V období romantizmu vzniká o upíroch rozsiahla beletria. Z tejto literatúri vychádza imago upíra, bytosti bielej tváre a zapadlých očí, s vyčnievajúcimi špičiakmi a dlhými nechtami, vyliezajúci vnoci z hrobu a hľadajúci svoju obe�, obvikle spiacu, ktorej by sa zakusoml do hrdla a vysal z nej krv, s ktorou si udržuje svoju záhrobnú existenciu. Historky o upíroch boli obvikle situované do rumuskej Transylvánie, do Maďarska, Srbska a na Moravu, a to i autorov anglických, nemackých a francúzkych. Modelom terajších románových a fimových postáv upírov nieje klasický upír hrabì Dracula z rovnomenného Stokerovho románu, ale upír lord Ruthven z poviedky Upír W. Polidoriho, sekretára lorda Byrona, ktorý dkončil Byronom započatý rukopis a vydal túto poviedku r.1918 pod Byronovim menom (Stokerov Drakula vyšiel až v r.1897 a už predtým vyšiel román Upír z Varney od Th.Presta - 1847). V posledných rokoch sa však k problému upírstava obrátili aj psychatri, lebo boli objavené prípady hedonického sania krvy, konbinované v niekoľkých prípadoch s nekrofilnou antropofagiou. Obzvláš� pozoruhodný bol prípad johna Haigha, londínskeho umelca, ktorý si najprv sal vlastnú krv, neskôr kseb edo atelieru lákal mužov aj ženy, ktorých vraždil aby im potom mohol z krčnej tepny loga� teplú krv. Bol odsúdený a popravený v r.1949. V nedávnych rokoch boli v Nemecku dokonca uskutočnené i výskumy, ktoré priniesli zaujimavé výsledky: osoby zo znakmi upíra reagovali častejšie negatívne na dotyk krížom v tyle než osoby bez týchto znakov. V tejto dobe istý západonemecký kriminalista identifikoval niekoľko hrobov, s ktorých vychádzali záhadné mľaskavé zvuky.. Ničmenej český lekár-spisovateľ L.Souček(1982) síce pripúš�a, že viera v upírov je rozšírená i v Mexiku, Indii, Sírií a inde, ale jej pôvod je vraj nutné hľaďať� v oblastiach, kade prechádzali koèovné kmene Mongolov, Avarov a Hunov; ich bojovníci pilo krv svojich koní - a odtiaľ vznikla viera v upírov. Souček má i iný "vedecký" výklad upírstva, ktoré sa hromadne prejavilo r.1732 v srbskej Madvedii, kde boli exhumované mřtvoli upírov, ktoré - aj keď boli pochované roky - vypadali akoby boli pochované nedávno. Vysvetľuje to "prirodzenou mumifikaciou" danou zvláštnym zložením hliny hrobov, ale zabúda na fakt, že iné mŕtvoly, pochované v blýzkosti upírov a neskôr ako upíri, boli už poznačené rozkladom. Nález čerstvej krvy v telách exhumovaných upírov potom vysvetľuje výskytom hemoragickej purpury (�ťažkej krvácanlivosti, ktorá sa vyznačuje tým, že sa ani po smrti krv nezráža). V uvedenom prípade sa jednalo o zomrelého hajduka Arnolda Paoleho, ktorí údajne ako upír zahubil behom troch týždňou štrnás�ť osôb, medzi nimi aj svoju manželku a svojich synov. Jeho mŕtvola javila po exhumácií upírsky vzhľad, rovnako ako mrtvoly jeho obetí. Exhumácia bola vykonaná za asistencie vojenského lekára a jej výsledky boli protokolované
Charakteristiský prípad upírstva publikoval J.F.Weitenkampf. V dedine Kisolovie v Maďarsku zomrel akýsy Peter Plogojovič a bol obvyklým spôsobom pochovaný. Po nikoľkých dňoch náhle v dedine ochorelo nikoľko osôb a v ôsmy deň po krátkej chorobe deve� osôb zomrelo. Všetky tieto osoby na smrteľnej postely vypovedali, že príčinou ich smrti je Plogojovič, lebo sa k nim v noci dostavil ako upír, položil sa na ne a z hrdla im sal krv. Bolo rozhodnuté otvori� jeho hrob a mrtvolu spáli�ť. Predstavitelia obce sa v tejto záležitosti obrátili na cisárskeho miestodržiteľa a miestneho farára, ktory im túto akciu povolil. Po otvorení Plugijovičovho hrobu bolo zistené, že jeho mŕtvola, aj keď ležala v hrobe už tri týždne, nejavila menšie známky rozkladu a jej ústa boli naplnené čerstvou krvou. Mŕtvola bola z hrobu vyňatá, jej srdce bolo prebyté špicatým kolom a potom bolo mŕtve telo spálené. Vyčíňanie tohoto upíra od tej doby skončilo.
O novovekom prípade upírstva referoval známi okultný spisovateľ G.W.Surya, ktorý ho pozoroval spolu zo známim teozofom dr. F.Hartmannom. Prípad sa odohrával na zámku poblýž hermannstadtu v Nemecku. V jednom zo sálov visel obraz dámy v kožušinovom plášti a s veľkým klobúkom. Portrétovaná dáma sa vyznačovala zvláštnym výrazom očí. V zmienenom zámku sa odohrávla spiritistická seansa, na ktorej sa prejavil duch dámy zo zmieneného obrazu. Duch sa ponúkol jednému členovi krúžku, pánovi W., že ho tú noc navštivi a telesne sa mu zjaví. To sa potom o druhej hodine v noci aj skutočne stalo. zjavenie zotrvalo v prítomnosti pána W. asi dve hodiny a neskôr bolo pozorované i inými osobami. Potom bol zámok strážený súkromným detektívom, ktorý tohoto ducha síce nepozoroval, ale v jedno hlásení uviedol, že pred zámkom zbadal staromódne oblečeného kočiša zo záprahom dvoch koní. Tú itú noc potom pozoroval iný muž, ktorý sa neskoro vnoci vracal domov okolo miestneho cintorína, povos zo zlatými ozdobami, z ktorého vystupovali dve elegantne odeté dámy a stretli sa pred cintorínom s mužom, ktorý jednu z nich oslovil ako "Elgu". Niektorý členovia krúžku chceli potom obraz zničiť�. Surya potom nad obrazom učinil znamenie pentagramu a o "Elge" potom už viac nebolo počuť�. Ničmenej v miestnosti kde bol obraz "Elgy" umiestnený, s ďalej čas od času ozýval silný lomoz a lakásy sila niuekedy branila otvoreniu jej dverí. Inokedy bol pozorovaný zjav, ktrorý s apohyboval k obrazu, v ktorom sa ako keby rozplynul. I ďalšiemu mužovi sa neskôr duch "Elgy" prejavil výraznou materializáciou. V prípade "Elgy" šlo pravdepodobne o arrivizmus (vysávanie životnej sily), v žiadnom prípade o upírstvo klasického typu.
Vedľa upírstva(vampirizmu) zameraného na "sanie vrvy z živých"- krv je zýskavaná ako prostriedok revitalizácie, umožňujúci ovšem upírom len akúsy strnulú záhrobnú existenciu (vegetovanie), existuje vampyrizmus ektoplazmatycký, zvaný tiež arrivizmus, spočívajúci vo "vysávaní životnej sily". Arrivisti sú živý ľudia, ktorý vedome či nevedome získavajú vitálnu silu druhých osôb. Tu môžu tieto osoby stráca� v prítomnosti ľudí, ktorých sa boja: indukcia strachu vedie k samovoľnej strate vitalnej sily - tá potom prechádza na osobu, ktorá strach indukovala....
Blog
3 komenty k blogu
1
bells
2. 1.januára 2010 02:56
zaujímavý článok hi jaká twilight závislačka moj človek
Napíš svoj komentár
- 1 Hovado: Opäť som späť
- 2 Protiuder22: Oheň
- 3 Hovado: Zopár myšlienok
- 4 Hovado: Prečo ľudia kričia
- 5 Hovado: Spomienky
- 1 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 2 Hovado: Opäť som späť
- 3 Protiuder22: Oheň
- 4 Hovado: Zopár myšlienok
- 5 Hovado: Prečo ľudia kričia
- 6 Hovado: Spomienky
- 1 Soyastream: Októbrová
- 2 Mahmut: Kritický pohľad na Halloween a sprievody strašidiel
- 3 Dezolat: Pribehova hra o susedskej vojne. chatgpt. na pokracovanie.
- 4 Soyastream: Novembrová
- 5 Mahmut: O tých, ktorí na zemi zostanú a tých, ktorí z nej musia odísť
- 6 Mahmut: O čítaní z oblakov a o premenách foriem Pravdy
- 7 Dezolat: Test hrania textovej hry s AI friends & Fables
- 8 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 9 Hovado: Opäť som späť
- 10 Protiuder22: Oheň
- BIRDZ
- Bellacullenpuky
- Blog
- Upíri... ! ! ! ! !