Milý birdz, vrámci štátnicového učenia prokrastinujem , nakresli teda prosím na A4 strom a postni ho sem. Ideálne by bolo tak, ale ak sa ti veľmi nechce, použi skicár (ale ideálnejšie ten papier).
1, podmienka = listnatý
@martin093 v podstate projekcia seba sameho, ale beru sa do uvahy aj velkost stromu celkovo, jeho situovanie, volny a nevyuzity priestor papiera, linernost tahov.
Korene, velkost korenov oproti zbytku stromu (kmenu, koruny), hrubka korenov... A tak dalej.
@aventine mozem ti napisat ked sa poriadne zobudim, ale vadou na analyze je to, ze si uz dospela = teda rada kreslis to, co ti je esteticky pacive Ale daco k tomu sa bude dat.
@dezolat áno, býva to súčasťou testovania školskej zrelosti, vedia tým posúdiť aj napríklad fyzický vývin dieťaťa, psychomotoriku (koordináciu ruky a zmyslových orgánov, či tieto dve časti spolupracujú, lateralitu, úroveň jemnej motoriky ako predpokladu grafomotoriky potrebnej pre čítaní a písaní), prípadné poruchy vizuálnej percepcie alebo rovinu intelektu (atď). Po posúdení kresby spolu s ostatnými časťami testov školskej zrelosti vedia určiť nejaké odporúčania - napríklad odklad školskej dochádzky alebo vhodnú špeciálnu liečbu/rehabilitáciu/intervenciu. Super nie?
Super. ale jedna vec je ci sa to da, druha vec do akej miery sa to da a dalsia kolko toho relne uribia. Nic v zlom ale podla mna su velka vecina psychologov len sarlatani co mavaju s palickou a odriekavaju nezmysli.
Uz len k tomu kresleniu stromu, mohol som sa kludne inspirovat z krezby z knihy, alebo ma niekto ucil ako sa kresli strom a budem sa ho snazit kreslit rovnako. Nic to neznamena. A strom kreslilo snad kazde 7 rocne dieta. Dajme tomu keby si dal zadanie ktore nikto nikdy nekreslil a mal by to nakreslit prvy krat ako nakresli priatelsto, lasku, smrt atd. proste nehmotne veci by este davali nejaky zmysel ale toto je ciste sarlatanstvo
Ja som na strednej ani netusil ze tam je nejaky psycholog kym na konci studia neprisiel ze mame nakreslit strom a podla toho mal urcit nasu budconost a nasu osobnost. Hlavne ze tam pobehovali ludia s cedulami Help me na krku, aspon jeden v kazdej triede bol sikonovany a ucitelia ich sikanovali tiez a kazdemu to bolo jedno
@dezolat preto je kresba len jedna z súčastí širších testov. Veď keď idú stanoviť diferenciálnu diagnózu snažia sa ju overiť viacerými metódami - rozhovorom, spomínanými testami (IQ test, trvajúci takmer 4 hodiny, kresba), anamnézou pacienta atď.
dieťa do istého veku nemá rozvinutý mozog ako dospelý človek, z hľadiska biochemických procesov a elektrofyziologickej aktivity (u detí je delta rytmus, u dospelých alpha rytmus, dá sa to vidieť na EEG - neurofyziológia), mozog je ľahší, nervy menej myenalizované. Preto aj myslenie dieťaťa je iné Narozdiel od dospelého človeka pri kresbe väčšinou nerozmýšľa nad tým, že to chce nakresliť esteticky pekne a nevkladá do toho zámer, je to skôr citová záležitosť, preto na týchto kresbách vidno jeho "myslenie".
Na margo toho, že by to bolo naučené alebo inšpirované knihou - dieťa do asi 10 roku života je v štádiu, kedy sa nesnaží verne kresliť podľa optickej predlohy, skôr intuitívne. Preto sa z toho dá niekedy veľa vyčítať.
To že kreslí strom každé dieťa... No a každý ten strom je rovnaký podľa teba? myslíš si, že ti rovnaký strom nakreslí autistické dieťa, týrané dieťa, dieťa s poruchou motoriky, dieťa z ústavu a dieťa, čo nikdy nenavštevovalo MŠ?
Neviem prečo si myslíš, že len preto, že to kreslilo už viackrát je neadekvátne. Práveže zadanie na abstraktné pojmy ti určenie diagnózy/analýzu obsahu len sťažujú (aj keď existujú aj také) a takéto slová môže vnímať každý inak, strom je proste strom a ľahšie si vieš na ňom všimnúť odlišnosti od štandardu.
Pre mňa je to plnohodnotná diagnostická metóda u detí.
Neviem prečo na základe na základe jedného psychológa a školy usudzuješ, že táto profesia je šarlatánstvo alebo blbosť. Šikana spadá aj do kompetencie triedneho učiteľa - a akože chápem, že deti neradi bonzujú, ale skúšal mu to niekto individuálne nahlásiť s tým, že by poprosil o zachovanie svojej anonymity? A to, že učitelia šikanovali deti je samozrejme hrozná chyba zo strany učiteľov, lebo sa to robiť nemá. Ale nemôžeš súdiť na základe jednej školy všetky školy a vašich pedagógov/psychológov všetkých ostatných.
Nechcu byt zly ale technicke veda vs spolocenska veda, v technickej vede je vsetko jasne dokazadelne podmienene a zaklade pravidiel. Socialna veda , nie ze by som ju podcenoval alebo zjednodusoval, no nie je uplne jasna a prisosobuju su ju ludia po svojom . Preto je aj plna sarlatanov ktori nevedia co robia a je tazko dokazat ze nevedia co robia. Tiez nas dost dodrbal komunizmus, takze je to ine ako na zapade. Dalsia vec je ze je ich viac ako je ich petrebne a vymyslaju si diagnozi a priciny preco su potrebni.
@dezolat Tieto dve vedy sú iné, nedajú sa porovnávať a hovoriť na niečo horšie/lepšie považujem za no... smutné.
Spoločenské vedy sa možno nedajú merať na centimetre a kilogramy, objasňovať rovnicami a ani vypočítavať na presné čísla a percentá - lebo sa zaoberajú psychikou človeka, ktorá sa de facto nedá merať a teda vyhodnotiť jedným jasným pravidlom, ktoré sa vždy dokáže. Preto keď sa vypisujú symptómy a prejavy, musia sa vypísať všetky pravidlá a objasniť za akých podmienok platia.
SV sa dajú pozorovať a ľudia sa snažia pochopiť zákonitostiam a tie zákonitosti tam v určitých prípadoch naozaj sú. Človek je biologickou bytosťou, preto sa stavia na poznaní jeho tela, ktoré tiež ovplyvňuje jeho psychiku a následne správanie.
Nerozumiem prečo toto porovnávanie, keď východisko spoločenských vied musí vychádzať z iného materiálu (toho ťažšie pochopiteľného a merateľného = človek), pričom východisko technických vied môže jasnejšie operovať materiálom, ktorý je inej povahy (technika).
Viac ako je potrebné, môžem súhlasiť, momentálne ich je na trhu priveľa.
To že si vymýšľajú diagnózy neviem odkiaľ si si vycucal.
To že sú potrební - sú, samozrejme ale kvalitní odborníci čo vedia, čo robia.
Nic! Nemam cas! este sa ktomu vratim ale zatim ale co som chcrel povedat a sa k tomu nevratim jem ze, v exaknej vede 1+1=2 co vo spolocenskych vedach dokazat nemozes. Ako som povedal, nechcu sa hadat ci je to lahsie albo tahsie ale da sa skryvat za tu nepresnost a sarlatani ti budu tvrdit ze 1+1=3 a nemozes ich vyvratit. Tiez mam bratranca ktory je spycho alkoholik ale celkom inteligentny a naucil sa hovorit spravne veci spravnym ludom. No ti spravni ludia boli rovnake socki a tak to aj dopadlo.A diagnozi si vymyslaju pretoze neco urcit musia a ked nevedia kudy kam a nieco povedat musia tak si hodia sipku a kedze to nie je exaktna veda tak im chybu tazko dakazu.
Fyzický rast mozgu = zintenzívňovanie myslenia dieťaťa = rozvoj inteligencie.
Rast mozgu je dôsledok pokračujúceho procesu myelinizácie (ktorá končí tuším až v šiestom roku, ak si dobre pamätám). Myelinizácia zabezpečuje pre nervy ochranné puzdro, ktoré zas urýchľujú proces neurálnych impulzov (prenos vzruchov) = zlepšenie činnosti
Myelinizácia súvisí teda s fyzickými schopnosťami dieťaťa: oblasť mozgu zodpovedná za koordináciu oka a ruky, schopnosť udržať sústredenú pozornosť.
Schopnosť a úroveň čosi nakresliť = pozornosť (sústredenosť) + koordinácia medzi očným svalstvom a niektorými oblasťami mozgu + koordinácia mozgu a ruky (lateralita)
Čo teda je spojené s vyššie hore spomenutým rozvojom mozgu.
Čiže úroveň kresby závisí aj od fyzických schopností dieťaťa, resp. forma (nie obsah) kresby hovorí aj o jeho úrovni dozrievania mozgu.
Ok, dobre, s tymto suhlasim, len hore ai mierou myelinizacie (a inymi vecami) argumentovala to, ze dieta, na rozdiel od dospeleho, kresli intuitivne, co mi prisla dost zvlastna argumentacia.
Ale ak tym odovodnujeme len formu (cize mieru jemnej motoriky, koordinacie a tychto veci) tak ok.
Dik za vycerpavajucu odpoved.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
31 komentov
@annyejnji toto treba brať s rezervou, interpretácia kresieb je dosť nepresná
Napíš mi prosím aj posudok, vždy som toto nakreslila u psychológa, ale nikdy som sa nedozvedela, čo presne z toho zistili
Korene, velkost korenov oproti zbytku stromu (kmenu, koruny), hrubka korenov... A tak dalej.
@aventine mozem ti napisat ked sa poriadne zobudim, ale vadou na analyze je to, ze si uz dospela = teda rada kreslis to, co ti je esteticky pacive Ale daco k tomu sa bude dat.
dieťa do istého veku nemá rozvinutý mozog ako dospelý človek, z hľadiska biochemických procesov a elektrofyziologickej aktivity (u detí je delta rytmus, u dospelých alpha rytmus, dá sa to vidieť na EEG - neurofyziológia), mozog je ľahší, nervy menej myenalizované. Preto aj myslenie dieťaťa je iné Narozdiel od dospelého človeka pri kresbe väčšinou nerozmýšľa nad tým, že to chce nakresliť esteticky pekne a nevkladá do toho zámer, je to skôr citová záležitosť, preto na týchto kresbách vidno jeho "myslenie".
Na margo toho, že by to bolo naučené alebo inšpirované knihou - dieťa do asi 10 roku života je v štádiu, kedy sa nesnaží verne kresliť podľa optickej predlohy, skôr intuitívne. Preto sa z toho dá niekedy veľa vyčítať.
To že kreslí strom každé dieťa... No a každý ten strom je rovnaký podľa teba? myslíš si, že ti rovnaký strom nakreslí autistické dieťa, týrané dieťa, dieťa s poruchou motoriky, dieťa z ústavu a dieťa, čo nikdy nenavštevovalo MŠ?
Neviem prečo si myslíš, že len preto, že to kreslilo už viackrát je neadekvátne. Práveže zadanie na abstraktné pojmy ti určenie diagnózy/analýzu obsahu len sťažujú (aj keď existujú aj také) a takéto slová môže vnímať každý inak, strom je proste strom a ľahšie si vieš na ňom všimnúť odlišnosti od štandardu.
Pre mňa je to plnohodnotná diagnostická metóda u detí.
Neviem prečo na základe na základe jedného psychológa a školy usudzuješ, že táto profesia je šarlatánstvo alebo blbosť. Šikana spadá aj do kompetencie triedneho učiteľa - a akože chápem, že deti neradi bonzujú, ale skúšal mu to niekto individuálne nahlásiť s tým, že by poprosil o zachovanie svojej anonymity? A to, že učitelia šikanovali deti je samozrejme hrozná chyba zo strany učiteľov, lebo sa to robiť nemá. Ale nemôžeš súdiť na základe jednej školy všetky školy a vašich pedagógov/psychológov všetkých ostatných.
Spoločenské vedy sa možno nedajú merať na centimetre a kilogramy, objasňovať rovnicami a ani vypočítavať na presné čísla a percentá - lebo sa zaoberajú psychikou človeka, ktorá sa de facto nedá merať a teda vyhodnotiť jedným jasným pravidlom, ktoré sa vždy dokáže. Preto keď sa vypisujú symptómy a prejavy, musia sa vypísať všetky pravidlá a objasniť za akých podmienok platia.
SV sa dajú pozorovať a ľudia sa snažia pochopiť zákonitostiam a tie zákonitosti tam v určitých prípadoch naozaj sú. Človek je biologickou bytosťou, preto sa stavia na poznaní jeho tela, ktoré tiež ovplyvňuje jeho psychiku a následne správanie.
Nerozumiem prečo toto porovnávanie, keď východisko spoločenských vied musí vychádzať z iného materiálu (toho ťažšie pochopiteľného a merateľného = človek), pričom východisko technických vied môže jasnejšie operovať materiálom, ktorý je inej povahy (technika).
Viac ako je potrebné, môžem súhlasiť, momentálne ich je na trhu priveľa.
To že si vymýšľajú diagnózy neviem odkiaľ si si vycucal.
To že sú potrební - sú, samozrejme ale kvalitní odborníci čo vedia, čo robia.
Fyzický rast mozgu = zintenzívňovanie myslenia dieťaťa = rozvoj inteligencie.
Rast mozgu je dôsledok pokračujúceho procesu myelinizácie (ktorá končí tuším až v šiestom roku, ak si dobre pamätám). Myelinizácia zabezpečuje pre nervy ochranné puzdro, ktoré zas urýchľujú proces neurálnych impulzov (prenos vzruchov) = zlepšenie činnosti
Myelinizácia súvisí teda s fyzickými schopnosťami dieťaťa: oblasť mozgu zodpovedná za koordináciu oka a ruky, schopnosť udržať sústredenú pozornosť.
Schopnosť a úroveň čosi nakresliť = pozornosť (sústredenosť) + koordinácia medzi očným svalstvom a niektorými oblasťami mozgu + koordinácia mozgu a ruky (lateralita)
Čo teda je spojené s vyššie hore spomenutým rozvojom mozgu.
Čiže úroveň kresby závisí aj od fyzických schopností dieťaťa, resp. forma (nie obsah) kresby hovorí aj o jeho úrovni dozrievania mozgu.
Ale ak tym odovodnujeme len formu (cize mieru jemnej motoriky, koordinacie a tychto veci) tak ok.
Dik za vycerpavajucu odpoved.