V poslednej dobe mám stále väčší a väčší pocit že to čo sa v škole učím nie je až tak podstatné. Napríklad si zoberiem taký dejepis, mňa dejiny celkom bavia a to predovšetkým druhá svetová vojna je pre mňa zaujímavá, no môj spolužiak a dobrý kamarát k dejepisu a k dejinám samotným nemám moc dobrý vzťah. Ešte pred zimnými prázdninami sme mali na dejepise na programe písomku práve zo spomínanej druhej svetovej vojny, no a tá kamarátova písomka nedopadla práve najlepšie, z čoho následne nebol veľmi nadšený a tak sa celkom pokojne spýtal učiteľky "Prečo sa musím učiť všetky tieto veci, ktoré viem že v živote nepotrebujem a ku ktorým nemám absolútne žiadny vzťah?" a na to ho učiteľka zakríkla a povedala mu že škola je tu od toho aby ho naučila všeobecné informácie a poznatky na čo on zareagoval tým že jej povedal či jej teda idú všetky predmety a či je vo všetkom dokonalá. Učiteľka sčervenela a jej tvár mi chvíľu pripomínala riť paviána, zmohla sa len na to že mu napísala poznámku. A toto je podla mňa typický príklad toho ako končia konverzácie medzi žiakom a učiteľom. Nechcem tým povedať že všetci učitelia sú takýto ale väčšinou je tu ten problém že učitelia si nedokážu priznať svoje vlastné pochybenie.
Myslím že by sa všetko dosť zjednodušilo keby sa každý vzdeláva v tom čo ho baví a v čom je dobrý no k tomu je ešte dlhá cesta. Ja by som osobne určite rád prijal taký predmet ako je rétorika. Pretože jedným s ďalších problémov je to že veľa žiakov sa nevie správne vyjadrovať a obhajovať si svoj názor. No na koniec už by som len dodal že naše školstvo nie je až tak hrozné, no stálu sú tu problémy ktoré by sa mali vyriešiť.
Je to možné?
8 komentov k blogu
2
Hej chápem ale mal som skôr namysli že by aspoň v tom 9. ročníku mohli byť tie predmety voliteľné, myslím že by potom bolo aspoň trochu jednoduchšie vybrať si správnu strednú školu a už v 9.ročníku sa zaoberať tým čo by človek chcel robiť a poprípade mať možnosť si zistiť či je v tom naozaj taký dobrý ako si myslel.
3
za prvé. učitelke nemáš čo odporovať, ona je autorita, žiak je ticho. ja som učil dva roky na škole.. deti su nezrelé, nevychované, prízemné správanie, strácajú cit pre autoritu... všetko...
učitelka nemá čo vysvetlovat načo mu to je. jednoducho je to jeho POVINNOST a tym to hasne. on sa to má naučiť a hotovo, nič sa nedá riešiť.
učitelka nemá čo vysvetlovat načo mu to je. jednoducho je to jeho POVINNOST a tym to hasne. on sa to má naučiť a hotovo, nič sa nedá riešiť.
4
Tak to hej pretože keď sa pozerám na niektorých učiteľov čo si tú autoritu proste nevedia získať vidím že ich žiaci majú úplne u riti až mi je ich troch ľúto ale niekto kto si nevie získať autoritu by teda absolútne nemal uvažovať nad tým že sa stane učiteľom, teda pokiaľ ho k tomu nedonúti situácia.
5
Nechcem znieť nejako nadradene, lebo zase o neviemkoľko staršia nie som, ale:
1. Máš 15 rokov, dostaneš sa do školy, domov a niekam vonku s kamarátmi, z právneho hľadiska absolútne nič nemôžeš, čo veľmi obmedzuje tvoj pohľad na svet a na to, čo človek potrebuje vedieť. Samozrejme, k prežitiu ti stačí vedieť otvoriť s konzervu a bezpečne prejsť cez cestu, ale som si istá, že ak budeš chcieť ísť na VŠ alebo ak budeš pracovať, veľmi sa zmení tvoj pohľad na to, aké vedomosti a zručnosti sú potrebné k tomu, aby si bol sebestačný jedinec. Voliteľné predmety v deviatom ročníku sú príšerne, ale príšerne zlý nápad, človek vtedy prechádza rapídnymi osobnostnými zmenami a zmenami vo vzťahoch s okolím, ktoré ho dosť izolujú od videnia nejakého väčšieho záberu reality.
2. Čo sa týka histórie: ľudská história sa zaznamenáva okolo 100 000 rokov. Za ten čas žilo na Zemi +- už 70 miliárd Homo sapiens sapiens a existovali stovky štátov.
O 2. sv. vojne sa učí, odkedy dokedy trvala, prečo sa začala, tri škaredé bitky, max desať zúčastnených štátov, niekoľko medzinárodných dôsledkov. To je absolútne nepatrne malá časť toho, čo sa kedy stihlo v histórii stať, garantujem, že to nikomu neublíži vedieť.
3. Na ZŠ sa učí prakticky hovno a naťahuje sa na deväť rokov preto, aby začínajúci stredoškolák mal občiansky preukaz a ranú pubertu za sebou.
4. Napríklad osobne moje štúdium (uvádzam taký príklad len preto, že to najbližšie poznám) ma špecializuje na to, aby som vedela navrhovať stroje a zariadenia a optimalizovať výrobu v chemickom priemysle a v energetike, a k tomu, aby som mala najzákladnejšie vedomosti a zručnosti pre takú prácu (a to o praxi vôbec nehovorím, bližšie ako z vlaku som ešte továreň nevidela), potrebujem mať absolvovaných 9(ZŠ)+6(SŠ)+3(VŠ) úrovní matematiky, 11x fyziku, 9 rokov chémie atď atď. Je to dané aj tempom štátneho vzdelávania a nemuselo by všetko z toho vždy pre každého trvať práve takto dlho, ale prosííííím skús mi veriť, že zo základky ešte nikto zbytočne prevzdelaný nevyšiel.
1. Máš 15 rokov, dostaneš sa do školy, domov a niekam vonku s kamarátmi, z právneho hľadiska absolútne nič nemôžeš, čo veľmi obmedzuje tvoj pohľad na svet a na to, čo človek potrebuje vedieť. Samozrejme, k prežitiu ti stačí vedieť otvoriť s konzervu a bezpečne prejsť cez cestu, ale som si istá, že ak budeš chcieť ísť na VŠ alebo ak budeš pracovať, veľmi sa zmení tvoj pohľad na to, aké vedomosti a zručnosti sú potrebné k tomu, aby si bol sebestačný jedinec. Voliteľné predmety v deviatom ročníku sú príšerne, ale príšerne zlý nápad, človek vtedy prechádza rapídnymi osobnostnými zmenami a zmenami vo vzťahoch s okolím, ktoré ho dosť izolujú od videnia nejakého väčšieho záberu reality.
2. Čo sa týka histórie: ľudská história sa zaznamenáva okolo 100 000 rokov. Za ten čas žilo na Zemi +- už 70 miliárd Homo sapiens sapiens a existovali stovky štátov.
O 2. sv. vojne sa učí, odkedy dokedy trvala, prečo sa začala, tri škaredé bitky, max desať zúčastnených štátov, niekoľko medzinárodných dôsledkov. To je absolútne nepatrne malá časť toho, čo sa kedy stihlo v histórii stať, garantujem, že to nikomu neublíži vedieť.
3. Na ZŠ sa učí prakticky hovno a naťahuje sa na deväť rokov preto, aby začínajúci stredoškolák mal občiansky preukaz a ranú pubertu za sebou.
4. Napríklad osobne moje štúdium (uvádzam taký príklad len preto, že to najbližšie poznám) ma špecializuje na to, aby som vedela navrhovať stroje a zariadenia a optimalizovať výrobu v chemickom priemysle a v energetike, a k tomu, aby som mala najzákladnejšie vedomosti a zručnosti pre takú prácu (a to o praxi vôbec nehovorím, bližšie ako z vlaku som ešte továreň nevidela), potrebujem mať absolvovaných 9(ZŠ)+6(SŠ)+3(VŠ) úrovní matematiky, 11x fyziku, 9 rokov chémie atď atď. Je to dané aj tempom štátneho vzdelávania a nemuselo by všetko z toho vždy pre každého trvať práve takto dlho, ale prosííííím skús mi veriť, že zo základky ešte nikto zbytočne prevzdelaný nevyšiel.
6
skola ti dava vela moznosti dobrovolne sa venovat predmetom, ktore ta bavia a cinnostiam, ktore chces...
7
Poviem ti tak v krátkosti, načo sú ti tie „zbytočnosti“, ktoré píšeš. No napríklad. Je určite fakt, že ....
Poviem veľa odborov. Ked sa mi pokazí nejaká elektronika, a doma ju aj tak neviem dať doporiadku, isto ju nebudem rozoberať, aby som ešte večšiu škodu nespravil. Fyzika napríklad mi v tomto nepomôže. Matematika ta síce naučí veľa, ale priznajme si, že v praxi ju potrebujem len nato, aby som sa nenechal možno okábatiť v tescu, pri večšom nákupe, ked mi miesto 10 rožkov naúčtuje sto rožkov. Či to spraví dotyčná predavačka, alebo predavač schválne, alebo sa pomýli... to je už na jeho osobnej dobrej povesti, a úprimnosti, ako to myslela.
Je pravda, že som nepochopil, načo sú mi napríklad logaritmy.. zatiaľ som ich nikdy nevyužil.
Poteším ta jednou radou. Neboj sa nič. V dospelosti pri súčasnej ekonomickej situácii budeš veľmi, rád, keď sa uplatníš na trvalý pracovný pomer ako dokladač tovaru do tesca, lidla, kauflanda, poprípade ak chceš peniaze, a musíš robiť, lebo nežiješ vtedy, budeš behať s mopom a vedrom saponátu po nejakom veľkoobchode, pretože upratovačky dnes už nie sú len ženy, ale každý aj mladý muž, ktorý chce žiť, ktorý chce peniaze, a zoberie to, čo mu práve ponúknu, bez ďalších zbytočných pripomienok a otázok.
Poviem veľa odborov. Ked sa mi pokazí nejaká elektronika, a doma ju aj tak neviem dať doporiadku, isto ju nebudem rozoberať, aby som ešte večšiu škodu nespravil. Fyzika napríklad mi v tomto nepomôže. Matematika ta síce naučí veľa, ale priznajme si, že v praxi ju potrebujem len nato, aby som sa nenechal možno okábatiť v tescu, pri večšom nákupe, ked mi miesto 10 rožkov naúčtuje sto rožkov. Či to spraví dotyčná predavačka, alebo predavač schválne, alebo sa pomýli... to je už na jeho osobnej dobrej povesti, a úprimnosti, ako to myslela.
Je pravda, že som nepochopil, načo sú mi napríklad logaritmy.. zatiaľ som ich nikdy nevyužil.
Poteším ta jednou radou. Neboj sa nič. V dospelosti pri súčasnej ekonomickej situácii budeš veľmi, rád, keď sa uplatníš na trvalý pracovný pomer ako dokladač tovaru do tesca, lidla, kauflanda, poprípade ak chceš peniaze, a musíš robiť, lebo nežiješ vtedy, budeš behať s mopom a vedrom saponátu po nejakom veľkoobchode, pretože upratovačky dnes už nie sú len ženy, ale každý aj mladý muž, ktorý chce žiť, ktorý chce peniaze, a zoberie to, čo mu práve ponúknu, bez ďalších zbytočných pripomienok a otázok.
8
tak keby som si v deviatke vyberala predmety, tak by som si vybrala uplne inac asi ako som si vybrala na strednej, a aj tak som skoncila na vyske s este uplne inymi predmetmi ktore som si myslela ze uz v zivote nebudem mat
A som dost rada ze aspon aky-taky zaklad mam zo vsetkeho
A som dost rada ze aspon aky-taky zaklad mam zo vsetkeho
Napíš svoj komentár
- 1 Mahmut: O tých, ktorí na zemi zostanú a tých, ktorí z nej musia odísť
- 2 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 3 Protiuder22: Oheň
- 4 Hovado: Opäť som späť
- 1 Soyastream: Októbrová
- 2 Mahmut: Kritický pohľad na Halloween a sprievody strašidiel
- 3 Dezolat: Pribehova hra o susedskej vojne. chatgpt. na pokracovanie.
- 4 Soyastream: Novembrová
- 5 Mahmut: O čítaní z oblakov a o premenách foriem Pravdy
- 6 Mahmut: O tých, ktorí na zemi zostanú a tých, ktorí z nej musia odísť
- 7 Dezolat: Test hrania textovej hry s AI friends & Fables
- 8 Tomasveres: Motivácia je nezmysel
- 9 Protiuder22: Oheň
- 10 Hovado: Opäť som späť
fakt 2. - tak nejak to maju v USA myslim, ze od zaciatku high school maju vyberove predmety, napr. taka matika ma dve urovne a jedna je trapne lahka a jedna je priprava na VS (dobra uroven naozaj) - 98% ziakov si dava tu lahku, podobne aj ine predmety a potom je ten narod dost sprosty