Na Slovensku chýba v zdravotníctve 3000 lekárov. Ako vyriešiť tento problém ?
1 : Zvýšiť množstvo prijatých študentov na štúdium medicíny. V súčastnosti sa len okolo 5% žiakov dostane na jednu z vysokých škol medicíny.
2 : Dnes to na medicíne funguje nasledovne : 4 roky je základné všeobecné štúdium, a zvyšné 2 roky sa študuje špecializácia. A teda ak niekto chce byť zubárom, musí 4 roky študovať všeobecné štúdium medicíny a len 2 roky študuje svoj konkrétny odbor zubárstvo.
Po novom by to však bolo inak, pol roka všeobecného medicínskeho štúdia, a 2 roky odborné štúdium konkrétneho odboru. Studium medicíny by teda netrvalo 6 rokov, ale len okolo 2,5 roka, pričom špecialisti by boli rovnako skúsení.
3 : Ak chce byť niekto zubárom či orotopédom, nemusí vedieť detailnejšie o tom ako pracuje žalúdok, pečen, pankreas.... nemusí poznať podrobne anatomiu tela vrátane xy chorob. A teda kardiolog nech sa učí len o činnosti srdca, gastrolog o činnosti tráviacej sústavy, kožný len o činnostiach kože, zubár len o zubnej dutine, plúcny len o plúcach, atd, atd.
Uplne stačí ak každý jeden špecialista bude mať len základne znalosti o všeobecnej medicíne, a teda aby vedel také úplne základy - čo je to EKG, pulz/tlak, krvný cukor, biele červené krvinky, ako poskytnut prvú pomoc, ako poskytnúť pomoc pri popáleninách, atd, atd.
Podla mna je velka hlupost co pises.. Doktor by mal mat vseobecny prehlad o vsetkom, pretoze nikdy nevies aka nastane situacia. Co ked mu niekto odpadne v ordinacii, ani sa ho nechyti, lebo sak on je zubar? Mi to pripomina jednu kauzu "ja sa nemozem vyjadrit k historii lebo nie som Historik"
Vo vlastnom zaujme by si sa podla mna mal prestat vyjadrovat o tom, comu absolutne nerozumies. Nielenze evidentne nemas spravne informacie o studiu mediciny, ale si uplne mimo a zbytocne sa tym zhadzujes. Som si ista, ze su oblasti, v ktorych si viac doma, tak sa skus sustredit na ne a rozvijat v nich miesto toho, aby si robil zo seba kretena, pretoze aj na teenagersky komunitny portal je toto az prilis...
No však práve preto aj píšem že aspon polročné všeobecne studium medicíny by mal mať každý, a teda aj ten zubár by sa mal naučiť aspon tie úplne základy ako pomoct niekomu komu sa spraví nevolno.
@James98 A pri zubarine sa teda vobec neštuduje všeobecné štúdium ?
" hm, napadne mi nejaka vec, ja som proste uplny genius , toto este nikomu nenapadlo ! nejdem si to ani overovat , rovno to napisem na birdz , nech vsetci vedia aky som boch! "
proste chlapce, co sa ti deje v hlave?
Za ORL doktorom nepojdes s rontgenom plúc, a ani za kardiologom so soplíkom v nose.
A dnes to aj tak v medicíne funguje, kde každý špecialista povie, ja ako pneumolog som vám vyšetril plúca, máte ich v poriadku, a čo máte so žalúdkom to už nie je v mojej kompetencii, chodte za gastrologom, on sa k vám tomu vyjadrí.
@Burn Ty tuším pracuješ v medicíne, tak prečo tu nenapíšeš nejaké tvoje mudre rady ? Od teba by som na túto tému očakával aj niečo iné než len argumenty mimo tému.
ja by som studium skratil na dva tyzdne a v praxi by sa postupovalo metodou pokus-omyl, kedze vsetkych lekarskych ukonov je aj tak konecny pocet. anatomiu by som okresal na znalost pesnicky hlava ramena kolena palce
noo nwm,ja by som ešte rozšírila vnímanie chorôb o faktor psychiky, lebo toto dosť veľa robí, teda funkčná medicína, a už vôbec nie len jeden orgán riešiť
no a k tomu, čo také choroby ako napr. lupus, ktorý môže postihovať rôzne orgány, tak na to treba vedieť toho viac, rôzne rakoviny, infekcie, cukrovka....a zubári tiež vedia napr. že neliečené kazy škodia na srdce, čo robiť ak niekto z injekcie dostane anafylaktický šok, keď niekto nemá dobrú zrážanlivosť a pod....nooo je toho veľa, a tie posledné 2 roky už sice nie je teória okolo biológie, chémie, anatómie , ale neučia sa priamo tú jednu špecializáciu, ale všetky odbory ako neurológia, kardio...atd a prax, ale čo chcú robiť si vyberajú po skončení, z čoho idú na atestáciu a možno je to aj preto, a sa chce lekár rekvalifikovať časom
Ty si riadny chudak. Keby si tu vedel na čo musi stomatolog brať ohľad ked lieči zub, ked dáva anestezu, ked dáva implantaty. To nie je len tak, že ked je zubar, nech vie čo sa deje len v ustach..
Ale aspoň vidim, kam by smerovalo naše zdravotnictvo. Život nie je televizor, že ked sa pokazi, že ho vyhodiš alebo neriešiš.
@tomas55555 To, ze pracujem v medicine neznamena, ze mam spolahlivy navod na kazdu otazku, tykajucu sa zdravotnictva. Celkovo nemam potrebu vyjadrovat sa verejne k niecomu, o com nemam dostatocne informacie a nie som dostatocne erudovana na to, aby som rozluskla taky komplexny a dlhodoby problem. Okrem toho nemam dojem, ze by bolo vhodnym priestorom pre pripadnu diskusiu "k veci" bolo prave toto forum, ktore si uviedol seriou scestnych nazorov.
Ale ok, ak to tak chces vediet, tak si zhruba myslim, ze by sa mali na Slovensku zlepsit podmienky pre lekarov pocinajuc urovnou vysokoskolskeho vzdelavania (cim ani nahodou nemam na mysli nic podobne tvojmu konceptu), cez zjednodusenie specializacnej pripravy, modernizaciu nemocnic a hlavne zlepsenie platovych podmienok.
Lupus može postihovať viacej orgánov, to je pravda, no ani dnes nelieči lupus len jeden jediný doktor, ale pacienta s lupusom liečia niekolkí špecialisti, od kožného, pneumologa, cievneho až po kardiologa. Každý špecialista si v podstate rieši len ten svoj vlastný orgán.
Rakovinu lieči onkolog, špecialista v prípade rakoviny nikdy nezasahuje do ineho orgánu, maximálne popíše ako to vidí z jeho stránky pri jeho orgáne.
Cukrovku lieči diabetolog, a v prípade komplikácii aj špecialisti ako nefrolog, cievny.
Neliečené kazy škodia na srdce, to je pravda, toto stačí ak bude vedieť zubár, nemusí o tom vedieť ani ortoped ani pneumolog......
Anafalytický šok, zrážanlivosť, to všetko patrí medzi tie úplne základne lekárske pojmy, o ktorých som sa už zmienil že by ich mal ovládať každý doktor, a všetko toto by sa hravo naučil za polročné štúdium a určite aj skorej.
@notmehofejk No, len aby sa to kludne nemohlo aj stat, dufajme ze Matovic nepozna tento portal, lebo pokial by toto cital, tak je schopny ho aj nominovat, lebo urcite by ucenil rovnakeho genia ako on.
Kristove bedra.
To, co popisujes, ze staci, aby kazdy lekar vedel, vie kazdy zachranar alebo sestricka. Pol roka studia vseobecneho lekarstva? To nie je ani len hodne vysmechu.
Kazdy lekar musi mat znalosti omnoho obsiahlejsie. Uz len pripad, kedy by lekar nevedel vyhodnotit vysledky a diagnozy od inych specialostov by pri dajme tomu pacientovi s renalnou insuficienciou mohol toho pacienta odpalit...
Zvysovanie poctu medikov nepovazujem za stastne (uz sa to predsa deje), lebo aby spoluziaci, ktori mali realne stvorky na gympli boli lekari a mala som im zverit svoje dieta, no uf. dokoncili to, lebo sa podarilo a lebo vselico... poznam take pripady. Bolo by treba vytvorit uz hotovym lekarom prostredie, odkial by nechceli utekat.
Zlepšenie platových podmienok ? A odkial chceš zobrať peniaze ? Lekári ani v súčastnosti nezarábajú zle, a k tomu majú ešte rozne bonusy vo forme obedov zadarmo v nemocnici. Ak chceš dať lekárom viac, potom musíš iným zobrať, a komu zoberieš, už teraz chudobným dochodcom, alebo komu ?
V čom by si chcela zlepšiť vysokoškolské štúdium ? Zdá sa ti že lekári toho vedia v súčastnosti málo ? Alebo azda sú učitelia málo kvalitný ?
Tá modernizácia nemocníc by sa zišla, hlavne nejaké normálne wcko v nemocnici a krajšie prostredie, ale žeby to bol primárny dovod malého počtu lekárov v nemocniciach ? To asi nie, ved na štúdium medicíny sa hlásia tisícky študentov, je tam veľký nátresk, problém je len v tom, že málo z nich sa aj napriek spraveniu prijímacích testov dostane na VS, a ešte menej z nich aj VS dokonci, kedže sa tam učia všetko možné a to aj špecialisti, čo je samozrejme časovo i vedomostne mimoriadne náročné, a teda napríklad inak skúsený kožný doktor pohorí v anatomii, alebo vo vseobecnom lekárstve.
No vidíš, sama hovoríš že nemáš o tom dostatok informácii, a napriek tomu dopredu odsudzuješ moj názor.
@tomas55555 Hej, tvoj nazor odsudzujem, pretoze si evidentne vymyslas nezmysly a akukolvek dalsiu diskusiu povazujem z mojej strany za plytvanie casom, pretoze aby sme sa vobec mohli zacat bavit, potreboval by si vysvetlit asi uplne vsetko od zakladov, takze prepac, ale na to nemam cas ani chut.
@artlover No áno, v podstate ako si povedala, stačí aby lekár špecialista vedel asi toľko čo vie sestrička a záchranár zo všeobecnej medicíny. Výnimku by snad mal predstavovať nejaký lekár diagnostik, niečo ako je Doktor House, i ked popravde neviem, či takýto lekári výlučne sa venujuci diagnostike aj reálne existuju, alebo to je len v televízii.
"Uz len pripad, kedy by lekar nevedel vyhodnotit vysledky a diagnozy od inych specialostov by pri dajme tomu pacientovi s renalnou insuficienciou mohol toho pacienta odpalit..."
Narážaš asi na prípad kedy by prišiel pacient s obličkovým zlyhávaním trebárs k gastrologovi, ten by mu zistil problemy so zaludkom a predpisal lieky na žalúdok, ktoré by oslabovali obličky a teda sposobili problém s obličkami, čoby však gastrolog nezistil, kedže sa nevyzná v nefrologii....
Ok, pacient príde ku gastrologovi, ukáže mu papier od nefrologa, v ktorom bude v závere napísané : "Pacient trpí obličkovou nedostatočnosťou, nepodávať lieky znižujúce činnosť obličiek."
Gastrolog si toto prečíta, a kedže gastrolog je skúsený vo svojom odbore, vie ktoré lieky na žalúdok nepriaznivo vplývajú na obličky a ktoré nie a teda nepredpíšu mu lieky oslabujúce obličky.
@tomas55555
ale niekedy sa diagnóza ťažšie hľadá a treba, aby jeden lekár dal aj nejaké podozrenie, že môže to byť aj niečo iné, prípadne včas vedieť, kam s čím poslať
God forgive me, ze reagujem, ale predsa. Tak v skratke (rozumej TLDR):
1. Mnozstvo neuspesnych adeptov na studium je proste nutne sito. Ak sa niekto za 4 roky (alebo hoc aj menej) nedokazal naucit ucivo natolko dobre, aby prijimacky zvladol aspon na tych 85%, je velmi pravdepodobne, ze nebude zvladat ani kvanta uciva potrebne pre znalost ludskeho tela na roznych urovniach. Hadam by si ani ty sam nechcel, aby ta liecil niekto odborne nesposobily. Nehovoriac o tom, ze uz v sucasnosti sa na medinu dostavaju ludia, ktori by tam, hm, skratka nemali co robit a vela kapacit pre prisnejsie prijmacie podmienky konci na zubarine. Samozrejme neodsudzujem nikoho a pochopitelne aj Eckar moze byt raz spickovy doktor, vychadza sa len z premisy generalizovania, kde je proste predpoklad, ze flakac bude vzdy flakacom, resp. ze ked na to raz niekto nema hlavu, nebude ju mat nikdy.
Ja by som paradoxne prijimacky sprisnil a nenechal to len na vedomostiach. Praca lekara nie je len o teorii, ale hlavne o praxi, a tak by som nebol proti, ak by sa vykonavali aj skusky v oblasti zrucnosti, sebavedomia, povahovych crt ci schopnosti prace s ludmi (komunikacia, empatia atd). Toto su casto omnoho dolezitejsie faktory prace lekara, ktore v principe prijimackovy test zamerany len na vedomosti nema moznost vyselektovat.
2. cele zle, tvoje info su uplne mimo. Na SR mame 2 lekarske odbory so spojenym 1. a 2. stupnom VS - vseobecne a zubne lekarstvo. Obe prebiehaju podobnou formou, prve tri rocniky su de facto predklinika, kde sa ucis najmä teoreticky o ludskom tele a je to brane tak vseobecnejsie, zaroven to sluzi ako sito na preriedenie "odpadu", ktore prijimacky vyselektovat nestihli; zvysne tri klinika, kde uz mas ako predmety rozne specialne odbory, pobehujes po nemocnici, stretavas sa s pacosmi, zbieras prve prakticke skusenosti (fakt len minimalne) a zistujes, co ta bavi a co ti sedi najlepsie. Obsah uciva sa nabaluje a postupne si tie dolezitejsie veci v hlave utvrdzujes tym, ze sa ti na roznych predmetoch v priebehu rokov opakuju a lepsie vstiepia do dlhodobej pamäte. Samozrejmostou je, ze clovek, ktory skonci odbor vseobecne lekarstvo, vie zo vsetkeho tak trochu nieco, ale realne dokopy takmer nic. Tu by som ani nehovoril, ze je potrebne nieco menit, clovek skratka nebude odbornik na ziadnu specializaciu za dve hodiny tyzdenne pocas 14/28 tyzdnov. Dalo by sa teda hovorit, ze tieto tri roky kliniky su zbytocne a mohli by byt rovno nahradene atestaciou. Ide vsak o akysi vseobecny prehlad, ktory sa od kazdeho doktora ocakava a aj ked 95% uciva z jednotlivych odborov zabudne, ostane tam aspon tych dolezitych 5%, ktore moze v zivote uplatnit. Zaroven to, ako som uz spomenul, sluzi na lepsi vyber dalsej specializacie, kedy clovek zisti, co ho naozaj bavi, co mu ide a comu by chcel obetovat svoj produktivny vek. Teda az po absolvovani 6 rokov studia a uspesnom zostatnicovani dojde lekar k realnej praci a vyberu, v com bude 5 rokov atestovat. Dalsou podmnozinou je zubne lekarstvo, tu by s tebou mnoho mojich spoluziakov suhlasilo, ze mat vybrane vseobecniarske predmety je zbytocne a sluziace k takmer nulovej pridanej hodnote. Mne to nevadi, ja studujem o ludskom tele rad a zaujimaju ma aj ine odbory, z toho vyplyva aj moja dodnes trvajuca dilema, ci som si vybral spravne.
3. tento bod som uz v podstate rozobral a ako vravim, vela studentov by s tebou aj suhlasilo a ano, mas pravdu, ako to realne v praxi funguje. Vela nasich vyucujucich z roznych odborov nam sami povedali, ze keby napr. jemu ako internistovi niekto ukaze kozne ochorenie, nema sajnu o co sa jedna. Je to vsak problematickejsie a vychadza sa z premisy, ze chceme, aby lekari mali co najvacsi vseobecny prehlad, mohli si robit atestacie z viacerych specializacii a skratka aby ich tych 6 rokov preverilo co najlepsie (aj ked v druhej polovici studia sa vyhadzuje uz takmer minimalne).
V čom by si chcela zlepšiť vysokoškolské štúdium ? Zdá sa ti že lekári toho vedia v súčastnosti málo ? Alebo azda sú učitelia málo kvalitný ?
@23 V zasade je vsetko o peniazoch, kedze su najjednoduchsi prostriedok na satisfakciu ludskych potrieb. Ak chces mat najlepsich odbornikov na svete, musis ich aj najlepsie financne ohodnotit. Ludia s vynimocnymi schopnostami a vedomostami si svoju kvalitu uvedomuju, a preto prirodzene pozaduju pre nich uspokojujuce podmienky. Je logicke, ze v nasom state nie su take financne moznosti ako v inych ekonomickych "velmociach", a preto logicky nemame zdravotnictvo na rovnakej urovni. Ak by sme ho chceli, nuz ano, museli by sme odstrihnut peniaze tecuce do inych oblasti a premiestnit ich do zdravotnictva. Je to viac menej volbou statu a danej vlady, co chce mat na akej urovni a ako je to schopne z vyberu dani pokryt.
Problem s odlivom lekarov je komplexny a suvisi s mnohymi faktormi. Prvou volbou su casto logicky peniaze, ci proste len zivotny nazor a tuzba zit v tej-ktorej krajine. Dalsim problemom je podstav, na ktorom nemocnice dlhodobo funguju. Nie preto, ze by nebolo dost absolventov, ale preto, ze na ne nie su peniaze. Vela absolventov mediciny si teda na Slovensku ani nevie najst pracu ci zameranie, ake by chceli. A to nie z toho dovodu, ze chcu ist do zahranicia, ale preto, ze nemocnica nema na doplnenie stavov financie, a teda radsej plati menej doktorov, ktori su nuteni vykonavat dlhsie sluzby. Dalsimi faktormi su klientelizmus, korupcia, zaostalost, neochota napredovat, pohrdanie mladymi ci sexizmus, ktory vyplyva z nami zakorenenymi tradiciami ci vyse 50 rocnym vplyvom socializmu. Pre mnohych su dolezite aj technicke podmienky, nechcu proste robit v zdrav. zariadeni, kde je napr. jeden RTG pristroj, ktory sa kazdy mesiac pokazi, nie je dostatok pomocneho personalu, ci chybaju zakladne diagnosticke prostriedky. Vyberu si teda radsej pracovisko vysokeho standardu, ktore im na ich diagnostiku a terapiu poskytuje vyssi komfort. Zial, takych pracovisk je na Slovensku v porovnani so zapadnejsie ulozenymi krajinami podstatne menej.
Co sa tyka vyucby a jej kvality.. Nemyslim, ze je to az taky podstatny faktor, naroky, ake su u nas na absolvovanie predmetov kladene, su uplne legitimne a vyhovuju EU standardom, preto si rozhodne nemyslim, ze SR produkuje horsich absolventov, nez napr CR ci Rakusko. Ako vravim, co sa clovek prakticky nauci pocas 6 rokov studia nie je az take podstatne, lebo tie veci vykona raz, dvakrat za semester, ked je stastny a maximalne mu to pomoze lahsie sa naucit teoriu na skusku. Realne prakticke poznatky zacne naberat az po skole a vtedy sa to uzitocne rychlo oddeli od nepotrebneho balastu.
Kvalita vyucujucich je pochopitelne rozna, niektori su lepsi, ini horsi, niektori vzdelanejsi, ini menej, niektori maju vacsi zapal pre edukaciu, ini mensi a vidno, ze to robia skor z donutenia. Nech je to ako chce, pre studenta je kazdopadne priaznive spoznavat nemocnicne prostredie, co ako v praxi funguje a ak k tomu dostane aj uzitocne prakticke rady do zivota, je to len velke plus. Stale zastavam nazor, ze teoreticky by mal kazdy buduci lekar zvladnut teoriu aj samostudiom, preto sa mi nepaci caste pozadovanie dochadzky na prednasky a pod. Na svete je kopec materialov, knih, clankov, publikacii ci odbornych webovych stranok, kde clovek ak chce, najde vsetko potrebne. Ulohou skoly by malo byt hlavne tento know-how studentom posunut a umoznit im pristup k relevantnym zdrojom. Prednasky su samozrejme pre niekoho super vec a daju mu vela, pre ineho zas zbytocnost, ktoru vie polahky sam nahradit usilovnym studiom. Mala by to teda byt moznost vyberu a nie podmienka pre ukoncenie studia. Ja sa osobne rad pytam na veci z praxe co ma zaujimaju, ale casto sa aj stava, ze prednasajuci skratka nema dobry recovy prejav, ci ochotu studentom dat viac, ako citanie slideov prezentacie.
1: Na medicínu sa hlási na jednu školu okolo 1500 študentov, z toho príjmu len jednu desatinu. Nehovor mi azda že okrem tých 10% sú všetko hlúpi ľudia. Na medicínu sa totiž spravidla neprihlasuju trojkari a stvorkari, pretože dopredu je im jasné, že keď ledva spravili strednú školu, medicínu by nezvládli.
Navyše ani prijímačky nie sú zcela ok, pretože sa v nich nachádzajú otázky aj z matematiky, fyziky, proste z niečoho čo má s medicínou len málo spoločného, a teda skúsení kožný lekár nemusí byť odborníkom na matematiku, fyziku, a preto nakoniec ani dane prijímačky nemusí spraviť, alebo ak ich aj spraví, tak podpriemerne.
2: No vidíš tak sa vlastne zhodneme v tom, že prvé roky sa študuje všeobecné lekárstvo. Ja to považujem u špecialistov za zbytočne, a zatiaľ si mi nedal dostatocny dôvod prečo by som mal zmeniť názor
Dik za info o tom stave nemocníc, inak len dodám že ten Exodus lekárov zas nie je až tak veľký. Predvčerom som cital, že až okolo 82% vyštudovaných absolventov medicíny zostane pracovať na Slovensku.
Vzhľadom na to, že v ľudskom tele spolu súvisí všetko so všetkým, tak ťažko môže niekto po pol roku všeobecného štúdia medicíny ísť rovno študovať len svoj odbor. Toho učenia je tam strašne veľa, strašne veľa toho treba pochopiť a ani to nevidím ako riešenie, že by sa prijímalo viac študentov (čo by zrejme znamenalo aj zníženie požiadaviek na študentov). Ja by som videla riešenie skôr v zlepšení stavu zdravotníctva na SK, čo by viedlo k tomu, že by viac mladých doktorov ostávalo tu a neodchádzali za lepším do zahraničia. Ale môžeme len snívať.
Toto co pises moze platit u zubarov kludne, nie vsak u lekarov. Co sa tyka zubariny tak sami profesori/ucitelia hovorili ze musia tam byt aj predmety ktore su uplne zbytocne pre zubara lebo inak by nemali co ucit a nemali by tu zubarinu ako natiahnut na 5 rokov ( v ČR) , na slovensku dokonca 6r., preto dali hned v 1.rocniku aj anatomiu. Takisto nemozu zobrat kazdeho a hlasi sa priliz vela studentov tak musia dat nejaky tazsi predmet ktory urcite je fajn pre prehlad ale nie je nevyhnutny na to aby si bol zubar. Tam uz potom ide len o prax, mat ten cit v ruke praca s nastrojmi, atd.
@tomas55555 netreba brat ten pocet prihlasenych uplne vazne. Mnoho studentov si podava prihlasky na viacere LF na Slovensku a sustredia sa trebars len na testovnice jednej, preto su na ostatnych iba "do poctu", dalej ide na tie prihlasky vela studentov len tak "skusit" bez akejkolvek pripravy, dalej deti rodicov, ktori si praju mat lekarov, aj ked to deti samotne nechcu / nemaju na to hlavu, atd... Na to, aby si si mohol podat prihlasku na medinu ti predsa staci mat absolvovanu strednu skolu s maturitou a uhradit poplatok za prihlasku, cize tam moze ist takmer kazdy. To neznamena, ze je z neho hned aspirant na buduceho doktora.
Nehovorim o tych, ze co sa nedostanu, ze su hlupi, skor o tom, ze nasavanie kvant uciva nie je pre nich, resp. ze biologia a hlavne chemia im velmi nejdu. Vela ludi je sikovnych v oblasti fyziky, matiky, informatiky, ale taka chemia ci memorovanie biologie im nejde. Neznamena to potom, ze su hlupi, len, ze je pre nich vhodny iny smer. Najtazsie skusky na medine vyzaduju casto priebezne sutdium pocas semestrov a nasledne aj 2-3 tyzdnovu pripravu pocas skuskoveho pozostavajucu z memorovania a hladania suvislosti aj 12 hod denne. Treba na to teda nie len hlavu, ale aj vela sebazaprenia a obety.
Matematika v prijimackovych testoch nie je vobec, fyzika len na ceskych univerzitach. Na Slovensku pozostavaju prijimacky z gymnazialneho rozsahu uciva biologie a chemie.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
40 komentov
1 : Zvýšiť množstvo prijatých študentov na štúdium medicíny. V súčastnosti sa len okolo 5% žiakov dostane na jednu z vysokých škol medicíny.
2 : Dnes to na medicíne funguje nasledovne : 4 roky je základné všeobecné štúdium, a zvyšné 2 roky sa študuje špecializácia. A teda ak niekto chce byť zubárom, musí 4 roky študovať všeobecné štúdium medicíny a len 2 roky študuje svoj konkrétny odbor zubárstvo.
Po novom by to však bolo inak, pol roka všeobecného medicínskeho štúdia, a 2 roky odborné štúdium konkrétneho odboru. Studium medicíny by teda netrvalo 6 rokov, ale len okolo 2,5 roka, pričom špecialisti by boli rovnako skúsení.
3 : Ak chce byť niekto zubárom či orotopédom, nemusí vedieť detailnejšie o tom ako pracuje žalúdok, pečen, pankreas.... nemusí poznať podrobne anatomiu tela vrátane xy chorob. A teda kardiolog nech sa učí len o činnosti srdca, gastrolog o činnosti tráviacej sústavy, kožný len o činnostiach kože, zubár len o zubnej dutine, plúcny len o plúcach, atd, atd.
Uplne stačí ak každý jeden špecialista bude mať len základne znalosti o všeobecnej medicíne, a teda aby vedel také úplne základy - čo je to EKG, pulz/tlak, krvný cukor, biele červené krvinky, ako poskytnut prvú pomoc, ako poskytnúť pomoc pri popáleninách, atd, atd.
Ale v čom je to hlúposť, čo som napísal ? 0_0
No však práve preto aj píšem že aspon polročné všeobecne studium medicíny by mal mať každý, a teda aj ten zubár by sa mal naučiť aspon tie úplne základy ako pomoct niekomu komu sa spraví nevolno.
@James98 A pri zubarine sa teda vobec neštuduje všeobecné štúdium ?
proste chlapce, co sa ti deje v hlave?
Za ORL doktorom nepojdes s rontgenom plúc, a ani za kardiologom so soplíkom v nose.
A dnes to aj tak v medicíne funguje, kde každý špecialista povie, ja ako pneumolog som vám vyšetril plúca, máte ich v poriadku, a čo máte so žalúdkom to už nie je v mojej kompetencii, chodte za gastrologom, on sa k vám tomu vyjadrí.
@Burn Ty tuším pracuješ v medicíne, tak prečo tu nenapíšeš nejaké tvoje mudre rady ? Od teba by som na túto tému očakával aj niečo iné než len argumenty mimo tému.
A ked Galileo objavil že Zem sa točí, tiež si predtým nepovedal : "ako to že to nikoho predo mnou ešte nenapadlo" ?
no a k tomu, čo také choroby ako napr. lupus, ktorý môže postihovať rôzne orgány, tak na to treba vedieť toho viac, rôzne rakoviny, infekcie, cukrovka....a zubári tiež vedia napr. že neliečené kazy škodia na srdce, čo robiť ak niekto z injekcie dostane anafylaktický šok, keď niekto nemá dobrú zrážanlivosť a pod....nooo je toho veľa, a tie posledné 2 roky už sice nie je teória okolo biológie, chémie, anatómie , ale neučia sa priamo tú jednu špecializáciu, ale všetky odbory ako neurológia, kardio...atd a prax, ale čo chcú robiť si vyberajú po skončení, z čoho idú na atestáciu a možno je to aj preto, a sa chce lekár rekvalifikovať časom
Ale aspoň vidim, kam by smerovalo naše zdravotnictvo. Život nie je televizor, že ked sa pokazi, že ho vyhodiš alebo neriešiš.
Ale ok, ak to tak chces vediet, tak si zhruba myslim, ze by sa mali na Slovensku zlepsit podmienky pre lekarov pocinajuc urovnou vysokoskolskeho vzdelavania (cim ani nahodou nemam na mysli nic podobne tvojmu konceptu), cez zjednodusenie specializacnej pripravy, modernizaciu nemocnic a hlavne zlepsenie platovych podmienok.
Psychiku riešia psychiatri.
Lupus može postihovať viacej orgánov, to je pravda, no ani dnes nelieči lupus len jeden jediný doktor, ale pacienta s lupusom liečia niekolkí špecialisti, od kožného, pneumologa, cievneho až po kardiologa. Každý špecialista si v podstate rieši len ten svoj vlastný orgán.
Rakovinu lieči onkolog, špecialista v prípade rakoviny nikdy nezasahuje do ineho orgánu, maximálne popíše ako to vidí z jeho stránky pri jeho orgáne.
Cukrovku lieči diabetolog, a v prípade komplikácii aj špecialisti ako nefrolog, cievny.
Neliečené kazy škodia na srdce, to je pravda, toto stačí ak bude vedieť zubár, nemusí o tom vedieť ani ortoped ani pneumolog......
Anafalytický šok, zrážanlivosť, to všetko patrí medzi tie úplne základne lekárske pojmy, o ktorých som sa už zmienil že by ich mal ovládať každý doktor, a všetko toto by sa hravo naučil za polročné štúdium a určite aj skorej.
To, co popisujes, ze staci, aby kazdy lekar vedel, vie kazdy zachranar alebo sestricka. Pol roka studia vseobecneho lekarstva? To nie je ani len hodne vysmechu.
Kazdy lekar musi mat znalosti omnoho obsiahlejsie. Uz len pripad, kedy by lekar nevedel vyhodnotit vysledky a diagnozy od inych specialostov by pri dajme tomu pacientovi s renalnou insuficienciou mohol toho pacienta odpalit...
Zvysovanie poctu medikov nepovazujem za stastne (uz sa to predsa deje), lebo aby spoluziaci, ktori mali realne stvorky na gympli boli lekari a mala som im zverit svoje dieta, no uf. dokoncili to, lebo sa podarilo a lebo vselico... poznam take pripady. Bolo by treba vytvorit uz hotovym lekarom prostredie, odkial by nechceli utekat.
Zlepšenie platových podmienok ? A odkial chceš zobrať peniaze ? Lekári ani v súčastnosti nezarábajú zle, a k tomu majú ešte rozne bonusy vo forme obedov zadarmo v nemocnici. Ak chceš dať lekárom viac, potom musíš iným zobrať, a komu zoberieš, už teraz chudobným dochodcom, alebo komu ?
V čom by si chcela zlepšiť vysokoškolské štúdium ? Zdá sa ti že lekári toho vedia v súčastnosti málo ? Alebo azda sú učitelia málo kvalitný ?
Tá modernizácia nemocníc by sa zišla, hlavne nejaké normálne wcko v nemocnici a krajšie prostredie, ale žeby to bol primárny dovod malého počtu lekárov v nemocniciach ? To asi nie, ved na štúdium medicíny sa hlásia tisícky študentov, je tam veľký nátresk, problém je len v tom, že málo z nich sa aj napriek spraveniu prijímacích testov dostane na VS, a ešte menej z nich aj VS dokonci, kedže sa tam učia všetko možné a to aj špecialisti, čo je samozrejme časovo i vedomostne mimoriadne náročné, a teda napríklad inak skúsený kožný doktor pohorí v anatomii, alebo vo vseobecnom lekárstve.
No vidíš, sama hovoríš že nemáš o tom dostatok informácii, a napriek tomu dopredu odsudzuješ moj názor.
"Uz len pripad, kedy by lekar nevedel vyhodnotit vysledky a diagnozy od inych specialostov by pri dajme tomu pacientovi s renalnou insuficienciou mohol toho pacienta odpalit..."
Narážaš asi na prípad kedy by prišiel pacient s obličkovým zlyhávaním trebárs k gastrologovi, ten by mu zistil problemy so zaludkom a predpisal lieky na žalúdok, ktoré by oslabovali obličky a teda sposobili problém s obličkami, čoby však gastrolog nezistil, kedže sa nevyzná v nefrologii....
Ok, pacient príde ku gastrologovi, ukáže mu papier od nefrologa, v ktorom bude v závere napísané : "Pacient trpí obličkovou nedostatočnosťou, nepodávať lieky znižujúce činnosť obličiek."
Gastrolog si toto prečíta, a kedže gastrolog je skúsený vo svojom odbore, vie ktoré lieky na žalúdok nepriaznivo vplývajú na obličky a ktoré nie a teda nepredpíšu mu lieky oslabujúce obličky.
PROBLEM SOLVED.
ale niekedy sa diagnóza ťažšie hľadá a treba, aby jeden lekár dal aj nejaké podozrenie, že môže to byť aj niečo iné, prípadne včas vedieť, kam s čím poslať
1. Mnozstvo neuspesnych adeptov na studium je proste nutne sito. Ak sa niekto za 4 roky (alebo hoc aj menej) nedokazal naucit ucivo natolko dobre, aby prijimacky zvladol aspon na tych 85%, je velmi pravdepodobne, ze nebude zvladat ani kvanta uciva potrebne pre znalost ludskeho tela na roznych urovniach. Hadam by si ani ty sam nechcel, aby ta liecil niekto odborne nesposobily. Nehovoriac o tom, ze uz v sucasnosti sa na medinu dostavaju ludia, ktori by tam, hm, skratka nemali co robit a vela kapacit pre prisnejsie prijmacie podmienky konci na zubarine. Samozrejme neodsudzujem nikoho a pochopitelne aj Eckar moze byt raz spickovy doktor, vychadza sa len z premisy generalizovania, kde je proste predpoklad, ze flakac bude vzdy flakacom, resp. ze ked na to raz niekto nema hlavu, nebude ju mat nikdy.
Ja by som paradoxne prijimacky sprisnil a nenechal to len na vedomostiach. Praca lekara nie je len o teorii, ale hlavne o praxi, a tak by som nebol proti, ak by sa vykonavali aj skusky v oblasti zrucnosti, sebavedomia, povahovych crt ci schopnosti prace s ludmi (komunikacia, empatia atd). Toto su casto omnoho dolezitejsie faktory prace lekara, ktore v principe prijimackovy test zamerany len na vedomosti nema moznost vyselektovat.
2. cele zle, tvoje info su uplne mimo. Na SR mame 2 lekarske odbory so spojenym 1. a 2. stupnom VS - vseobecne a zubne lekarstvo. Obe prebiehaju podobnou formou, prve tri rocniky su de facto predklinika, kde sa ucis najmä teoreticky o ludskom tele a je to brane tak vseobecnejsie, zaroven to sluzi ako sito na preriedenie "odpadu", ktore prijimacky vyselektovat nestihli; zvysne tri klinika, kde uz mas ako predmety rozne specialne odbory, pobehujes po nemocnici, stretavas sa s pacosmi, zbieras prve prakticke skusenosti (fakt len minimalne) a zistujes, co ta bavi a co ti sedi najlepsie. Obsah uciva sa nabaluje a postupne si tie dolezitejsie veci v hlave utvrdzujes tym, ze sa ti na roznych predmetoch v priebehu rokov opakuju a lepsie vstiepia do dlhodobej pamäte. Samozrejmostou je, ze clovek, ktory skonci odbor vseobecne lekarstvo, vie zo vsetkeho tak trochu nieco, ale realne dokopy takmer nic. Tu by som ani nehovoril, ze je potrebne nieco menit, clovek skratka nebude odbornik na ziadnu specializaciu za dve hodiny tyzdenne pocas 14/28 tyzdnov. Dalo by sa teda hovorit, ze tieto tri roky kliniky su zbytocne a mohli by byt rovno nahradene atestaciou. Ide vsak o akysi vseobecny prehlad, ktory sa od kazdeho doktora ocakava a aj ked 95% uciva z jednotlivych odborov zabudne, ostane tam aspon tych dolezitych 5%, ktore moze v zivote uplatnit. Zaroven to, ako som uz spomenul, sluzi na lepsi vyber dalsej specializacie, kedy clovek zisti, co ho naozaj bavi, co mu ide a comu by chcel obetovat svoj produktivny vek. Teda az po absolvovani 6 rokov studia a uspesnom zostatnicovani dojde lekar k realnej praci a vyberu, v com bude 5 rokov atestovat. Dalsou podmnozinou je zubne lekarstvo, tu by s tebou mnoho mojich spoluziakov suhlasilo, ze mat vybrane vseobecniarske predmety je zbytocne a sluziace k takmer nulovej pridanej hodnote. Mne to nevadi, ja studujem o ludskom tele rad a zaujimaju ma aj ine odbory, z toho vyplyva aj moja dodnes trvajuca dilema, ci som si vybral spravne.
3. tento bod som uz v podstate rozobral a ako vravim, vela studentov by s tebou aj suhlasilo a ano, mas pravdu, ako to realne v praxi funguje. Vela nasich vyucujucich z roznych odborov nam sami povedali, ze keby napr. jemu ako internistovi niekto ukaze kozne ochorenie, nema sajnu o co sa jedna. Je to vsak problematickejsie a vychadza sa z premisy, ze chceme, aby lekari mali co najvacsi vseobecny prehlad, mohli si robit atestacie z viacerych specializacii a skratka aby ich tych 6 rokov preverilo co najlepsie (aj ked v druhej polovici studia sa vyhadzuje uz takmer minimalne).
4.
onkologia je komplexna disciplina, tumor sice vznika primarne v nejakom tkanive, ale v pozdnych stadiach zasahuje metastazami potencialne cele telo
@23 V zasade je vsetko o peniazoch, kedze su najjednoduchsi prostriedok na satisfakciu ludskych potrieb. Ak chces mat najlepsich odbornikov na svete, musis ich aj najlepsie financne ohodnotit. Ludia s vynimocnymi schopnostami a vedomostami si svoju kvalitu uvedomuju, a preto prirodzene pozaduju pre nich uspokojujuce podmienky. Je logicke, ze v nasom state nie su take financne moznosti ako v inych ekonomickych "velmociach", a preto logicky nemame zdravotnictvo na rovnakej urovni. Ak by sme ho chceli, nuz ano, museli by sme odstrihnut peniaze tecuce do inych oblasti a premiestnit ich do zdravotnictva. Je to viac menej volbou statu a danej vlady, co chce mat na akej urovni a ako je to schopne z vyberu dani pokryt.
Problem s odlivom lekarov je komplexny a suvisi s mnohymi faktormi. Prvou volbou su casto logicky peniaze, ci proste len zivotny nazor a tuzba zit v tej-ktorej krajine. Dalsim problemom je podstav, na ktorom nemocnice dlhodobo funguju. Nie preto, ze by nebolo dost absolventov, ale preto, ze na ne nie su peniaze. Vela absolventov mediciny si teda na Slovensku ani nevie najst pracu ci zameranie, ake by chceli. A to nie z toho dovodu, ze chcu ist do zahranicia, ale preto, ze nemocnica nema na doplnenie stavov financie, a teda radsej plati menej doktorov, ktori su nuteni vykonavat dlhsie sluzby. Dalsimi faktormi su klientelizmus, korupcia, zaostalost, neochota napredovat, pohrdanie mladymi ci sexizmus, ktory vyplyva z nami zakorenenymi tradiciami ci vyse 50 rocnym vplyvom socializmu. Pre mnohych su dolezite aj technicke podmienky, nechcu proste robit v zdrav. zariadeni, kde je napr. jeden RTG pristroj, ktory sa kazdy mesiac pokazi, nie je dostatok pomocneho personalu, ci chybaju zakladne diagnosticke prostriedky. Vyberu si teda radsej pracovisko vysokeho standardu, ktore im na ich diagnostiku a terapiu poskytuje vyssi komfort. Zial, takych pracovisk je na Slovensku v porovnani so zapadnejsie ulozenymi krajinami podstatne menej.
Co sa tyka vyucby a jej kvality.. Nemyslim, ze je to az taky podstatny faktor, naroky, ake su u nas na absolvovanie predmetov kladene, su uplne legitimne a vyhovuju EU standardom, preto si rozhodne nemyslim, ze SR produkuje horsich absolventov, nez napr CR ci Rakusko. Ako vravim, co sa clovek prakticky nauci pocas 6 rokov studia nie je az take podstatne, lebo tie veci vykona raz, dvakrat za semester, ked je stastny a maximalne mu to pomoze lahsie sa naucit teoriu na skusku. Realne prakticke poznatky zacne naberat az po skole a vtedy sa to uzitocne rychlo oddeli od nepotrebneho balastu.
Kvalita vyucujucich je pochopitelne rozna, niektori su lepsi, ini horsi, niektori vzdelanejsi, ini menej, niektori maju vacsi zapal pre edukaciu, ini mensi a vidno, ze to robia skor z donutenia. Nech je to ako chce, pre studenta je kazdopadne priaznive spoznavat nemocnicne prostredie, co ako v praxi funguje a ak k tomu dostane aj uzitocne prakticke rady do zivota, je to len velke plus. Stale zastavam nazor, ze teoreticky by mal kazdy buduci lekar zvladnut teoriu aj samostudiom, preto sa mi nepaci caste pozadovanie dochadzky na prednasky a pod. Na svete je kopec materialov, knih, clankov, publikacii ci odbornych webovych stranok, kde clovek ak chce, najde vsetko potrebne. Ulohou skoly by malo byt hlavne tento know-how studentom posunut a umoznit im pristup k relevantnym zdrojom. Prednasky su samozrejme pre niekoho super vec a daju mu vela, pre ineho zas zbytocnost, ktoru vie polahky sam nahradit usilovnym studiom. Mala by to teda byt moznost vyberu a nie podmienka pre ukoncenie studia. Ja sa osobne rad pytam na veci z praxe co ma zaujimaju, ale casto sa aj stava, ze prednasajuci skratka nema dobry recovy prejav, ci ochotu studentom dat viac, ako citanie slideov prezentacie.
O tom je internista, alebo obvodný doktor, ale nie špecialista.
1: Na medicínu sa hlási na jednu školu okolo 1500 študentov, z toho príjmu len jednu desatinu. Nehovor mi azda že okrem tých 10% sú všetko hlúpi ľudia. Na medicínu sa totiž spravidla neprihlasuju trojkari a stvorkari, pretože dopredu je im jasné, že keď ledva spravili strednú školu, medicínu by nezvládli.
Navyše ani prijímačky nie sú zcela ok, pretože sa v nich nachádzajú otázky aj z matematiky, fyziky, proste z niečoho čo má s medicínou len málo spoločného, a teda skúsení kožný lekár nemusí byť odborníkom na matematiku, fyziku, a preto nakoniec ani dane prijímačky nemusí spraviť, alebo ak ich aj spraví, tak podpriemerne.
2: No vidíš tak sa vlastne zhodneme v tom, že prvé roky sa študuje všeobecné lekárstvo. Ja to považujem u špecialistov za zbytočne, a zatiaľ si mi nedal dostatocny dôvod prečo by som mal zmeniť názor
Dik za info o tom stave nemocníc, inak len dodám že ten Exodus lekárov zas nie je až tak veľký. Predvčerom som cital, že až okolo 82% vyštudovaných absolventov medicíny zostane pracovať na Slovensku.
Nehovorim o tych, ze co sa nedostanu, ze su hlupi, skor o tom, ze nasavanie kvant uciva nie je pre nich, resp. ze biologia a hlavne chemia im velmi nejdu. Vela ludi je sikovnych v oblasti fyziky, matiky, informatiky, ale taka chemia ci memorovanie biologie im nejde. Neznamena to potom, ze su hlupi, len, ze je pre nich vhodny iny smer. Najtazsie skusky na medine vyzaduju casto priebezne sutdium pocas semestrov a nasledne aj 2-3 tyzdnovu pripravu pocas skuskoveho pozostavajucu z memorovania a hladania suvislosti aj 12 hod denne. Treba na to teda nie len hlavu, ale aj vela sebazaprenia a obety.
Matematika v prijimackovych testoch nie je vobec, fyzika len na ceskych univerzitach. Na Slovensku pozostavaju prijimacky z gymnazialneho rozsahu uciva biologie a chemie.