„Spravodlivosťou budú všetci nazývať stav, na základe ktorého sú ľudia schopný spravodlivo konať.“ Takto nám Aristoteles definuje v Etike Nikomachovej pojem spravodlivosti. Ale čo je to spravodlivé konanie? Kde nájdeme stred spravodlivosti? Mohli by sme povedať, že spravodlivosť je koruna všetkých cností, pretože ako čítame: “Spravodlivosť jediná ukrýva všetku cnosť v sebe.“ Aristoteles ďalej v knihe nezaprie matematický základ Platónskej akadémii, čo mne osobne prišlo veľmi sympatické. Lebo už základné vedomosti o matematike a geometrii nám ukazujú, že v tejto vede nájdeme v rôznych súvislostiach spravodlivosť. Spravodlivosť v nájdení stredu medzi bodom „A“ a bodom „B“, spravodlivosť v hierarchii čísel, spravodlivosť v počtoch. V neposlednom rade matematika pomáha aj kupcovi pri vykonávaní spravodlivosti.
Ale pre rozsiahlosť tejto knihy by som sa chcel skôr venovať vzťahu spravodlivosti zákona. Čo na túto dobu tak aktuálnej téme. Aristoteles zastával názor, že: „Všetko zákonité je v istom zmysle spravodlivé. Lebo čo je ustanovené zákonodarnou mocou, je zákonné a každé takéto ustanovenie nazývame spravodlivým.“ Ale čo ak je zákonodarná moc iným slovom legislatíva, v našom prípade parlament, skorumpovaná? Tým pádom môže vyhlásiť aj amnestiu na zločiny, ktoré sú spojené s menom XY. Potom by som hovoril o nespravodlivosti, ktorá je prezentovaná ako spravodlivá zákonnosť. Ďalej by som rád poukázal na nedokonalosť schválených zákonov, čo pokladám za normálne. Lebo spravodlivé niekedy bude, keď zákon poruším. Napríklad: V aute začne mať moja žena pôrodné bolesti, do nemocnice ostáva 7 kilometrov, preto prekročím rýchlosť a možno pôjdem aj na červenú t. j. poruším zákon. V celku rozumný zákon o predpísanej rýchlosti. Budem označený za nespravodlivého? Nemyslím si. A čo ak je niekto poslušný zákonu len zo strachu? Potom je podľa mňa viac zbabelec ako spravodlivý človek. Síce každopádne je to spravodlivý občan. V knihe sa mi veľmi páčilo antické ponímanie sudcu: „Sudca chce byť akýmsi stelesneným právom. A ľudia vyhľadávajú sudcu ako človeka stojaceho v strede a niektorí ho nazývajú prostredníkom.“ Na margo tohto citátu len krátka otázka na zamyslenie. Myslíme si aj dnes o sudcoch že sú stelesnením práva a spravodlivosti? Vyhľadávame ich ako prostredníkov?
Pytagorovci „právo definovali ako odplatu za to, čo sme druhému urobili“ . Pri tomto by som sa zastavil pretože osobne si nemyslím, že odplata súvisí výhradne so spravodlivosťou. Vo väčšine prípadov považujem odplatu za rovnakú nespravodlivosť voči akej bola vznesená. Keď niekomu vypichnem oko bude to nespravodlivé, na tom sa zhodneme. Ako odplatu mi ten dotyčný urobí to isté, bude to spravodlivá vec? Určite nie! Len zopakuje moje ublíženie, moju krivdu. Myslím si, že v tomto prípade by bolo spravodlivé sa ospravedlniť. Áno, určite je ospravedlnenie a následné odpustenie podstatná cnosť ukrytá v cnosti spravodlivosti.
Na záver mi dovoľte zamyslenie. My ľudia máme plné ústa spravodlivosti, ktorú požadujeme od druhých. Od politikov, od silnejších ba aj od rodičov. Prepáčte mi, ale často sú to len táraniny. Keď kúpi pracujúci človek jedlo zdravému bezdomovcovi čo nikdy nerobil, tak aký skutok to bude? Spravodlivý? Áno, aj. Tento skutok by sa dal nazvať, ale skôr, skutkom milosrdným. Že si to so spravodlivosťou odporuje? Ono je to len súčasťou tej spravodlivosti rovnako ako ospravedlnenie, odpustenie a vďačnosť. Lebo spravodlivosť skrýva v sebe všetky cnosti.
Spravodlivosť stanovená zákonom je umelo vytvorená, nezhoduje sa so spravodlivosťou prirodzenou, ktorá nám bola daná pri narodení. Preto vznikajú tieto rozpory, napríklad spomínaná situácia s tehotnou ženou.
Ale inak s blogom súhlasím, so všetkými jeho odstavcami
s tym vypichnutim oka mi napadlo jedno prirovnanie. ked ti povie žena, že .... už ta nechcem, rozideme sa, ale môžeme ostať priatelia je to to isté, ako ked ti zdochne pes, ale môžeš si ho nechať dalej(nepochovať ho) ej, filozofia
inač poviem že veľmi múdre myšlienky! oceňujem. ja mam veľmi rád filozofiu, na tom som "vyrástol" od mojich 17 rokov som sa zučastnoval biblických hodín pravidelne, ktore viedol p.profesor na farskom urade. bolo to užasne. niečo vyše desať rokov som sa tomu venoval, a teraz ešte na blogoch zvlášť
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
Ale inak s blogom súhlasím, so všetkými jeho odstavcami