Viem si napr. predstaviť, žeby boli zaparkované volne na ulici a nepatrili by nikomu a zároveň by patrili všetkým. Ale to len vo svete bez súkromného vlastníctva
@james98 tak to fungovať nebude, nikto si to nebude vážiť.
ale viem si predstaviť, že by to mohlo byť ako bicykle v západoeurópskych veľkomestách, že sú volne na ulici v stojanoch, a proste si ho ktokoľvek vezme (priloží nejakú kartu k prístroju a ten uvolní bajk)
podobne by to mohlo fungovať aj s autami, prídeš k "parkovisku" a vezmeš voľné auto a odvezie ťa a necháš ho na inom stanovisku.
ale MUSÍ tam byť vlastník, pravdepodobne firma, ktorá bude autá vlastniť a "prenajímať" za symbolickú cenu, musí byť vlastník, aby sa o tie autá staral niekto.
ak by ich nikto nevlastnil, tak by sa nikto o tie autá nestaral, a čoskoro by sa pokazili...
vlastníctvo a súkromný biznis je super. keby nebol, tak stále bývame v stanoch a lovíme mamuty
tak ako sme nepotrebovali mobily v 90tom a teraz bez nich uz ani na krok, tak za 20 rokov uz malokto kupi auto ktore za neho moze odsoferovat ked sa neciti na to drzat volant. moznost interferencie uzivatela alebo uplnej kontroly je podla mna samozrejmost, nikto by nechcel auto ktore nemoze ovladat inac nez navolenim na paneli.
btw ten google self drive je uz asi 4 roky stary projekt
@tomas Práveže si to nemyslím - lebo stále naivne verím, že ľudia sú primárne dobrý, a až svet / okolie ich nejako deformuje. Takmer všetky vynálezy čo pohli svet dopredu neboli vymýšľané za účelom zisku. Vedci na tom pracovali len kvôli svojej vášni alebo pre prospech komunity. napr. Tesla - pre neho bola elektrina zdarma cieľom. Veci robil buď kvôli svojej vášni alebo pre ľudí. nvm. ale myslím, že faktor zisku postavil hodnoty komplet naopak. Lebo Ta k výkonu môžu pohánať aj iné veci ako predstava Luxusu.
v každom prípade, viacerí píšu, že by to nechceli, lebo si chcú užiť "šoférovanie".
to je podľa mňa relatívne, o 10-20 rokov budú podľa mňa takéto autá bežné, ako možno budú drahé a bude ich mať 20% ľudí, ale určite budú.
ideálne by podľa mňa bolo mať auto, kde sa to dá prepínať, ja osobne síce rád šoférujem, ale je dosť pravdepodobné, že 90% jázd by som šiel cez autopilota, po meste, v zápchach, po diaľniciach, pritom by som si zdriemol, pospal, čítal noviny, pozeral film... a zvyšných 10% by som si "šoféroval sám", keď by som mal na to chuť...
a dokonca už som nad tým minule uvažoval, že by som chcel robiť počas nudných častí na diaľnici niečo iné...
@james98 ľudia sú síce primárne dobrí, ale leniví a nestarajú sa o nič.
inak sa spýtam, prečo sú veci okolo nás (spločné mestské veci) v dezolátnom stave?
ľudia nie sú zlí, ale zároveň nevidia dôvod, prečo by sa mali starať o veci, čo nie sú ich.
celý model "autá na ulici, ktoré si môžeš kedykoľvek zobrať a odviezť sa kamkoľvek" budú fungovať, len ak sa o celý podnik bude starať niekto (lebo tie autá bude treba opravovať, a niekto tú opravu musí zaplatiť, bude treba dokupovať nové autá, čistiť ich, plniť elektrikou (benzín už asi nebude) a o to sa bude starať majiteľ áut (čo pokojne môže byť niekde mesto, inde súkromná firma, v ideálnom prípade niekoľko konkurenčných firiem, ktoré sa budú predháňať v tom, aby tie ich autá boli lepšie)
@11 k tomu ze ludia z lenivosti vela veci nerobia - az sa vyvinie robotika a budu po uliciach behat humanoidi, mozes s cistym svedomim hodit obal z keksu na zem, lebo vies ze este dnes alebo zajtra tade pojde robot co cely den iba zbiera odpadky a jedine co za to chce je el. energia a obcasny servis
@tomas No veď práve to je základný koncept efektivita súkromného sektora vs. neefektivita verejného sektora - alebo inak otázka, či chceme maximalizovať efektívnosť (teda maximalizovať užitočnosť a efektívnosť) áno, to je síce pozitívne. Ale napr. štát by sa mal starať aj o verejné blaho a to je nad-individuálna záležitosť - ak sa snažíme vyrovnať pozície jedincov - potom klesá efektívnosť. Takže áno toto je základná otázka pravica vs. ľavica. Jednoducho, buď budeme mať napr. veľmi pozitívne HDP a ekonomický rast alebo tieto ukazovatele síce budú horšie, ale ľudia budú na tom budú vyrovnanejšie. (tu nastupujú filozofické zdôvodnenia z oboch táborov prečo by si mali byť občania čo najviac rovní resp. naopak).
A teraz prečo o tom hovorím. Ak sú jedinci vychovávaní v atomizovanej spoločnosti, kde ide o súťaž - tak automaticky tam, kde zasiahne verejný sektor vzniká Neefektivita a nehospodárnosť. t.j. ľudia si nevážia to čo dostanú zadarmo a nemá to ako vravíš zmysel. Druhá možnosť - Ak sú jedinci vychovávaný vo vysoko komunitárnej spoločnosti (napr. niektoré Azijske krajiny) - tam to nie je až tak nereálne. Vždy o filozofiu - ak si Slovák povie "Veď hlavne že ja sa povozím" - tak jasné, že to nebude šetriť - ale taký komunitárne vychovaný človek si povie "Veď po mne sa chce povoziť aj niekto iný. Preto sa postarám, aby som tu nič nezničil a pokiaľ možno aj niečo vylepšil." Takto môže fungovať spoločnosť bez toho, aby sa strácala efektivita - ak to robím pre Dobro skupiny (teda altruisticky).
Pri bugoch v mobile mobil freezne a reštartujem ho. Pri bugoch v navigácii v bežnom navigačnom zariadení skorigujeme cestu manuálne.
Ako by fungovalo zabezpečenie tu? Lebo pri vážnej systémovej chybe môže zomrieť človek. Som si istý, že toto google zvažovalo, a že sa nechce vystaviť riziku súdov. Len mám isté pochybnosti.
Velma vecí bude závisieť od toho, ako sa nastaví legislatíva a ako bude nastavená zmluva medzi výrobcom/iným subjektom a používateľom. Na kom napr. spočinie zodpovednosť za nehody? Na výrobcovi alebo na človeku, čo stlačí štart? Alebo na treťom subjekte, na ktorý google outsourcne vývoj software?
Nie je to teda len technickou otázkou (a tých technických otázok je tu dosť) na úrovni výroby. Je to aj právnou otázkou.
Okrem toho- do akej miery môže do riadenia vstúpiť niekto iný?
Ja teda neviem. Asi budem preferovať auto, ktoré bdem môcť ovládať sám. Ale zas na druhej strane ja aj preferujem manuálnu prevodovku...
@zerone áno, súhlasím ide hlavne o legislatívu a teda zodpovednosť za prípadné nehody. Niekde som čítal, že ak by jazdili len autonómne autá, tak nehody by sa znížili asi na desatinu....
Ale myslím si, že tam bude nejaký systém, ktorý zastaví auto, ak nastane to, čo si spomínal....
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
18 komentov
» auto.pravda.sk/novinky/clanok/...
a pred pár dňami o Volvo - testujú 100 samoriadiacich aut v dennej premávke:
» auto.pravda.sk/novinky/clanok/...
celkom sa mi to páči, keď o pár rokov budú také auta voľne dostupné, tak by som ho asi aj chcel.
aj keď asi radšej také, že by sa dalo prepínať z autopilota na manuálne riadenie....
ale viem si predstaviť, že by to mohlo byť ako bicykle v západoeurópskych veľkomestách, že sú volne na ulici v stojanoch, a proste si ho ktokoľvek vezme (priloží nejakú kartu k prístroju a ten uvolní bajk)
podobne by to mohlo fungovať aj s autami, prídeš k "parkovisku" a vezmeš voľné auto a odvezie ťa a necháš ho na inom stanovisku.
ale MUSÍ tam byť vlastník, pravdepodobne firma, ktorá bude autá vlastniť a "prenajímať" za symbolickú cenu, musí byť vlastník, aby sa o tie autá staral niekto.
ak by ich nikto nevlastnil, tak by sa nikto o tie autá nestaral, a čoskoro by sa pokazili...
vlastníctvo a súkromný biznis je super. keby nebol, tak stále bývame v stanoch a lovíme mamuty
tak ako sme nepotrebovali mobily v 90tom a teraz bez nich uz ani na krok, tak za 20 rokov uz malokto kupi auto ktore za neho moze odsoferovat ked sa neciti na to drzat volant. moznost interferencie uzivatela alebo uplnej kontroly je podla mna samozrejmost, nikto by nechcel auto ktore nemoze ovladat inac nez navolenim na paneli.
btw ten google self drive je uz asi 4 roky stary projekt
to je podľa mňa relatívne, o 10-20 rokov budú podľa mňa takéto autá bežné, ako možno budú drahé a bude ich mať 20% ľudí, ale určite budú.
ideálne by podľa mňa bolo mať auto, kde sa to dá prepínať, ja osobne síce rád šoférujem, ale je dosť pravdepodobné, že 90% jázd by som šiel cez autopilota, po meste, v zápchach, po diaľniciach, pritom by som si zdriemol, pospal, čítal noviny, pozeral film... a zvyšných 10% by som si "šoféroval sám", keď by som mal na to chuť...
a dokonca už som nad tým minule uvažoval, že by som chcel robiť počas nudných častí na diaľnici niečo iné...
inak sa spýtam, prečo sú veci okolo nás (spločné mestské veci) v dezolátnom stave?
ľudia nie sú zlí, ale zároveň nevidia dôvod, prečo by sa mali starať o veci, čo nie sú ich.
celý model "autá na ulici, ktoré si môžeš kedykoľvek zobrať a odviezť sa kamkoľvek" budú fungovať, len ak sa o celý podnik bude starať niekto (lebo tie autá bude treba opravovať, a niekto tú opravu musí zaplatiť, bude treba dokupovať nové autá, čistiť ich, plniť elektrikou (benzín už asi nebude) a o to sa bude starať majiteľ áut (čo pokojne môže byť niekde mesto, inde súkromná firma, v ideálnom prípade niekoľko konkurenčných firiem, ktoré sa budú predháňať v tom, aby tie ich autá boli lepšie)
s @10 suhlasim vo vsetkych aspektoch, cas su peniaze a za 5 hodin co ides z kosic do BA mozes spravit pracu o 3-4 miestnej hodnote
ja ako velky vizionar sa tesim na buducnost a vyvoj robotiky, predovsetkym AI. Mozno sa prekodim na lvl RoboProgramator, uz len zvolit spravny jazyk
A teraz prečo o tom hovorím. Ak sú jedinci vychovávaní v atomizovanej spoločnosti, kde ide o súťaž - tak automaticky tam, kde zasiahne verejný sektor vzniká Neefektivita a nehospodárnosť. t.j. ľudia si nevážia to čo dostanú zadarmo a nemá to ako vravíš zmysel. Druhá možnosť - Ak sú jedinci vychovávaný vo vysoko komunitárnej spoločnosti (napr. niektoré Azijske krajiny) - tam to nie je až tak nereálne. Vždy o filozofiu - ak si Slovák povie "Veď hlavne že ja sa povozím" - tak jasné, že to nebude šetriť - ale taký komunitárne vychovaný človek si povie "Veď po mne sa chce povoziť aj niekto iný. Preto sa postarám, aby som tu nič nezničil a pokiaľ možno aj niečo vylepšil." Takto môže fungovať spoločnosť bez toho, aby sa strácala efektivita - ak to robím pre Dobro skupiny (teda altruisticky).
Pri bugoch v mobile mobil freezne a reštartujem ho. Pri bugoch v navigácii v bežnom navigačnom zariadení skorigujeme cestu manuálne.
Ako by fungovalo zabezpečenie tu? Lebo pri vážnej systémovej chybe môže zomrieť človek. Som si istý, že toto google zvažovalo, a že sa nechce vystaviť riziku súdov. Len mám isté pochybnosti.
Velma vecí bude závisieť od toho, ako sa nastaví legislatíva a ako bude nastavená zmluva medzi výrobcom/iným subjektom a používateľom. Na kom napr. spočinie zodpovednosť za nehody? Na výrobcovi alebo na človeku, čo stlačí štart? Alebo na treťom subjekte, na ktorý google outsourcne vývoj software?
Nie je to teda len technickou otázkou (a tých technických otázok je tu dosť) na úrovni výroby. Je to aj právnou otázkou.
Okrem toho- do akej miery môže do riadenia vstúpiť niekto iný?
Ja teda neviem. Asi budem preferovať auto, ktoré bdem môcť ovládať sám. Ale zas na druhej strane ja aj preferujem manuálnu prevodovku...
Ale myslím si, že tam bude nejaký systém, ktorý zastaví auto, ak nastane to, čo si spomínal....