Určite všetci poznáte klasickú typológiu osobností – flegmatik, cholerik, sangvinik a melancholik. Ale predsa pre istotu uvediem aspoň ku každej z nich aspoň niečo, keby sa stalo, že niekto miesto tejto definície od Hippokrata a Galéna pozná nejakú inú.

Flegmatik: dobrý poslucháč, vie s ľuďmi dobre vychádzať, odolný voči nepokojným situáciám, vie si zachovať chladnú hlavu, emócie nedáva najavo (alebo len veľmi málo), bojí sa urobiť rozhodnutie, jeho črtou zvykne byť tiež lenivosť.

Cholerik: cieľavedomý, vytrvalý, zvykne konať impulzívne , má silnú vôľu, nie je ľahostajný, túži po zmene, dobrý organizátor, zvykne sa správať až príliš dominantne, netoleruje slabosť, má problém priznať si chybu.

Sangvinik: otvorený, priateľský, komunikatívny, nemá problém s kýmkoľvek nadviazať rozhovor, zvykne mať veľa priateľov, skáče ľuďom do reči, ma problém pochopiť, že má aj on chyby.

Melancholik: perfekcionista, často úhľadne oblečený, zvykne sa hlboko zamýšľať, má rád samotu, obvykle ľahko podľahne depresii, príliš veľa času stráca jeho plánovaním, má nedostatok sebavedomia.

Ako ste si určite všimli, každý jeden typ osobnosti má svoje klady a zápory a taktiež, že nie je možné sa zaradiť presne do nejakej skupiny k jedným či druhým úplne. Ale je vôbec dobré sa takto určovať?

Ukážem to na príklade. Osoba „B“ sa priradí k nejakej z týchto skupín alebo k jej kombinácii, lenže tým táto osoba neberie len to dobré, ale aj to ostatné. Môžete si povedať, no dobre, ale čo je na tom zlé, veď každý má nejaké tie dobré a zlé vlastnosti, cnosti ale aj zlozvyky. Takéto zaradenie sa ovplyvňuje jednanie tohto človeka, aj keď si to neuvedomuje, čiže to ovplyvňuje tú časť jeho „ja“, ktorú neovláda. Lenže za tým je ešte niečo viac.

Tým niečím je duchovné pozadie celej veci, konkrétne mám na mysli diabla, ktorý sa snaží znova oklamať ľudí a vštiepiť im opak toho dobrého, čo im Boh môže dať. V Prvej knihe Mojžišovej, sedemnástej kapitole je zaznamenané čo povedal Hospodin Abrahámovi: „Choď predo mnou a buď dokonalý!“. Možno ste si teraz pomysleli, že predsa nie je možné byť dokonalý, tak prečo by Boh niekomu dal nesplniteľnú úlohu ???

Áno, nie je možné byť dokonalý, Boh to od človeka neočakáva, tento verš ale ukazuje, čo chce vykonať v živote človeka Boh - veľkú slávnu zmenu a že On nevidí človeka ako úbožiaka na rozdiel od diabla, ktorý chce len kaziť, kradnúť a ničiť. Boh veľmi dobre vie, že človek, ktorý Ho bude počúvať, môže žiť život úplne novej kvality, ale nie zo svojich schopností, ale z nových schopností, ktoré dáva Boh ako dar tým čo Ho milujú a hľadajú!

Nedávno som urobil hlúposť, ktorú som tu opísal – zaradil som sa totiž do jednej z týchto skupín, konkrétne ku cholerikom, našiel som na sebe totiž dobré vlastnosti spojené s tou skupinou, zdalo som mi to o.k. Lenže potom sa začali u mňa prejavovať aj tie zlé vlastnosti, pýtal som sa Boha, čo sa deje, teraz to už viem – pustil som diabla do môjho života prostredníctvom takéhoto rozhodnutia.

Dodám k tomu len to, že sa mi opäť potvrdilo, že všetka pravda je skrytá v Biblii a že Ježiš vie, čo je správne a čo nie a že mám opäť o dôvod ďakovať Mu viac, lebo len v Ňom je skutočná sloboda!

 Úvaha
Komentuj
 fotka
hajzelodkosti  5. 12. 2008 15:16
no tie biblicke blaboli co tu pises som ani necital a radsej preskocil a k tym osobnostiam, to co si tu napisal je velmi strucne, ale podla toho ako pises som cholericky, sangvinik a melancholik
 fotka
barsbypridal  5. 12. 2008 15:24
Viem že to je veľmi stručné, ale vypisovať u každého "poriadne" by napr. len u sangvinika zabralo niekoľkokrát viac textu. No a to že sú to hlúposti, tak, to je tvoj názor, mne sa to v živote potvrdilo.
 fotka
ohcysp  5. 12. 2008 15:34
hmm my sme si práve na nábožku robili tento test..... a určite sme nikoho nepustili... a vyšlo mi že som sangvinik a melancholik.. pol na pol... co su uplne protiklady... takze som dokonala?
 fotka
levik123  6. 12. 2008 22:59
zaujimave nazory na tvoj vek
 fotka
athelasil  12. 12. 2008 21:48
zaujimave uvahy, aj ta z dnes o tych kostoloch a prikazaniach....fakt by som nepovedala na ten vek....zaujimave dobreee
 fotka
naty009  12. 1. 2009 16:10
minuly rok som robila celu pracu na temu: typologia osobnosti, na 20stranach som rozpisala rozne tipologie.. a mala som tam rozne testy..Hippokratova typologia je najstarsia a poznaju ju ludia dodnes, a aj ked existuju vynimky, tak je pravdiva. Ide len o to, aby sa spravne zostavil test, a aby sa ta typologia riadne nastudovala, tolkoto vlastnosti priradenych k jednotlivemu typu je velmi malo.
 fotka
lobster111  20. 1. 2009 22:34
@barsbypridal Neviem, osobne to beriem s rezervou. Treba byť voči týmto veciam otvorený.
Horoskopy sú veľmi účinné nástroje Satana. Dosť ovplyvňujú život.
V tomto by sme sa museli trochu nadlhšie porozprávať
 fotka
zrnko  29. 11. 2010 20:51
tento clanok som nasla na stranke redemptoristov:

Eneagram (Enneagram)

Dátum: Thursday, 25.05.2006 19:11

Vec: Sekty a duchovná orientácia

Boli sme s niekoľkými známymi v kuchyni a práve sme sa dohadovali, čo budeme variť na nedeľu. Odsúhlasila som kuchárov návrh poznámkou, že aj tak je to jedno a chystala som sa odísť, keď mi jeden z prítomných položil otázku: „Poznáš enneagram?“







Vysvetlil mi, že je to typológia osobnosti a požičal mi knihu františkána Richarda Rohra a Andreasa Eberta s takým istým názvom. Zaujalo ma to. Je zaujímavé zistiť, aká som, ako ma vidia druhí, niekde sa zaradiť, tak sa trochu psychologicky pozabávať.

Napriek tomu som tu knihu čítala s ostražitosťou. Niektoré vyjadrenia v úvodných častiach ma zarazili, s niektorými som nemohla súhlasiť. Ale charakteristiky typov a popisované mechanizmy boli naozaj presvedčivé. Nachádzala som príklady všade okolo seba aj v sebe.

Čo je to Enneagram? Enneagram v súčasnosti najrozšírenejšom zmysle tohto slova je typológia osobnosti pozostávajúca z 9 typov. Označené číslami od 1-9 a usporiadané do kruhu, pospájané šípkami. Je to dôležité, lebo ich postavenie v kruhu a smer šípok odhaľuje ďalšie súvislosti a vzťahy. Ku každému z typov je priradený jeden hlavný hriech (sedem, ako ich učí Cirkev plus klamstvo a strach).

Pri každom je aj podrobnejšia charakteristika typu, tie sa rôznia od autora k autorovi, ale v základných znakoch sa zhodujú. Niektorí autori priraďujú k typom aj názvy, ako napr. 1 – perfekcionista (reformátor), 2 – darca (pomocník), 3 úspešný (karierista), 4- umelec (romantik), 5 - pozorovateľ (vedec), 6 – tímový hráč (lojálny), 7 optimista (zábavný), 8 šéf (bojovník), 9 mierotvorca (sprostredkovateľ).

Každý typ je určovaný svojim hlavným hriechom :koreňom hriechu (ako to nazýva Rohr), ego - fixáciou (podľa Oscara Ichaza), základnou tendenciou (ako tvrdí Helen Palmer), nutkaním ... Rodíme sa, alebo už v útlom veku sa dostávame do zajatia tejto tendencie, svojej hlavnej energie, ktorú používame viac ako treba. Náš základný hriech určuje naše silné a slabé stránky, naše skutočné motivácie, ktoré dobre maskujeme aj samy pred sebou. Len vtedy, keď ich odhalíme, keď spoznáme svoj typ, s použitím správnej terapie, dokážeme vyjsť z tohto väzenia, nájsť svoju svetlú stranu, ktorú podľa niektorých autorov predstavuje naša hlavná cnosť a staneme sa zrelým, vykúpeným človekom, či dosiahneme osvietenie. Terminológia sa prispôsobuje v závislosti od toho, v akých kruhoch sa enneagram používa.

Ak vynecháme všetky slová, ktoré v kresťanoch vzbudzujú ostražitosť a ako terapiu navrhneme modlitbu a správanie typu, ktorý sa v kruhu nachádza v smere šípky od nášho, dostávame pokresťančenú formu enneagramu. Taký enneagram nájdete u Rohra a pravdepodobne u množstva rehoľníkov, rehoľníčok a laikov, najmä v USA, ale nie len, ktorí ho učia v katolíckych školách a univerzitách, rekolekčných domoch, pri farnostiach.

Prečo teda enneagram a jeho používanie vzbudil obavy amerických biskupov? Prečo pred ním vystríhala Pápežská rada pre kultúru spolu s Pápežskou radou pre náboženský dialóg vo svojom dokumente o New Age, ako o nástroji zakorenenom v gnosticizme a nevhodnom, ako prostriedok duchovného rastu?



Enneagram ma zaujal. Našla som svoj typ a odhalila mnoho psychologických súvislostí v sebe aj okolo seba. Boli tu pomenované mnohé veci, ktoré som sama vnímala, ale nedokázala ich nazvať. Pustila som sa do ďalšieho hľadania na internete. Zisťovala som viac o typoch a začalo mi niečo vadiť. Enneagram sa netváril ako jedna z psychologických pomôcok, ktoré sú vytvorené človekom a preto vždy relatívne a diskutabilné. Nikto z učiteľov enneagramu vám nepovie, že je síce opísaných 9 typov, ale môže sa nájsť aj desiaty, alebo by sa dali dva zlúčiť. Aj keď sa človek môže nájsť vo viacerých, neexistuje nič ako kombinácia dvoch typov. To je možné len ak ide o susedné a aj tak sa musíte nájsť viac v jednom z nich a s tým sa identifikovať. Tých 9 typov je pevných takmer ako živočíšne druhy. Celý ten systém je veľmi autoritatívny a tak vzniká otázka odkiaľ svoju autoritu berie. Autori píšuci o ňom knihy tvrdia, že je to viac ako 2000 rokov starý systém, ktorý bol odpozorovaný a zachytený v sufi prostredí (islámska mystická skupina), no existoval ešte pred vznikom Islámu v nejakých duchovných skupinách, odovzdávaný duchovnými učiteľmi. Tak sa píše v knihách a tak sa začínajú kurzy o enneagrame. Ako je to však naozaj?

Aj keď enneagram možno už nejaký čas existoval, nebola to typológia osobnosti, ako ho poznáme teraz, ale nástroj numerológie používaný v strednej Ázii okrem iného aj na veštenie. Odtiaľ ho na západ priviezol G.I.Gurdjieff. On sám ho používal ako symbol 9 stupňov osvietenia. Takže nič o typoch osobnosti. Prvý, kto použil enneagram ako typológiu osobnosti bol Oscar Ichazo. Ku každému číslu pridal jeden hlavný hriech plus strach a lož. C. Naranjo pridal osobnostné charakteristiky z psychologického systému Karen Horneyovej, Freudove obranné mechanizmy a doplnil popis každého typu. Ichazo a Naranjo učili prvý (alebo jeden z prvých) kurz enneagramu okolo roku 1970. Tak toľko o 2000 ročnej histórii. Všetci títo ľudia sú predstavitelia New Age a nijak sa tým netaja. Ichazo o sebe povedal, že má v súčasnosti zdroj všetkej milosti na planéte Zem. Naranjo ho prijal ako svojho učiteľa.

Toto sú teda gnostické korene enneagramu. Nevychádza z nejakých dopredu stanovených kritérií a hypotéz, ktoré sú overované a potom diskutované a upravované. Enneagram je vizionárske, mystické učenie, ktoré bolo zjavené, nepodlieha diskusii, lebo ono je meradlom pravdy. Sufi učenie o enneagrame hovorí: „Všetko poznanie môže byť do enneagramu zahrnuté a s jeho pomocou interpretované.“

Je pravda, že mnohí súčasní entuziasti enneagramu sú ľudia vzdelaní v psychológii, psychiatrii, teológii. Mnohí z nich ignorujú pre kresťana neprijateľné korene enneagramu a pochybnú povesť jeho prvých protagonistov. Odkiaľ však vedia, že existuje práve takýchto deväť typov, že v jadre každého typu je hriech a kam sa uberať, aby sme dosiahli zrelosť? Neexistuje iný dôkaz, ako že uveríme práve Ichazovi, Naranjovi a gnostickému učeniu enneagramu.

Prečo by mal byť jadrom ľudskej osobnosti hriech a práve jediný konkrétny hriech? Vieme, že sme hriešni, ale hriech len kazí, to kým skutočne sme. Hriech nemôže určovať našu identitu. Z nášho hriechu nevyplývajú naše cnosti. On je u nás vnútri cudzí.

Vyplýva to z toho, čo na prvý pohľad nie je zjavné a to že enneagram v akokoľvek pokresťančenej forme je monistický. Čo to znamená? Monizmus, viera typická pre New Age, hovorí, že rozdiely medzi vecami sú iluzórne. Všetko je súčasťou veľkej kozmickej jednoty. Každý dualizmus je ilúzia. Neexistuje rozdiel medzi dobrom a zlom, medzi objektom a subjektom, nie sme ja a ty. Tieto rozdiely treba odstrániť v našom vedomí, lebo v skutočnosti neexistujú. Keď dosiahneme osvietenie, pochopíme, že všetko je jedno, všetko je boh, ja som boh.

V čom je enneagram monistický? Hovorí že náš hlavný hriech a naša hlavná cnosť sú len dve strany tej istej skutočnosti. Keď spoznáme svoj hlavný hriech, pomocou techník dosiahneme svoju základnú čnosť, spojením týchto dvoch protikladov dosiahneme jednotu osobnosti, osvietenie. Nejde o boj s hriechom ani o jeho odstránenie.

V kresťanskej forme Rohr hovorí, že Ježiš sa nachádza v tomto diagrame v strede. Má všetko dobré z každého typu, nie je vychýlený k žiadnemu hriechu. Z toho vyplýva, že ak my raz dosiahneme svätosť, stratia sa rozdiely, zaniknú typy a tým aj naša rôznosť a originálnosť. My však vieme, že Boh nás stvoril každého iným a naša rôznosť je dobrá. Ak je skutočná, musí byť založená na niečom inom ako na hriechu. Enneagram obstojí ako opis mechanizmov hriechu, nesprávnych motivácii, spôsobov obrany proti nepriateľskému svetu, ale nie ako typológia osobnosti.

A teraz ešte niekoľko slov ku praxi. Jedna z vecí, ku ktorým poznanie enneagramu vedie, je pocit, že sa vyznáte v inom človeku, že vidíte, čo je v jeho vnútri, že poznáte jeho „skutočné“ motivácie. Aj keď pred tým možno niektorí autori vystríhajú, je to niečo, čo enneagram vo veľkom spôsobuje. Čím dlhšie som sa pohybovala vo svete enneagramu, tým som bola znechutenejšia z ľudí aj zo seba.

Odhalenie svojho „hlavného hriechu“ môže viesť u niekoho k väčšej snahe o nápravu, ale omnoho skôr to vedomie vedie k pocitu bezmocnosti a osudovosti (raz už som 4, bude ma závisť sprevádzať celý život) pretože typ sa počas života nemení.

Enneagram sa v poslednej dobe veľmi šíri. Existujú konferencie enneagramu, na niektorých ľudia na svojich identifikačných kartách píšu číslo „svojho“ typu. Enneagram vyšiel z New Age prostredia a ťahá doň. Aj jeho obrázok pripomína sieť. Nechytí sa každý, je veľa ľudí, ktorým sa proste zapáčil a to je všetko. Je veľa kresťanov, ktorí ho šíria z dobrých motívov, ale o to nebezpečnejší je.

Mitch Pacwa, jeden z mnohých jezuitov, ktorí priniesli enneagram do katolíckeho prostredia a šírili ho, hovorí toto: „V súčasnosti nie je ani jeden jezuita v mojej alebo susednej provincii, ktorý by učil enneagram: nezostal ani jeden jezuita v spoločnosti učiaci enneagram. Alebo ho prestali učiť, alebo odišli zo spoločnosti. Ani jeden nezostal.“ On sám prestal učiť enneagram, kvôli jeho teologickej nesprávnosti a terapeutickej neefektívnosti.

Veríme tomu, že keď vydelíme jednotku siedmymi, dostaneme 1428571, prepojenie čísel veľkého mystického významu, ktoré je zároveň prepojením typov v enneagrame a určuje cestu k vykúpeniu, pre jednotlivé typy? Alebo veríme Ježišovi Kristovi, spasiteľovi, ktorý najlepšie vie, čo je v človeku? Treba si vybrať, lebo tento dualizmus je neodstrániteľný.
Napíš svoj komentár