Po celkom dobrých reakciách na môj článok "Akých chýb sa dopúšťajú bloggeri" som sa rozhodol, že každú chybu osobitne a bližšie rozoberiem, pridám riešenie a konkrétne tipy. Takto by mal vzniknúť krátky seriál o tom ako blogovať.
Témou tohto článku budú témy . Práve teraz stojím pred dilemou, či hovoriť všeobecne o celej blogosfére alebo len o Birdz. Lepšie bude písať všeobecne a vy sami zistíte, čo sa hodí iba pre Birdz.
Ak si zakladáte blog, mali by ste mať predstavu o hlavnej téme blogu. Teraz si treba povedať, aké druhy tém poznáme:
1. úzko špecializované oblasti
2. novinky
3. osobné
4. iné (alebo aj všeobecné)
Do úzko špecializovaných oblastí patria témy, ktoré zaujímajú veľmi malú skupinu ľudí. Tí potrebujú vedieť informácie pre svoj konkrétny odbor, preto musí byť niekto, kto bude písať aj pre nich.
Medzi takéto témy by som zaradil napríklad návody pre prácu s určitým programom (web a fórum o programe Vdownloader, ...), včelárstvo v oblasti stredného Slovenska (týka sa len určitého regiónu), školská stránka s akciami školy XY (informácie na nej budú zaujímať len žiakov danej školy XY), atď.
Vybrať si tému z tejto oblasti odporúčam len tým, ktorí sa v danej sfére veľmi dobre vynajú a dokážu ju objasniť cieľovej skupine návštevníkov. Veľkú návštevnosť takto nezískate, ale podarí sa vám vytvoriť komunitu ľudí so spoločným záujmom (modelovanie lietadiel, pestovanie citrusov, ...).
Písaním noviniek z rôznych oblastí si vytvoríte malý informačný web. Tu je výber tém pestrý. Môžete prinášať novinky z oblasti zdravia, športu, politiky, internetu, atď.
Tém je strašne veľa a z toho vyplýva, že aj veľa konkurencie. Okrem nej je nevýhodou aj to, že tu nemáte veľa miesta na sebarealizáciu a pridanie vlastného postoja, musíte písať pravidelne a pokiaľ je to možné, tak aj medzi prvými. Návštevnosť však môže byť vysoká, lebo ľudia sú radi informovaní.
Zvláštnu kategóriu tvorí bulvár. Písať bulvár je ako pohybovať sa po ostrí noža. Kladných reakcií môže byť menej ako tých záporných, ale návštevnosť bude veľká. Na Slovensku je bulvár veľmi obľúbený. Mnohí tvrdia, že ho nečítajú, ale informácie tohto typu sa šíria veľmi rýchlo aj k nim.
Písanie osobných tém je niekedy zradné. Nikoho nezaujíma ako ste sa vyspali, či ste sa práve pohádali s rodičmi alebo vás nechal frajer. Niekto sa nad tým pozastaví (asi len z ľútosti) a potom ide ďalej.
Ak však článok dokážete obohatiť humorom, skvelým štýlom písania a neobyčajnými zážitkami, blog môže byť úspešný. Časti príbehov si môžete aj vymýšľať. Nikto od vás nečaká, že budete každý deň zažívať niečo nezvyčajné, navyše to bude umeleckejšie.
Pri písaní osobných tém je najdôležitejšie čitateľa zaujať, inak to nemá výnam. Písanie denníka na blog s dôvodom "Ja si to píšem len pre seba! " nie je pravdivé, je to skôr malá výhovorka. Všetci na blogoch píšeme pre ľudí, nie len pre seba. Pre seba píšu len tí, ktorí si otvoria textový editor a tam to napíšu, uložia a nikomu neukážu.
Posledná kategória je najobsiahlejšia a aj najvhodnejšia pre bloggerov. Patria sem oblasti návodov na rozšírené programy (Photoshop, Gimp, Firefox ...), rady a tipy (napríklad ako blogovať ), referáty (+ iné veci do školy), atď.
Najvhodnejšia téma z tejto kategórie je taká, ktorá je často vyhľadávaná ľuďmi, nepíše o nej veľa bloggerov a vy ju ovládate dokonale. Zistiť to, čo sa najviac vyhľadáva môžete pomocou nástroja Google Insights for search.
Zhrnutie:
- vybrať si populárnu, originálnu alebo kontroverznú tému s malou (slabou) konkurenciou,
- mať vedomosti o danej oblasti,
- vedieť ako tému zaujímavo spracovať.
"Ak nechcete byť zabudnutý hneď po svojej smrti, buď píšte čo stojí za prečítanie alebo čiňte o čom stojí písať." Franklin
p.s. na internete som našiel úplne najjednoduchší návod na to, ako sa stať slávnym bloggerom. Nájdete ho vo fotoalbume.
Predchádzajúci článok: Akých chýb sa dopúšťajú bloggeri?
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.