tak to by ma vazne zaujimalo ako v zivote vyuzijem nejake sproste proste a neproste funkie ci co za debiliny sme sa ucili minuly rok a geometriu..ako ekonomiku este pochopim, ale toto vazne nie....
mne matika nikdy nerobila problém ale hrozne pochybujem o tom že mi dačo dala alebo že mi na niečo bude. jediné pozitívum na nej je že sa v nej netreba biflovať roky a dátumy a názvy bitiek
@sheily abstraktné uvažovanie a logika sú jednou z najdôležitejších vecí, ktorú by mal mať vo svojej výbave každý človek, ktorý si o sebe rád hovorí, že je inteligentný. je nahovno poznať ti fakty, ak medzi nimi nevieš nájsť spojitosti a posúvať ich do nových rovín. matematika je jedna z najkrajších (podľa mňa najkrajšia, ale nechávam priestor na zovšeobecnenie ) vied a ako jediná ti pomôže sa práve v týchto záležitostiach "trénovať" a plne si ich osvojiť.
@kosh - no, v prvom rade "informačná logika" mi hovorí že čokoľvek čo sa volá reflex bude veľmi pravdepodobne bulvár, takže to treba brať s veľkou rezervou. ale máš pravdu, niečo na tom bude, je to vidno aj na birdzi v niektorých fórach, aj všeobecne okolo...
v druhom rade to podľa mňa nie je ani tak ľuďmi a ich neochotou sa matiku učiť, ako skôr školským systémom a jeho neschopnosťou matiku učiť konštruktívne, čiže tak aby všetko okrem úplných základov (sčítanie, odčítanie, delenie, násobenie, zlomky a mocniny) nepôsobilo ako nezaujímavá, neaplikovateľná a vo všeobecnosti proste zbytočná teória. ja osobne som silu a význam matiky pochopil až keď som sa jej v škole zbavil a začal som ju používať viac intuitívnym (aj keď možno nepresným) spôsobom, ktorý s tým inštitucionalizovaným čo sa učí súvisí pomerne minimálne, skrátka na získanie približného orientačného prehľadu o veciach...
viem ju dobre a aj tak som sa rozhodol, ze sa jej dalej venovat nebudem, lebo ma nejak nebavi. Ale urcite by som bral ovela vacsi doraz na vyucbu prirodnych vied, lebo tie cloveku dokazu vytvorit myslenie....
@midnight reflex už síce nie je to, čo býval, ale od bulváru má na hony ďaleko. nesúď, ak nepoznáš pre mňa jeden z najlepších spoločenských týždenníkov v bývalej ČSR.
@kosh boooože, celkom mi pripomínaš nášho bývaleho profesora na strednej....,,Učte sa matiku a fyziku!!!Bez nej sa nezaobídete, nenájdete si prácu, neuživite rodinu!!Choďte na Matfyz, to je vaša jediná šanca!!!"....trapne to bolo, trapne to je a ešte dlho bude......vnucovať druhým svoj názor...
mne matematika nikdy nešla a preto to bol aj môj najneobľúbenejší predmet. ale nikdy som sa kvôli tomu necítila sprostejšia aj keď matematikárka na to mala iný názor ale ja som sa vážne snažila ale proste to nešlo , niekto na to nemá mozog. Komu nejde matika, tomu ide niečo iné
..prečítal som si ten článok, ale mne tam chýba nejaká nestrannosť ..prišlo mi to, akoby sa vyjadroval len profesor matematiky a názor z iného súdka tam bol len tak na okraj.
Tak sa tu rozrušujú nad tým, že dnešní mladí nevedia matematiku atď atď... smutnejšie /a závažnejšie/ ale je, že skôr nevedia slovenčinu poriadne. Čo je o dosť horšie. A to nie že teraz tu atakujem diskutujúcich alebo čo, pretože nemám iné argumenty, to je holt fakt.
Ja osobne matematiku celkom dobre znášam... Viem ju, nie nejako extra, ale absolútne ma nebaví, proste nuda, nuda, nuda. Ešte aj matematikárka nam vravela, že väčšinu, čo preberáme, ani v živote potrebovať nebudeme, ak nejdeme na vysokú s matematickým zameraním.
@crashhp ludi, ktori sa trochu venovali matematike, nenapadlo by ich povedat taku hlupost, ak si povedal..
@stahli preco si myslis, ze je nieco "debilina"? ak niekto dnes nevie dobre matiku, osobne by som videl skor problem v systeme a uciteloch. Aj stredoskolska matematika je trivialna, len vela ucitelov z nej vie spravit velkeho strasiaka.
@kolini mozno to znamena, ze si viac lenivy ako ostatni
@sibell810 to som nikde nepovedal.. povedal som, ze ludia dnes vedia velmi slabo a nekorektne uvazovat a taraju nezmysly..
@eraser pointa tvojho vykriku do tmy? Preco by to malo byt ako Ty hovoris?
@fylo a kto iny sa ma o tom vyjadrovat? Ten, kto o tom nic nevie a nerozumie pricinam?
@ds2 o tom matematika nie je. To je pocitanie.. nic viac.
@lilnicole preco je horsie nevediet slovencinu? Vyrok tvojej matikarky je dost kratozraky. Matika Ti ma pomoct mysliet. Myslenie by sa casto malo pouzivat v zivote
@kosh teraz poďme nariekať, že každý nie je atlét, a že ako to s telesnou úrovňou ide dole vodou, poďme sa sťažovať, že všetci školopovinní nie sú vynikajúci hudobníci, čo nepochybne znamená, že s kultúrou to ide dolu vodou... alebo ako nikto nemá sociálne skills, lebo sedí doma za fejsbookom.
ach, to je tak ťažké starať sa o seba ? môžeš si podať ruku s našimi médiami, článok na tému "ako všetko ide do hovien" s radosťou privátajú (a ešte blbší ľudia im to pravidelne hltajú a žijú v ilúzii, že to do hovien SKUTOČNE ide... ale holt, ich voľba...
Ja som napríklad jedna z tých, ktorí matematiku neznášajú. Išla mi tak možno ešte v prvom stupni na gymnáziu a potom som sa väčšinu času iba chytala za hlavu pri pohľade na príklady, do ktorých som nevedela ani zaťať. Aj ja som si síce veľa krát hovorila ,,načo mi toto v živote bude," ale chápala som tiež, že to nie je o tom, či to budem potrebovať alebo nie, ale že to má rozvíjať moje logické myslenie, trénovať myseľ a podobné veci, čo sa písali v tom článku. Ale aj keď som často-krát presedela celé hodiny nad príkladmi, proste mi to nešlo... A pochybujem, že si cestu k matematike niekedy nájdem.
Ono ale "hlúpnutie detí" nie je iba o tomto predmete. Naša slovenčinárka z gymnázia sa nám, starším ročníkom, často sťažovala na to, aké duté sú mladšie deti zo slovenčiny. Aby prvák na päťročnom štúdiu na gymnáziu nevedel vymenovať vzory, a keď sa ho niekto opýta na pádové otázky začne pozerať ako teľa na nové vráta? Prosím? Mne možno prírodné vedy nikdy nijak extrémne nešli, ale aspoň som sa snažila, a o to viac sa venovala tomu ostatnému...
Podľa mňa to nie je o tom, že by študenti rok od roka hlúpli. Oni proste rok od roka lenivejú...
No práve napríklad pri tej geometrii je veľmi jednoduché predstaviť si, na čo ti môže byť. Rozvíja priestorovú predstavivosť. Ja som pritom geometriu nikdy moc rád nemal, toto je mi však napriek tomu jasné
Označiť humanitné zameranie ako výhovorku pre lenivých ľudí a povedať, že nič také neexistuje, je úplná hlúposť.
Takisto je úplná kravina povedať, že ľudí s talentom na matematiku je pár a ostatných sa talent vôbec netýka a ide len o pracovitosť.
A keď je raz dieťa z matematiky tupé, tak je tupé a ťažko bude učiteľ hľadať paradox v tom, že rodič takého dieťaťa drží v ruke mobil, ktorý bol vymyslený s pomocou matematiky, keď je evidentné, že ho nevymyslel človek, ktorý z nej prepadal na ZŠ.
A je to smutné, pretože inak s tým článkom dosť súhlasím, ale toto ho jednoducho zráža.
Ja som v drvivej väčšine prípadov proti kydaniu na dnešnú dobu, ale v tomto mi nedá nesúhlasiť. Naozaj sa mi zdá, že je štandardom, keď niekto matematiku nevie, ba nenávidí a že je to horšie ako kedysi.
A čo sa týka tých ďalších vecí, o ktorých si písal, aj to, že ľudia sa menej hýbu a sú častejšie obézni ako v minulosti nie je bohviečo.
A niektorí ľudia majú o ostatných natoľko starosť, že sa "nebudú starať o seba", ale pokúsia sa tieto trendy obrátiť. Ja osobne na tom naozaj nevidím nič zlé, ak sa niekto zamyslí nad tým, ako je možné takéto problémy zmierniť.
nečítala som článok ani všetky komenty, ale príde mi totálne odveci tvrdiť, že hlúpnutie=neovládanie matematiky.
mňa matika nikdy nebavila, nič som v tom nevidela, absolútne ma netrápia žiadne integrály, rovnice a neviem čo ešte a napriek tomu sa nepovažujem za obmedzeného idiota so sklonmi k pseudovedám.
ako ok, možno keby je to tvrdenie platné na exaktné vedy ako také, tak hej, beriem, ale takto proste nie
@tunidlo je možné, že matikárov ubudlo... ale to neznamená, že zmizli úplne. stále tu sú, a aj budú ľudia, ktorých k tomu prirodzene ťahá a majú (v tomto) o pomyselné koliesko naviac... a takých treba podporovať. nepochybujem, že sa ich levelu môžu priblížiť aj tí, ktorých to nebaví/nezaujíma/irituje, otázka ale znie - aký má zmysel ich k tomu nútiť ?
čo sa tej obezity týka - ľudia tlstnú, a predsa sa dožívajú viac... whatta paradox, že ? možno je o nejaké percento viac obéznych ľudí než v minulosti... ale keď vyjdem na ulicu, vôbec nemám pocit, že by bola situácia taká alarmujúca...
a čo sa týka tých článkov - už mi lezú hore krkom tie bulvárne senzácie vyvolávajúce ilúziu "je to čím ďalej, tým horšie"... článok v @0 možno nie je čistokrvný bulvár, ale titulkom "Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?" u mňa na toto dno klesol.
Ten článok nebol o matematikároch a ich pokročilom štúdiu.
Ale o matematike na ZŠ, SŠ a o tom, aký k nej majú žiaci postoj a aké majú výsledky. Mnoho z toho, čo sa učia na ZŠ a SŠ nepotrebujú len matikári, ktorí budú matiku študovať, ale sú to veci, ktoré sú pre človeka dôležité.
Ak v tom majú ľudia medzery, je to problém a má zmysel sa nad tým zamýšľať. Nie len pokiaľ ide o nútenie samozrejme, matematika a jej vyučovanie na školách je večný problém, aj tu sa núkajú nejaké riešenia samozrejme.
Mne to ako paradox nepríde, dlhovekosť ovplyvňuje mnoho faktorov.
A problém nemusí mať také rozmery, aby sa rútil svet, aby malo cenu ho riešiť. Ak chce niekto propagovať zdravú životosprávu, tiež na tom nebudem vidieť nič divné.
idea toho článku je síce dobrá, no je napísaný strašne jednostranne. súhlasím, že na matematiku by sa mal klásť väčší dôraz, že decká strácajú logické myslenie a väčšina je jednoducho lenivá sa učiť. no tvrdiť že až na pár "géniov" je matematika pre všetkých len dril je blbosť. ja nevidím riešenie príkladu keď sa naňho len pozriem, no napriek tomu mi matika vždy pôjde lepšie ako spolužiačke, ktorá prepočítala stovky príkladov (narozdiel odo mňa), ale na to proste nemá hlavu.
naviac, článok uráža humanitné predmety. je fajn, že češi sú hrdí na svojich inžinierov ale tvrdiť, že ľudia neštudujú technické obory len preto, že nie sú dosť inteligentní, je práve ukážka inteligencie toho autora.
@kosh Prečo je horšie nevedieť slovenčinu? To sa ma isto pýtaš, skutočne vážne, alebo len žartuješ?
To ťa absolútne nezaráža, že koľko mladých ľudí nevie poriadne hovoriť v dnešnej dobe a o gramatike nehovoriac, pre niektorých je to španielská dedina... Áno, myslím, že matematika je základ, ktorý by mal jeden zdravo mysliaci človek ovládať, ale tvrdiť, prečo je to horšie ako nevedieť poriadne vlastný jazyk, to len hovorí o inteligencií tvojho príspevku...
Moja matematikárka nemá krátkozraký pohľad, ale bohužial je to tak. Ak ideš na medinu učiť sa za nejakého chirurga alebo pod. na kieho frasa ti budú integrály? Samozrejme štatistiku a pravdepodobnosť využiješ, to je celkom aj ľahké a popravde aj zábavné, ale tie zložité /aspoň pre mňa ako žiaka strednej školy/ rovnice ti budú na milú kedveš, ak sa tomu nehodláš venovať aj PO strednej škole.
@tunidlo ktoré veci zo SŠ matiky sú pre človeka dôležité ? ak sa posnažím, za celé 4 roky by som tých vecí mohol narátať max. tak na prstoch jednej ruky... ak tak ma pouč, toto ma zaujíma.
je rozdiel problém riešiť, a rozdiel ním strašiť verejnosť... myslím, že riešiť sa dá aj bez toho, aby okolo toho bolo veľké haló, a to neraz aj efektívnejšie
a na propagovaní zdravej životosprávy nie je nič zlé... práve naopak ! takýmto smerom by sa mali informácie uberať.
Okrem toho podľa mňa veľmi veľká časť geometrie, lineárne rovnice (podľa mňa sú dôležité aj nelineárne, ale tie bežne človek v praxi moc nevyužije), percentá, zlomky, výroková logika ... A kopa ďalších vecí, na ktoré sa mi pri tomto náhodnom vymýšľaní nepodarí spomenúť si.
Strašiť verejnosť? No podľa mňa sa problém rieši predovšetkým vtedy, keď si ho je verejnosť vedomá.
Ako som hovoril, ani ja nemám rád kydanie na "prehnitú dobu" a podobné žvásty, ale tu to fakt nevidím, základňa článku sa mi zdá konštruktívna.
@tunidlo kedysi možno áno... ale aký zmysel to má dneska, v dobe, keď ti to na požiadanie všetko vyráta aplikácia, ktorú môžeš mať po celý čas v smartfoune vo vrecku ?
ja si momentálne spomínam len na dva kontakty s matematikou v real-life použití, a to :
- pred pár dňami, keď som pri samplovaní potreboval timestretch-núť jedno WAVko, a chcel som to s presnosťou na stotinu BPM...
- dneska na pumpe, keď som si rátal spotrebu
v oboch prípadoch išlo o jednoduchú funkciu delenia... nedokážem si predstaviť, že by som si niekde na čistinke vycapil papier, a išiel si rátať lineárne rovnice, či pri argumentoval s niekym v štýle výrokovej logiky
v teoretickom, ideálnom svete by to tak bolo... ale vieme, ako to s informáciami a verejnosťou reálne funguje
základňa možno áno, ale ten jednostranný pohľad, a nechutne bulvárny titulok ho u mňa bezpodmienečne zráža...
@matii vysvetlil som matematiku kazdemu, aj na jeden pripad, ked chlapec nevedel pochopit, co je zvysok po deleni. Matika chce pracu a ide to. Za stredoskoskymi vecami az na integraly, limity a derivacie su jednoduche prirodzene myslienky. Nic, co by clovek necakal.. Nie ze nema hlavu Tvoja spoluziacka, ale podla vsetkeho v zivote takym sposobom nerozmyslala. Nerozmyslala pri priklade o tom, ako ho vyriesit ako sa ho naucit.
@lilnicole urazaju ma vulgarizmy. Citam rychlo, casto gramaticke chyby aj prehliadnem. Nejde mi o gramatiku ale o myslienky. Ale nejako sa nestretavam s ludmi, ktori nevedia gramatiku. Sice obcas ma zarazi ak citam nejaku studenstku pracu ale pokial su tam myslienky a je to niecom, tak dobre. Beriem, ze kazdeho bavi sediet na vetou 20 minut kym sa mu nepaci.. Tvoja matikarka ma kratkozraky pohlad. Matematika sa neuci kvoli vedomostiam. Matematika je sanca mysliet a presne kvoli tomu sa uci. Aby sa ludia naucili co mozno najpresnejsie uvazovat.. Integraly a deriviacie som este nepochopil, preco sa ucia na strednej, lebo z mojich skusenosti daleko cez 95% studentov to nevie uplne pochopit. Myslienky a inou latkou su vcelku prirodzene a trivialne.. Len je obcas tazke ich cez jazyk matematiky vidiet.
@eraser ides mi tu hovorit o umeni a sporte. Ano, ja verim v starogrecku kalokaghatiu, ze clovek nema zaostavat ani v sporte ani umeni ani v mysleni. Je to rovnaky problem. Len argumentes, ako keby si si myslel, ze matematika sa uci kvoli vedomostiach. Ale nie je to tak. Matematika sa uci preto, aby sa ziaci ucili mysliet. Na zakladnej je vcelku prakticka pre kazdeho a na strednej maju znova opakovat zakladku? Treba nieco nove, aby studenti mohli mysliet. Aj tak tipujem, ze cez 95% populacie nevie, o com matematika skutocne je. Za strednej skole sa to neda ako zistit, lebo tam je trivialne. Neviem ako kolko stredoskolakov vie, preco sa nedeli nulou a aj to nie vzdy.
@eraser ale najkomickejsie na tom vsetkom je, ze argumentujes nejakou pouzitelnostou a tipujem, ze daleko viac ako polovica ludi ma pracu, ktoru by sa zvladli naucit za polroka a nepotrebuju roky chodit do skoly. Za polroka sa da naucit nesmierne vela, ak clovek chce..
@kosh veď ja som nikde nenapísala, že matematika je nenaučiteľná. len je podľa mňa blbosť tvrdiť, že až na pár extra nadaných jedincov je pre každého učenie matiky rovnaká záťaž
@eraser matika je so vsetkych sposob najtazsi a najkomplexnejsi sposob rozvinu myslenia.. Preco to tvrdia aj najinteligenstejsi ludia sveta?
mal som volejbal basketbal plavanie sotball judo. Mam volejbal plavanie teakwondo kanoistiku. Co si tym chcel povedat? Vies, s Tebou sa tazko debatuje, lebo si myslis, ze si zjedol celu mudrost sveta a si aj myslis, ze vidis do matiky.. Nevyzera to tak.
IQ mam 152, logiku mam asi najvecsiu z triedy ako tak sledujem a z matiky stale 2 alebo 3 na vysvecku, pritom z ostatnych predmetov 1, takze nesuhlasim s tym ze matika a logika je jedno a to iste
A ty si myslíš, že dieťaťu, ktoré v živote nepočula pojem rovnica, stačí telefón na jej vyriešenie?
Mimochodom, rovnice určite používaš aj bez toho, aby si si to často uvedomoval. Napríklad taká trojčlenka je podľa mňa pre človeka, ktorý sa ju dobre naučil úplne prirodzená vec. A potrebná samozrejme.
A samozrejme, že teraz ku kamarátovi neprídeš a nepovieš mu: tvrdím, že tvoj výrok V je nepravdivý. Ale ak ti niekto pri argumentácii obráti implikáciu, vieš, na čo sa máš odvolať
@tunidlo neťahajme to do extrému zase... nikde som nevravel, že základy, ako napr. rovnice by mali von...
problém je ovšem to, že pod pojmom "základy" každý chápe niečo iné... keď sa tej interpretácie chopí nejaký matematický úchyl, vieme ako to pre ostatných dopadne
Matematika je o logike a počítaním sa zväčšuje logika keďže opakovanie je matka múdrosti a v dnešnej dobe sa každy zameráva ma Biológiu Chémiu Dejepis Slovenčinu a na Matematiku kašľú ako na nepotrebnú Súhlasim že v dnešnej dobe ma logiku málo mladých a Odráža sa to na Facebooku na správani a všetkom uvidíme čo bude ak sa táto mládež dostane na vládnutie teda do politiky a veducích funkcii ak sa tam dostanú
@darsley Biologia zacina zakladat prudko na matematike. Co nie je podlozene matematickom teoriou, ludi prestava zaujimavat. Tym padom sa vela biologov boja o svoje miesta.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
69 komentov
v druhom rade to podľa mňa nie je ani tak ľuďmi a ich neochotou sa matiku učiť, ako skôr školským systémom a jeho neschopnosťou matiku učiť konštruktívne, čiže tak aby všetko okrem úplných základov (sčítanie, odčítanie, delenie, násobenie, zlomky a mocniny) nepôsobilo ako nezaujímavá, neaplikovateľná a vo všeobecnosti proste zbytočná teória. ja osobne som silu a význam matiky pochopil až keď som sa jej v škole zbavil a začal som ju používať viac intuitívnym (aj keď možno nepresným) spôsobom, ktorý s tým inštitucionalizovaným čo sa učí súvisí pomerne minimálne, skrátka na získanie približného orientačného prehľadu o veciach...
ale inak..matika
Ja osobne matematiku celkom dobre znášam... Viem ju, nie nejako extra, ale absolútne ma nebaví, proste nuda, nuda, nuda. Ešte aj matematikárka nam vravela, že väčšinu, čo preberáme, ani v živote potrebovať nebudeme, ak nejdeme na vysokú s matematickým zameraním.
mňau
@crashhp ludi, ktori sa trochu venovali matematike, nenapadlo by ich povedat taku hlupost, ak si povedal..
@stahli preco si myslis, ze je nieco "debilina"? ak niekto dnes nevie dobre matiku, osobne by som videl skor problem v systeme a uciteloch. Aj stredoskolska matematika je trivialna, len vela ucitelov z nej vie spravit velkeho strasiaka.
@picaso mne dala super sposob myslenia
@grietusha prosim, napis blog
@kolini mozno to znamena, ze si viac lenivy ako ostatni
@sibell810 to som nikde nepovedal.. povedal som, ze ludia dnes vedia velmi slabo a nekorektne uvazovat a taraju nezmysly..
@eraser pointa tvojho vykriku do tmy? Preco by to malo byt ako Ty hovoris?
@fylo a kto iny sa ma o tom vyjadrovat? Ten, kto o tom nic nevie a nerozumie pricinam?
@ds2 o tom matematika nie je. To je pocitanie.. nic viac.
@lilnicole preco je horsie nevediet slovencinu? Vyrok tvojej matikarky je dost kratozraky. Matika Ti ma pomoct mysliet. Myslenie by sa casto malo pouzivat v zivote
ach, to je tak ťažké starať sa o seba ? môžeš si podať ruku s našimi médiami, článok na tému "ako všetko ide do hovien" s radosťou privátajú (a ešte blbší ľudia im to pravidelne hltajú a žijú v ilúzii, že to do hovien SKUTOČNE ide... ale holt, ich voľba...
Ono ale "hlúpnutie detí" nie je iba o tomto predmete. Naša slovenčinárka z gymnázia sa nám, starším ročníkom, často sťažovala na to, aké duté sú mladšie deti zo slovenčiny. Aby prvák na päťročnom štúdiu na gymnáziu nevedel vymenovať vzory, a keď sa ho niekto opýta na pádové otázky začne pozerať ako teľa na nové vráta? Prosím? Mne možno prírodné vedy nikdy nijak extrémne nešli, ale aspoň som sa snažila, a o to viac sa venovala tomu ostatnému...
Podľa mňa to nie je o tom, že by študenti rok od roka hlúpli. Oni proste rok od roka lenivejú...
No práve napríklad pri tej geometrii je veľmi jednoduché predstaviť si, na čo ti môže byť. Rozvíja priestorovú predstavivosť. Ja som pritom geometriu nikdy moc rád nemal, toto je mi však napriek tomu jasné
@crashhp
Matematika a logika sú veľmi úzko prepojené.
To, čo si sa snažil naznačiť je pravda, ale to prepojenie proste existuje
@picasso
Mne sa zdá, že kým rovnice nejdú do podivne ťažkých oblastí, sú to dosť užitočné veci aj pre človeka, ktorý sa matematikou nezaoberá.
@camilla
No rovnica je neskutočne praktická abstraktná vec.
Určite sa často aj mimo matematiky stretávaš napríklad s pojmami ako priama a nepriama úmera.
No a bez rovníc sa s týmito pojmami manipuluje celkom ťažko
Označiť humanitné zameranie ako výhovorku pre lenivých ľudí a povedať, že nič také neexistuje, je úplná hlúposť.
Takisto je úplná kravina povedať, že ľudí s talentom na matematiku je pár a ostatných sa talent vôbec netýka a ide len o pracovitosť.
A keď je raz dieťa z matematiky tupé, tak je tupé a ťažko bude učiteľ hľadať paradox v tom, že rodič takého dieťaťa drží v ruke mobil, ktorý bol vymyslený s pomocou matematiky, keď je evidentné, že ho nevymyslel človek, ktorý z nej prepadal na ZŠ.
A je to smutné, pretože inak s tým článkom dosť súhlasím, ale toto ho jednoducho zráža.
Ja som v drvivej väčšine prípadov proti kydaniu na dnešnú dobu, ale v tomto mi nedá nesúhlasiť. Naozaj sa mi zdá, že je štandardom, keď niekto matematiku nevie, ba nenávidí a že je to horšie ako kedysi.
A čo sa týka tých ďalších vecí, o ktorých si písal, aj to, že ľudia sa menej hýbu a sú častejšie obézni ako v minulosti nie je bohviečo.
A niektorí ľudia majú o ostatných natoľko starosť, že sa "nebudú starať o seba", ale pokúsia sa tieto trendy obrátiť. Ja osobne na tom naozaj nevidím nič zlé, ak sa niekto zamyslí nad tým, ako je možné takéto problémy zmierniť.
mňa matika nikdy nebavila, nič som v tom nevidela, absolútne ma netrápia žiadne integrály, rovnice a neviem čo ešte a napriek tomu sa nepovažujem za obmedzeného idiota so sklonmi k pseudovedám.
ako ok, možno keby je to tvrdenie platné na exaktné vedy ako také, tak hej, beriem, ale takto proste nie
čo sa tej obezity týka - ľudia tlstnú, a predsa sa dožívajú viac... whatta paradox, že ? možno je o nejaké percento viac obéznych ľudí než v minulosti... ale keď vyjdem na ulicu, vôbec nemám pocit, že by bola situácia taká alarmujúca...
a čo sa týka tých článkov - už mi lezú hore krkom tie bulvárne senzácie vyvolávajúce ilúziu "je to čím ďalej, tým horšie"... článok v @0 možno nie je čistokrvný bulvár, ale titulkom "Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?" u mňa na toto dno klesol.
Ten článok nebol o matematikároch a ich pokročilom štúdiu.
Ale o matematike na ZŠ, SŠ a o tom, aký k nej majú žiaci postoj a aké majú výsledky. Mnoho z toho, čo sa učia na ZŠ a SŠ nepotrebujú len matikári, ktorí budú matiku študovať, ale sú to veci, ktoré sú pre človeka dôležité.
Ak v tom majú ľudia medzery, je to problém a má zmysel sa nad tým zamýšľať. Nie len pokiaľ ide o nútenie samozrejme, matematika a jej vyučovanie na školách je večný problém, aj tu sa núkajú nejaké riešenia samozrejme.
Mne to ako paradox nepríde, dlhovekosť ovplyvňuje mnoho faktorov.
A problém nemusí mať také rozmery, aby sa rútil svet, aby malo cenu ho riešiť. Ak chce niekto propagovať zdravú životosprávu, tiež na tom nebudem vidieť nič divné.
naviac, článok uráža humanitné predmety. je fajn, že češi sú hrdí na svojich inžinierov ale tvrdiť, že ľudia neštudujú technické obory len preto, že nie sú dosť inteligentní, je práve ukážka inteligencie toho autora.
To ťa absolútne nezaráža, že koľko mladých ľudí nevie poriadne hovoriť v dnešnej dobe a o gramatike nehovoriac, pre niektorých je to španielská dedina... Áno, myslím, že matematika je základ, ktorý by mal jeden zdravo mysliaci človek ovládať, ale tvrdiť, prečo je to horšie ako nevedieť poriadne vlastný jazyk, to len hovorí o inteligencií tvojho príspevku...
Moja matematikárka nemá krátkozraký pohľad, ale bohužial je to tak. Ak ideš na medinu učiť sa za nejakého chirurga alebo pod. na kieho frasa ti budú integrály? Samozrejme štatistiku a pravdepodobnosť využiješ, to je celkom aj ľahké a popravde aj zábavné, ale tie zložité /aspoň pre mňa ako žiaka strednej školy/ rovnice ti budú na milú kedveš, ak sa tomu nehodláš venovať aj PO strednej škole.
je rozdiel problém riešiť, a rozdiel ním strašiť verejnosť... myslím, že riešiť sa dá aj bez toho, aby okolo toho bolo veľké haló, a to neraz aj efektívnejšie
a na propagovaní zdravej životosprávy nie je nič zlé... práve naopak ! takýmto smerom by sa mali informácie uberať.
mňau
Čo sa ti nezdá?
@eraser
Napríklad tie spomínané v článku
Okrem toho podľa mňa veľmi veľká časť geometrie, lineárne rovnice (podľa mňa sú dôležité aj nelineárne, ale tie bežne človek v praxi moc nevyužije), percentá, zlomky, výroková logika ... A kopa ďalších vecí, na ktoré sa mi pri tomto náhodnom vymýšľaní nepodarí spomenúť si.
Strašiť verejnosť? No podľa mňa sa problém rieši predovšetkým vtedy, keď si ho je verejnosť vedomá.
Ako som hovoril, ani ja nemám rád kydanie na "prehnitú dobu" a podobné žvásty, ale tu to fakt nevidím, základňa článku sa mi zdá konštruktívna.
ja si momentálne spomínam len na dva kontakty s matematikou v real-life použití, a to :
- pred pár dňami, keď som pri samplovaní potreboval timestretch-núť jedno WAVko, a chcel som to s presnosťou na stotinu BPM...
- dneska na pumpe, keď som si rátal spotrebu
v oboch prípadoch išlo o jednoduchú funkciu delenia... nedokážem si predstaviť, že by som si niekde na čistinke vycapil papier, a išiel si rátať lineárne rovnice, či pri argumentoval s niekym v štýle výrokovej logiky
v teoretickom, ideálnom svete by to tak bolo... ale vieme, ako to s informáciami a verejnosťou reálne funguje
základňa možno áno, ale ten jednostranný pohľad, a nechutne bulvárny titulok ho u mňa bezpodmienečne zráža...
@matii vysvetlil som matematiku kazdemu, aj na jeden pripad, ked chlapec nevedel pochopit, co je zvysok po deleni. Matika chce pracu a ide to. Za stredoskoskymi vecami az na integraly, limity a derivacie su jednoduche prirodzene myslienky. Nic, co by clovek necakal.. Nie ze nema hlavu Tvoja spoluziacka, ale podla vsetkeho v zivote takym sposobom nerozmyslala. Nerozmyslala pri priklade o tom, ako ho vyriesit ako sa ho naucit.
@lilnicole urazaju ma vulgarizmy. Citam rychlo, casto gramaticke chyby aj prehliadnem. Nejde mi o gramatiku ale o myslienky. Ale nejako sa nestretavam s ludmi, ktori nevedia gramatiku. Sice obcas ma zarazi ak citam nejaku studenstku pracu ale pokial su tam myslienky a je to niecom, tak dobre. Beriem, ze kazdeho bavi sediet na vetou 20 minut kym sa mu nepaci.. Tvoja matikarka ma kratkozraky pohlad. Matematika sa neuci kvoli vedomostiam. Matematika je sanca mysliet a presne kvoli tomu sa uci. Aby sa ludia naucili co mozno najpresnejsie uvazovat.. Integraly a deriviacie som este nepochopil, preco sa ucia na strednej, lebo z mojich skusenosti daleko cez 95% studentov to nevie uplne pochopit. Myslienky a inou latkou su vcelku prirodzene a trivialne.. Len je obcas tazke ich cez jazyk matematiky vidiet.
@eraser ides mi tu hovorit o umeni a sporte. Ano, ja verim v starogrecku kalokaghatiu, ze clovek nema zaostavat ani v sporte ani umeni ani v mysleni. Je to rovnaky problem. Len argumentes, ako keby si si myslel, ze matematika sa uci kvoli vedomostiach. Ale nie je to tak. Matematika sa uci preto, aby sa ziaci ucili mysliet. Na zakladnej je vcelku prakticka pre kazdeho a na strednej maju znova opakovat zakladku? Treba nieco nove, aby studenti mohli mysliet. Aj tak tipujem, ze cez 95% populacie nevie, o com matematika skutocne je. Za strednej skole sa to neda ako zistit, lebo tam je trivialne. Neviem ako kolko stredoskolakov vie, preco sa nedeli nulou a aj to nie vzdy.
@eraser ale najkomickejsie na tom vsetkom je, ze argumentujes nejakou pouzitelnostou a tipujem, ze daleko viac ako polovica ludi ma pracu, ktoru by sa zvladli naucit za polroka a nepotrebuju roky chodit do skoly. Za polroka sa da naucit nesmierne vela, ak clovek chce..
matika ako JEDINÝ spôsob cvičenia mozgu ? come on !
koľko športov si mal kedysi, a koľko ich máš dneska ?
keď boli kedysi na transport ideálne kone, musia byť ideálne aj dneska ?
hovorí ti niečo slovko vývoj ?
mal som volejbal basketbal plavanie sotball judo. Mam volejbal plavanie teakwondo kanoistiku. Co si tym chcel povedat? Vies, s Tebou sa tazko debatuje, lebo si myslis, ze si zjedol celu mudrost sveta a si aj myslis, ze vidis do matiky.. Nevyzera to tak.
» en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_...
ak si to prečítaš, môžme sa baviť ďalej.
a ešte by ma zaujímalo... odkiaľ si prišiel na to, že si to o sebe myslím ?
do matiky som extrémna lama, a kľudne si to nechám napísať aj na čelo.
A ty si myslíš, že dieťaťu, ktoré v živote nepočula pojem rovnica, stačí telefón na jej vyriešenie?
Mimochodom, rovnice určite používaš aj bez toho, aby si si to často uvedomoval. Napríklad taká trojčlenka je podľa mňa pre človeka, ktorý sa ju dobre naučil úplne prirodzená vec. A potrebná samozrejme.
A samozrejme, že teraz ku kamarátovi neprídeš a nepovieš mu: tvrdím, že tvoj výrok V je nepravdivý. Ale ak ti niekto pri argumentácii obráti implikáciu, vieš, na čo sa máš odvolať
A áno, je jednostranný a zráža ho viac vecí
problém je ovšem to, že pod pojmom "základy" každý chápe niečo iné... keď sa tej interpretácie chopí nejaký matematický úchyl, vieme ako to pre ostatných dopadne