Unavení, väčšinou starší učitelia, pasívni žiaci, negatívna energia, to sú bežné zložky každej školy. To, že si učitelia a študenti navzájom medzi sebou riešia svoje komplexy je čoraz bežnejšie a bežnejšie. Neustále počúvame aký je život krutý, budeme musieť bojovať, máme sa viac snažiť presadiť, musíme sa pretekať lebo len ten najlepší je odmenený, nikto nám nič nedá zadarmo... Je to nutné? Áno, možno majú pravdu, ale to nám to skutočne musia hovoriť neustále? Nemôžme si radšej vytvoriť priateľské prostredie a občas rozprávať aj o pekných veciach a udalostiach? Je aj vedecky dokázané, že ľudský jedinec v pohodlnom prostredí pracuje lepšie a efektívnejšie. Výsledkom takéhoto fungovania sú každoročne tisícky utrápených,vystrašených a demotivovaných mladých ľudí opúšťajúcich školu, ktorí nie sú absolútne pripravení do života. Zvláštne podľa mňa je, že učitelia sa snažili štrajkovať a pokúšali sa o zmenu práve pred parlamentnými voľbami...


Nedá sa však ani náhodou tvrdiť, že všetko je zlé. Máme sa oveľa lepšie než iní ľudia, máme právo na vzdelanie na celkom dobrej úrovni. Škola nám dá veľa a nakoľko v nej trávime veľmi dôležité obdobie nášho života, kedy sa asi najviac formuje naša osobnosť, mali by sme sa snažiť podmienky čo najviac vylepšovať. Obrovskú úlohu zohráva učiteľ. Ak má škola aktívnych pedagógov, ktorých baví vymýšľať stále nové a atraktívne metódy pre študentov, potom aj jej výsledky vyzerajú lepšie. Mladí ľudia v mojom okolí stále majú záujem ísť študovať pedagogiku a stať sa učiteľmi, je ich však čoraz menej a ak sa nezlepšia aj podmienky pre pedagógov, ich počet bude čoskoro žalostne nízky... V škole sme sa každý mnohokrát stretli aj so zbytočnou nespravodlivosťou, opäť to však závisí len na tom, na akého pedagóga sme natrafili. Čo je však skutočne zbytočné je neustále vymýšľanie nových nedostatočne vypracovaných plánov do školstva, odsúdených na neúspech, do ktorých štát vrazí peniaze a ktoré vždy napokon skončia návratom ku starým metódam. Keď však dokázali iné krajiny ich školstvo priviesť na skutočne vysokú úroveň, čo sa potom odzrkadlilo aj v celkovom zlepšení ich fungovania, nevidím dôvod, prečo by sa to nemohlo podariť aj nám.

Po rozhovore s ľuďmi z môjho okolia, študentmi, sme sa zhodli že nejakými tipmi na zlepšenie by mohlo byť napríklad zrušenie vysvedčení, pretože známky na tom papieri vo väčšine prípadov vôbec neodzrkadľujú, čo máme v hlave a často nie sú vôbec spravodlivé. Človek je neustále pod veľkým stresom, keď je hodnotený (napokon, aj deti prichádzajú o svoj optimizmus a detskú nevinnosť, keď začnú byť hodnotené) a sú to skutočne preteky, pričom väčšinou človek s horšími výsledkami v škole v živote aj tak napokon porazí toho, ktorý mal výsledky lepšie...

Ďalšou zmenou by mohli byť alternatívnejšie formy výučby, či pridanie predmetov typu ekológia alebo pozitívne myslenie. Tiež by bolo skvelé zaviesť predmety na rozvoj kreatívneho myslenia a logiky. Áno, viem, máme matematiku, fyziku, chémiu apod., lenže z osobnej skúsenosti viem, že často aj keď výsledok máte na teste správne, pokiaľ ste nepoužili presne ten postup, ktorý ste na hodine preberali, máte body dole a často len bod za výsledok. Treba toho prebrať toľko, že učiteľ ani nemá čas s vami riešiť zaujímavé príklady a dať vám priestor na iné formy riešenia. Musíš sa naučiť jednoducho ten vzorec a hotovo!

Každopádne, čudovali by ste sa, koľko času mnoho mladých ľudí trávi rozmýšľaním nad tým, ako zlepšiť školstvo, aby sa ich deti už mali lepšie...

A aké sú vaše skúsenosti so školstvom? Ako by sa podľa vás táto situácia dala zlepšiť?

 Úvaha
Komentuj
 fotka
nostroma  12. 7. 2016 20:16
Poviem ti svoj názor. Keďže som však v škole nemala hodiny pozitívneho myslenia, tak nič pozitívne odo mňa nečakaj.
Obávam sa, že aby sme zlepšili školstvo, je potrebné zlepšiť komplet celý systém. O školstve rozhodujú naši lídri, teda parlament. Najskôr musíš zmeniť ich, aby si mohol zlepšovať jednotlivé odvetvia. Avšak je to začarovaný kruh. Na takú obrovskú zmenu nestačí jeden človek, ani desať. Potrebuješ ich tisíce. Ibaže mnohí sú práve natoľko zdeptaní, či už školou alebo celkovo životom, že mnohí nemajú záujem niečo meniť. Jednoducho sú radi, keď majú prácu a môžu si zaplatiť účty. Sú aj takí, čo by zmenu chceli, ale reálne pre to nič nespravia. Bolo by treba mladých, kriticky mysliacich ľudí, ktorí by boli ochotní a aj schopní spraviť prevrat. Ibaže ako si spomínal, naše školy takýchto ľudí nevychovávajú. Kde ich teda zobrať? Neviem. Osobne si myslím, že to nie je možné. Celková mentalita nášho národa to nedovoľuje. Môžme sa trápiť pre niečo, na čo nemáme žiadny vplyv, alebo sa s tým ako väčšina zmieriť. Mrzí ma to, ale ja sa prikláňam k tej druhej skupine. Nemám na to silu ani náladu niečo meniť.
 fotka
miro777  12. 7. 2016 21:21
Situacia sa nezlepši kym bude po SR behat dostatok debilov schopnych napisat vetu: "Robotnik za pasom ma 400 eur na mesiac, neviem prečo chcu učitelia pridať".
 fotka
mouette  12. 7. 2016 22:43
Suhlasím, napriek tomu poznám učitelov , kt. nám dávaju motiváciu tým čo robia, napríklad keď každoročne dokáže profesorka vybaviť 20-40 žiakom takmer bezplatne sa dostať do zahraničia žiaci vedia, že ak chcu byť vo výbere musia robiť niečo naviac, ak profesor dokáže komunikovať so žiakmi nenútene počúvať ich názory s rešpektom aj žiaci si pripadajú že maju väčšiu cenu ako keď ťa učiťel pošle do preč lebo ty si len decko nič o tom nevieš .....áno poznám aj takých učiteľov a tým ostatným sa ani nečudujem, že stratili akukolvek energiu a pozitívne myslenie - načo by robili niečo naviac, vzdelávali sa, snažili sa ozvlášniť hodinu niečím kreatívnym keď ich plat je na zúfalej úrovni.... druhá vec je , že v živote som nepočula , že by vyhodili učitelku lebo zle robí svoju prácu ano bolo tu z nadbytočnosti a pod. ale nikdy preto, že by urobila chybu.....už par krát sa mi v škole stalo, že sme mali vážne zaujem o daný predmet ale učitelka on zaujem absolutne nemala keď sme to konečne dali najavo riešilo sa to cez mnoho ľudí - chodili nam kontroly na hodiny ....riešenie ? nič , prešlo jej to a učí stále aj napriek tomu, že som už 4 roky preč a neboli sme jediná trieda ktorá na ňu podobne reagovala .......možu si robiť čo chcu síce plat vyšší nebude ale ani ich nevyhodia ......je pravda, že treba zmenu spoločnosti ......zmenu celého systému ...od základov ...
 fotka
vymyslinick  13. 7. 2016 02:12
Akurát čítam pekný článok o našej budúcnosti
a spomína sa v ňom, niekde v strede, aj školstvo.
zivot.cas.sk/clanok/30082/vacsina-ludi-bez-prace-a-pre-kazdeho-200-eur-na-mesiac-katastroficky-scenar-alebo-kruta-realita-buducnosti
Z článku:

- Neuznávate súčasné školy?

Musia sa tam učiť také isté zbytočnosti, aké sme sa učili my. Polovica učiva je úplne nanič. Zoberte si len rozbory viet – podmet, prísudok, príslovka miesta, spôsobu. Musel som sa to učiť a netuším načo. Vravel som dcére, aby sa opýtala učiteľky, na čo treba vedieť rozbor. Ona jej odpovedala, že na maturitu. Keď sa pýtala, či rozbor vety bude potrebovať do života, učiteľka vravela, aby sa nepýtala sprostosti, potrebuje rozbor na maturitu a hotovo. Neučia ich orientovať sa vo svete, neučia ich podnikaniu, kreativite.
Napíš svoj komentár