Pocas druhej svetovej vojny boli britske lietadla casto zostrelovane Nemcami, pretoze mali prislaby plast. Padlo rozhodnutie na niektorych miestach ho posilnit - nebolo mozne posilnit ho vsade, pretoze by to lietadlu pridalo privela hmotnosti. Po prehliad
podla sedliackej ak sa vratili tak tie miesta co boli zasiahnute neboli kriticke. ale pochybujem ze ta historka co si napisal je pravdiva, oni museli aj bez toho vediet ktore miesta posilnit.
@etelnair - podľa mňa ťa nenapadlo že v tej dobe boli na kovové lietadlá príliš slabé motory
@xenomorph - pretože preskúmať sa dajú len lietadlá čo sa vrátia, čiže tie najčastejšie poškodzované miesta boli nekritické, s ktorými sa ešte dá dostať domov, čiže práve tie kde sa poškodenia nenašli (lebo dané lietadlá skončili na trosky) boli tie kritické ktoré lietadlo zničili.
@xenomorph nieje to podobne ako pri autach? ze nemaju narazniky priamo z tvrdeho materialu ale z maksieho ktory pri naraze sa hned zdemoluje aby pohltil najviac energie z narazu?? aby ta energia sa nesirila po celom aute ale aby skoncila pri zdemolovanom narazniku.
@rollo111 - to sa dosť dobre nedá, pretože tie časti ktoré sú dôležité pre riadenie lietadla sú 1. pohyblivé
2. citlivé na aerodynamiku, musia mať presný tvar, inak úplne zmenia letové vlastnosti stroja, prípadne jeho kontrolu znemožnia
3. keď boli zasiahnuté tak aj tak obvykle nebol problém v tom že sa poškodili, ale že z lietadla odpadli úplne, a vtom ti posilnenie nepomôže, v podstate skôr naopak, čím menej energie nárazu sa absorbuje deformáciou materiálu, tým viac z nej pôjde do tej energie ktorá danú časť actually odtrhne. Čiže ich posilnenie by to možno dokonca zhoršilo.
plôch a trupu bola potiahnutá duralom. Kovová kostra pohyblivých chvostových plôch plátnom. Krycie plechy boli duralové.
Iľjušin Il-2 - Unikátom jeho konštrukcie na tú dobu bolo pancierovanie, ktoré sa začínalo pancierovým kužeľom vrtule a končilo až za sedadlom pilota, kde sa nachádzal strelec guľometu. Krídla boli celokovové a iba zadnú časť trupu tvorilo drevo.
Supermarine Spitfire - s dvojlistovou drevenou vrtuľou. Okrem celokovovej konštrukcie mal krytú kabínu a podvozok, ktorý sa dal vysúvať.
lebo nepriatel vedel ze ich vylepsia.....ak Nemci ocakavali, ze budu vylepsene tie castejsie znicene casti a tak strielali do tych druhych...ale figel bol v tom ze to tie druhe vylepsili
btw, každý tu rieši či boli skutočne z plastu (nie neboli) ako keby nepochopili myšlienku hádanky, pritom je to úplne jedno. Keby tu všetci radšej robili múdrych pri tej hádanke
Najlepsie to vysvetlil @midnight v @12 , nemam co dodat.
@etelnair zistujem, ze tie haciky a ciarky maju nejaky zmysel, myslel som PLÁŠŤ a nie plast.
@zamidari ta historka je pravdiva a ten matematik sa volal Abraham Wald.
@hawaitypek samozrejme skumat mohli len tie, ktorym sa podarilo dostat na zakladnu. Presne touto tvojou otazkou, co si si polozil, si v podstate presiel polku cesty k rieseniu (zasahy tych lietadiel, ktorym sa podarilo prezit, su nekriticke)
@passko to su urcite rozumne veci, ale je prvorade uvedomit si, co znamenaju zasahy na lietadlach, ktore sa vratili
@worrye ak to "prejebe" motor alebo inu klucovu cast, neviem, ci to lietadlo bude silnejsie Teda ta dolezita vec je, ktore miesta su kriticke. A to su tie, so zasahmi do ktorych sa lietadla uz neboli schopne vratit.
@xenomorph mne sa to nezda.. akoze lietadla kore sa vratili na zakladku a miesta ktore mali zasiahnute neboli kriticke pretoze s tymi zasiahnutymi miestami sa im podarilo vratit sa na zakladnu?? a tie nezasiahnute boli kriticke?,
a co ak na tych liedadla co sa im podarilo vratit sa na zakladnu mali tie casti ktore mali zasiahnute nedostatocne vela? ze na tych lietadlach co sa nevratili boli zasiahnute na tych istych miestach ale ovela vecsou davkou striel ako lietadla co sa vratili a boli zasiahnute menej
@passko mas pravdu, bez predpokladu na pravdepodobnostne rozdelenie zasahov jednotlivych casti lietadla (ktory nikto explicitne nezdoraznil), sa uvedeny zaver neda odvodit. Presnejsie, potrebujes poznat podmienene pravdepodobnosti Pn(i1,..,ik) ze prva cast lietadla dostala i1 zasahov, ... , k-ta cast dostala ik zasahov, za predpokladu ze celkovy pocet zasahov bol n = i1 + ... + ik.
V originalnom Waldovom clanku sa pise, ze "nastastie, tieto hodnoty mozeme povazovat za zname, bud kvoli znalosti disperzie zbrani, alebo ich urcime experimentalne strelbou s dummy bulletmi a zaznamenanim rozdelenia zasahov."
Neskor v konkretnych prikladoch Wald predpoklada, ze toto rozdelenie je rovnomerne. Ono sa zrejme potom ukazalo, ze je to tak aj v reali, a tak boli vyssie vyvodene zavery aplikovatelne (a preto je tento pribeh dnes znamy.. aspon v niektorych kruhoch).
V kazdom pripade si mal vybornu pripomienku. Ten predpoklad rovnomerneho rozdelenia by naozaj nemal byt automaticky. Pri dnesnej technike by uz asi sotva platil.
Cize k uvedenym rieseniam treba dodat predpoklad, ze ak strela zasiahne lietadlo, tak fixna cast lietadla je zasiahnuta s pravdepodobnostou umernou velkosti plochy tej casti.
(A v skutocnosti tam bude este par subtleties... Zasa sa mi sem podarilo dat nieco, co je trocha hlbsie, ako sa zda)
Cize co mi z toho vyplyva, a co by mohol nejaky historik potvrdit, je ze v tych casoch bolo zrejme mierenie striel pomerne nahovno, kedze boli lietadla zasahovane po svojom plasti nahodne.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
28 komentov
ak posilnia všetko okrem tých hl. miest, potom to síce prejebe ale lietadlo bude silnejšie
True?
@xenomorph - pretože preskúmať sa dajú len lietadlá čo sa vrátia, čiže tie najčastejšie poškodzované miesta boli nekritické, s ktorými sa ešte dá dostať domov, čiže práve tie kde sa poškodenia nenašli (lebo dané lietadlá skončili na trosky) boli tie kritické ktoré lietadlo zničili.
@creeson - ako ktoré.
@rollo111 - to sa dosť dobre nedá, pretože tie časti ktoré sú dôležité pre riadenie lietadla sú 1. pohyblivé
2. citlivé na aerodynamiku, musia mať presný tvar, inak úplne zmenia letové vlastnosti stroja, prípadne jeho kontrolu znemožnia
3. keď boli zasiahnuté tak aj tak obvykle nebol problém v tom že sa poškodili, ale že z lietadla odpadli úplne, a vtom ti posilnenie nepomôže, v podstate skôr naopak, čím menej energie nárazu sa absorbuje deformáciou materiálu, tým viac z nej pôjde do tej energie ktorá danú časť actually odtrhne. Čiže ich posilnenie by to možno dokonca zhoršilo.
Messerschmitt Bf 109G-6 - bol jednomiestny jednomotorový samonosný dolnoplošník. Kovová kostra krídla, pevných chvostových
plôch a trupu bola potiahnutá duralom. Kovová kostra pohyblivých chvostových plôch plátnom. Krycie plechy boli duralové.
Iľjušin Il-2 - Unikátom jeho konštrukcie na tú dobu bolo pancierovanie, ktoré sa začínalo pancierovým kužeľom vrtule a končilo až za sedadlom pilota, kde sa nachádzal strelec guľometu. Krídla boli celokovové a iba zadnú časť trupu tvorilo drevo.
Supermarine Spitfire - s dvojlistovou drevenou vrtuľou. Okrem celokovovej konštrukcie mal krytú kabínu a podvozok, ktorý sa dal vysúvať.
Podaktorým by sa asi páčilo ak by to bolo napísané bez akéhokoľvek deju, len pre to aby do toho nemohli pindať
@etelnair zistujem, ze tie haciky a ciarky maju nejaky zmysel, myslel som PLÁŠŤ a nie plast.
@zamidari ta historka je pravdiva a ten matematik sa volal Abraham Wald.
@hawaitypek samozrejme skumat mohli len tie, ktorym sa podarilo dostat na zakladnu. Presne touto tvojou otazkou, co si si polozil, si v podstate presiel polku cesty k rieseniu (zasahy tych lietadiel, ktorym sa podarilo prezit, su nekriticke)
@passko to su urcite rozumne veci, ale je prvorade uvedomit si, co znamenaju zasahy na lietadlach, ktore sa vratili
@semhamforas trocha sebadovery do toho
@worrye ak to "prejebe" motor alebo inu klucovu cast, neviem, ci to lietadlo bude silnejsie Teda ta dolezita vec je, ktore miesta su kriticke. A to su tie, so zasahmi do ktorych sa lietadla uz neboli schopne vratit.
a co ak na tych liedadla co sa im podarilo vratit sa na zakladnu mali tie casti ktore mali zasiahnute nedostatocne vela? ze na tych lietadlach co sa nevratili boli zasiahnute na tych istych miestach ale ovela vecsou davkou striel ako lietadla co sa vratili a boli zasiahnute menej
V originalnom Waldovom clanku sa pise, ze "nastastie, tieto hodnoty mozeme povazovat za zname, bud kvoli znalosti disperzie zbrani, alebo ich urcime experimentalne strelbou s dummy bulletmi a zaznamenanim rozdelenia zasahov."
Neskor v konkretnych prikladoch Wald predpoklada, ze toto rozdelenie je rovnomerne. Ono sa zrejme potom ukazalo, ze je to tak aj v reali, a tak boli vyssie vyvodene zavery aplikovatelne (a preto je tento pribeh dnes znamy.. aspon v niektorych kruhoch).
V kazdom pripade si mal vybornu pripomienku. Ten predpoklad rovnomerneho rozdelenia by naozaj nemal byt automaticky. Pri dnesnej technike by uz asi sotva platil.
@midnight , @zamidari , @semhamforas
(A v skutocnosti tam bude este par subtleties... Zasa sa mi sem podarilo dat nieco, co je trocha hlbsie, ako sa zda)