Devínsky masaker je jeden z nových slovenských dokumentárnych filmov, ktorý sa dostáva do kín. V dobe rozkvitajúcej hollywoodskej produkcie, ktorú minimálne môj vyučujúci dejín filmu nazýva ako "brak", sa do kín dostáva ojedinele slovenský dokument. A to je asi tak jediné pozitívne na tom, čo by som ja označil filmový masaker. Mám pocit, že slovenským tvorcom sa opäť nepodarilo vystihnúť to, čo by v takýchto filmoch chýbať nemalo - odvahu, emócie, hrdinstvo, niečo, čo by tomu filmu dodalo posolstvo. Niečo, z čoho by človek nemal pocit, že jeho jediným cieľom, je oživiť spomienky zasiahnutých ľudí. Tí, ktorí ste videli Let číslo 93 o udalostiach z 11. septembra pochopíte. A tí, ktorí ste nevideli, pozrite si. V devínskom masakri odvahu nečakajte, nečakajte ani svedomitú prácu vyšetrovateľov, akú ste mohli vidieť napríklad v D.C. Sniperovi, ktorý je tiež nakrútený pohľad skutočných udalostí. Uvidíte maximálne to, čo ste už niekoľkokrát počuli, videli. Len si to budete môcť znova približiť.

Márne sa snažím dopátrať sa nejakému posolstvu tohto dokumentu. Dokumenty, nech už sú akokoľvek by mali, podľa mňa, zabaviť, alebo poučiť. Z tohto nemám ani jeden z pocitov. Skôr sa nedokážem ubrániť tomu, že niekto sa len snaží vytĺcť kapitál z ľudského nešťastia. Nedokážem sa zbaviť pocitu, že film je šitý horúcou ihlou, a pritom sa dal nakrútiť úplne inak, z iného pohľadu.

Na záver pripojím ešte jednu reakciu známeho: "Sú to obyčajné hyeny priživujúce sa na ľudskom nešťastí... že vôbec toto niekto dokáže pustiť do sveta... hnus a grc!"

Možno niekto z vás v tomto diele uvidí niečo iné, ale pre mňa osobne ísť do kina (čiže na miesto, ktoré si ľudia spájajú s oddychom) na niečo takéto je v prvom rade, smutné.

 Blog
Komentuj
 fotka
idea  19. 2. 2011 12:09
Ked som videla plagaty na tento film, prislo mi zle. Zbuchaný film, ci pseudodokument s cielom dat ho do kin, co najskor (ked je este tato tragedia aktualna) a vytazit z neho co najviac penazi. Pretoze ludske nestastie najviac predava (prikladom su vsetky tie srackovske relacie ako Posta pre teba a Modre z neba, Reflex - ak to este vobec chodí). Je to smutné a nechutné. Nemám slov.
 fotka
theblackangel  19. 2. 2011 12:27
@idea

Môže to byť pravda, ale taktiež aj nemusí. Najskôr vidieť, potom hodnotiť. Informácie o skutočnom pozadí spomínaného masakru sú potlačované do úzadia, pričom to je práve to, čo by ľudia mali vedieť naozaj vedieť ako prvé. Byť ja na mieste spomínaného vraha, určite by to dopadlo rovnako. Žiaden človek nezabíja bezdôvodne a toto nebola vražda kvôli zisku.



Kto skutočne zinkasoval za tragédiu najviac sú médiá - to sú tie skutočné hyeny. Počul som rozhovory s tvorcami filmu a podľa toho, čo hovorili, by ich dokument mal byť čistý aspoň z hľadiska výpovedí ľudí, ktorí boli priami účastníci a dlhoroční svedkovia danej kauzy. Nesnažia sa vytvárať vlastný názor na tieto udalosti. To či bude film dobrým alebo slabým dokumentom to sa ešte uvidí, no každopádne dokumentárne filmy sú na to, aby rýchlo reagovali na aktuálne udalosti.



Pre istotu opäť opakujem: netvrdím, že to musí byť hneď kvalitný dokument. Každopádne netreba všetko odsudzovať vopred, ak o tom vlastne ešte nič nevieme.
 fotka
idea  19. 2. 2011 13:00
@yheblackangel prepac, ale kvalitny dokument by mal mat isty cas aby mohol ziskat kvalitne informacie, dobre ich spracovat a vytvorit uceleny komplex s najvacsou moznou objektivitou, co o tomto dokumente pochybujem, ze je splnene. Narychlo hned urobit dokument, kym je este v pamati u ludi, pretoze teraz este zarobi ako take peniaze. Myslis, ze o rok by este niekoho zaujimal? Kdeze... Hlavny motivacny prvok nebolo priniest pravdu, ale zarobit peniaze.
 fotka
idea  19. 2. 2011 13:00
 fotka
theblackangel  19. 2. 2011 14:02
@idea

Viem čo myslíš a súhlasím s tebou, že to takto mohlo byť. S čím ale nesúhlasím je to, že to berieš ako fakt, že to takto bezprostredne musí byť Je to podľa mňa veľmi častá chyba mnohých ľudí - veľmi skoro niečo hodnotiť a súdiť. Nedať ľuďom ani šancu.



Čo sa týka technických záležitostí - robiť dokument s odstupom času je samozrejme dobré, no niekedy je dobré mať materiál aj keď je ešte čerstvý. Ja osobne by som to asi skombinoval - nazbieral čerstvý materiál a nechal si aj časový odstup. Či v prípade dokumentu o jednom incidente a jednom vrahovi to neviem... no je dosť možné, že by som na tom chcel viac zarobiť a pustil by som to radšej skôr. Predsa len - je hlupák ten, kto za svoju prácu nechce aj zarobiť. Obzvlášť v dnešnom svete, kde od teba pýta prachy celé okolie Trocha komerčnosti v každom dielku nezaškodí. Dôležité je ale samozrejme to, aby to vždy bolo to, čo to pôvodne malo byť - aby autor nemenil všetky svoje práce len kvôli peniazom.



Čo sa týka konkrétne "Devínskeho masakru", tak nech už je to ako chce - premiéra je až dnes.
 fotka
alanalda  19. 2. 2011 14:59
Ja som v prvom rade narážal čisto na ten nápad vytvoriť tento film s týmto motívom. A ešte mu robiť takú reklamu, umiestňovať to na billboardy, plagáty je ďalšia vec, ktorá mi zaváňa trošku hyenizmom.
Napíš svoj komentár