Preco v skole ucitelia klamu, ze voda nieje stlacitelna?
v skole som sa nedavno pochitil z ucitelom otom, ze voda nieje stlacitelna. ked v skutocnosti je stlacitelna. nechapem preco v skole ucia ze nieje stlacitelna. co si otom myslite vy?
asi preto preco nas na prvom stupni na zs ucili ze vacsie cislo od mensieho sa neda odcitat a este v skolke do nas hustili ze jezkovia jedia jablcka =D
voda nieje stlačitelná (resp. je stlačiteľná, ale v praxi je to bezvýznamne málo), v škole Ťa dobre učia
hydraulické systémy by ako inak fungovali? (viem, že tam nejde presne o vodu ale o inú hydraulickú kvapalinu)
nemusím byť chemik na to, aby som Ti povedal, že žiadna kvapalina nieje "reálne" stlačiteľná, je len ťažko stlačiteľná. Niekedy ani niekoľko sto ton nepomôže, aby sa objem kvapaliny zmenšil o ccm na jeden liter, takže tak...
Je to dané vzdialenosťou molekúl kvapalín, dochádza tam k viskozite a neviem presne k čomu ešte a tak ďalej a tak ďalej..
Presne preto, prečo sa väčšina fyzikálnych záležitostí učí na príkladoch ideálneho plynu, ideálnej kvapaliny a pod, prípadne prečo sa na matematike učia rôzne nezmysly - aby to žiaci ľahšie pochopili...
Keby dostali naraz celé to množstvo informácií a vecí ktoré s tým súvisia, skôr sa v tom stratia než to pochopia....
Má pravdu kvapaliny sú stlačiteľné pri návrhu vysokotlakových hydraulických systémov sa z tým musí počítať.
"Stlačiteľnosť kvapalín charakterizujeme koeficientom stlačiteľnosti k, ktorý je definovaný vzťahom
k=-1/V*dV/dp
Vyjadruje relatívnu zmenu objemu vzhľadom na jednotkový prírastok tlaku. Hodnoty pre niektoré kvapaliny sú v tabuľke. Aby predstava bola konkrétna, uveďme napr. pre vodu, že na zmenšenie objemu o 5 % musíme zvýšiť tlak približne o 108 Pa. Kvapaliny sú dokonale pružné, keď sa tlak zmenší, kvapalina nadobudne znovu pôvodný objem."
asi nechcú byť prílišní detailisti a zaťažovať tým nádejných študentov. Ale ináč veľa vecí učia ktoré už neplatia hlavne čo sa týka vesmíru, našej zeme ale takisto z histórie... Ale zas kto by platil všetky tie zmeny každú chvíľku
V septembri nám na matike popreli štvrtinu vecí, kt. do nás na základke hustili..
Mňa by napr. zaujímalo, prečo je drvivá väčšina učebníc biológie písaná totálne nelogickým spôsobom; prečo sa na odborných predmetoch učia drobné detaily z toho a tamtoho, kt. je takmer nemožné poskladať do celku; prečo sa jazyky _vyučujú_ tak, ako sa vyučujú..
A ako môže pedagóg na otázku k učivu odpovedať: ,,To nepotrebujete vedieť."
Podla mna je to tým, že aj ked sa učí niečo, čo síce nieje uplne pravda, ale v danom okamihu rozhladenosti to stačí, ked si veci, vzorce, zakony zjdenodušíme. A ked ich pochopíme zjednodušené, aj ked nie pravdivé, možme ich spresnovať, a pomali sa dostavať k pravde. Alebo skor len k nej len smerovať.
vsetky vypocty, ktore budes robit ( aspon to predpokladam ) budu ratat s tym, ze nie je stlacitelna.. a na otazku, preco ti ucitelia hovoria, ze to nepotrebujes vediet je odpoved jasne, nepotrebujes to.ak to budes potrebovat, tak ta s tym oboznamia, a ak nie..tak o nic neprichadzas, resp cesta, akou by ti potom museli vysvetlovat to preco to tak je/nie je by bola zdlhava, a pre teba asi nepochopitelna..a ta zmena tlaku ak chcem zmensit objem o 5% je jednoducha obrovska..si skus predstavit aky je to tlak..
skús si zobrať striekačku (pravdaže bez ihly) do ruky, daj do nej vodu, prstom zapchaj striekačku. No čo? Mne to zatiaľ vždy vyšlo.
ak sa dobre pamätám, tak naša poučka znela, že kvapaliny sú takmer nestlačiteľné, pretože majú svoje molekuly veľmi blízko seba. ale neviem či znela presne tak. nechce sa mi hľadať to.
lebo zijes na zaostalom Slovensku so zaostalim skolstvom to si chcel pocut?
ale tak jak ostatni napisali, v skutocnosti je zanedbatelne stlacitelna, tak ako takmer vsetky kvapaliny. Ale ak by si naozaj v skole daval pozor tak by si si mohol vsimnut, ze takmer vsetko sa urcuje pre nejake podmienky(idealny plyn, idealna kvapalina, nekonecne dlhy vodic, zanedbatelny odpor vzduchu, vakuum...). Najprv sa nieco odvodi pre idealnu sustavu a az potom sa z toho urobi bud vztah pre realnu doplnenim koeficientov alebo korekcnymi sucinitelmi. A tie sa zistia experimentalne.
@1@Etelnair lebo na prvom stupni deti poznaju iba obor prirodzenich cisel, a ked odcitas vacsie od mensieho, tak to uz nebude prirodzene. Je lahsie vysvetlit, ze sa to neda nez vysvetlovat nejake osy a mnoziny niekomu kto este ani poriadne nevie malu nasobilky. Takisto sa na ZS hovori ze "nulou sa nesmie delit" nez vysvetlovanim limit a hovorit ze po delieni nulou vysledok nie je cislo (teda NaN)
@zamidari lenze mne sa zda ze najlepsie by bolo im povedat ze sa to sice da ale je to zlozite a budu sa to ucit neskor, ze zatial im to staci takto...a nie ze neda sa
no preto lebo v skole sa ucime len o idelanych kvapalinach a idealnych plynoch ak sa tomu budes venovat profesionalnejsie, tak tam ti povedia aj ako je to v skutocnosti
jeden chytry ujo (ucitel co ma mal na matiku a fyziku v 9.ke na ZS) povedal jednu taku mudru vetu, ktoru presne nebudem vediet zopakovat... pointa bola, ze na zakladke sa ucia veci uplne bludy, na strednej sa beru o nieco mensie bludy a tie nebludy sa maju ocakavat az na vyske...
jasne že na základke sa berie všetko ideálne nelineárne systémy sú dosť ťažký oriešok. Ale tvrdiť že voda je nestlačiteľná je hlúposť voda NIEJE ideálna kvapalina. Ak by niekto tvrdil že ideálna kvapalina sa dá stlačiť tak by pravdu nemal pretože sa definuje ako nestlačiteľná. Stačí sa pozrieť koľko ľudí si v tejto diskusii myslí že voda je nestlačiteľná Niekedy je lepšie keď učiteľ vysvetlí ako keď potom pol národa umrie bez toho aby vedeli že voda sa dá stlačiť samozrejme že to zrejme väčšine nikdy v živote k ničomu nebude rovnako ako tlak v kvapaline ale rozhodne keď ho z tým žiak konfrontoval a keďže mu nedal za pravdu moc toho o tom ten učiteľ nevie.
Ja som viackrát učiteľovi doniesol ukázať že nemal pravdu. Najhorší sú taký čo sa potom urazia a aj tak povedia že nemáš pravdu. Napríklad v 21 storočí bol článok v ktorom sa opisovalo že sa podarilo vytvoriť riadenú termonukleárnu reakciu(jej vytvorenie a udržiavanie stálo viac energie ako poskytovala ale proste bolo to riadené) a pani profesorka mi to nechcela veriť...
Voda stlačitelná je, ale je k jej stlačeniu potreba vysoký tlak.
Na to aby sa stlačila o 1% je potreba tlak 20MPa.
Ale pri rezaní materialov vodným lučom je voda stlačaná až na 600MPa! Kde sa stláča az o 20%!!!
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
34 komentov
hydraulické systémy by ako inak fungovali? (viem, že tam nejde presne o vodu ale o inú hydraulickú kvapalinu)
nemusím byť chemik na to, aby som Ti povedal, že žiadna kvapalina nieje "reálne" stlačiteľná, je len ťažko stlačiteľná. Niekedy ani niekoľko sto ton nepomôže, aby sa objem kvapaliny zmenšil o ccm na jeden liter, takže tak...
Je to dané vzdialenosťou molekúl kvapalín, dochádza tam k viskozite a neviem presne k čomu ešte a tak ďalej a tak ďalej..
Keby dostali naraz celé to množstvo informácií a vecí ktoré s tým súvisia, skôr sa v tom stratia než to pochopia....
(Ale s tým ježkom je to zrada )
Ale inak by aj mňa zaujímalo odkiaľ máš, že je stlačiteľná. Dúfam, že nemáš na mysli také ,že plastová fľaša naplnená vodou sa da stlačiť
"Stlačiteľnosť kvapalín charakterizujeme koeficientom stlačiteľnosti k, ktorý je definovaný vzťahom
k=-1/V*dV/dp
Vyjadruje relatívnu zmenu objemu vzhľadom na jednotkový prírastok tlaku. Hodnoty pre niektoré kvapaliny sú v tabuľke. Aby predstava bola konkrétna, uveďme napr. pre vodu, že na zmenšenie objemu o 5 % musíme zvýšiť tlak približne o 108 Pa. Kvapaliny sú dokonale pružné, keď sa tlak zmenší, kvapalina nadobudne znovu pôvodný objem."
» www.butkaj.com/physics1?id_men...
Mňa by napr. zaujímalo, prečo je drvivá väčšina učebníc biológie písaná totálne nelogickým spôsobom; prečo sa na odborných predmetoch učia drobné detaily z toho a tamtoho, kt. je takmer nemožné poskladať do celku; prečo sa jazyky _vyučujú_ tak, ako sa vyučujú..
A ako môže pedagóg na otázku k učivu odpovedať: ,,To nepotrebujete vedieť."
ak sa dobre pamätám, tak naša poučka znela, že kvapaliny sú takmer nestlačiteľné, pretože majú svoje molekuly veľmi blízko seba. ale neviem či znela presne tak. nechce sa mi hľadať to.
ale tak jak ostatni napisali, v skutocnosti je zanedbatelne stlacitelna, tak ako takmer vsetky kvapaliny. Ale ak by si naozaj v skole daval pozor tak by si si mohol vsimnut, ze takmer vsetko sa urcuje pre nejake podmienky(idealny plyn, idealna kvapalina, nekonecne dlhy vodic, zanedbatelny odpor vzduchu, vakuum...). Najprv sa nieco odvodi pre idealnu sustavu a az potom sa z toho urobi bud vztah pre realnu doplnenim koeficientov alebo korekcnymi sucinitelmi. A tie sa zistia experimentalne.
No najprv si ho musí odniesť do domčeka ... Alebo hotelíka, nezveril sa, kde býva ...
Ja som viackrát učiteľovi doniesol ukázať že nemal pravdu. Najhorší sú taký čo sa potom urazia a aj tak povedia že nemáš pravdu. Napríklad v 21 storočí bol článok v ktorom sa opisovalo že sa podarilo vytvoriť riadenú termonukleárnu reakciu(jej vytvorenie a udržiavanie stálo viac energie ako poskytovala ale proste bolo to riadené) a pani profesorka mi to nechcela veriť...
Na to aby sa stlačila o 1% je potreba tlak 20MPa.
Ale pri rezaní materialov vodným lučom je voda stlačaná až na 600MPa! Kde sa stláča az o 20%!!!