Inu, bol mi vnuknutý nápad, či múza kopla? Prosto som si spomenul na jeden krátky príbeh z poľovačky.





Prišiel čas jesene a teda čas lovu. S priateľmi sme sa vybrali pripraviť si na zimu kus obživy. Plán bol jasný, uloviť divinu, prispieť svojim kúskom k zveľadeniu genofondu, lovom kusov nevhodných na ďalší chov.


Na túto situáciu sme museli byť väčšia skupinka a končil čas lovu, tak nás tlačil čas.


Fajn, jeden domáci, si berie jednoho hosťa, ako býva zvykom. Sused bral mňa, jeho bratranec kolegu z vedľajšieho združenia a hospodár kolegu z Maďarska. Hosť, ktorý nám zabezpečoval hosťovanie neďaleko od nás, za hranicami.


Dlhý príbeh o tom, ako Maďari a Slováci spolupracujú a ako sa k tomu dostali... 




Vybehli sme nad obec, do kopcov, obrovské lány polí, lemované stromami a kriačinami, ako ostorvy hŕstka stromov tu a tam v poliach. Toto miesto sme si vybrali zámerne.


Rozdelenie vo dvojiciach na rôznych miestach nám zvyšovalo pravdepodobnosť úspechu a vďaka moderným technológiám sme šli takmer na istotu, hoc isté nie je nič, ak Diana nedá...


Na rázcestí sme sa rozdelili, každý svojim smerom, potichu, kradmo, ešte za svetla. 




Sedíme so susedom pod stromami, pušky zaklínené v rásochách konárov pripravené na akciu, ďalekohľady v rukách.

Sedíme si chrbtom, každý sleduje svoj perimeter a hľadá v krajine pohyb, drobnú zmenu, čo ak náhodou sa k nám blíži zver...


Z ničoho nič sa na okraji lúky objavil daniel, mladý, pekný, krivý... Ideálny kus. Sused pomaly vstáva k puške, ja sa obraciam, hľadám ho v ďalekohľade, neskor v termovízii, našiel som ho.


Sused už mal zamerané a čakal, kým príde bližšie, nechcel strieľať na vyše 200 metrov.


Šeptom mu hovorím, nech ma pustí, že som si odrátal vzdialenosť a na 220 metrov ho strelím, že sa nebojím, neújde mi.


Celkovo poľovníci neradi strieľajú nad 150 metrov, neveria si, či puške? Ja mám jasno, na 300 metrov strieľam športovo a nemíňam, tak 220 je krása. Obzvlášť, keď moja odstreľovacia puška amerických mariňákov je v skutku presná. (inak tiež zaujímavý príbeh, ako som sa dostal k M24 USMC...)





Každopádne pozná moju "ranu" a púšťa ma na svoje miesto, sledujúc daniela skrze ďalekohľad, ako svedok aktu.


Usalašil som sa na pozícii, našiel si pohodlné miesto na zameranie, skontroloval smer a rýchlosť vetra, eleváciu, nahodil hodnoty do tabuliek, rýchlo našiel zámernú a pripravil sa strieľať.


Sused, ako spotter sledoval zmeny vetra a hlásil rozdiely a ja čakal, kedy sa mi neborák ukáže v plnej kráse, aby som mu zhasol sviečku.





Už už, skoro bol na kríži, keď padol výstrel a náš daniel sa dal na úprk. Padol ďalší a ďalší výstrel a všetká zver zutekala. Už stojac pozeráme na seba so susedom, normálnym hlasom si hovoríme, či niekomu nešibe a vediac, že je po love, priamo, krížom cez lúku, bez ostychu ideme k autu, miestu rozdelenia.


Zvoní telefón- bratranec volá " Maďarovi asi jebe, hybajte dole", reku už ideme, už, už...





No čo sa nestalo, volal hospodár, že majú strelené. Hej počuli sme...


Pri aute sme sa stretli a hospodár, vyrehotaný, ako po dobrom a šťavnatom vtipe nám vysvetľuje situáciu...




Hovorí nám- Clapi, neuveríte! ( veru sme naň pozerali divne) Sedíme na posede. Maďar a ja, ticho, ja pozerám termom po okolí, Maďar mal len pušku, ani ďalekohľad, tak cez puškohľad sleduje okolicu a mňa vám mŕle žrali, sranie na mňa išlo, tak som dal Maďarovi termo, že idem obďaleč pod posed vyložiť náklad.


Zleziem pod posed, stúpim do lajna a zahreším si, nie nahlas, ale dosť hlasne na poľovačku...


A v tom Maďar odistí a strieľa! Pičuje, prebíja a strieľa! A znova!


No mňa sranie prešlo, pýtam sa Maďara, že čo sa deje, on na mňa kričí, že keď som si pahrešil, daniel vstal a vetril. Tk ho strelil. Daniel spadol a vstal! Nasratý strieľal zas, že minul asi a musí ho stoj, čo stoj doraziť, aby nenechal v krvi zviera trpieť. Opäť padol a opäť vstal.


Maďar dal tretiu ranu, už na istotu a hlavu, medzi parohmi odlúpilo kus lebky, isto nevstane... hluchý bol, či rambo- kašu jedol? Padol...


Hospodár sa pojal pozrieť, Ako veľmi rozstrieľal zver, či vôbec bude jedlá, nepodliata krvou a na mieste zistil, že tam ležia tri kúsky... dve strelené na komoru a jeden na hlavu...


Rovno na ležovisku ich strelil... zdvíhali sa po jednom, Maďar furt myslel, že to ten samý...





No tak sme sa zasmiali, zložili pušky do auta, vybehli hore, vzdali vďaku ulovenej zveri, postáli chvíľku v tichu...


Vyvrhli, zbalili a šli domov. 




AK!!! Ak by som nebol účastníkom tejto poľovačky, myslel by som si, že to je vymyslený príbeh, značne pritiahnutý za vlasy. Či mi uveríte, alebo nie, je na vás...

 Blog
Komentuj
 
 fotka
kjuby  12. 12. 2024 20:46
Lovu zdar !!! Čítal som o takých prípadoch, že bolo vystrelené na srnca, srnec padol, vstal a výstrel bol zopakovaný. Na nástrele sa zistilo, že boli ulovené srnce dva. Tú poslednú ranu mal dať Maďar na komoru. Ja som osobne PROTI zásahom na hlavu, aj pri diviačej zveri, hlavne ak sa strieľa frontálne na čelovú kosť, strela, najmä mäkší poloplášť nemusí penetrovať dostatočne hlboko a zasiahnuť hlboké životné centrá. Potom to je trápenie pre zver, kt. ani nemusí farbiť. Nesúhlasím tiež so streľbou na krk. Najistejšia je rana na komoru - hrudnú dutinu alebo kľudne vyššie na lopatku. Ak sa použije kvalitná strela tak kus podliaty nebude a smrtiaci účinok tam je zaručený. Na margo streľby na 300 metrov. Ak nastrelíš štandardný kaliber napr. .30-06 Springfield na ONV, t.j. +4 cm na 100 metrov, kde je ONV variabilne ale povedzme hrubým odhadom 170 - 175 metrov, to je pri väčšine 11,7 g striel, potom je na 250 m pokles cca 16 cm a na 300 m cca 30-35 cm. Dá sa na 220 m strieľať na zver veľkosti daniela s minimálnou korekciou, teda s poklesom 10 cm povedzme. Väčšina poľovníkov nerada strieľa na viac ako 150 metrov, lebo to veľa hovorí aj o ich streleckých schopnostiach. Zas výhoda streľby do 200 metrov je, že pri nastrelení na ONV nemusíš nadsadzovať a strieľaš bez korekcie. Každopádne lovu zdar a prajem veľa pekných poľovníckych zážitkov.
 
 fotka
abstraktdepres  12. 12. 2024 21:33
Nemám rád polovníkov. Nikdy som netúžil strielať po zvieratách. Pripadá mi to ako nejaky primitívny pud alebo o čom to je.

Zo zbrane na terč by som si zastrielal rád. To sa mi páči. Na zviera nie.
 
 fotka
hovado  12. 12. 2024 21:36
@kjuby amen! Plne suhlasím. Strieľam s vojenskou ostreľovačkou prekomorovanou z 7.62x51 na .308Win. Vydarený kus, na 300m dosahujem 3MOA, čo je na šport relatívne málo, ale na lov absolútne dostačujúce.
Kaliber .308 má ONV okolo 180m. Išiel som po vlastných skúsenostiach na rovných 200m. Na 100m +7cm, 200m nula, 300m -30cm.
používam MIL-SPEC kríž, ktorý poľovníci ani nepoznajú, no je skvelý!
MIL-DOT v druhej rovine je fajn...
Urobil som si k svojmu doma robenému strelivu balistickú tabuľku, Odskúšané na papieri v lete a zime, kam to padá a idem podľa nej. Do 350m mi ešte nič neušlo. Poľujem málo s guľovnicou, mám radšej klasické poľovačky s brokovnicou, pekne po starom, šúľačka, zakrádanie, ako indiáni, proti vetru, streľba na 50m jednotnou, či hromadnou, strelivo si zväčša robím tiež sám...
Začínal som s klasikou, Kar98 a ZP47.
Čas ukázal, že klasická vojenská guľovnica s optikou 2.5x25 a T krížom je hujovina a ZP je síce super, ale nemá výkony na magnum, tak som sa nechal prehovoriť na novšie zbrane.
Prebytky po Púštnej Búrke boli lacné a brokovnica dokonca niesla mierne zvýšenú radiáciu, ale v norme

Tak som sa náhodou dostal k M24 a Rem 870, obe USMC varianty

Z guľovnice sa mi osvedčili Hornady ELD-X a z Rem870 doma robené nadupané 12/70 magnumy. Zachoval som kapacitu 7+1 a zároveň komora magnum mi umožňuje strieľať "mayer" slugy, 24g V0 cca 460m/s, alebo 40g brokov V0 cca 420m/s.
S takými navážkami mám istotu, že padne...
 
 fotka
hovado  12. 12. 2024 21:49
@abstraktdepres ňuňu, mäso v obchode mzslíš, ako príde na pult?
prehovorili zviera, aby umrelo?
Čakáš, že v loveckej saláme sú len zrazené zvery z kraja cesty?
Chápem pohnútky, nechuť niečo usmrtiť. V skutku chápem, nie každý, má na to žalúdok, či gule?
No mnohí odporcovia si neuvedomujú isté aspekty.
Poľovník nie je len človek, čo usmrcuje zver.
Poľovník zver háji, stará sa, aby mala čo jesť. Aby mala zdravé podmienky, dokonca ju stráži pred pytliakom, ktorý strieľa hlava-nehlava.
Poľovník riedi stavy od kusov nevhodných na ďalší chov, vývoj stáda, tým supluje nedostatok predátorov, ktorí sa zas venujú mršinám na krajoch ciest, ktoré vyrábaš mimochodom aj ty, tým, že využívaš cestnú a železničnú dopravu...

Nie je to len o strieľaní. To bežný človek nevidí...
 
 fotka
abstraktdepres  12. 12. 2024 22:01
Aha, polovník je taký malý boh čo? Dáva aj berie. Ako lesní inžinieri. Kým neprišli ani stromy nerástli.
 
 fotka
hovado  12. 12. 2024 22:10
@abstraktdepres očividne si pochopil... máš svoju pravdu... nač to s tebou ďalej rozoberať?
 
 fotka
abstraktdepres  12. 12. 2024 22:25
@hovado a keď sa ti narodí dieta s krivou chrbticou tak si môžem prísť zastrielať? Nejaka pekná zbraň a nočné videnie. Potom si vystavím jeho lebku alebo niečo z neho do chodby aby každý videl aký som tažký frajer.

Na našich pozemkoch je zákaz strielať a až tam uvidím nejakeho polovníka tak mu ľudovo poviem aby "pálil do piče".

Nič proti tebe. Len nemám proste rád polovníkov.
 
 fotka
hovado  12. 12. 2024 22:32
@abstraktdepres niš proti tebe, ale ja som debatu skončil. Odmietam debatovať s jedincom, čo vidí len svoje a odmieta prijať, či sa len zamyslieť na inom. To nie je debata.
Akokoľvek pekne a obšírne ti to vysvetlím, ideš si svoje.
...a to hovorí veľa...
 
 fotka
abstraktdepres  12. 12. 2024 22:52
Nie je sa nad čím zamýšlať. Posledné 2 príspevky si napísal len že o tom nebudeš debatovať. Ale myslím že je to dobre. Asi by sme zhodu nenašli.
 
 fotka
kjuby  12. 12. 2024 23:43
@abstraktdepres Poľovníctvo ako súčasť národného hospodárstva udržuje normované stavy zveri v prírode, aby nevznikali škody na lesných porastoch a poľnohospodárskych kultúrach. Je to skutočne potrebné, aby to za nás nemuseli robiť choroby viď AMO - africký mor ošípaných. Dnes je spoločnosť ladená zvláštne. Lov zveri je tak starý ako samo ľudstvo. Ako bolo spomenuté vyššie mäso sa do obchodu dostáva podstatne drastickejšou cestou než ako to vykonávajú poľovníci. Ak si si prečítal môj príspevok, mohol si z neho vycítiť, že etické usmrtenie jedinca zveri je to, o čo poľovníkom ide. Preto som písal o istom zásahu na hrudnú dutinu. Lov zveri tu je s nami od počiatku sveta a pevne verím že aj do konca sveta tu bude. Ak spomínaš nočné videnia a trofeje. Nočné videnie - noktovízor je zariadenie, ktoré nám uľahčuje lov zveri, aby bol bezpečnejší a selektívnejší vo vzťahu k chovnosti a chovnej hodnote zveri. Nie tak dávno, v 00.rokoch mal nočák málokto a v 90s ho nemal nikto. Vtedy sa strieľalo na tmavý fľak cez puškohľad, kde bolo ťažko rozpoznať niekedy či ide o diviaka alebo iný kus. Vývoj techniky ide dopredu a v zdravej miere ak je implementovaná do poľovníctva, je to len prospešné. Skús sa nad týmto mojím príspevkom viac zamyslieť a možno zmeníš názor. Prajem Ti pekný deň.
 
 fotka
abstraktdepres  12. 12. 2024 23:53
@kjuby dík že si si dal aspoň prácu mi to vysvetliť. Celkom v kontraste je to s týmto blogom kde na miesto 1 strelili 3 a ešte sa na to zabávali. Prírodu dlho nikto nereguloval a prekvapivo zvládla to. Ľudí tiež nikto nereguluje. Pritom v premnoženosti určite vedú.
 
 fotka
hovado  13. 12. 2024 00:25
@kjuby škoda času a energie.
Keď nevie čítať medzi riadkami a nepochopí pointu, ani priamo napísanú, tak je to fakt dávno zaschnuté semeno...
Ako zvyknem hovoriť, raz možno dochodí, česká pošta niekedy rýchlejšie doručuje...

Niektorým prosto nedohovoríš.
Informácie sú verejne dostupné, rozumný sa len zamyslí a dôjde, niekomu nepomôže ani nakresliť...

... má svoju pravdu...
 
 fotka
abstraktdepres  13. 12. 2024 00:59
@hovado na rozdiel od teba má aspoň slušné jednanie. Nepíše tu o žiadnom semene ani sa neohána v jednom kuse chlapskými gulami...
 
 fotka
kjuby  13. 12. 2024 08:01
@abstraktdepres
Tento blog nemal za cieľ ukázať, že by toto bola štanďardná poľovačka. Posledná veta je napísaná v zmysle, že ak by túto príhodu nezažil, sám by jej neveril. Skôr teda ide o zaujímavú historku. Naozaj sa môže stať, že vystrelíš na kus, kus padne, vstane, strelíš znovu, lebo chceš ho uloviť čo najrýchlejšie a budú ulovené kusy dva. To ale nie je úmyselné, lebo v tom danom momente nepočítaš s tým, že vedľa bude na ležovisku druhý kus. Je to situácia, ktorá sa skutočne reálne môže stať. Skús si to predstaviť. Keď sa tak stane, určite to je nemilým prekvapením pre strelca. Nikto takto nekoná úmyselne. Pokiaľ by sa to stalo Tebe, skôr by si namiesto smiechu rozmýšľal, čo budeš robiť, pretože máš povolenie na lov zveri, kde je spravidla 1 kus, a ver mi že ak namiesto 1 srnca strelíš takto dvoch, no, neviem čo by ti poľovný hospodár povedal. Ak by si na poľovačke bol sám, to by ti tiež nemusil takúto príhodu veriť.

Pokiaľ ide o reguláciu prírody. Lov zveri tu je tak dlho ako ľudstvo. Takže si myslím, že príroda a zver bola regulovaná vždy. Kto by potom reguloval početnosť zveri, ak nie poľovníci ? Ja som písal o chorobách ale to nie je hneď. Kým nejaká populácia ochorenie a vyhynie na chorobu, to je proces, ktorý trvá dlhú dobu. Dovtedy čo bude s poliami a lesmi v danom regióne. Poľovníctvo má nezastupiteľnú úlohu.
 
 fotka
tequila  13. 12. 2024 16:04
riadny triple kill
 
 fotka
kjuby  13. 12. 2024 17:12
@hovado počuj, 1 MOA na 100 m je 2,8 cm. Na 300 m je 8,4 cm. Ak máš 3 MOA na 300 m, to je 25,2 cm ? Nie že by som nevedel počítať, ale upresni to. Flinta, čo by strieľala 8,4 cm na 100 a 25,2 na 300 určite nie je ani presná ani dostačujúca na poľovné účely.
 
 fotka
hovado  13. 12. 2024 17:27
@kjuby pri streľbe klasickým sypaným strelivom FMJ na 300m reálne dosahujem cca 25cm kruh.
Prebijaným strelivom na 300m sa vleziem do 10cm.

Sypané selbel FMJ "training" sú fakt iba na tréning toho bum a kopanca do ramena. Prosté sypanky.
Dobré výsledky mám so Sierami a strelivom od GGG, no radšej si robím svoje s ELD-X, s nižšou Vo, ako továrenské, s tými je to o mnoho presnejšie.
(Twistrate, dĺžka, kmitanie a stojaté vlny, atd atd ... )
Teda grupa 25mm na 100m a cirka 8-10cm na 300m je už poľovne použiteľné.
 
 fotka
hovado  13. 12. 2024 17:40
@kjuby inak je zvláštne, že klasická M2 ball by mala byť použiteľná vo všetkých zbraniach 7,62x51, či .308win.
No 147gr M2 puške vôbec neštimujú.
S twistrate 1:10 strieľa presnejšie a lepšie stabilizuje ťažšie strely, okolo 180gr, tých 200gr je ideál.
Stúpanie je rovnaké, ako u 30-06 a ten náboj tiež používa ťažšie strely, ako .308w...

Rok mi trvalo, kým som našiel pre pušku dobré strelivo, niektoré boli lepšie, iné horšie, ale ukázalo sa mi, že ťažšie lepšie stabilizuje.

Tak som začal laborovať s ťažšími strelami a našiel to svoje.
Dlhé ťažké strely s boattailom a dobrým Bc majú odchýlku lineárnu, nie exponenciálnu.
 
 fotka
kjuby  14. 12. 2024 22:31
@hovado 10" twist v .30-06 je najlepší. 11" mám ja a s 14,3 g Hornady RN SP nemá problém, ukladá ich do 1 diery na 100m, až mi bolo ľúto, že to je taká ťažká strela. Federal Accubond 11,7 g na dotyk. Horšie to môže byť so strelami s vysokým BC, napr. Berger VLD 230 grain a podobne. S nimi sa dá na 600 metrov strieľať.
 
 fotka
hovado  14. 12. 2024 23:44
@kjuby lenže ja mám .308 s 1:10 twist...
ELD-X má G1 0,597, dlhá strela.
Uvidím, čo to dá, s 178gr je to fajn, snáď 200gr budú lepšie.
Napíš svoj komentár