Dobrou správou je, že to ako sa hrať na niečo čím nie sme vie 99% ľudí prirodzene. Či už sa hrali ako malý na cowboyov a indiánov, alebo dokážu popustiť uzdu fantázii a predstaviť si, že by boli radi niekým iným... Docela bežné nie? Okay, prečo k tomu ale potrebujem celú knihu pravidiel alebo bezpečnostné predpisy?
Role play ako taký je záležitosťou kooperácie medzi účastníkmi s cieľom vytvoriť príbehy, atmosféru a zážitky ktoré nie sú bežné, alebo simulovať bežné prostredie ktoré však nehovorí o skutočne sa odohrávajúcich udalostiach.
Práve preto v každej forme rolovej hry sú nutné pravidlá, bezpečnostné zásady a aj jasne stanovený začiatok a koniec.
Tieto hry majú tri hlavné smery, no dobre, možno štyri:
Prvou a tou ktorá inšpirovala tie nasledujúce dve je stolová forma hry, Table Top Roleplaying Games (TTRPG) svetovo najznámejšou je 'Dungeons and Dragons' ktorá vznikla v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia, aktuálne je v piatej edícii a vychádza zo stolových hier simulujúcich stredoveké a fantasy bitky (aktuálne najznámejšou je 'Warhammer' ak si chcete pozrieť figúrky).
Ďalšou logickou odchýlkou sú počítačové videohry inšpirované a napodobňujúce TTRPG, ktoré vás prevedú príbehom buď ako hlavného hrdinu Roleplaying Games (RPG), alebo v spoločnosti iných hráčov online Massive Multiplayer Online Roleplaying Games (MMORPG). Najznámejšou z nich je 'World of Warcraft', chcel som uviesť aj predstaviteľa len RPG, avšak rozhodnúť sa medzi 'Fallout', 'Witcher 3' a 'The Elder Scrolls: Skyrim' už budete musieť sami.
Ďalšou kategóriou sú hry hrané naživo. To to je potencionálne najkomplexnejšia verzia rolovej hry. Live Action Role Play (LARP), ktorá vyžaduje kostýmy a činy od hráčov korešpondendujúce s dianím v hre, znalosť divadla a bezpečného predvedenia boja alebo aj iných úkonov, ktoré vaše postavy môžu chcieť vykonať. Zo slovenských počinov si môžete pozrieť fotky a videá z 'Kráľovstvo Vína' hry inšpirovanej Terrym Pratchettom, ale ak chcete blockbuster, skúste Poľský 'Witcher school'. LARPy sú veľmi populárne hlavne v nordickych krajinách.
Poslednou kategóriou je erotický roleplay. Pokým nie je priamo prepojený na RPG, alebo iné formy hier, vyvíjal sa samostatne a najznámejší je práve kvôli BDSM hnutiu. Na otázku, že ako to s tým súvisí, je jednoduchá odpoveď. Na ťažkú erotiku a hru pri ktorej sú aktéri dobrovoľne objektifikovaní je nutný dobrovoľný súhlas, dôvera a bezpečie. Práve preto signalizácie mimo aktu, bezpečnostné slová a značky čoraz viac prichádzajú do moderných hier. Prvé prieniky vznikli práve pri LARPoch kde hrať vypočúvanie, mučenie, alebo iné intenzívne scény môžu byť skutočne nepríjemné pre hráčov. Práve preto systémy ako 'RED, YELLOW, GREEN' ale aj iné vidno čoraz viac aj v TTRPG pravidlách, hlavne ak je hra hororová, alebo sa dotýka citlivých tém.
Druhou veľkou stránkou je náročnosť hry. Na TTRPG, alebo počítačové netreba viac ako hru a ľudí čo ju chcú spolu hrať. A aj keď sa budeme rozprávať o univerzách, ktoré všetci poznáme ako napríklad 'Harry Potter', každý človek má trošku inú predstavu a pocit z toho sveta. O čo máme v hre viac zaangažovaných hráčov s rozhodovacou mocou, o to je ťažšie sa zhodnúť na spoločnej vízií nášho deja a sveta.
Pri TTRPG máme väčšinou troch až siedmich ľudí čo majú spoločnú realitu ktorú spoločne tvoria. Pri MMORPG máme stovky až tisíce hráčov v nemennom, predpripravenom svete ktorý stojí na vzdialenom serveri, avšak pri LARPe máme troch až stovky ľudí ktorí sa musia spoločne zhodnúť čo chcú robiť a to je ešte pred tým ako sa určí kto bude komu protagonistom či antagonistom... Preto máme dva typy hráčov v hre. Hráčov a Majstrov Hry (Game Master - GM).
GM je hráč, alebo organizátor ktorý je väčšinou v roli rozprávača, antagonistov a iných osôb mimo tých hráčskych. Táto rola je väčšinou obsadená predprogramovanými NPC a serverom pri videohrách, avšak pri stolovej, alebo živej hre je nevyhnutné aby túto rolu prebral na seba jeden z ľudí ktorí tu hru vedú.
Či chceme alebo nie, to to je najdôležitejšia hráčka, keďže bez GMa, nie je žiadna hra. Samozrejme nemusí to byť stále tá istá osoba, alebo nemusia všetci viesť to isté do rodružstvo, pointa je v tom, že zvyšný hráči musia svojím GMom dôverovať.
Môže GM hráčom pokaziť hru, zneužiť ich dôveru, alebo im zabiť postavy? Áno, ale nemali by to robiť, je to najrýchlejšia cesta ako prísť o hráčov čo s vami budú chcieť hrať. Tak ako hráči chystajú a píšu svoje postavy, tak GM píše a chystá príbeh a svet v ktorom budú dané hráčske postavy hlavnými hrdinami príbehu. Nie je jediný dobrý príbeh v ktorom sa všetko hneď podarí a výjde, takže je nutné prichystať nástrahy a dilemy, než aj so smutným, alebo zlým koncom... No používať pozíciu GM na vyvyšovanie sa nad vašimi priateľmi väčšinou nie je ok.
A zvyšok, sú pravidlá, svet a dej. Takže ako s nimi začať ak neviete vôbec nič je najlepšie nájsť niekoho kto vás bude vedieť previesť cez základy, alebo s vami zahrať hru na jedno sedenie nech vidíte či je hra pre vás.
Druhá možnosť a časom nevyhnutnosť je preštudovať si pravidlá vyskúšať čo funguje a čo nie. A nebáť sa chýb. Chyby robíme na dennej báze, aj včera sa mi pri hre stala chyba... Je tam toho, najbližšie ju opravíme a časom si možno aj pravidlá upravíme, aby nám odrážali mechanicky príbeh ktorý chceme povedať... Na väčšinu týchto hier naozaj stačí ceruzka, papier, guma a kocky... K LARPu, alebo inému živému RP možno bude treba aj nejaké iné vybavenie, ale o Tom možno nabudúce.
Návod
Komenty k blogu
Napíš svoj komentár
- 1 Hovado: Zvláštnosti slovenskej poľovačky s Maďarom
- 2 Mixelle: Milan a Zuzana alebo ako som sa stala strážcom tajomstva
- 3 Dezolat: Teal a jeho sen o písaní
- 4 Mixelle: Agáta
- 5 Tomasveres: Moje prvé ( ne ) vysnívané auto
- 6 Robinson444: Anatole France
- 7 Hovado: Psychoterapia
- 8 Protiuder22: Kenosis
- 9 Derimax3: Prehovor do duše
- 10 Hovado: Čo ma napĺňa.