@feelagain Tak hlavne keby tie školy neboli v anglicky hovoriacej zemi, tak by nemali až také dobré hodnotenia. Pretože pri tých hodnoteniach sa berie do úvahy aj počet publikácií v angličtine, takže všetky školy mimo anglicky hovoriacich zemí sú už automaticky znevýhodnené.
Avsak samozrejme bolo by treba upravit kopec zakonov a bankam rozviazat ruky, aby mohli poziciavat ludom, ktori maju o financovanie vzdelania prostrednictvom bank zaujem.
Dalej, (nakolko tu mame system (ktory je zakoreneny aj v hlavach pedagogov) ktory podporuje priemernych a podpriemerny a utlaca tych najlepsich), ak by student dostahoval vynikajuce vysledky, skolne by zanho zaplatil stat v plnej vyske.
Dalej, ak by student po uspesnom ukonceni studia zacal pracovat na slovensku v odbore alebo pribuznom odbore, ktory vystudoval, taktiez by mu boli poskytnute ulavy a podpora pri splacani uveru.
Podla mna jedine toto je sanca, aby tu zacali veci fungovat. Ked som chodil na vysku, tak obcas tam prisiel ozraty nejaky vyucujici a trepal nezmysly.. keby si to studenti platia sami, tak by zacali skakat meter dvadsat na dekanate, ze chcu peniaze za odflaknutu hodinu naspat a bol by aj vacsi tlak aj od studentov, a potom aj od vedenia na to, aby sa zvysila kvalita vyucovacich hodin.
Dalej, mame viac vysokoskolakov nez potrebujeme.. takto by sa prirodzenym sposobom upravil tento stav tak, ze by sa to aspon trosku priblizilo k poziadavkam trhu.
A teraz moj osobny postoj, sam som chodil na vysku a viem kolko tam bolo pregrciavacov, co sa len tak motali z odboru na odbor, zo skoly na skolu.. a teraz to takymto vyciciavacom platim ja z vlastneho vacku (a samozrejme vsetci pracujuci obcania). Ked niekto dosiahne vyborne vysledky, nemam problem mu to platit... lebo nepotrebujeme 10 000 biedakov rocne ale 1000 expertov (cisla som si samozrejme vymyslel), aby sa slovensko niekam posunulo.
zahlasoval som za nie, ale len preto, lebo aj ja som mal VS zadarmo ... inac je to vec, ktora zvyhodni na prac. trhu prave teba, neviem preco by za to mali zaplatit vsetci
@patrixo No ja s tým tiež nemám problém, ale máš niektorých starších vedcov, ktorí sú síce kapacity, ale po anglicky až tak dobre nevedia.
Nám to vysvetľoval aj jeden človek, že je to znevyhodňujúce pre univerzity mimo anglicky hovoriacich krajín a dal tam viacero dobrých argumentov, ale to už bolo pred niekoľkými rokmi a ja už si nepamätám úplne všetko
Na jednu stranu suhlasim s @8 , publikovat v inom jazyku nez v anglictine je donebavolajuca kokotina a nechapem, preco to niekto robi, na druhu, co sa tyka @6 , co viem od amikov tak ucitelia to flakaju tak, ako ti u nas a nikto sa stazovat nejde. Mne osobne pride ten americky system ako bullshit, hej, sice podporuje najlepsich, ale zas uroven tych skol je casto smiesna, len aby preslo co najviac ludi a skola neprisla o peniaze a podobne issues, s ktorymi podla mna nepocitas. A aj co sa tyka tej podpory tak neviem, u nas mas skolu zadarmo a ak si vyborny dostanes stipko, takto platis a ak si vyborny tak...platis menej. Sry, ale volim prvu moznost. Fakt je mi US system, kde oligarchovia maju pristup k spickovemu vzdelaniu a ostatni si mozu trhnut alebo sa po usi zadlzit enormne nesympaticky.
Mozno moj hnev plynie z toho, ze som sa rozpravala s realnymi ludmi, ktori mi hovorili o svojich realnych pocitoch a problemoch, neviem. Hej, kazdemu asi vadi zrovna to, v com zije, ale ja som stastna za to, ako to u nas funguje.
keby si to studenti platia sami, tak by zacali skakat meter dvadsat na dekanate, ze chcu peniaze za odflaknutu hodinu naspat a bol by aj vacsi tlak aj od studentov, a potom aj od vedenia na to, aby sa zvysila kvalita vyucovacich hodin.
- dobrý argument, musím však povedať, že v rámci slovenskej a českej mentality je naivné čakať, že by sa to tak dialo. Skôr by sme si nechali opäť srať na hlavu, len by sme za to platili nemalé peniaze
@tralalibang suhlasim je to znevyhodnenie.. ale zas nemozme treaz plakat a ocakavat ze svet bude citat nase slovenske clanky... u nas to tak fungovalo ze sa clanky dali este na korekturu kvalifikovanym ludom.. je to znevyhodnenie, ale vies.. co s tym? treba to nejak obist, najst cestu..
Akože mne ani nevadí to znevýhodnenie, skôr som tým len chcela povedať, že ten ranking vysokých škôl predsa len nie je úplne objektívny
No áno, viaceré školy majú svojich konektorov/prekladateľov, ktorí majú na starosti prekladať články, patenty, etc. No ale od nich som tiež počula rôzne zaujímavé veci o patentových úradoch a podobne, no a už nikdy neuverím v spravodlivý svet a v to, že spoplatnenie školstva by niekedy niečo vyriešilo
@feelagain to zalezi od systemu ako by to fungovalo.. ak by spoplatnenie nebolo absolutne, ale tak ako pisem v @6 , alebo nejaka podobna alternativa, tak by to mohlo byt realizovatelne..
Keby sa zmenil celý systém, ale fakt celý (internáty, škola, vybavenie, učitelia, financovanie, "hodnota titulu " a xy dalších vecí ) tak kľudne ,ale kedže by sa to určite nezmenilo tak nie
Podla mna riesit veci prosto len aplikovanim celoplosneho poplatku (skolneho) v zmysle, ako to zlepsi kvalitu skolstva, je neefektivne a pre mna aj naivne - hlavne na SR.
Po prve, mnoho sikovnych ludi by asi neslo studovat (aj za vzniku vyhodnych studentskych poziciek), uz len preto, aku priemernu zivotnu uroven taka slovenska domacnost ma.
Po druhe je tam ludske hladisko. Vytvarat stres na studenta po celu dobu studia "co ak to nevyjde a vyhodil som peniaze do vzduchu" a demotivovat predstavou, ze po skole este niekolko mesiacov/rokov bude splacat pozicku, ked chce pravdepodobne riesit naklady na byvanie, ti vyrobi nie masu vzdelanych, ale masu zavislu na benzodiazepaminoch a s kompletne dojebanymi nervami
Skratka vzdelanie je pre mna nieco, kde sa ma nevratne investovat, malo by byt dostupneho pre kazdeho a nemalo by sa pre neho zadlzovat.
Ano, na tej druhej strane vznika masa tych popriemerov, ktore spominas, ale to sa vsetko da riesit aj ciastkovo.
T.j.
- naozaj potrebnym znizenim prijatych uchadzacov na prijimackach (aby to suhlasilo s poziadavkami trhu)
- prisnejsim sposobom hodnotenia predmetov (obmienat testy medzi rocnikmi podmienkou, idealne individualna skuska, kombinovane zlozene hodnotenie, zadane seminarne prace aj citat, atd...) a rozdavania kreditov
- zavedenim dvojstupnoveho motivacneho stipendia, ktore je ozaj motivujuce (pre najlepsich a takych, co naozaj nemaju k tomu daleko)
Naozaj len vybornych studentov a buducich expertov motivovat a odmenovat
- zrusenim poplatkov na externe doktorandske (ofc, az ked by zlozili samozrejme patricne narocne prijimacie skusky)
- prispevkom na atestacie a dalsie vzdelavanie
Akoze nechce sa mi to tu uz viac rozpisovat, lebo tieto body by sa dali rozpitvat na dlho. Len si myslim, ze su na motivaciu a odmenovanie najlepsich a "preosievanie" idiotov efektivnejsie a realistickejsie sposoby.
Co sa tyka, ze studenti maju v pici kvalitu prednasky - minimalne teraz som na skole, kde sa to fakt riesi a studenti sa ozvu, ked k takemu niecomu dojde. Podla mna je to skor o mentalite a riadeni tej skoly a atmosfery, ktoru vytvara.
Súhlasím s tými, čo píšu že by študovali hlavne tí, čo nato majú, a mnoho šikovných, talentovaných ľudí by tá dlžoba na krku odradila od štúdia a rozvíjania svojho potenciálu. Som za štátne školstvo financované z progresívneho zdanenia a dedičskej dane. Zastavme odliv kapitálu do schránkových firiem, daňových rajov, klepnime po prstoch všetkým zlodejom a špekulantom a bude dosť peňazí na kvalitné školstvo.
Som skôr proti spoplatneniu.
Na druhú stranu, vysoké školstvo na Slovensku je podľa mňa v hroznom stave, a tak ak by spoplatnenie zvýšilo kvalitu a prinieslo nejakú pozitívnu zmenu, tak prečo nie.
Ale to je tu asi nereálne. Tu by to dopadlo tak, že by to bolo stále rovnako zlé (ak nie horšie) a ešte by sa za to aj platilo.
v takom prípade by som ani x chytrích ludí nikdy neštudovalo, alebo si to fakt 10x premyslelo aj potom ked maaju penizae, lebo troška inak vímaajú ich cenu + ked uz maju tie penizae, tak asi boli sikovny a fakt sa sami vypraacovali az tam, cize to uz beru ze skolu kvôli kariere nepotrebuju a naco si platit velke peniaze za konicek ze jo? (ja si prave platim skolu co mam ako konicek... a kebytam neboli ine motivacie tak by som sa za tie peniaze na to vyprdla)
chapem tvoje opodstatnenina ale ako spomenula grietusha. Som strasne proti tomu elitarceniu. Ako to spravit aby nestudoval kazdy trololo? Odbornejsie primacky a vyssi standart skol a financovat viac za jedneho studenta (nech skoly neznizuju standarty len aby mali z cohho fungovat) ale jednoznacne nie aby to bolo ze mozu studovat len mudri bohati ludia. troska (TROŠKA!) krok s5 nie?
Minimalne som za to, aby boli zadarmo tie skoly, kde je malo absolventov a odkial ma stat nedostatok odborníkov, ako su rôzne technické odbory, medicína atd. A aby si ludia platili za skoly, ktoré sa študujú “aby som mal nejakú vysokú školu”, typu sociológia, politíológia atď, kde má štát prebytok takýchto absolventov. Nevidím dovod, aby štát podporoval vzdelanie, ktoré nepotrebuje
V Nemecku boli poplatky za semester cirka 700 eur, kto na objektivne nemal dostal pozicku od statu a musel ju zacat splacat len ak prijem po skole prekrocil urcitu hranicu. Velmi elegatny system ktory by som bez problemov implementoval na Slovensku.
Kazdopadne je to len jedno ciastkove riesenie, v prvom rade treba prekopat system celeho skolstva ako taky. Pokym budu najlepsi slovaci odchadzat studovat do zahranicia tak si velmi nepomozeme.
@tralalibang@feelagain existuju europske vysoke skoly (Zurisky technicky institut, Mnichovska univerzita, Holandske univerzity) ktore su v rankingu velmi vysoko hoci su v ne-anglicky hovoriacej krajine. System zvyhodnuje univerzity v anglicky hovoriaciach krajinach, ale stale su tie skoly v kvalitativne inom vesmire nez 99% slovenskych vysokych skol.
Len dodám, že mnoho mladých študuje VŠ len aby si nejako "predĺžili detstvo". Štát potom všetkých týchto "bezpečnostných manažérov", "sociológov" a "masmediálnych komunikátorov" nielenže po dobu (minimálne) 5 rokov dotuje (vlaky zadarmo, zľavené cestovné, príspevok na stravovanie, atď), ale prichádza aj o nejaký ten HDP keďže títo ľudia by miesto toho mohli pracovať a zarábať.
Nie lebo to by som nevystudovala potom ani ja, ani kopu inych ludi, ktorych poznam a nemali by na to. Takto ma kazdy rovnake pravo a moznost na vzdelanie. A zadlzit sa a potom to splacat este len vyjdem zo skoly no tak to tiez ne, diky. Staci ze budem splacat ked si kupim byt a mozno aj poriadne auto. To mi uplne staci
boha jeho, naco toto citam, ked vacsina odbornikov v tomto fore nema ponatie o tom, kolko zo statneho rozpoctu ide na studentov (slovenske zeleznice budu vzdy v minuse a je nutne aby ich dotoval stat, pretoze z toho zarobia z listkov maju mozno na prevadzku restauracneho vozna), a ake maju sociologovia uplatnenie
prestanme sa pozerat na vzdelanie ako na komoditu, s ktorou sa da obchodovat, tak ako doktorov a technikov nam rovnako treba aj ucitelov a psychologov, s takymto pristupom necudo, ze Slovensko je na prvom mieste krajin ohrozenych automatizaciou priemyslu, ked ludia chcu mat narod plny robotov
už aj tak sa platí dosť najmä tí čo nie sú priamo z miesta kde sa škola nachádza, ja som napr. študovala odbor ktorý som v druhom ročníku nezvládla a tak ma vyhodili a keďže som už predtým 5 týždňov študovala prvák ale nakoniec som to z vážnych rodinných dôvodov vzdala ak by som chcela ísť znova do školy musela by som si tri roky zaplatiť je jedno, že som študovala dva ročníky + 5 týždňov musela by som si celé bakalárske štúdium zaplatiť v tom prípade je lepšie študovať externe platí sa stále rovnako, aj tak si za ten rok zarobím dosť aby som si štúdium zaplatila ak teda budem ešte študovať len sa mi nepáči, že mám platiť za celý rok, keď som tam bola len 5 týždňov, mohlo by to byť tak ako navrhovali, že človek má právo si to v prváku ešte rozmyslieť
Muselo by sa na to velmi opatrne ako sa pise vyššie, ale bol by som za s tým, že by išlo o pomerne malé školné, ktoré by si vačšina ľudí mohla dovoliť a k tomu dal oveľa viac peňazí na štipendiá a podobne.
Dosť mi vadí prístup ľudí, ktorí sú na VŠ len pre predĺženie "študentského života" alebo študujú na VŠ a nemajú ani základné znalosti zo SŠ, nemajú záujem o obor, ktorý študujú a podobne, pričom si myslím, že v súčasnosti je na našich VŠ takých študentov nezanedbateľná časť.
Keby sa zaviedlo školné (aj pomerne malé, kedy by si človek brigádou v lete alebo podobne dokázal bez problémov na toto školné zarobiť, nie USA systém) a bolo to šikovne urobené, myslím si, že by snaživí ľudia zo slabšieho socioekonomického prostredia mali možnosti sa dostať a vyštudovať VŠ a zároveň by to dostatočne demotivovalo ľudí popísaných vyššie a kvalita školstva by išla hore.
Ja som si za jeden rok štúdia platil sám a nebola to zas taká pálka (600 alebo 800 evri). Pálka sú výdaje na ubytovanie a stravu ... a na tie štát neprispieva pokiaľ nie si sociálny prípad. Takže ak ide niekto študovať štýlom DVD (do vianoc doma) tak neparazituje ani tak na štáte ale skôr na svojich sponzoroch a úsporách
nie, ved uz iba za prihlasku si niektore slovenske univerzity pytaju 50-80 eur co je vydriduchstvo riadne. o tom nehovorim, ze si musis platit izbu v internatoch, ktore su stare a rozbite a nehovoriac o vsetkych materialoch a veciach
Rozhodne nie jednak z dovodu vyssie uvedenej nedostupnosti vzdelania pre nizsie socialne vrstvy, no pre mna mozno este zasadnejsim argumentom proti je, ze by vacsina slovenskych skol so svojou "kvalitou" absolutne nebola konkurencieschopna v dnesnej dobe otvorenych moznosti v zahranici.
Skor by som osekal pocet skol, ktore su neperspektivne z toho hladiska, ze kazdy ich dokaze vystudovat a sukromne skoly tu uz mame a su na tom este horsie ako tie statne, takze si nemyslim, ze by to nejak pomohlo to spoplatnit a uz v ustave je garantovane pravo na pristup k vzdelaniu, takze by som urcite nebranil nikomu, aby mohol studovat a aj ked by na to nemal, tak je to 1 z veci, ktore su pre neho prinosom, lebo sa hovori, ze clovek sa hlada cely zivot a ked sa clovek popali, tak aspon mu to otvori oci k najdeniu inej prilezitosti. Urcite som za rozsiahlu reformu skolskeho systemu, ktory je velmi zle nastaveny, co sa tyka vyucby, kriterii atd. Paci sa mi dualne vzdelavanie, to by som viac rozsiril, lebo clovek, ktory vrazi kopu snahy do studia a nema prax na VS, tak je diskriminovany oproti tym, co tu prax maju. Takisto povinny AJ uz od skolky s doraznym zameranim na speaking v skolach. Sirsi vyber predmetov na VS a maximalna autonomia s ohladom na potreby a zaujem studenta. Lebo na nasej VS je obvykle, ze nam daju na vyber z troch predmetov, ktore su nezazivne, nezmyselne a a aj z tych troch sa otvori iba jeden, ktory som vobec nechcel. Takisto obmena profesorov, lebo na SK stale ucia aj ti, ktory dostali zakaz ucit, resp. ti, ktori nemozu byt vyhodeni napriek hromadnym staznostiam studentov. Zrusenie statnych skusok, lebo to je zbytocne otravne a prilis stresujuce pre studentov, v konecnom dosledku i bezvyznamne, pretoze kvantum uciva, ktore sa rychlo nabiflim, po chvilke hned zabudnem. V neposlednom rade debyrokratizacia systemu, co je najvacsi kamen urazu, ked si clovek sam musi vsetko zistovat cez milion ludi a vybavovat stale nejake bullshity, elektronicky system skoly castokrat zlyhava a vela nekompetentnych zamestnancov skoly na svojom mieste zostava. A mnoho dalsich veci, ale to by bolo na celu knihu snad.
@achino žiaľ sú aj taký, ktorí nechcú pracovať a preto volia radšej školu ale sú taký čo sa snažia ako vedia ale aj tak učitelia pustia radšej takých ktorí sa im pchajú do zadku alebo im to rodičia vybavia, ja som sa snažila ako sa dalo navyše som mala dobrú prípravu z gymnázia a nestačilo to, myslela som, že keď sa človek učí, vidno, že ho to baví tak to nebude problém ale niektorí profesori sa asi bola, že im vyfúkneme fleky alebo neviem, vždy som tvrdila, že každému sa darí tak ako si to zaslúži ale zatiaľ som videla len to, že tí ktorí ani nechcú prechádzať a viac sa flákajú ako učia tak sú tam kde sa iní ani nedostanú lebo sú učiteľom nesympatickí alebo neviem. Keby sa vysoké školy spoplatnili tak by boli len pre vyššiu triedu tak ako to plánujú aj z gymnáziami, len aby tam študovala elita a zvyšní aby na nich dreli.
A inak aj v tych statnych si clovek musi platit nemale peniaze za knihy, ktore su velka palka, pokial student nepochadza aspon z priemernej rodiny, nehovoriac o tom, ked studuje 2 skoly naraz a v najhorsom pripade, ked prerusi studium, ide do medzirocnika (pre ine okolnosti), ktore si hradi sam a stoji to nejakych 900€ (to iste ked nespravi statnu skusku).
@alexandrea Tak neobjektívnosť hodnotenia na VŠ je ďaľší problém, ktorý ide podľa mňa ešte mimo toho čo tu teraz riešime.
Čo sa týka tej elity, tak @50 + kvôli tomu som napísal aj ten nápad s rôznymi štipendiami, tie by išli ľudom zo sociálne slabších rodín.
Prizvukujem, že by na to, čo som napísal, trebalo ísť opatrne, lebo v pohode sa môže aj stať, že ako píše @39 , podchytí to štát, úplne to dokašle a bude ešte horšie než bolo.
Aj keď by som chcel aby sa skúsilo niečo podobné môjmu nápadu, myslím si, že zavedenie školného v SR je v šúčasnosti úplne nereálne politicky presadiť, takže sa tu bavíme aj tak len v teoretickej rovine.
Tazko povedat univerzalne riesenie. To ze by teraz niekto zacal platit 100-200+e mesacne naviac napriklad by asi zmysel samo o sebe nemalo.
Potom clovek pocuje ako je na Slovensku nedostatok lekarov ale nikto nepovie kolko zahranicnych studentov, ktory tu pravdepodobne v zivote nebudu pracovat napriklad studuje v takom Martine.
Viem zo skusenosti povedat, ako sa na nasej skole rozhadzovali stipendia pomaly za nic. Celkova kvalita skol je taka aka je. Kto chce jednoducho titul, ten najde skolu/odbor. Kategoria skusacov vysokych skol co su na 2-3 skole x rokov a nic nedokoncene. V CR je este raj, ze je free rok naviac pri oboch stupnoch.
Ak by som videl kvalitu tak by to platenie trochu davalo zmysel ale nie ze pridem na prednasku a tam je uspavac hadov prezentujuci 10 rokov rovnaku prezentaciu a na skuske si riesi svoje komplexy.
vyzadovalo by to upravu legislativy. v principe by mi ale ako danovemu poplatnikovi nevadilo platit vysoke skolstvo z vlastneho vacku za predpokladu, ze student dostuduje a zamestna sa v odbore.
ziadne take, ze sa sopliak chce par rokov flakat a ja mu to mam platit. ani "nezivim sa tym a neprinasam tym do spolocnosti nic, len ma to proste zaujima". zaujima? plat si. mne konicky nik nesponzoruje. ani ziadne zbytocne univerzity bez uplatnenia. atd.
ako vravim, ak dotycny skolu dokonci a uplatni sa v odbore, tak nech sa mu to premna-zamna zaplati z dani. v akomkolvek inom pripade by si vsak ludia mali preplacat uplne vsetky naklady na vzdelavanie sami.
@Feelagain
?
ale veď nikto tu na fóre nepíše že nepotrebujeme aj sociológov, psychológov alebo učiteľov.
Ide len o to, že nepotrebujeme VŠ absoventov ktorí študovali "len aby mali titul" a ktorí sa po skončení školy zamestnajú ak dokladači tovaru v Kauflande alebo na helpdesku v T-Systems.
@54 resp. neviem, ci by som povazoval ukoncenie skoly za nevyhnutne kriterium v pripade, ze sa clovek uplatni v studovanom odbore. lebo uplatnenie sa v odbore vlastne znamena, ze ta skola splnila svoj ucel, cize...
Demokratizovane vysoke skolstvo je zalezitost, ktora ma esencialne pozitivne efekty na fungovanie statu, a to aj na miestach s viac ci menej dysfunkcnym nastavenim vzdelavacieho systemu. Vzdelanejsia populacia je totiz pre stat vzdy vyhodnejsia, ako menej vzdelana alebo nevzdelana. Dovodov je mnoho. Vzdelanejsi ludia maju spravidla mensi problem umiestnit sa na pracovnom trhu; nimi zastavane pracovne pozicie su spravidla prestiznejsie a lepsie honorovane, co sa nasledne reflektuje v tom, ze maju po dlhsiu dobu dobre zdravotne fungovanie; maju vacsi potencial vymysliet nieco, z coho moze cez odvody statu profitovat cela spolocnost atd.
O konkretnom fungovani vzdelavacieho systemu sa daju viest nekonecne polemiky, podobne ako sa vedu aj v inych regionoch. U nas je napr. znamym problemom, ze docentura ci profesura su celozitovne udelovane vedecko-pedagogicke hodnosti, takze mnohe osoby po zisku danych titulov uz dalej neprodukuju, pretoze ich nic nenuti. Na druhej strane, napr. v Anglicku je profesor de facto pracovna pozicia, takze aj extremne zasluzily a kvalitny clovek musi neustale produkovat, co je vo svojej podstate nie uplne spravodlive. Podobne sa hovori, ze u nas si studenti nevazia vzdelavanie, pretoze je to zadarmo. Ano, mnoho studentov si nevazi vzdelavanie, ale mnoho studentov si nevazi vzdelavanie ani napr. prave v Anglicku, a to ani v pripade, ze ho realizuje vdaka stipendiu. To je dane vekom, osobnostymi charakteristikami a mnohymi dalsimi faktormi.
@patrixo ja som tým myslela gymnáziá, chcú to urobiť tak aby gymnáziá boli len pre vyššiu triedu tak ako dakedy čiže z chudobnejších rodín by sa tam vôbec nedostali.
A čo viem aj z gymnázia aj čo nám vraveli na vysokej aj podľa skúseností tak najlepšia príprava na vš je gymnázium aspoň pre učiteľské odbory ako som študovala aj ja takže by sa zasa mali lepšie len tí bohatší.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
59 komentov
a v usa to az tak super nefunguje (a otazkou je, ci tamojsie najlepsie vysoke skoly netazia len zo svojej povesti)
Dalej, (nakolko tu mame system (ktory je zakoreneny aj v hlavach pedagogov) ktory podporuje priemernych a podpriemerny a utlaca tych najlepsich), ak by student dostahoval vynikajuce vysledky, skolne by zanho zaplatil stat v plnej vyske.
Dalej, ak by student po uspesnom ukonceni studia zacal pracovat na slovensku v odbore alebo pribuznom odbore, ktory vystudoval, taktiez by mu boli poskytnute ulavy a podpora pri splacani uveru.
Podla mna jedine toto je sanca, aby tu zacali veci fungovat. Ked som chodil na vysku, tak obcas tam prisiel ozraty nejaky vyucujici a trepal nezmysly.. keby si to studenti platia sami, tak by zacali skakat meter dvadsat na dekanate, ze chcu peniaze za odflaknutu hodinu naspat a bol by aj vacsi tlak aj od studentov, a potom aj od vedenia na to, aby sa zvysila kvalita vyucovacich hodin.
Dalej, mame viac vysokoskolakov nez potrebujeme.. takto by sa prirodzenym sposobom upravil tento stav tak, ze by sa to aspon trosku priblizilo k poziadavkam trhu.
A teraz moj osobny postoj, sam som chodil na vysku a viem kolko tam bolo pregrciavacov, co sa len tak motali z odboru na odbor, zo skoly na skolu.. a teraz to takymto vyciciavacom platim ja z vlastneho vacku (a samozrejme vsetci pracujuci obcania). Ked niekto dosiahne vyborne vysledky, nemam problem mu to platit... lebo nepotrebujeme 10 000 biedakov rocne ale 1000 expertov (cisla som si samozrejme vymyslel), aby sa slovensko niekam posunulo.
Nám to vysvetľoval aj jeden človek, že je to znevyhodňujúce pre univerzity mimo anglicky hovoriacich krajín a dal tam viacero dobrých argumentov, ale to už bolo pred niekoľkými rokmi a ja už si nepamätám úplne všetko
Mozno moj hnev plynie z toho, ze som sa rozpravala s realnymi ludmi, ktori mi hovorili o svojich realnych pocitoch a problemoch, neviem. Hej, kazdemu asi vadi zrovna to, v com zije, ale ja som stastna za to, ako to u nas funguje.
- dobrý argument, musím však povedať, že v rámci slovenskej a českej mentality je naivné čakať, že by sa to tak dialo. Skôr by sme si nechali opäť srať na hlavu, len by sme za to platili nemalé peniaze
No áno, viaceré školy majú svojich konektorov/prekladateľov, ktorí majú na starosti prekladať články, patenty, etc. No ale od nich som tiež počula rôzne zaujímavé veci o patentových úradoch a podobne, no a už nikdy neuverím v spravodlivý svet a v to, že spoplatnenie školstva by niekedy niečo vyriešilo
Podla mna riesit veci prosto len aplikovanim celoplosneho poplatku (skolneho) v zmysle, ako to zlepsi kvalitu skolstva, je neefektivne a pre mna aj naivne - hlavne na SR.
Po prve, mnoho sikovnych ludi by asi neslo studovat (aj za vzniku vyhodnych studentskych poziciek), uz len preto, aku priemernu zivotnu uroven taka slovenska domacnost ma.
Po druhe je tam ludske hladisko. Vytvarat stres na studenta po celu dobu studia "co ak to nevyjde a vyhodil som peniaze do vzduchu" a demotivovat predstavou, ze po skole este niekolko mesiacov/rokov bude splacat pozicku, ked chce pravdepodobne riesit naklady na byvanie, ti vyrobi nie masu vzdelanych, ale masu zavislu na benzodiazepaminoch a s kompletne dojebanymi nervami
Skratka vzdelanie je pre mna nieco, kde sa ma nevratne investovat, malo by byt dostupneho pre kazdeho a nemalo by sa pre neho zadlzovat.
Ano, na tej druhej strane vznika masa tych popriemerov, ktore spominas, ale to sa vsetko da riesit aj ciastkovo.
T.j.
- naozaj potrebnym znizenim prijatych uchadzacov na prijimackach (aby to suhlasilo s poziadavkami trhu)
- prisnejsim sposobom hodnotenia predmetov (obmienat testy medzi rocnikmi podmienkou, idealne individualna skuska, kombinovane zlozene hodnotenie, zadane seminarne prace aj citat, atd...) a rozdavania kreditov
- zavedenim dvojstupnoveho motivacneho stipendia, ktore je ozaj motivujuce (pre najlepsich a takych, co naozaj nemaju k tomu daleko)
Naozaj len vybornych studentov a buducich expertov motivovat a odmenovat
- zrusenim poplatkov na externe doktorandske (ofc, az ked by zlozili samozrejme patricne narocne prijimacie skusky)
- prispevkom na atestacie a dalsie vzdelavanie
Akoze nechce sa mi to tu uz viac rozpisovat, lebo tieto body by sa dali rozpitvat na dlho. Len si myslim, ze su na motivaciu a odmenovanie najlepsich a "preosievanie" idiotov efektivnejsie a realistickejsie sposoby.
Co sa tyka, ze studenti maju v pici kvalitu prednasky - minimalne teraz som na skole, kde sa to fakt riesi a studenti sa ozvu, ked k takemu niecomu dojde. Podla mna je to skor o mentalite a riadeni tej skoly a atmosfery, ktoru vytvara.
Na druhú stranu, vysoké školstvo na Slovensku je podľa mňa v hroznom stave, a tak ak by spoplatnenie zvýšilo kvalitu a prinieslo nejakú pozitívnu zmenu, tak prečo nie.
Ale to je tu asi nereálne. Tu by to dopadlo tak, že by to bolo stále rovnako zlé (ak nie horšie) a ešte by sa za to aj platilo.
chapem tvoje opodstatnenina ale ako spomenula grietusha. Som strasne proti tomu elitarceniu. Ako to spravit aby nestudoval kazdy trololo? Odbornejsie primacky a vyssi standart skol a financovat viac za jedneho studenta (nech skoly neznizuju standarty len aby mali z cohho fungovat) ale jednoznacne nie aby to bolo ze mozu studovat len mudri bohati ludia. troska (TROŠKA!) krok s5 nie?
Kazdopadne je to len jedno ciastkove riesenie, v prvom rade treba prekopat system celeho skolstva ako taky. Pokym budu najlepsi slovaci odchadzat studovat do zahranicia tak si velmi nepomozeme.
@tralalibang @feelagain existuju europske vysoke skoly (Zurisky technicky institut, Mnichovska univerzita, Holandske univerzity) ktore su v rankingu velmi vysoko hoci su v ne-anglicky hovoriacej krajine. System zvyhodnuje univerzity v anglicky hovoriaciach krajinach, ale stale su tie skoly v kvalitativne inom vesmire nez 99% slovenskych vysokych skol.
absolútny súhlas
Len dodám, že mnoho mladých študuje VŠ len aby si nejako "predĺžili detstvo". Štát potom všetkých týchto "bezpečnostných manažérov", "sociológov" a "masmediálnych komunikátorov" nielenže po dobu (minimálne) 5 rokov dotuje (vlaky zadarmo, zľavené cestovné, príspevok na stravovanie, atď), ale prichádza aj o nejaký ten HDP keďže títo ľudia by miesto toho mohli pracovať a zarábať.
prestanme sa pozerat na vzdelanie ako na komoditu, s ktorou sa da obchodovat, tak ako doktorov a technikov nam rovnako treba aj ucitelov a psychologov, s takymto pristupom necudo, ze Slovensko je na prvom mieste krajin ohrozenych automatizaciou priemyslu, ked ludia chcu mat narod plny robotov
Dosť mi vadí prístup ľudí, ktorí sú na VŠ len pre predĺženie "študentského života" alebo študujú na VŠ a nemajú ani základné znalosti zo SŠ, nemajú záujem o obor, ktorý študujú a podobne, pričom si myslím, že v súčasnosti je na našich VŠ takých študentov nezanedbateľná časť.
Keby sa zaviedlo školné (aj pomerne malé, kedy by si človek brigádou v lete alebo podobne dokázal bez problémov na toto školné zarobiť, nie USA systém) a bolo to šikovne urobené, myslím si, že by snaživí ľudia zo slabšieho socioekonomického prostredia mali možnosti sa dostať a vyštudovať VŠ a zároveň by to dostatočne demotivovalo ľudí popísaných vyššie a kvalita školstva by išla hore.
Čo sa týka tej elity, tak @50 + kvôli tomu som napísal aj ten nápad s rôznymi štipendiami, tie by išli ľudom zo sociálne slabších rodín.
Prizvukujem, že by na to, čo som napísal, trebalo ísť opatrne, lebo v pohode sa môže aj stať, že ako píše @39 , podchytí to štát, úplne to dokašle a bude ešte horšie než bolo.
Aj keď by som chcel aby sa skúsilo niečo podobné môjmu nápadu, myslím si, že zavedenie školného v SR je v šúčasnosti úplne nereálne politicky presadiť, takže sa tu bavíme aj tak len v teoretickej rovine.
Potom clovek pocuje ako je na Slovensku nedostatok lekarov ale nikto nepovie kolko zahranicnych studentov, ktory tu pravdepodobne v zivote nebudu pracovat napriklad studuje v takom Martine.
Viem zo skusenosti povedat, ako sa na nasej skole rozhadzovali stipendia pomaly za nic. Celkova kvalita skol je taka aka je. Kto chce jednoducho titul, ten najde skolu/odbor. Kategoria skusacov vysokych skol co su na 2-3 skole x rokov a nic nedokoncene. V CR je este raj, ze je free rok naviac pri oboch stupnoch.
Ak by som videl kvalitu tak by to platenie trochu davalo zmysel ale nie ze pridem na prednasku a tam je uspavac hadov prezentujuci 10 rokov rovnaku prezentaciu a na skuske si riesi svoje komplexy.
ziadne take, ze sa sopliak chce par rokov flakat a ja mu to mam platit. ani "nezivim sa tym a neprinasam tym do spolocnosti nic, len ma to proste zaujima". zaujima? plat si. mne konicky nik nesponzoruje. ani ziadne zbytocne univerzity bez uplatnenia. atd.
ako vravim, ak dotycny skolu dokonci a uplatni sa v odbore, tak nech sa mu to premna-zamna zaplati z dani. v akomkolvek inom pripade by si vsak ludia mali preplacat uplne vsetky naklady na vzdelavanie sami.
?
ale veď nikto tu na fóre nepíše že nepotrebujeme aj sociológov, psychológov alebo učiteľov.
Ide len o to, že nepotrebujeme VŠ absoventov ktorí študovali "len aby mali titul" a ktorí sa po skončení školy zamestnajú ak dokladači tovaru v Kauflande alebo na helpdesku v T-Systems.
O konkretnom fungovani vzdelavacieho systemu sa daju viest nekonecne polemiky, podobne ako sa vedu aj v inych regionoch. U nas je napr. znamym problemom, ze docentura ci profesura su celozitovne udelovane vedecko-pedagogicke hodnosti, takze mnohe osoby po zisku danych titulov uz dalej neprodukuju, pretoze ich nic nenuti. Na druhej strane, napr. v Anglicku je profesor de facto pracovna pozicia, takze aj extremne zasluzily a kvalitny clovek musi neustale produkovat, co je vo svojej podstate nie uplne spravodlive. Podobne sa hovori, ze u nas si studenti nevazia vzdelavanie, pretoze je to zadarmo. Ano, mnoho studentov si nevazi vzdelavanie, ale mnoho studentov si nevazi vzdelavanie ani napr. prave v Anglicku, a to ani v pripade, ze ho realizuje vdaka stipendiu. To je dane vekom, osobnostymi charakteristikami a mnohymi dalsimi faktormi.