenti, ktorí mali samozrejme výborný hudobný sluch hrali v tých "správnych" stupniciach, tak ich za to znacne napomínal a snažil sa, aby to hrali tak, ako to on najlepšie počuje. Čím samozrejme deformoval ich hudobný rast orientovaný na západnú hudbu.
Preto sa pýtam, nemalo by byť nejaké obmedzenie? Veď nemôže predsa menšina niekomu deformovať hudobný rast. Či?
@jarmulkazidan ale ja hovorim o tych, co vystudovali skoly hudobne.. zas ich nepodcenujte kurnik...
ved napriklad, Lucie Bila pozna noty, ma ciganske korene, a castokrat pocut v jej speve to charakteristicke prifarbenie, najma ked dava nejake prechody...
alebo Iva Bittova, ona je hudobny genius, a u nej je ten vplyv pocut enormne, ale vie ho dobre vyuzit...
a je vela Ciganov, co vystudovali VSVU, alebo aspon konzervatoria...
ja hovorim iba o tom, ze ked vyucuju europanov, tak to je dost problem podla mna
Ty si myslíš, že v Európe a v Amerike bola stále len "celotónová hudba"? Hovorí ti niečo meno John Ellis a jeho centová sústava?
Každý etnikum malo/ má svoje vlastné nástroje a keďže voľakedy neboli ladičky a neexistovali durové, molové a pod. stupnice, ľuďom to absolútne nevadilo, či to ladí alebo nie. Zober si napríklad také gajdy.
A myslím, že porovnávať vážnu hudbu a ľudovú hudbu rómskeho etnika sa nedá.
pokial by vyucovali tak, ako osnovy kazu, tak by to nebol problem. to, co opisujes je ako keby ucitel v normalnej skole vyucoval v nareci. ucitel sa ma drzat noriem bez ohladu na svoj povod.
s týmto som sa v živote nestretol, ale imho to závisí od toho, čo očakávaš od učenia sa na nástroj a ako ďaleko to chceš dotiahnuť.. a to v takom zmysle že pokiaľ ti bude učiteľ róm vštepovať ich iné "deformované" stupnice a inú teóriu a ty budeš v živote chcieť pokračovať na nejakom konzervátoriu alebo tak, budeš sa to musieť učiť i tak odznova, resp. "preučiť" sa to podľa štandardov
Mali by! Ved sú to ľudia ako všetci ostatní. Teda ako ktorý samozrejme. Ale tu ja neriešim farbu pleti. Majú geniálny feeling, čo väčšine nám bielym chýba. A každý človek ktorý učí ovplyvní svojho žiaka. Napr. moji žiaci budú ako ja v dosť veľkej miere. Podľa mňa v tom nieje žiaden problém... Podľa mňa nevieš celkom ako funguje momentálne systém výučby na Zuš alebo konzervatoriách...
A vlastne to je pekné že sú ovplyvnení tým svojím. Mňa skôr štve ked sa učiteľ snaží v žiakoch zabiť to, čo je im prirodzené. Tak z nich hudobník nikdy nebude... možno technický stroj. A o tom to nieje...
@deravyvlas ty si to snad nepochopil... robi ti problem citanie s porozumenim?
@atropabelladona no oni by urcite aj chceli, lenze oni to maju tak v sebe, ze podvedome davaju take pre nas netypicke intonacne akcenty
@thomasqo tu ide skor o to, ze ked hram vivaldiho, tak hadam nebude mi niekto hovorit, ze, no to cisko si mal dat trochu vyzsie, lebo on to ma v krvi proste.. co je u vaznej hudby, pokial sa hrava na skolach, a ona sa hrava, nonsens, aby sme tam tahaly Cigansku stupnicu
ja si uvedomujem, že sa som nevyjadrilA presne k téme, len som mala potrebu, ozrejmiť pár vecí. Prepáč mi.
Ale ok, už radšej nebudem...
a k téme.. myslím, že by mohli vyučovať hru na nástroj.
Len škoda, že tie školské osnovy sú dosť obmedzené len na vážnu hudbu.
@mojdedo To bude asi tým, že musíš dodržiavať určité pravidlá a ty si musíš uvedomiť že to nevieš dobre interpretovať. Na to treba prax. Ja študujem na konzerve a ešte stále si netrúfam povedať že moja interpretácia je lepšia ako predagogova. Preto ho počúvam a snažím sa čo najviac z toho dostať do svojej hry...
Podla mna uplne zbytocne riesis stereotypy. To ze ti nesedi konkretny clovek teraz neznamena, ze z toho mas robit zavery pre vsetkych romov a budovat okolo toho takyto deravy myslienkovy konstrukt. Vlastne mi vobec nie je jasne, o co ti ide Zmen ucitela, ked ta tlaci do nejakej polohy, co ti nesedi.
Riesis blbosti a tvaris sa pri tom mudro (ale nie si).
@ppfx len ja nehovorim o tom, ked je niekto interpret, ale o vyucovani.. s tym interpretom s tebou suhlasim
ja mozem vsetko menit ja len filozofujem teraz na zaklade mojich skusenosti
@jazzanova no, skor ide o to.. teda podla mna.. ze ked som pocul hrat jeho, tak to bolo pocut, ze to nehra europan... uplne inak to znelo od nejakeho nemeckeho huslistu... a s romami, alebo inymi "hudobne neeuropskymi" je to proste pocut...napriek tomu, ze mnohi su vyborni hudobnici, stale je pocut ten vplyv, to je fajn..
len nechapem, preco by som mal natahovat a znasilnovat diatonicku stupnicu pri klasickej skladbe od nemeckeho autora a deformovat ju takmer do nejakej orientalnej podoby.. ak mame experimentovat, ok, nech experimentuju ti, co su majstri, ale nie na zakladke, alebo na konzerve tam tahat kohosi do nezmyslov, ked sa este len uci... on tam ten vplyv tahal do vsetkeho, a chcel, aby to robili aj jeho ziaci..
@fragile. ok, poviem to inak.. ako je mozne, ze nemoze prist cinan, co sa naucil po slovensky a rozprava tak, ze mu je napriek jeho velkej snahe rozumiet... ako je mozne, ze takemuto cloveku nie je povolene vyucovat slovencinu? to je to iste
Ak on sám má dostatočné vzdelanie a dobrý prístup k žiakovi, tak prečo nie ? A napokon nič nie je dôležitejšie, ako samotná spokojnosť žiaka s učiteľom! Navyše cigáni majú dokonalý dokonalé harmonické cítenie (oni to zrejme dedia ale je to proste obrovský dar...
Noa z druhej stránky, nikdy by si nemal posudzovať pedagóga či je čierny či biely.. proste je cigán! noa? veď keď dokáže naučiť, tak ho nechaj robiť si svoju prácu
@mojdedo Tam nejde o to že by bol cigáň. Proste to, že ti nevyhovuje jeho prejav, s tým nemá nič... Ja mám tiež dosť osobitý prejav ktorý strašne veľa ľudom nevyhovuje. A nikdy ani nebude. Ale to som ja. Byť tebou som rada že tvoj učiteľ sa na nič nehrá, nieje len technik ale rozumie aj hudbe. A v každom je cítiť nejaký vplyv. Vplyv toho, čomu sa venuje. To je prirodzené. Ty musíš nájsť seba. A to nájdeš len tak, že budeš skúšať aj veci, ktoré sa ti možno nepáčia. Mal by si mať rád že riešiš aj veci okolo improvizácie. Je to len dobré. čím skôr sa to naučíš, tým lepšie pre teba. Pomôže ti to lepšie sa rozvíjať hudobne. Práve preto, lebo sa učíš. Poznám stav ked mám nervy na svojho učiteľa že chce odomňa "nezmysli". No všetko má svoj dôvod. Len to musíš vidieť. Ale to príde časom...
@mojdedo kazdy ucitel prinasa do vyucby trochu individuality. je vsak rozdiel, ci je to v urcitej norme alebo su tym ziaci poznaceni pri dalsom studiu.
@vladoko to je mytus, uz som pocul hrat a spievat cigana hlucheho ako poleno.. ale o toto nejde
ok, on je cigan, mam rad dobrych ciganskych interpretov a autorov, ich hudba je zaujimava, ale nechapem preco niekto nedokaze respektovat to, ze ja nikdy nebudem hrat po "Cigansky", ja to nikdy nebudem vediet tak frazovat ako oni, aj keby som ako chcel... tak naco?
@jazzanova ja ta chapem, ale stale neviem, ci je to ok.. ja mam nazor, ze ked hram ja neviem verdiho, tak ked je c tak budem hrat c a ani o kusok nizsie, lebo on to chce akosi automaticky deformovat... a neuci ma uz, ja len tak filozofujem... ale.. fakt sa mi to nepaci.. keby hram cigansku ludovku, tak nepoviem nic.. forma by mala podla mna korespondovat s obsahom, vdaka forme mozme ten obsah nejak dotvorit, zvyraznit.. ale ak orientalny vplyv idem tahat na vyucovani do klasiky... to mi pride to iste, akoby som si kupil "Nemecke hodinky" od vietnamca
@mojdedo No veď vravím. Na to, aby mohol učiť, by si musel prejsť konzervatoriom a potom možno ešte niečo, aby mal dobrú techniku, aby vedel vyučovať podľa osnov a tak... to nieže teraz pride učiť cigan a začne tam cifrovať a tak.. čosi..
Ja praveže som za to, aby sa učila (ak na konzervatóriu) tak pravá klasická hudba a nie žiadne ciganiny ani nič... rozumieš už ? Nepustil by som učiť cigána, ktorý vie hrať len tie ich cigánske a tak..
@vladoko no, on mal vzdelanie normalne hudobne, konzervu + tusim nejaku nadstavbu... ako hudobnik je dobry.. ja len vravim o tom prejave, ktory pravdepodobne on povazoval za ten spravny a ktory mne bol dost proti srsti...
@mojdedo No veď dobre, tak si mal zmeniť učiteľa.. či teraz akože mali dať všetkým ciganom "ban" ? Len preto, že jeden má návyky a nutkanie na takú hru ?
@vladoko tak pokial nebudu schopni davat a akceptovat diatonicke stupnice v europskej hudbe, tak ano... to je jak keby slovencinar hovoril po vychodniarsky na hodinach
@mojdedo sem tam,ale neda sa povedat aby do toho tlacil,ja som si to skor pochvaloval lebo mi ukazal ze pesnicka ktora ma 4 akordy nemusi byt zahrata tak ako je napisana,ked sme hrali spolu ludovky tak som kukal ako to vedel obohatit,ale hej sem tam mi to tak prislo ale aj tak si to pochvalujem,pretoze ucitel pred nim sa vela zameriaval na teoriu,tento mi dal zase prax,co sa tyka vaznej hudby nikdy nehral po svojom ale stale podla not aj ked mu tam pasovalo nieco ine,aj mne sa venoval tak ako mal,len ak sme skladali nejaky song alebo improvizovali do nejakej pesnicky tak vtedy tam daval svoje veci
@basso toto presne i môj kamoš... hrám si ľudovku a on začne uplne zmenšené akordy a sedmičkové rôzne.. a ja pozerám.. on úplne jak cigán, má aj hnedu pleť tak normalne dakedy uvažujem či nieje nejaký miešanec lebo má také "zapálenie pre akordy"
@mojdedo mal som dvoch pedagógov cigánov, teraz mám dvoch kolegov cigánov v orchestri + inda, samozrejme majú klasické hudobné vzdelanie v oblasti artificiálnej hudby a nemajú najmenší problém zahrať čokoľvek, podľa "našich" pravidiel...
čo popisuješ, nie je bežné a nie je to štandard, hudobne vzdelaní cigáni nemajú problém s našim ponímaním hudby a to nielen ako interpréti ale aj ak pedagógovia... dnes už nemôže vyučovať ktokoľve, kto má maturitu a pedag. minimum, ako tomu bolo kedysi... je teda predpoklad, že zvládli štúdium na konzervatóriu príp. na vysokej škole... a pokiaľ niekedy skĺznu k svojej etnickej hudbe, je to len plus samozrejme, pokiaľ je to možné a prípustné ich hudobné cítenie by im mohol závidieť každý
@zajkousko povedz mi jediný rozumný argument, prečo by vzdelaní cigáni nemohli / nemali na SK vyučovať práve hudbu... alebo de facto čokoľvej na škole...
nechcelo sa mi čítať komenty, ale tak aby niekto mohol učiť oficiálne v ZUŠ, tak by mal mať Mgr.. A to získa na VŠMU, kde by asi ťažko prešli odchýlky od bežných stupníc blabla.
Ak si niekto spraví súkromnú zuš, vyučuje doma a pod., tak nech to učí aj takto, je to na žiakovi/rodičoch či to tak chcú..
@mojdedo keďže mám toľko, koľko mám, tí moji dvaja pedagógovia boli ešte asi podstatne staršia škola rovnako moji traja kolegovia nie sú práve dvadsiatnici samozrejme, občas sa môže vyksytnúť takýto prípad, aj medzi dnešnými pedagógmi, ale myslím, že je to skôr výnimka...
a to buď rád, že ťa neučil niekto, kto holduje terchovskej muzike
osobne ma síce taký neučil, ale poznal som na zuške viacerých takých a nikto do s ojej výučby nezakomponoval ani jednu z tých tebou uvádzaných "odchýliek" a to som vtedy žil v meste, kde je tých cigánskych muzikantov relatívne dosť.
navyše, vždy je možnosť z tej školy odísť, keď sa ti nepáči
@1 nerozumiem teorii hudby, ale z toho, co si napisal... logicky - ak euro-americke vnimanie vymedzuje urcite stupnice a ciganske/indicke vramci tychto stupnic vymedzuje este viac "stupnov a podstupnov", ako moze to "podrobnejsie" deformovat to "menej podrobne"?
opacne by som to chapala ako deformaciu, ale takto to nechapem.
@luc.ka dalo by sa to vysvetlit na tom priklade, co som uviedol s tym slovencinarom.. ako keby slovencinar uci deti v skole po vychodniarsky, miesto toho, aby ich ucil slovensky...
logicky na to ides dobre, avsak nie je to celkom tak... ak do skladby v diatonickej teda tej nasej stupnici zacneme hrat nejake ine stupnice, ktore tam nepatria, s velkym nadnesenim by sa dalo povedat, ze to znie falosne/rozladene ta hudba..
no ved mne akoze uchu velmi nelahodi orientalna ani ciganska hudba, pripada mi to ako velmi bujara zmes zvukov, ale vazne som len taky laicky posluchac a ani svoj sluch nepovazujem za nadstandardny
len mi tak vyplynula ta otazka z toho, co si napisal v @1 ale asi som to z toho nepochopila celkom presne
v tom pripade je to na zamyslenie. zalezi, ako ten ucitel citi v tych hudbach rozdiely, a ci je schopny akceptovat tu "nasu" inakost, alebo ucit vyslovene s tym, ze chce ucit to "svoje".
inac nevyhodou tohto fora je, ze tu 90% ludi ani nemalo snahu porozumiet otazke v takom zmysle, ako si ju polozil, a zareagovalo ciste na zaklade rasoveho predsudku.
@luc.ka to je ta spravna otazka, ci to dokazu vnimat a pouzivat tie rozdiely.. ten moj ucitel to nevedel... ale ako pisali ini, nie vsetci s tym maju problem... ja som vychadzal z vlastnej skusenosti... a z predpokladu, ze keby som niekde v oriente, tak nedokazem hrat tu ich hudbu a pchal by som tam skor tie nase stupnice... cize, keby sa vymenim s tym ucitelom, asi by som bol taky isty...
podla mna je hrozne malo ludi, ktoti dokazu pobrat vsetky kulturne rozdiely, spoznat ich, a respektovat v plnej miere tak, aby ich nemiesali a neposobili istym natlakom na niekoho, kto je oproti nim iny.
inak prekvapuje ma, ze ty davas nejake seriozne otazky, doteraz som ta mala zafixovaneho len ako trollovacieho blba, sry
@luc.ka sorry, mal som teraz slabu chvilku.. som pocuval avishai cohen trio, a do jednej jazzovej skladby zacali davat tie orientalne 1/4, 1/8-tóny... hned som si spomenul na toho mojho ucitela, aky to bol kriz hudobne sa "dohovorit"... ale neboj, trolling mode:on a ide sa na to
@jarmulkazidan bože, ty si buď ďalší srandista na tejto stránke, alebo totálne vytupené jelito...pomaly v každom tvojom komente žid, teraz tu označuješ každého cigáňa za tupé nemehlo...pritom veľa z nich toho určite dosiahlo viac, ako ty dosiahneš za celý život, to ti niekto z rodiny ten rasizmus vtĺkol do hlavy, alebo máš okolo seba holohlavých primitívov s IQ 88?...
ked sa nad tym tak zamyslim tak mi z toho vyjde ze ak chce pracovat tak je to relativne normalny slusny clovek (cigan).. a ak chce pracovat preco by sme mu v tom msli branit? Kazdy nadava na ciganov ze nerobia ale ak chcu mame im to zakazat?
@92 prijemne sebateflektovanie prajem, a skus niekde pomedzi to rozvazit, co asi tak vytvara medzi ludmi odstup, a nie, stretavanie na dennej baze na to nema vplyv
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
95 komentov
Oni totižto nepoužívajú hudobné stupnice, ktoré sa používajú v európe, alebo USA, vo vážnej hudbe a podobne. Oni používajú chromatické stupnice, blízke orientálnym stupniciam. Tieto stupnice sa vyznačujú dokonca 1/8 odchýlkami od našich celo, alebo poltónových intervalov. Ich stupnice by mali byť identické s Indickou stupnicou bhairava.
Mňa osobne učil kedysi cigán, a boli z toho dosť problémy. On aj pri hre vážnej hudby včleňoval tieto odchýlky. A keď jeho študenti, ktorí mali samozrejme výborný hudobný sluch hrali v tých "správnych" stupniciach, tak ich za to znacne napomínal a snažil sa, aby to hrali tak, ako to on najlepšie počuje. Čím samozrejme deformoval ich hudobný rast orientovaný na západnú hudbu.
Preto sa pýtam, nemalo by byť nejaké obmedzenie? Veď nemôže predsa menšina niekomu deformovať hudobný rast. Či?
poznam viacerych, co vystudovali vsvu, ale ten orientalny vplyv tam stale pocut.. to je vporiadku, len nech to nenutia nikoho hrat..
ved napriklad, Lucie Bila pozna noty, ma ciganske korene, a castokrat pocut v jej speve to charakteristicke prifarbenie, najma ked dava nejake prechody...
alebo Iva Bittova, ona je hudobny genius, a u nej je ten vplyv pocut enormne, ale vie ho dobre vyuzit...
a je vela Ciganov, co vystudovali VSVU, alebo aspon konzervatoria...
ja hovorim iba o tom, ze ked vyucuju europanov, tak to je dost problem podla mna
Každý etnikum malo/ má svoje vlastné nástroje a keďže voľakedy neboli ladičky a neexistovali durové, molové a pod. stupnice, ľuďom to absolútne nevadilo, či to ladí alebo nie. Zober si napríklad také gajdy.
A myslím, že porovnávať vážnu hudbu a ľudovú hudbu rómskeho etnika sa nedá.
ked budem na ntbku, postnen tu jedno video. Tusim ma i anglie titulky, ak nie, prelozim
A vlastne to je pekné že sú ovplyvnení tým svojím. Mňa skôr štve ked sa učiteľ snaží v žiakoch zabiť to, čo je im prirodzené. Tak z nich hudobník nikdy nebude... možno technický stroj. A o tom to nieje...
@atropabelladona no oni by urcite aj chceli, lenze oni to maju tak v sebe, ze podvedome davaju take pre nas netypicke intonacne akcenty
@thomasqo tu ide skor o to, ze ked hram vivaldiho, tak hadam nebude mi niekto hovorit, ze, no to cisko si mal dat trochu vyzsie, lebo on to ma v krvi proste.. co je u vaznej hudby, pokial sa hrava na skolach, a ona sa hrava, nonsens, aby sme tam tahaly Cigansku stupnicu
Ale ok, už radšej nebudem...
a k téme.. myslím, že by mohli vyučovať hru na nástroj.
Len škoda, že tie školské osnovy sú dosť obmedzené len na vážnu hudbu.
ale rozumiem ti. keď ti to nevyhovuje, tak by si učiteľa mal zmeniť. či nemôžeš?
Riesis blbosti a tvaris sa pri tom mudro (ale nie si).
ja mozem vsetko menit ja len filozofujem teraz na zaklade mojich skusenosti
@jazzanova no, skor ide o to.. teda podla mna.. ze ked som pocul hrat jeho, tak to bolo pocut, ze to nehra europan... uplne inak to znelo od nejakeho nemeckeho huslistu... a s romami, alebo inymi "hudobne neeuropskymi" je to proste pocut...napriek tomu, ze mnohi su vyborni hudobnici, stale je pocut ten vplyv, to je fajn..
len nechapem, preco by som mal natahovat a znasilnovat diatonicku stupnicu pri klasickej skladbe od nemeckeho autora a deformovat ju takmer do nejakej orientalnej podoby.. ak mame experimentovat, ok, nech experimentuju ti, co su majstri, ale nie na zakladke, alebo na konzerve tam tahat kohosi do nezmyslov, ked sa este len uci... on tam ten vplyv tahal do vsetkeho, a chcel, aby to robili aj jeho ziaci..
Noa z druhej stránky, nikdy by si nemal posudzovať pedagóga či je čierny či biely.. proste je cigán! noa? veď keď dokáže naučiť, tak ho nechaj robiť si svoju prácu
ok, on je cigan, mam rad dobrych ciganskych interpretov a autorov, ich hudba je zaujimava, ale nechapem preco niekto nedokaze respektovat to, ze ja nikdy nebudem hrat po "Cigansky", ja to nikdy nebudem vediet tak frazovat ako oni, aj keby som ako chcel... tak naco?
@jazzanova ja ta chapem, ale stale neviem, ci je to ok.. ja mam nazor, ze ked hram ja neviem verdiho, tak ked je c tak budem hrat c a ani o kusok nizsie, lebo on to chce akosi automaticky deformovat... a neuci ma uz, ja len tak filozofujem... ale.. fakt sa mi to nepaci.. keby hram cigansku ludovku, tak nepoviem nic.. forma by mala podla mna korespondovat s obsahom, vdaka forme mozme ten obsah nejak dotvorit, zvyraznit.. ale ak orientalny vplyv idem tahat na vyucovani do klasiky... to mi pride to iste, akoby som si kupil "Nemecke hodinky" od vietnamca
Ja praveže som za to, aby sa učila (ak na konzervatóriu) tak pravá klasická hudba a nie žiadne ciganiny ani nič... rozumieš už ? Nepustil by som učiť cigána, ktorý vie hrať len tie ich cigánske a tak..
S ohladom na prvy koment: uvaha, ze hudobne nadany Rom (sipka implikacie) bude za kazdu cenu presadzovat niektore techniky mi zabila par neuronov.
čo popisuješ, nie je bežné a nie je to štandard, hudobne vzdelaní cigáni nemajú problém s našim ponímaním hudby a to nielen ako interpréti ale aj ak pedagógovia... dnes už nemôže vyučovať ktokoľve, kto má maturitu a pedag. minimum, ako tomu bolo kedysi... je teda predpoklad, že zvládli štúdium na konzervatóriu príp. na vysokej škole... a pokiaľ niekedy skĺznu k svojej etnickej hudbe, je to len plus samozrejme, pokiaľ je to možné a prípustné ich hudobné cítenie by im mohol závidieť každý
@zajkousko povedz mi jediný rozumný argument, prečo by vzdelaní cigáni nemohli / nemali na SK vyučovať práve hudbu... alebo de facto čokoľvej na škole...
Ak si niekto spraví súkromnú zuš, vyučuje doma a pod., tak nech to učí aj takto, je to na žiakovi/rodičoch či to tak chcú..
a to buď rád, že ťa neučil niekto, kto holduje terchovskej muzike
navyše, vždy je možnosť z tej školy odísť, keď sa ti nepáči
ak je to súkromne, nech sa páči...
"prečo by vzdelaní cigáni nemohli / nemali na SK vyučovať práve hudbu... alebo de facto čokoľvej na škole"
maš to v @1 jasne vysvetlené, nebudem tu duplicitne písať koment s ktorým sa stotožňujem...
opacne by som to chapala ako deformaciu, ale takto to nechapem.
logicky na to ides dobre, avsak nie je to celkom tak... ak do skladby v diatonickej teda tej nasej stupnici zacneme hrat nejake ine stupnice, ktore tam nepatria, s velkym nadnesenim by sa dalo povedat, ze to znie falosne/rozladene ta hudba..
no ved mne akoze uchu velmi nelahodi orientalna ani ciganska hudba, pripada mi to ako velmi bujara zmes zvukov, ale vazne som len taky laicky posluchac a ani svoj sluch nepovazujem za nadstandardny
len mi tak vyplynula ta otazka z toho, co si napisal v @1 ale asi som to z toho nepochopila celkom presne
v tom pripade je to na zamyslenie. zalezi, ako ten ucitel citi v tych hudbach rozdiely, a ci je schopny akceptovat tu "nasu" inakost, alebo ucit vyslovene s tym, ze chce ucit to "svoje".
inac nevyhodou tohto fora je, ze tu 90% ludi ani nemalo snahu porozumiet otazke v takom zmysle, ako si ju polozil, a zareagovalo ciste na zaklade rasoveho predsudku.
podla mna je hrozne malo ludi, ktoti dokazu pobrat vsetky kulturne rozdiely, spoznat ich, a respektovat v plnej miere tak, aby ich nemiesali a neposobili istym natlakom na niekoho, kto je oproti nim iny.
inak prekvapuje ma, ze ty davas nejake seriozne otazky, doteraz som ta mala zafixovaneho len ako trollovacieho blba, sry
nemusis praveze prepinat, naznak nejakeho vzdelania je ovela zaujimavejsi
myslím si že romovia sú dosť šikovní na to, aby si tí šikovní "umelci" našli prácu...
nechajme to na nich
(sorry že vrvaím aj za #deda, to len tak obecne k tomu -dat abo nedat hned na prvé dojmy a tú "vonkajšiu vrstvu"
Mna ludia odtialto prilis nezaujimaju, aby som patrala po inych vrstvach
je to len blby birc, od ktoreho chcem mat navzdy odstup
Nebud kokot prosim ta
(priestor na sebareflexiu)