Ahoj všetci! Úprimne ma zaujíma, aký máte názor na súčasný systém vzdelávania (momentálne konkrétne Slovensko/Čechy). Zaujíma ma, koľko percent z nás štúdium naozaj robí šťastnými. Koľko ľudí môže s čistým svedomím prehlásiť, že škola naozaj stojí za to a
Podľa mňa je príliš zameraná na memorovanie.. a bolo by fajn keby už na základných školách bol popri všeobecno-vzdelávacích predmetoch viac voliteľných, a to isté aj pri odborných stredných školách, človek by si popri pevne určených podstatných predmetov vybral tie, čo ho bavia (napríklad ja som na OA a uvítala by som napríklad psychológiu alebo informu)
A nepáči sa mi prístup učiteľov k žiakom, je odveci na začiatku a konci každej hodiny sa postaviť, musieť sa VŽDY prezúvať (učitelia nemusia) atď..
Ako som základnú neznášala o to viac sa mi páči na strednej. A áno, rada chodím do školy. (aj keď niekedy prídem tak unavená, že už o siedmej ležím v posteli a zobudím sa ráno o šiestej) @darkestangel postaviť sa na začiatku hodiny mi príde ako prejavenie rešpektu a konieckoncov má to aj praktický význam ako získať pozornosť žiakov, skôr ti dopadne, že začína hodina keď si prinútený ticho stáť akoby mal profesor začať rozprávať len tak do vetra (vec názoru, nejdem sa hádať)
Ešteže my sa prezúvať nemusíme
v ČR je systém o trošku iný, u nás sa ešte viac prejavuje to sedenie na žiakoch a podobne, ale to len na okraj, ten rozdiel je významný hlavne na VŠ.
unschooling je skvelá vec, ale treba podotknúť, že na to musí byť aj decko predvychované, keď je zvyknuté z domu na prísnych rodičov, ktorí používajú pri.ebané výchovné metódy, mali by veľký problém si rozhodnúť samé o svojom štúdiu... dokázaná a nevyvrátiteľná vec však je, že unschoolové deti dosahujú spravidla lepšie výsledky, pamätajú si dlhodobo viac a nemajú hlavne s jazykom a matematikou také problémy, ako deti na klasických školách... je to jednoducho preto, že s týmito dvomi predmetmi sa na ZŠ začína a decká sú do toho tlačené neraz v prípade, že na to ešte nie sú pripravené... o unschoolingu aj všeobecne alternatívnom školstve viem dosť, sama som mala možnosť chodiť do jednej z prvých alternatívnych škôl na SK vôbec a pre mňa to bude vždy vzorom, odjakživa neznášam vynútené učenie a označkovávanie známkami, našťastie ma klasické školstvo celkom nedostalo a tak som si postavila hlavu v piatom ročníku na VŠ, že odchádzam zo školy a vrátim sa na ňu, keď budem chcieť. nechcem študovať len preto, že som mladá a mám na to vek.
trošku ma k tomu inšpiroval aj štúdijný pobyt v zahraničí, bola som na jednej z popredných technických škôl, je to tam lepšie, oveľa a neporovnateľne lepšie, ale aj tam som našla ešte dosť múch...
rozbehla som sa ako zvyčajne, ale je toho dosť, čo by som k tomu mohla povedať...
@goninka Síce som už po škole, ale pridám svoje skúsenosti. mám vlastne ukončenú maturitu. S tým že som mal 3+2 čiže učňovku+ nadstavbu. Nadstavbu komentovať nebudem, skôr učňovku:
Škola, ma naučila skutočne minimum, teória ešte ušla, ale prax bola nulová, chalani čo mali šťastie, tak si vybavili prax po servisoch, tak tam ich čo to naučili. Ale školská prax bola v tom že sme doslova sedeli na pracovných stoloch a to bolo všetko. Raz za čas čo tam prišla stará škodovka, aby sme ju rozobrali aby mohla ísť do šrotu.
Takže kvalita nič moc, ak by som veľmi chcel, asi by som viac sa naučil doma po večeroch na internete študujúc rôzne články o autách.
+ nadstavba bola ešte horšia
(aj tak pochybujem že to niekto prečíta celé )
@goninka ja osobne mam moju skolu rada... nie triedu, tam sa stale niekto hada, ale hodiny su skvele, hlavne vedecke veci v skole nam vedia vysvetlit na urovni a beru nas ako rovnocennych vacsinou a to sa mi paci... chodim na gympel takze jasne ze mame aj predmety ktore ma nebavia, ale akceptujem to ako nevyhnutne k mojmu vseobecnemu rozhladu, ktory gymnazium ma studentovi poskytnut. keby si mam vyberat strednu skolu znova, zvolim si rovnako nas gympel... aj ked niekedy nadavam na pisomky alebo tak, komplexne som spokojna, velmi spokojna... ti ucitelia a tie hodiny mi budu chybat...
Trošku sa rozpíšem. Takže prvá vec, ktorá tu bola spomenutá - postavenie sa, keď učiteľ vojde do triedy. To mi príde ako pozostatok zo socializmu alebo čo. Druhá vec - prístup učiteľov. Hej, sme ľudia, ale nemám rada, keď si učitelia ťahajú do práce svoj osobný život a vybíjajú si zlosť na niekom len preto, lebo oni majú zlý deň, alebo "no dnes nemám náladu učiť, tak si niekoho vyskúšame" a podobné. Celkovo nesúhlasím s celým tým systémom, že sme hodnotení v podstate za to, kto sa lepšie to učivo nabiflí. Dva roky som chodila na gymnázium, teraz som v treťom ročníku na strednej škole v USA, ale za tie dva roky mi škola nedala skoro nič, minimálne polovicu vecí som aj zabudla. Tu v USA nás nezaťažujú so somarinami, konečne som pochopila nejaké veci z matiky, ústne sa neskúša, nemusíme sa učiť nezmyselné dátumy, je tu iný prístup učiteľov a tak by som mohla pokračovať aj ďalej. Čiže odpoveď na tvoju otázku - baví ma americká škola, slovenská absolútne nie a keby som sa do nej nemusela vrátiť, tak sa tam ani nevrátim.
ja si to už asi nejak nepamatam ake to bolo na strednej a isto ani na zakladnej. pretoze ked som chodil na strednu, ani som tam nechodil co sa mi tam tak nechcelo byt a teraz by som vedel povedat, ze mi tam nebolo nejak zle.
popravde, viem si predstavit verziu mojho osobneho zivota, kedy by sa mi mozno pacilo chodit do skoly. ale ktovie ci by sa mi i tak pacilo.
@kitty7 " a tak som si postavila hlavu v piatom ročníku na VŠ, že odchádzam zo školy a vrátim sa na ňu, keď budem chcieť. nechcem študovať len preto, že som mladá a mám na to vek."
rešpekt, toto málokto dokáže, väčšina nedokáže spraviť taký skok do neznáma Ja som spravil podobnú vec a odišiel som v treťom ročníku, teda tiež tesne pred tým, ako som mohol by ocenený titulom. inak ale podla profilu máš 22 rokov, tak ten piaty ročník nejako nesedí, nie? Ale každopádne, prajem ti, aby si sa nikdy nechcela vrátiť na školu
@thevanderdark som na to presne ako ty ... len mne treba ešte dokončit tento rok + maturita. Na učnovke to prebiehalo rovnako.Ja nenavidim školu tolko stresu som si prezil a čo z toho? Všetko čo viem som sa naučil sám vdaka internetu.
ja som nemala rada školu lebo som iná ako ostatné deti
ne ale bez srandy, v štvrtom na základnej bola zo mňa učiteľka už taká zúfalá, že ma nechala na matike a slovenčine si robit voľáke svoje veci lebo som sa nudila a vyrušovala
a na osemročnom gympli som zhlupla, ale som sa nudila a vyrušovala len tak zo zvyku už
a potom som išla na normálny gympeľ lebo som robila príliš veľa výtržností a mala veľmi zlé známky a naši sa báli čo zo mňa bude, a tam som pre zmenu spala a aj som sa niečo málo učila tuším a čojaviem som tam chodila občas rada preto že som práve poznala fajných ľudí
ale akože nepovažovala som to, že som do školy nechodila rada nikdy za až tak podstatnú vec, ja nerada čo i len opúšťam posteľ zväčša a to neznamená že to neurobím, mi bolo jasné že proste do školy treba žeby som chodila tak som chodila.
Základná škola mala dobrú organizáciu a takisto gymnázium, to sa mi páčilo. Na gympli nám dali vedomostne teda fakt zabrať a všetko bolo pekne naplánované. Ako som prišiel na VŠ zhrozil som sa. Taký bordel ako je na VŠ som ešte nezažil. Prednášky = odbrblanie učiva, nekonečné čakanie na prednášky vyučujúcich, ktorí niekedy ani neprišli a ani nedali vedieť, učebné materiály si treba sám kúpiť, skúšky nespravodlivo hodnotené, profesor skúša aj to, čo nás ani nenaučil, no jednoducho katastrofa. Hovorí sa, že na VŠ sú už dospelí ľudia, nech si to zorganizujú a zariadia podľa seba, ale napríklad dospelí chodia aj do práce a tam majú presne určené pracovné hodiny a prácu, čo vykonávajú a nie takýto bordel. Som nespokojný so systémom VŠ na SR, zvlášť, keď si pomyslím na tie megaplaty profesorov za to ich "presúšanie sa a kávičkovanie po chodbách univerzít".
Bavi ma strasne malo predmetov z toho co studujem (informa).
Na skolu sa vobec nespolieham ze ma nieco nauci a chodim do nej iba kvoli 5 rokom kedy sa mozem popri skole vzdelavat v programovani sam bez toho aby som musel pracovat alebo behat po uradoch.
Cest tym predmetom ktore maju hlavu a petu, nepotrebuju nejake biflovanie pouciek a daju mi nieco do zivota. (asi 1 za semester)
ja som rada chodila aj na zš aj na strednu a aj na vyšku rada chodím to že sa mi nie vždy chce je jedna vec. ale tam ide o moju lenivosť a nie o to že by ma to nebavilo a teda vždy sa nájde aj predmet ktorí ma nebavi ale sú aj také, ktoré ma bavia a to je hlavné
Chodím posledný rok na základku a rád (hoci nájdu sa aj také dni kedy sa mi totálne nechce). Bavia ma takmer všetky predmety, ale uvítal by som už na ZŠ voliteľné predmety, podľa toho, čo koho baví. A čo sa mi nepáči - prístup učiteľov k "ľahším" predmetom a výchovám, kde si v podstate celý rok robíme čo chceme a vybíjanie si zlej nálady na nás žiakoch, keď polka triedy schytá 5, len kvôli tomu, že má učiteľ zlý deň. Takže tak...
@asceticjunkie ja som z osemročného gympla a narodená v júni, takže preto mi to takto divoko vychádza, bakalára som v podstate dostala k 21. narodeninám a toto rozhodnutie je viacmenej čerstvé, ja som síce chcela odísť už minulý rok, ale okolnosti neboli priaznivé, tak som si aspoň podala prihlášku na Erasmus s tým, že sa buď reštartujem, alebo získam skúsenosti, zázemie a naučím sa jazyk, aby som sa mohla vrátiť... no a udiala sa tá druhá možnosť... človeku sa veľmi ťažko študuje, ak so systémom bytostne nesúhlasí, tak čo sa budem znásilňovať, nie?
inak aj ja dúfam, že sa na školu vlastne vrátiť ani nebudem musieť, nejako ma neláka zodpovedná robota, lebo potom má človek málo času zas na seba a už ani nemá chuť, ja rada študujem, ale po svojom - unschoolovo chytiť v zahraničí robotu nejakej asistentky alebo predavačky (v butiku alebo nejakom takom obchodíku), prípadne robiť v labáku (na to titul mám), to by bolo pre mňa ideálne
Napriek všeobecne prezentovanému názoru verejnosti si ja osobne myslím, že Slovenské školstvo až po vysoké školy je dosť dobré.
Keby sa na stredné vrátilo toľko matiky, koľko bolo pred 5 rokmi, za mojich čias, bolo by to super. Proste naše školy sa s Vami nemaznajú, kašlú na Vaše individuálne pocity a záujmy a hovoria Vám jednoducho čo máte robiť a vedieť.
A tak to bude celý Váš úbohý život. Nejaké rozmaznávanie tým, že berieme ohľad na názory dieťaťa sú hlúposť. Dieťa vie prdlajz o tom, čo je pre neho dobré.
Čo sa týka VŠ, tak na Slovensku by som nikdy VŠ neštudoval, ak by to nebolo nutné. Študujem v ČR a som večný študent. I keď už o dosť viac pracujem ako študujem.
Neviem, či Ti to pomôže, ale ... som na VŠ a bolo to zatiaľ najlepšie moje rozhodnutie lebo som z gymka, baví ma to, a nikdy ma nikto do ničoho nenútil, ... jediný problem v SR je milion univerzít a kopec Ing. ktorí nemajú prácu
Ak by sa malo v školstve niečo zmeniť, nemuselo by zrovna ísť len o rozmaznávanie.
Kľudne by mohlo ísť napríklad o snahu držať krok s dobou, zjednodušene povedané.
Asi je pravda, že som vo svojich 15 rokoch prdlajz vedel o tom, čo je pre mňa dobré, ale ohľadom pamätania si, ktoré rastliny patria medzi ľuľkovité sa napriek tomu cítim tak isto teraz, ako som sa cítil vtedy.
@ink iba zakomplexovaný rýchlo odrastený chlapec si môže myslieť, že dieťa vie prdlajz. v mnohých veciach má dieťa oveľa viac rozumu, lebo ešte nie je pokazené, to len nám, už ovplyvneným školou, kde nás nikto nenechal sa rozhodovať za seba pripadá divné to vôbec urobiť a rozhodnúť si sám o tom, čo chcem. hustili do nás roky, že my nevieme, čo je pre nás dobré, ale to sú pi.oviny dobré na vychovávanie si ovečiek
@tunidlo
Vedieť, ktoré rastliny patria medzi ľuľkovité je fajn, aby si vedel, čo nemáš jesť, lebo Ťa to zabije. Ale možno ten Darwin s jeho prirodzeným výberom je občas fajn.
@kitty7
Je pravda, aj mnoho dospelých vie prdlajz. Ja viem len to, že väčšinou ľudia, čo sa sťažujú na školu sa sťažujú aj na všetko ostatné a hľadajú chyby vo všetkom len nie v sebe a v živote nekončia veľmi dobre.
Mám výhrady k niektorým veciam, čo sa diali počas mojej školskej dochádzky, ale bolo to skôr dôsledkom niektorých nevhodných návykov učiteliek. Zvyčajne mladých, čo nemali vlastné deti. Tie sa potom aj ospravedlnili za svoje správanie, keď mali svoje deti.
@ink je treba si uvedomiť, že v detskom veku sme podstatne ovplyvniteľnejší a najmä inštitútom, v ktorom trávime pol dňa, nemyslíš? aj ak ako deti cítime, že to, čo sa okolo nás deje nie je správne, spravidla nedokážeme rozmýšľať nad dôsledkami a nad tým, ako sformulovať a presadiť alternatívy... keď decko v 6 rokoch nastúpi do školy a všetci do neho hustia, čo má robiť, tak proste tlaku podľahne... tým však nechcem povedať, že človek nemá byť sebakritický, ale v tomto štáte toho veľa nefunguje, treba to pomenovať, zmeniť...
No, mne osobne to je celkom jedno a pri každej debate vo fóre si ako teraz môžem vygoogliť, že do čeľade ľuľkovitých rastlín patrí napríklad rajčiak jedlý, ktorému sa snáď nevyhýbaš, aby ťa nezabil.
Darwin je fajn, aj kopa iných vecí je fajn. Nie som si istý, či správne chápem, ako to myslíš, ale ak to chápem správne, tak aj veľké množstvo fajn vecí nerobí dobrými tie veci, ktoré fajn nie sú. Teda aj napriek veľkému množstvu fajn vecí je toho veľa, čo sa dá meniť.
na zs sa dali ludia lahsie odhadnut nez na gympli alebo doma, cize a zs som chodila tie 4 roky celkom v pohode, az na to, ze som mala pocit, akoby moje kamosky boli falosne. mala som vzdy rada domace ulohy, hlavne som nemusela v tom case travit cas s rodinou, co mi prislo tazsie a vycerpavajucejsie nez hocico do skoly. s tymto som sa u spoluziakov nestretla, skor sa snazili snahe v skole vyhnut. ja som to videla ako jediny svetly bod mojho zivota, kedy som posudzovna podla objektivnych tabuliek a nie podla pokazenych meritok mojej rodiny.preto som sa v skole snazila. ale myslim, ze je to take odkladatko deti a mala by fungovat pre aktualne potreby nie pre to, co bude, az to skonci. lebo takto sa ucime, ze nie je problem, ked nevieme, co treba teraz, ale je problem, ked autorita nie je spokojna. tak sa ucime podvadzat, nie nadobudat vedomosti...je len zhoda okolnosti, ked skola sadne povahe ziaka...
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
44 komentov
som v 5. ročníku. bilingválne gymnázium Sučany.
Baví ma to, mám dsoť priestoru na otázky, na zistovanie comu nerozumiem a na rozvijanie sa
A nepáči sa mi prístup učiteľov k žiakom, je odveci na začiatku a konci každej hodiny sa postaviť, musieť sa VŽDY prezúvať (učitelia nemusia) atď..
@darkestangel postaviť sa na začiatku hodiny mi príde ako prejavenie rešpektu a konieckoncov má to aj praktický význam ako získať pozornosť žiakov, skôr ti dopadne, že začína hodina keď si prinútený ticho stáť akoby mal profesor začať rozprávať len tak do vetra (vec názoru, nejdem sa hádať)
Ešteže my sa prezúvať nemusíme
unschooling je skvelá vec, ale treba podotknúť, že na to musí byť aj decko predvychované, keď je zvyknuté z domu na prísnych rodičov, ktorí používajú pri.ebané výchovné metódy, mali by veľký problém si rozhodnúť samé o svojom štúdiu... dokázaná a nevyvrátiteľná vec však je, že unschoolové deti dosahujú spravidla lepšie výsledky, pamätajú si dlhodobo viac a nemajú hlavne s jazykom a matematikou také problémy, ako deti na klasických školách... je to jednoducho preto, že s týmito dvomi predmetmi sa na ZŠ začína a decká sú do toho tlačené neraz v prípade, že na to ešte nie sú pripravené... o unschoolingu aj všeobecne alternatívnom školstve viem dosť, sama som mala možnosť chodiť do jednej z prvých alternatívnych škôl na SK vôbec a pre mňa to bude vždy vzorom, odjakživa neznášam vynútené učenie a označkovávanie známkami, našťastie ma klasické školstvo celkom nedostalo a tak som si postavila hlavu v piatom ročníku na VŠ, že odchádzam zo školy a vrátim sa na ňu, keď budem chcieť. nechcem študovať len preto, že som mladá a mám na to vek.
trošku ma k tomu inšpiroval aj štúdijný pobyt v zahraničí, bola som na jednej z popredných technických škôl, je to tam lepšie, oveľa a neporovnateľne lepšie, ale aj tam som našla ešte dosť múch...
rozbehla som sa ako zvyčajne, ale je toho dosť, čo by som k tomu mohla povedať...
Škola, ma naučila skutočne minimum, teória ešte ušla, ale prax bola nulová, chalani čo mali šťastie, tak si vybavili prax po servisoch, tak tam ich čo to naučili. Ale školská prax bola v tom že sme doslova sedeli na pracovných stoloch a to bolo všetko. Raz za čas čo tam prišla stará škodovka, aby sme ju rozobrali aby mohla ísť do šrotu.
Takže kvalita nič moc, ak by som veľmi chcel, asi by som viac sa naučil doma po večeroch na internete študujúc rôzne články o autách.
+ nadstavba bola ešte horšia
(aj tak pochybujem že to niekto prečíta celé )
nic mi nedala
popravde, viem si predstavit verziu mojho osobneho zivota, kedy by sa mi mozno pacilo chodit do skoly. ale ktovie ci by sa mi i tak pacilo.
rešpekt, toto málokto dokáže, väčšina nedokáže spraviť taký skok do neznáma Ja som spravil podobnú vec a odišiel som v treťom ročníku, teda tiež tesne pred tým, ako som mohol by ocenený titulom. inak ale podla profilu máš 22 rokov, tak ten piaty ročník nejako nesedí, nie? Ale každopádne, prajem ti, aby si sa nikdy nechcela vrátiť na školu
Inak 2 veci, ktoré by ťa mohli zaujímať (aj ked tú prvú asi poznáš)
» www.svobodauceni.cz
ne ale bez srandy, v štvrtom na základnej bola zo mňa učiteľka už taká zúfalá, že ma nechala na matike a slovenčine si robit voľáke svoje veci lebo som sa nudila a vyrušovala
a na osemročnom gympli som zhlupla, ale som sa nudila a vyrušovala len tak zo zvyku už
a potom som išla na normálny gympeľ lebo som robila príliš veľa výtržností a mala veľmi zlé známky a naši sa báli čo zo mňa bude, a tam som pre zmenu spala a aj som sa niečo málo učila tuším a čojaviem som tam chodila občas rada preto že som práve poznala fajných ľudí
ale akože nepovažovala som to, že som do školy nechodila rada nikdy za až tak podstatnú vec, ja nerada čo i len opúšťam posteľ zväčša a to neznamená že to neurobím, mi bolo jasné že proste do školy treba žeby som chodila tak som chodila.
(škoda že na výške mi to neostalo už )
Na skolu sa vobec nespolieham ze ma nieco nauci a chodim do nej iba kvoli 5 rokom kedy sa mozem popri skole vzdelavat v programovani sam bez toho aby som musel pracovat alebo behat po uradoch.
Cest tym predmetom ktore maju hlavu a petu, nepotrebuju nejake biflovanie pouciek a daju mi nieco do zivota. (asi 1 za semester)
inak aj ja dúfam, že sa na školu vlastne vrátiť ani nebudem musieť, nejako ma neláka zodpovedná robota, lebo potom má človek málo času zas na seba a už ani nemá chuť, ja rada študujem, ale po svojom - unschoolovo chytiť v zahraničí robotu nejakej asistentky alebo predavačky (v butiku alebo nejakom takom obchodíku), prípadne robiť v labáku (na to titul mám), to by bolo pre mňa ideálne
Keby sa na stredné vrátilo toľko matiky, koľko bolo pred 5 rokmi, za mojich čias, bolo by to super. Proste naše školy sa s Vami nemaznajú, kašlú na Vaše individuálne pocity a záujmy a hovoria Vám jednoducho čo máte robiť a vedieť.
A tak to bude celý Váš úbohý život. Nejaké rozmaznávanie tým, že berieme ohľad na názory dieťaťa sú hlúposť. Dieťa vie prdlajz o tom, čo je pre neho dobré.
Ak by sa malo v školstve niečo zmeniť, nemuselo by zrovna ísť len o rozmaznávanie.
Kľudne by mohlo ísť napríklad o snahu držať krok s dobou, zjednodušene povedané.
Asi je pravda, že som vo svojich 15 rokoch prdlajz vedel o tom, čo je pre mňa dobré, ale ohľadom pamätania si, ktoré rastliny patria medzi ľuľkovité sa napriek tomu cítim tak isto teraz, ako som sa cítil vtedy.
Vedieť, ktoré rastliny patria medzi ľuľkovité je fajn, aby si vedel, čo nemáš jesť, lebo Ťa to zabije. Ale možno ten Darwin s jeho prirodzeným výberom je občas fajn.
@kitty7
Je pravda, aj mnoho dospelých vie prdlajz. Ja viem len to, že väčšinou ľudia, čo sa sťažujú na školu sa sťažujú aj na všetko ostatné a hľadajú chyby vo všetkom len nie v sebe a v živote nekončia veľmi dobre.
Mám výhrady k niektorým veciam, čo sa diali počas mojej školskej dochádzky, ale bolo to skôr dôsledkom niektorých nevhodných návykov učiteliek. Zvyčajne mladých, čo nemali vlastné deti. Tie sa potom aj ospravedlnili za svoje správanie, keď mali svoje deti.
No, mne osobne to je celkom jedno a pri každej debate vo fóre si ako teraz môžem vygoogliť, že do čeľade ľuľkovitých rastlín patrí napríklad rajčiak jedlý, ktorému sa snáď nevyhýbaš, aby ťa nezabil.
Darwin je fajn, aj kopa iných vecí je fajn. Nie som si istý, či správne chápem, ako to myslíš, ale ak to chápem správne, tak aj veľké množstvo fajn vecí nerobí dobrými tie veci, ktoré fajn nie sú. Teda aj napriek veľkému množstvu fajn vecí je toho veľa, čo sa dá meniť.