inak keby si to cital, alebo keby si sa rozumel do zmien v skolstve, tak vies, ze v roku 2008 prisposobili osnovy tak, ze je tam viac gramatiky a konecne tomu prisposobili aj maturitu
@hoperpohroma nuž, ja som už našťastie zmaturovaná, ale nepočula som nič o tom, že by sa na slovenčine v nižších ročníkoch učilo niečo iné ako u nás, a my sme teda určite nič iné ako literatúru nebrali.
@burble u nas na osemrocku bol z toho praveze velky boom, vsetky slovencinarky boli nasrate ze podla osnov maju ucit gramatiku ale na maturite je literatura
@hoperpohroma aj u nás z toho bol veľký boom, že sú to dva protichodné prvky.....akurát u nás sa to rozhodli riešiť profáci tak, že nás budú pripravovať na maturitu radšej a nebudú sa držať osnov.........a takto to dopadlo :/
Jeziiiis tam v tej diskusii v tom linku z toho robia aku vedu mate byt radi praveze! Literatura je hnus na ucenie, gramatika je podla mna ovela lahsia.
som rada! Ved ak nejdes studovat slovinu litika je uplne na nic! A uz teraz ked sa ucim tie diela na maturitu je mi zle...a gramatiku potrebujes v kazdodennom zivote a je blbe ked ju niekto neovlada a preto by sa mal davat na nu vacsi doraz a nie pisat jeden ubohy diktat za cely rok
nás pripravovali tak,že sme mali viac gramatiky ako literatúry a v podstate od začiatku nás pripravovali aj na to, že bude viac gramatiky ako literatúry na maturite..toto pre mňa osobne nie je nič nové ..
tak tiez som bola na osemrocnom a vkuse len litika dokola, asi tak raz za stvtroka sme venovali jednu hodinu gramatike a to tiez len tak zo srandy mi to prislo cize zas sa mi len utvrdilo ako nahovno su cele osemrocne gymple domyslene, minuly rok dali zrazu B2 AJ..mna osobne to sice potesilo, ale ide o princip, hodinovu dotaciu sme mali mensiu ako klasicki 4 rocni, a tiez teraz ani na gramatiku sme neboli velmi pripravovani
ale tiez nechapem preco toto nemohol oznamit v septembri aspon
presne tak, učiť sa naspamäť kvantum "bezvýznných" autorov a vymenovať desiatky diel je na čo dobré? na to, aby človek urobil povinný test, a okamžite to zabudol... a pritom gramatika je základom a podstatou jazyka - veď aj názov predmetu má najskôr uvedený "slovenský JAZYK" a až potom "literatúra".
Kokso, tu je o tom debata, ako keby sme sa doteraz učili len literatúru a teraz celú tú literatúru vymažú a budeme sa učiť len gramatiku...
Pravdou je, že mladí nevedia gramatiku, ale na druhej strane, maturita z gramatiky nie je diktát, ale poučky, gramatické kategórie, vetné členy a pod. a viac ako polovica ľudí im nerozumie a ani nechce rozumieť...na druhej strane, všetci sa toho boja ako čert svätenej vody, a aj tak si myslím, že hodnotenie v reáli neprebieha podľa nejakého určovania pomerov, ale podľa rôznych iných faktorov, na základe ktorých si komisia povie "môže byť za jedna" a podobne (teda, aspoň mne to tak prišlo, keď som sa bola minulý rok pozerať na ústne maturity).
Ale aj tak, keby bolo na mne, proste dám ten pomer 1:1 a hotovo. Ale keby sa nemohli vydávať novely, nariadenia, vyhlášky a všetko toto, tak čo by tam tí ľudia na ministerstve po celú dobu robili? Veď piť kávu celý deň je strašná nuda
askože nehnevajte sa na mňa...ale toto je už naozaj .....tak najprv spravia literatúru systematickú a nie chronologickú, už len toto bola konina, a decká teraz nevedia absolutne čo bol klasicizmus a čo romantizmus alebo aspoň v tom majú maximálny guláš a teraz dva mesiace pred maturami, keď do vás 4 roky hustia samú literatúru povinné čítania a podobne a jazyk mať tak možno raz za týždeň alebo dva, vám zmenia hodnotenie to je na smiech alebo do plaču?! ja som maturovala 15 minút z litiky ma žmýkali a asi 3 minuty som im tam volačo povedala o jazyku.....oni sa tam musia fakt nudiť, keď takéto ťaviny vymýšľajú....
Klud ludia... cela maturita je vam aj tak uplne zbytocna... je to len papier, ze ste tu skolu ukoncili a da vam to moznost ist na hocijaku vysoku skolu... na tych serioznejsich dokonca nepozeraju ani znamky, len musite spravit prijimackovy test... kludne aj stvorku zo sloviny... neznasal som literaturu.
Neberte to nejak vážne, je to len plus mínus 20%, to sa nedá ani presne odhadnúť, koľko je na ústnej skúške 20%, ale to že dali o tom neskoro vedieť je fakt.
zlepšila sa mi nálada, keď som sa takto zrána dozvedel, že tunaprítomného fanúšika smeru a ficovho zbožňovateľa luptáka nasrali jeho vlastné idoly. jes!
k téme: je to asi prvá vyhláška smeráckeho ministerstva školstva, ktorá nie je rázna chujáčina.
k zakladateľovi threadu: je všimnuteľné, že úroveň gramatiky semiretardovaného gibona je len o málo vyššia než luptákova. pekne sa tu ukázalo, že vníma politiku predovšetkým skrz vlastnú osobu, vlastné ciele a pohnútky.
gramatika je celkom primitivizmus, neviem ako ostatní, ale my sme sa všetko to čo bolo na maturite naučili už na zš....
inak je to celkom sprostosť, ja by som zadelila pomer 1:1 a hotovo. človek má mať prehľad v literatúre a má vedieť aj písať.
ale samozrejme, tam kde neprikladali taký význam jazykovede, tam sa to odrazí na tých maturitných vysvedčeniach... (serte na to, na VŠ sa dostanete, keď budete šikovní na prijímačkách )
hm a samozrejme že to fungovať nemohlo, lebo keď vám zmenia osnovy a matura zostane a vy preberiete za 4 roky 60% gramatiky a 40% literatúry, asi by to nedopadlo dobre na skúške, kde sa kládol dôraz na literatúru... aj učiteľov stavajú do ťažkých pozícií.... viva Slovakia...
V prvom rade sa teším, že maturujem v prvom termíne, juuu!
A v druhom neviem. Asi mi je to dosť jedno, lebo nejako bolo a nejako bude.
Ale už len keď sa spomenie slovo "gramatika", tak som neskutočne znechutená, nenávidím učenie sa tých poučiek a kravín a všetkého. A vlastne sa to naučiť ani neviem, je mi to neprirodzené a ani nechápem, načo je dobré to vedieť, akoby nestačilo vedieť to používať v praxi. A celkovo sa zo slovenčiny strašne hnusne odpovedá, ach (ach) Ale vlastne je mi to celé jedno, len som znechutená tak všeobecne.
pravdupovediac mne to vyhovuje, mám radšej gramatiku ako literatúru, aj keď sme 4 roky preberali len literatúru, tá zmena že sme sa už nemali učiť chronologicky nás postihla tuším že v druháku, v tretiaku nám zmenili učiteľku, zas iný systém a teraz celý štvrták nestíhame .. v skratke, z literatúry mám taký guláš že dovi, a gramatiku viem zo základky
aj minulý rok malo byt viac gramatiky ako literatúry a nebola tam literatúra skoro žiadna namiesto toho "logické" úlohy ktoré nemali jednoznačné riešenia. Človek nikdy nevie čo vymyslia tento rok
..práve pred chvíľou som to čítala v novinách.... myslím si, že by mal mať jazyk väčšiu váhu ako literatúra, lebo jazykové znalosti aspoň využijeme v praktickom živote, naproti tomu, obsah nejakého diela a to nútené čítanie povinných čítaní dá málokomu čo do života...........škoda, že maturujem už tento rok.
Ja som za, hovorím o tom od prvého ročníka na gymnáziu(literárnom podotýkam). Avšak... naše osnovy nijako nie sú upravené, ich ťažisko nie je na gramatike a určite tomu nevenujeme a nikdy sme nevenovali zvýšenú pozornosť. Určite ale nie sme jediní, väčšina škôl neriedi predpísané diela a ani ich nepreberajú nejak menej obšírne. Chcú od nás to, čo nám predpismi, osnovami, plánmi, ktoré majú pedagógovia naplniť, nedovolia.
Nenávidím maturitu. Škola mi nerobí absolútny problém , ale prečo tá maturita nie je skutočný obraz toho, čo sme sa za tri/ štyri roky naučili? Súperíme tu s kľúčom odpovedí od NÚCEM- u , nesúhlasíme so zadaniami, ktoré sú nejednoznačné, čítame grafy, značky, máme si domyslieť, či od nás chcú nominatív, genitív, či čo, nehovoriac o jazyku, ku ktorému nie je žiadna oficiálna predpísaná učebnica či nejaký iný materiál.
Maturita je len zbytočný stres a ani náhodou nie obraz vedomostí.
myslim, že je to tak prd platné, kedze celé tie maturity mi prídu celkom subjektívne. pretoze hodnoti ta ucitel a tých nevyrabaju na pase, ale su to ludia, ktorí maju svoje návyky a myslím, ze na vsetkych slovencinarov na strednej co su trosku starsi zapôsobí len znalost literatúry (ach)
Ja už mám síce odmaturované, nás zase postihla v priebehu štúdia zmena maturity z jazyka na B2 a tak výsledok vo veľa prípadoch aj dopadol a čo sa SJ týka, tiež som skôr zato, aby sa decká učili gramatiku, naučiť sa diela naspamäť to vie snáď každý, no potom píše nejaký dokument a zhrozíte sa nad miliónom chýb... avšak z čoho? Ja som bola prváčka druháčka nemali sme knihy... bola som tretiačka vyšla kniha pre 2hákov, bola som 4táčka, vyšla pre tretiakov niektoré veci z liter. by sa podľa mňa malo vedieť ako všeobecný rozhľad, ale v min. rokoch sa natom zakladalo viac a Slovák slovenčinu ani nevidel. Avšak meniť to študentom dva mes. pred maturitou??? Idioti! Keď sa človek na niečo pripravuje a zraz bác, začni odznova? Fakt super. A k tomu ešte aj písomné testy, kde som sa ja min. rok deň pred písaním dozvedela, že pridali nový typ testových otázok : "Hľadaj na mape?" ...lebo to fakt s tou slovenčinou SÚVISELO. Pošahané školstvo...
Nerozumiem názorom, že by sa mala vyučovať iba gramatika. Podľa mňa gramatika sa dá predsa naučiť oveľa prirodzenejším spôsobom práve čítaním a rozoberaním literárnych diel. Problém teda nevidím v nedostatku vyúčby gramatiky, ale v tom, že mladí väčšinou úplne ignorujú čítanie kníh a to sa práve odráža na gramatike.. Taktiež rozhľad v literatúre patrí k všeobecnému vzdelaniu, rovnako ako aj ostatné predmety.. Ja by som tiež najradšej úplne zrušila taký dejepis alebo filozofiu, ale aspoň základný prehľad nikdy neublíži.. a to isté platí aj pre literatúru.
@zemina nikto nehovorí, že by sa mala vyučovať IBA gramatika. Za literatúru som, aspoň základy by mal človek vedieť. To, že mladí nečítajú, je žiaľ pravda... no nie každý k tomu proste vzťah má, pravda je i to. A keď už sú raz decká v škole, mali by sa to nejakým spôsobom naučiť. Niekto si lepšie pamätá i a y z kníh iní z učebníc... neviem, ako je to inde, ale nás na gympli naučili hrubé h. Mne slovenčina šla od ZŠ, takže mne to bolo tak jedno, ale ľudia, kt. to vysvetlenie potrebovali, ho nedostali. Problém v dnešných školách u nás je podľa mňa ten, že na literatúru sa berú prehnane veľké nároky a na gramatickú časť fakt úbohé a min.%. Nech sa literatúra preberá, ale malo by to byť s gramatiku 50:50 a nedá sa fakt tvrdiť, že by to tak všade bolo...
No vďakabohu, že som maturovala pred rokom. K tým údajným osnovám - ja som v roku 2008 nastúpila na gymnázium, boli sme takpovediac "reformovaný" ročník a gramatike sme sa vždy venovali minimálne napriek osnovám, lebo literatúra bola na prvom mieste, bolo jej jednoducho viac a na gramatiku časť nikdy nebol. Pomer hodín gramatika a literatúra bol smiešny. Ale Čaplovič je neskutočný kus vola, dva mesiace pred maturitami to proste meniť akoby sa ani nechumelilo, učitelia žiakov polroka nútili bifliť sa literárne otázky, o gramatiku určite ani nezakopli, že však to si žiaci kuknú cez akademický aj sami, lebo pri ústnom skúšaní je to len taký dodatok a teraz toto... no bola by som nahnevaná riadne. A to mi gramatika nikdy problém nerobila, dokonca som zato, aby decká písali viac diktátov, nech ju aspoň ovládajú na úrovni a nie že hrubky v každom druhom slove ako to bežne vidím, ale tu ide o princíp, že sú 2 mesiace pred maturitami a je to svinstvo.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
77 komentov
nenavidim literaturu
Zmena mi nevadi, ale musim povedat, ze som sa na ustnu spoliehala ako na rozhodujucu cast mojej finalnej znamky.
@burble veď toto.....nie, že by som nič nevedel z gramatiky, ale keby som to mal porovnať z litikou, tak je to tak 30:70
to bol jeden z dovodov preco som z osemrocneho prestupila na normalnu strednu
A ted dovolte, idem spat.
mohli, ale vtedy bola ina vlada..
ak ta to serie, nevol smer
ale tiez nechapem preco toto nemohol oznamit v septembri aspon
presne tak, učiť sa naspamäť kvantum "bezvýznných" autorov a vymenovať desiatky diel je na čo dobré? na to, aby človek urobil povinný test, a okamžite to zabudol... a pritom gramatika je základom a podstatou jazyka - veď aj názov predmetu má najskôr uvedený "slovenský JAZYK" a až potom "literatúra".
Mňa nasral s maturitou z matiky, ale nastastie ma to obišlo...
Pravdou je, že mladí nevedia gramatiku, ale na druhej strane, maturita z gramatiky nie je diktát, ale poučky, gramatické kategórie, vetné členy a pod. a viac ako polovica ľudí im nerozumie a ani nechce rozumieť...na druhej strane, všetci sa toho boja ako čert svätenej vody, a aj tak si myslím, že hodnotenie v reáli neprebieha podľa nejakého určovania pomerov, ale podľa rôznych iných faktorov, na základe ktorých si komisia povie "môže byť za jedna" a podobne (teda, aspoň mne to tak prišlo, keď som sa bola minulý rok pozerať na ústne maturity).
Ale aj tak, keby bolo na mne, proste dám ten pomer 1:1 a hotovo. Ale keby sa nemohli vydávať novely, nariadenia, vyhlášky a všetko toto, tak čo by tam tí ľudia na ministerstve po celú dobu robili? Veď piť kávu celý deň je strašná nuda
zlepšila sa mi nálada, keď som sa takto zrána dozvedel, že tunaprítomného fanúšika smeru a ficovho zbožňovateľa luptáka nasrali jeho vlastné idoly. jes!
k téme: je to asi prvá vyhláška smeráckeho ministerstva školstva, ktorá nie je rázna chujáčina.
k zakladateľovi threadu: je všimnuteľné, že úroveň gramatiky semiretardovaného gibona je len o málo vyššia než luptákova. pekne sa tu ukázalo, že vníma politiku predovšetkým skrz vlastnú osobu, vlastné ciele a pohnútky.
inak je to celkom sprostosť, ja by som zadelila pomer 1:1 a hotovo. človek má mať prehľad v literatúre a má vedieť aj písať.
ale samozrejme, tam kde neprikladali taký význam jazykovede, tam sa to odrazí na tých maturitných vysvedčeniach... (serte na to, na VŠ sa dostanete, keď budete šikovní na prijímačkách )
Osnovy nezmenené, gramatika na škole takmer žiadna, literatúry veľa a ešte viac a takéto milé prekvapenie...
Ale čojaviem, gramatické kategórie a nejaké výnimky sa človek oveľa rýchlejšie doučí...
tak fajn.
A v druhom neviem. Asi mi je to dosť jedno, lebo nejako bolo a nejako bude.
Ale už len keď sa spomenie slovo "gramatika", tak som neskutočne znechutená, nenávidím učenie sa tých poučiek a kravín a všetkého. A vlastne sa to naučiť ani neviem, je mi to neprirodzené a ani nechápem, načo je dobré to vedieť, akoby nestačilo vedieť to používať v praxi. A celkovo sa zo slovenčiny strašne hnusne odpovedá, ach (ach) Ale vlastne je mi to celé jedno, len som znechutená tak všeobecne.
z literatúry toho veľa neviem
Nenávidím maturitu. Škola mi nerobí absolútny problém , ale prečo tá maturita nie je skutočný obraz toho, čo sme sa za tri/ štyri roky naučili? Súperíme tu s kľúčom odpovedí od NÚCEM- u , nesúhlasíme so zadaniami, ktoré sú nejednoznačné, čítame grafy, značky, máme si domyslieť, či od nás chcú nominatív, genitív, či čo, nehovoriac o jazyku, ku ktorému nie je žiadna oficiálna predpísaná učebnica či nejaký iný materiál.
Maturita je len zbytočný stres a ani náhodou nie obraz vedomostí.