Ide o to, či vieme naučiť priemerného človeka matematiku pomalym, idealnym, nejakym specialnym spôsobom.
Ja si myslim, že tí čo nechápu, nechápu základnym veciam. A keby to pochopili a takto detailne presli vsetko, lepšie by to vedeli, ako tí čo to pochopia (tí "inteligetní", mudri,)
na matiku a logiku musíš mať bunky
potom už sú iba dve možnosti-buď ti ich ten učiteľ pomôže rozvinúť, alebo naopak ich udupe
ale prikláňam sa k možnosti, že je žiak na to od prírody nemá proste
biologická neschopnost je, že clovek po fiziologickej stránke nie je schopny premyslat tak vysoko. Tak jak psa nenaucite čítať. Alebo nejak tak. Proste nema na to bunky.
dokáže ryba sa vyšplhat na strom? nedokáže lebo nema ruky, nohy. To je biologicka neschopnost.
dokáže pes vyšplhat na strom, vyjst? dokáže, ak je strom trochu krivsi, a naucime ho to. - to je ten ziak, specialny sposob.
myslím že pri takej matike je dôležité všetko. Je aj na učiteľovi, ako to vysvetlí a nemôže to len odrečniť. Ale žiakovi sa to nedostane do hlavy ak sa nesústredí a nevenuje sa tomu. Ale niektorým proste matika nepôjde, pretože napríklad keď berieme niečo v priestore ako rez kocky tak niektorí to nemusia tam vidieť a nič s tým nespravia.. to píšem z vlastných skúseností
@5 5x5 a základné operácie naučíš aj niekoho, kto v živote matiku nevidel. ale logické súvislosti a zložitejšie rovnice a veci, na ktoré musíš prísť jedine logickým postupom asi ťažko..
nad @6 sa mi nechce rozmýšľať
Napríklad na základnej škole, asi v nejakom piatom ročníku som mával z matematiky 4rky, potom som sa zlepšil na 3 a 2 vlastným úsilím a učiteľka mi potom povedala, že ja budem vždy len trojkár na vysvedčení a lepšie známky mať z toho nebudem, ako dieťa som bol z toho sklamaný, tak som sa na to vyjebal, aj keď som niekde v kútiku duše mal záujem sa zlepšiť....čiže z toho vyplýva, že to môže dojebať aj učiteľ, viem že to bola chyba sa nechať odpinkať, ale čo už, bol som decko. Piča jedna, ani mi nikdy neprilepšila, ak to bolo na rozmedzí...čo už...
Ale myslím si, že na to musí mať dieťa aj bunky a povedzme ak aj nemá, dá sa to rozvinúť, ak je záujem.
ak má niekto obmedzené chápanie a predstavivosť tak matematike bude ťažko chápať, myslím tej vyššej, lebo tam ide o schopnosť imaginácie a následného pochopenia. Základné matematické operácie zvládne každý lebo tam nie je predstavivosť potrebná... všetko sa dá ukázať na praktických príkladoch.
ale poväčšine ide aj tak iba o lenivosť žiakov resp. neschopnosť učiteľa vysvetliť poriadne ako čo funguje a keď to dojebú na začiatku, tak neskôr sa to bude už iba ťahať a s matikou budú problémy... inak matiku som nemal nejak veľmi rád, ale teraz zisťujem, že ani nebola nejak ťažká. Stačilo pochopiť princíp a aspoň sa do tej knihy pozrieť.
myslím, že nechápanie matiky je spôsobené hlavne zlým prístupom, na základoškolskú alebo stredoškolskú netreba mať bunky, dá sa naučiť (ale na druhej strane, uznávam že napr. ja som sa matiku nikdy nemusela učiť, a niektorí nad ňou sedia kľudne aj hodiny)
podla mna to je v tom ze v triede je vela ziakov a neda sa venovat kazdemu. takze niekto nieco zakonite prepocuje, vznika medzera a tu sa mu nechce doplnat takze sa medzera zvacsujeee a stane sa to viackrát...je chory a nedoberie si to. v matike ked nieco nevies, nepohnes sa dalej, lebo...tehla na tehlu...kto nie je systemacitky bude mat s matikou problem aj keby mal na nu bunky.
Základné veci podľa mňa naučíš každého na zložitejšie operácie a to platí vo všetkých oblastiach, nie len v matematike musíš mať "bunky" "vlohy"
Otázkou, ale je ak v budúcnosti budu robiť manuálnu prácu stroje, a to mám na mysli aj neurológov a chirurgov v nemocniciach a ľudia by mali v budúcnosti viac študovať tam kde treba logičke uvažovanie, rozhodovanie a podobne, čo spravíte s tými ľuďmi (možno 74-80%populácie) ktorý zložitejšie rovnice, chémiu, fyziku, matematiku atď neovládajú.
nas ucitel logiky povedal, ze to ze niekto nevie matematiku/logiku je en a len chyba cloveka, lebo keby sa jej venuje tak 8 hodin denne dokazal by ju vediet tak dobre ako napr. rozpravanie ze rozpravanie sa clovek nauci tiez len preto ze to kazdy den robi. no proste takto nejak.a podla mna je to pravda.
na ZS som neznasala a nechapala matike, na gympli mi prisla lahsia a milovala som ju a isla som z nej maturovat, malo sme perfektnu profku, vsetko krasne vysvetlila, na ZS sme mali otrasnu posledne rocniky, cize bud sa mi casom zlepsilo logicke myslenie alebo je to fakt ucitelom
Ja som napríklad na základke celkom vedel logickú matiku lepšie ako spolužiaci. Teraz je tej logiky menej, všade treba presné postupy, pri tom ak máš iný postup, tak ti to profesorka neuzná. Na ZŠ som mal dvojky, na strednej som mal teraz na konci 4. Tento rok to vyzerá síce lepšie, ale žiadnu logiku v tých príkladoch nevidím. Možno tam je, len hu neviem nájsť.
Že by som sa zhoršil v myslení?
Všetky tieto príklady mi pripadajú tak, aby nám zdegenerovali mozog, logické myslenie, kreativitu. Možno sa mýlim.
je to o pristupe. deckam aj podvedome radi vtlkame do hlav, ze matematika je tazka a treba sa nad nou potit, tak potom je pre decka tazka a potia sa nad nou. ja som o tom, ze by bola matematika tazka pocula az ked som nabehla na gympel ked som mala 10 rokov prvykrat, vdaka tomu som s nou nikdy nemala problem
matematika a "ine logicke predmety" je podla mna nieco uplne ine ... matiku som nikdy nejak nedokazal pochopit ale vlastne ani neviem ake logicke predmety sme este mali vsetko ostatne boli len take kktiny co sa museli ucit naspamat
Ak vyradime ludi s nizkym IQ a dyskalkuliou co je pomerne mala cast populacie tak kazdy priemerne aj podpriemerne inteligentny zvladne pod spravnym vedenim vsetko zo ZS a SS.
je to v prísupe učitela a potom aj žiaka...zažila som to...mam na matike učitelku ktora vravi že všetko sa da a že aj tu matematiku nás naučí len musíš chcieť no a naozaj ked som chcela tak som dokazala napisať aj písomku na 1 čo sa mi nestalo už 2 roky ...noo ale fakt všetko sa da ale musi to byť z oboch strán
tak jasné, niekomu to ide lepšie, niekomu horšie, ale neverím, že to proste človek nevie zvládnuť, aspoň nejaké základy, keď sa proste snaží, robí veci a keď učiteľ neni príliš kokot a demotivátor ofc
tiež je imho dôležité, či si nad to človek sám sadne a snaží sa to pochppiť alebo čaká, že mu to niekto naleje do hlavy
niekde som to čítal, myslím 8fact alebo 9gag, že na matiku sa treba aj narodiť
matika ma nebaví, neučí sa mi práve najlepšie ale keď to tak zoberiem až na VŠ som stretol učiteľov, ktorý vyzerajú že ich to fakt baví a vedia to vysvetliť..zato na základke všade len tlačia do hláv učte sa toto a tamto 9 rokov aby ste mali nejaké "jednotky", stredná je mierne natom lepšie
všetky tri.
testovalo sa to na programovaní, ale pre matiku (a aj fyziku) platí to isté: človek potrebuje mať schopnosť vytvárať a používať konzistentné mentálne modely, na to aby tieto predmety zvládol, ak tú schopnosť nemá, tak mu nepomôže žiadne množstvo snahy, ochoty, času ani kvality učiteľa... resp. do určitej miery pomôže, možno sa to naučí, ale nikdy mu to nebude prirodzené alebo ľahké, a nikdy v tom nebude naozaj dobrý, vždy to pre neho bude utrpenie.
a túto schopnosť, tvoriť a používať konzistentné mentálne modely, má podľa výskumu cca len 50% populácie.
Ide o to, či to žiak chce.. Mne keby to vysvetľovala aj neviem aká učiteľka.. Vždy to pochopím (aspoň v 95% prípadoch).. Len nechápem spolužiakov, ktorí stále vravia, že tomu nechápu, hoci im učiteľka vysvetľuje do podrobna, a ja na jej mieste.. Cítim sa už ako debil. Čiže určite to je zo strany žiaka - ak chce a má bunky = pochopí. Ak chce a nepochopí = proste nemá na to bunky a nebude tomu chápať tak dobre, ako niekto, kto s tým nemá problém. A ten, kto nechce - nepochopí, ale to je už prípad lenivosti môj názor
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
36 komentov
Ja si myslim, že tí čo nechápu, nechápu základnym veciam. A keby to pochopili a takto detailne presli vsetko, lepšie by to vedeli, ako tí čo to pochopia (tí "inteligetní", mudri,)
potom už sú iba dve možnosti-buď ti ich ten učiteľ pomôže rozvinúť, alebo naopak ich udupe
ale prikláňam sa k možnosti, že je žiak na to od prírody nemá proste
dokáže pes vyšplhat na strom, vyjst? dokáže, ak je strom trochu krivsi, a naucime ho to. - to je ten ziak, specialny sposob.
nad @6 sa mi nechce rozmýšľať
Ale myslím si, že na to musí mať dieťa aj bunky a povedzme ak aj nemá, dá sa to rozvinúť, ak je záujem.
ale poväčšine ide aj tak iba o lenivosť žiakov resp. neschopnosť učiteľa vysvetliť poriadne ako čo funguje a keď to dojebú na začiatku, tak neskôr sa to bude už iba ťahať a s matikou budú problémy... inak matiku som nemal nejak veľmi rád, ale teraz zisťujem, že ani nebola nejak ťažká. Stačilo pochopiť princíp a aspoň sa do tej knihy pozrieť.
Otázkou, ale je ak v budúcnosti budu robiť manuálnu prácu stroje, a to mám na mysli aj neurológov a chirurgov v nemocniciach a ľudia by mali v budúcnosti viac študovať tam kde treba logičke uvažovanie, rozhodovanie a podobne, čo spravíte s tými ľuďmi (možno 74-80%populácie) ktorý zložitejšie rovnice, chémiu, fyziku, matematiku atď neovládajú.
od ucitela urcite nie, biologia ? ee... nemyslim si...
Že by som sa zhoršil v myslení?
Všetky tieto príklady mi pripadajú tak, aby nám zdegenerovali mozog, logické myslenie, kreativitu. Možno sa mýlim.
tiež je imho dôležité, či si nad to človek sám sadne a snaží sa to pochppiť alebo čaká, že mu to niekto naleje do hlavy
matika ma nebaví, neučí sa mi práve najlepšie ale keď to tak zoberiem až na VŠ som stretol učiteľov, ktorý vyzerajú že ich to fakt baví a vedia to vysvetliť..zato na základke všade len tlačia do hláv učte sa toto a tamto 9 rokov aby ste mali nejaké "jednotky", stredná je mierne natom lepšie
testovalo sa to na programovaní, ale pre matiku (a aj fyziku) platí to isté: človek potrebuje mať schopnosť vytvárať a používať konzistentné mentálne modely, na to aby tieto predmety zvládol, ak tú schopnosť nemá, tak mu nepomôže žiadne množstvo snahy, ochoty, času ani kvality učiteľa... resp. do určitej miery pomôže, možno sa to naučí, ale nikdy mu to nebude prirodzené alebo ľahké, a nikdy v tom nebude naozaj dobrý, vždy to pre neho bude utrpenie.
a túto schopnosť, tvoriť a používať konzistentné mentálne modely, má podľa výskumu cca len 50% populácie.
Nechcem vidiet, aka sprosta generacia vyrastie zo sucasnych deti, ktore miesto aby sa im rodic venoval, strci im do ruky tablet ci mobil