Po mojom príchode do Kalifornie som si najskôr myslel, že americké školstvo nestojí za nič. Síce som o nekvalite amerického školstva počul už predtým z rozprávania bývalých výmenných študentov, ale chcel som si to vyskúšať na vlastnej koži. Z počiatku sa mi táto teória osvedčila, ale keď som začal viac rozmýšľať nad princípom ich školstva, prišiel som na to, že nie je všetko tak, ako vyzerá.

1. Američania sa neučia menej ako my.
Tento výrok by som upresnil Američania, ktorí sa chcú niečo naučiť.... Čiže ak je niekto veľmi zabratý do fyziky, má možnosť sa jej na strednej škole venovať naplno, a to dokonca aj na vyššej úrovni (môže brať vysokoškolskú fyziku). Čiže ak je niekto ambiciózny a má na to, tak má možnosť venovať sa na strednej tomu, čo ho naozaj baví. Americké stredné školy sa snažia štandardizovať, čo znamená, že na každej strednej škole v rovnakom štáte sú na výber rovnaké predmety (a rovnaké kvalitné knihy), a taktiež si môžte vybrať AP (vysokoškolskú) úroveň predmetu. Tieto AP predmety sú naozaj užitočné, pretože ak nimi prejdete na strednej, nemusíte ich brať na vysokej, a keďže školstvo v Amerike je veľmi drahé (20 tisíc dolárov ročne), môžte tak ušetriť nemalú čiastku peňazí.

Horeuvedený výrok, že Američania sa neučia menej ako my teda platí iba vo veľmi málo prípadoch - iba keď študent sám chce. Ak nechce, môže si naaranžovať svojich šesť predmetov tak, že počas celej strednej nemusí použiť ani jednu mozgovú bunku (tak to robí väčšina z nich). Čo je škoda, pretože americké školstvo má svoje kvality.

2. Americkí učitelia vedia učiť naozaj dobre
Nenájdete tu učiteľa, ktorý by nemiloval svoju prácu a nemal naozajstnú pasiu pre učenie. Ak napr. 90% triedy napíše test na F, učitelia pripisujú chybu svojim nesprávne zvoleným učebným metódam, nie zlým študentom (ako v prípade slovenských učiteľov, ktorí z toho občas majú i radosť). A môžte si byť istí, že po takomto fiasku učitelia na druhý rok zvolia inú stratégiu a noví študenti budú skórovať lepšie, pretože im záleží na tom, aby študenti pochopili koncept, svoju prácu berú ako svoj životný údel, chcú byť čo najlepšími.

3. Zabudnite na poučky, dôležitý je koncept
Počas 3 mesiacov odo mňa na fyzike či chémii nežiadali zapamätať si ani jednu poučku, konštantu či rovnicu a na histórii ani jeden rok. Jediné, čo od nás žiadajú je, aby sme chápali. A preto sa učitelia nikdy nepohnú vo vysvetľovaní ďalej ak sa najskôr nepresvedčia, že všetci v triede vedia, o čom sa hovorí. Na písomkách (formou abcd testov) nikdy nepýtajú učebnicové definície, a keď zadajú príklad, zložitejšie rovnice či konštanty nám vždy dajú.
Americkí učitelia si uvedomili jednu vec; je zbytočné snažíť sa zo žiakov spraviť miniprenosné počítače s množstvom nepotrebných a nepoužiteľných informácií, oveľa radšej sú, ak žiaci jednoducho chápu a vedia ako veci fungujú (čo je tu u niektorých detí dokázať naozajstným majstrovstvom). Nepotrebujú tu spamäti vedieť Avogadrovu konštantu, dôležité je, aby ju vedeli použiť. Na Slovensku som sa ju musel naučiť, avšak už dávno som ju zabudol a aj keby som ju poznal, nevedel by som, ju použiť. Som si istý, že ak by som sa o Avogadrovej konštante naučil v USA, stále by som vedel ako ju použiť.

4. Aký je teda rozdiel medzi slovenským a americkým študentom?
V Amerike sa učiť nemusíte, ak nechcete. Jednoducho si vyberiete 6 predmetov, ktoré to nevyžadujú a pokojne si prežijete 4 roky zábavy na strednej.
Na Slovensku s našimi 10 (a viac) predmetmi, z ktorých si občas nevieme vybrať, na ktorý z nich sa máme skôr učiť (a tak sa väčšinou nenaučíme ani na jeden) sú z toho všetkého žiaci trochu na nervy. Toľko zbytočností, väčšina z nás stredoškolskú chémiu, fyziku či matematiku v bežnom živote nikdy nevyužije.

Ale ja som rád, že som sa narodil na Slovensku a mohol som navštevovať slovenskú strednú školu (gymnázium). Pretože som si uvedomil, že slovenskí tínedžeri sú múdrejší ako americkí. Ja som múdrejší ako priemerný americký tínedžer. Moja slovná zásoba je bohatšia ako slovná zásoba mojich amerických priateľov, síce neviem, ako sa po anglicky povedia kliešte alebo vrták, ale aspoň viem, čo znamenajú slová ako empatia, entuziazmus, extrovert, apatia, technológia, ktoré tu nazývajú BIG words, slová, ktorým nikto nerozumie (schválne, koľko z nich poznáte?) Popravde, nevedel by som si predstaviť svoj život bez nekonečných diskusií o ľudskej psychológii s mojou najlepšou kamarátkou. Tu sa, nanešťastie, o psychológiu nikto nezaujíma.

V poslednom riadku 4. odstavca som označil kurzívou slová bežný život. A presne o tom celá Amerika je, o bežnom živote. Spraviť si vysokú, nájsť si dobre platenú prácu, kúpiť si dom na hypotéku, založiť si rodinu, chodiť na bejzbalové zápasy, každú nedeľu pokosiť trávnik pred domom, veriť v Boha, chodiť na nákupy, veľa jesť, každý večer pozerať televízor a nikdy sa nezaujímať o nič iné. Toto je americký sen. Žiť konzumom. Konzumovať a neprodukovať (myšlienky). Nerozmýšľať.

Síce podobne žije aj väčšina ľudí na Slovensku, ale zo mňa sa taký človek nestane. Odjakživa som túžil vedieť ako svet funguje a škola na Slovensku ma to naučila, častokrát ma naučila (chcela, aby som sa naučil) viac ako som chcel. Možno z týchto informácií veľa zabudnem a pravdepodobne ešte viac z nich nikdy nevyužijem, ale som vďačný za to, že som sa ich musel naučiť. Je to paradoxné, ale celý tento proces učenia ma naučil jednu dôležitú vec, za ktorú som tak vďačný, rozmýšľať. Práve schopnosťou rozmýšľať sa ľudia odlišujú od zvierat. A čím viac vieme túto schopnosť používať, rozmýšľať, tým viac sme samostatnejší a tým máme väčšiu slobodu. Ja sa cítim slobodný.

Zhrňme si to: Americké školstvo je veľmi kvalitné a majú tu aj ťažké triedy (vysokoškolské), ich učitelia sú vysoko kvalifikovaní a svoju prácu berú vážne a baví ich. Nezáleží na detailoch a faktoch, dôležité je, aby ste chápali koncept. Avšak jediný problém je, že tento skrytý potenciál takmer nikto nevyužíva. Aj američania sú totiž ľudia. Rovnako ako slovenskí študenti, ktorí sa snažia školu uľahčiť čo najviac, tak aj americkí študenti sa snažia o to isté. No najnižšia latka amerického školstva je oveľa nižšie, ako latka toho slovenského.

Našťastie som sa narodil na Slovensku.

< Predošlý deň Nasledujúci deň >

Od 1. decembra blogujem na svojom krásnom blogu, na » murcatko.tumblr.com!

 Blog
Komentuj
 fotka
v3nty  5. 11. 2010 13:10
chcem byť tupý američan
 fotka
pucikzlaty  5. 11. 2010 13:51
vždy a všade je to len o prístupe jedinca. Aj z naších škôl vychádzajú ľudia, čo nerozmýšlajú a nemajú šajn čo znamená byť človekom. Len v USA si si to uvedomil



P.S poznám tie slová všetky ALe ja som už velká
 fotka
darkness1  5. 11. 2010 14:24
aj ja tie slová poznám a mám iba 13
 fotka
sweetstar  5. 11. 2010 15:16
Mne sa na USA páči ten systém, že každý si vyberie to, čo ho naozaj baví a to čo chce v budúcnosti robiť, ale je pochopiteľné, že mnohí to zneužívajú
 fotka
overexcitedgirl  5. 11. 2010 15:57
10 predmetov určite

ja mám teraz 18
 fotka
millie  5. 11. 2010 16:28
Pekne napísané.
 fotka
paaloo  5. 11. 2010 18:44
"Žiť konzumom. Konzumovať a neprodukovať (myšlienky). Nerozmýšľať."

to nie je sen, ale system, ktori ti tam hore chcu, aby tak fungovala ich krajina..

mimochodom clovek sa dokaze ucit aj bez skoly, ak vie ako na to...

a ak si dobre pamatam, niektori spisovatelia a mudri ludia, co boli z ameriky/anglicka atd.. pochadzali z chudobnych rodin a popri praci po nociach studovali knihy, a boli z nich vyspeli inteligenti



peace!
 fotka
anitchka  5. 11. 2010 21:03
Veľmi výstižne si to napísal. , inak, je to pravda že väčšina z nich sa asi nezaujíma o nič komplikovanejšie alebo tak podobne ale to aj niektorí ľudia od nás, stále sa takí nájdu a mňa to chvíľami poriadne štve pretože ja som proste taký typ že sa stále niečím zaoberám a možno uvažujem aj nad takými vecami o ktorých ostatní nemajú ani šajnu a v živote sa nad tým ani nepozastavili možno a potom to človeka tak vnútorne položí že tí menej inteligentní proste vysmejú toho múdrejšieho že načo sa tým zaoberá. Tým som chcela povedať len to že chvíľami mám taký pocit že načo všetku tú námahu ale potom ma to prejde a poviem si že seriem na všetko a budem sa zaoberať tým čo ma zaujíma a nech si ostatní myslia čo chcú Akurát je potom problém nájsť podobne zmýšľajúcich ľudí v dnešnej dobe
10 
 fotka
narazuvzdornaa  6. 11. 2010 22:28
K bodu 4. Pochopenie súvislostí je fajn, ale bez faktov, medzi ktorými sa súvislosti musia nájsť, to kinda nejde. (Celú záležitosť vidím na pozadí našej vzdelávacej reformy, oháňajúcej sa tým, aké je memorovanie faktov nepraktické. Čo je síce pravda, no zoškrtanie množstva faktov nie je nápravou. Na SŠ si už máš byť vedomý svojho procesu učenia a všetkých jeho špecifík, nie som za to, aby boli študenti násilne -a ešte k tomu už v zárodku scestne- vedení k pochopeniu učiva a dôležitosti jednotlivých informácií. Taký systém nie je možné uplatniť na viac než dajme tomu päť starostlivo vybraných /s ohľadom jeden ostatných v skupine, na pedagóga, predmet, náročnosť, podmienky atď/ jedincov, o to menej, ak je o ňom sám pedagóg neveľmi presvedčený. Poznámky sa diktujú vrátane čiarok, odrážok a nových riadkov, úprava zošita sa podieľa na výslednej známke, no samostatnosť jak riť.)

A nevedieť Avogadrovu konštantu je jedna z mojich najdesivejších nočných môr
11 
 fotka
saddath  7. 11. 2010 13:57
moc dobry clanok
12 
 fotka
zemina  8. 11. 2010 18:00
Podobne to je aj v Anglicku, dost vela z tych ludi tu su uplne nepouzitelne hlupe deti a napokon tak krajina funguje vyborne. Totiz ten standard je rozhodne vyssi ako na Slovensku. Viva la kolonie!



Tiez som rada ze som sa narodila na Slovensku
13 
 fotka
zeriavka  14. 11. 2010 00:09
v Írsku sa čudovalil, že ako to že viem, že čo je to estetika lebo oni to nevedeli
14 
 fotka
kokosovyorech  12. 2. 2012 16:49
Napíš svoj komentár