umelé kvóty,/zásahy a riadenie vs *neviditelná ruka´trhu*
kvoty - preco nie, ale..
..ALE potom nech je (a viac-menej by musel byt aj celý ten servis, "balík socialismů" okolo toho - teda musela by sa strážit aj nejaká kvalita, úroven, ..
či už cez nejaké tie pesničkové sútaže, hudobné (lepší prípad, a ešte by aj zarobili na tom)
alebo priamo posudzovanie, komisie (ten +-horší prípad..)
@salora socialisticke bol prívlastok ku kvótam, ked existovalo plánovane hospodárstvo @lyterka avšak na silu to tlačiš tam, ako je jasne že už aj dnes sa hrávaju tie slovenske výkvety v daných radiach pod istým tlakom interpetov aby sa viac zarobilo aby si zvyšili popularitu a pod. ale vydávať na to zákon....to je akokeby mne ako živnostnikovi prikázali že ty musiš napiecť každý den 25 pizza Hawai aj ked si ich kupia za den len dvaja ludia v priemere....
a jednoducho je to celé na hlavu, a opať si to vydupala iba banda hlúpych radobych pseudo intepretov ktorí len potrebuju na hudbe zarobiť...
Nepocuvam slovenske radia, ale nevidim ziaden dovod na to, aby mal stat urcovat, co sa bude vysielat a co sa ma posluchacom pacit. To nech si urcuje na RTVS-ke a nie v komercnych radiach
že sú odporne a nič príkladne neprinašajúce dnešnej mládeži, decká sú akurát psychickí narušené, sprosté, že nevedia rozlíšiť dobro od zla a mnohokrát to konči aj samovraždou
@salora no mna sa radšej nepýtaj na tie pozitívne dôsledky...
Ono ide o to že, čím viacej sa v tvojej krajine začne hrať domácej hudby tak tým ovela vačšej miere podporuješ celé toto prostredie. Tlačiš na kvalitu, pretože sa hrá viacej kapiel ktoré hraju to "isté" a teda každa sa snaži zlepšiť produkciu koncerty a pod. Tým pádom zvyšuješ celkove kultúrne povedomie a vytváraš podmienky pre vznik dalšich interpretov a ludi ktorí sa možu zamestnať v kreatívnom priemysle. Podporuješ tým aj odbyt svojho diela voči zahraničiu, čo zabezpečuje opať pozitivny vplyv v rámci ekonomiky ako takej. V zahraniči túto logiku pochopili hlavne čo sa týka z hladiska podpory a rozvoju domácej tvorby ktorú možu exportovať. Čiže zase nemožno bez hlavo oponovať že toto celé je postavené akokeby len na to m že no jasne umelci chcú zarobiť, alebo vlastne že hudobny priemysle sa riadi niečim ako ekonomicky trh resp. ale na druhej strane si nemožeme myslieť že cele to riadi nejaka náhoda že niečo ako Hit sa zrdí z ničoho a pod.
Problém však vidím v tom že u nas sa to nedeje ani diať nebude, jednoducho podla toho čo som napísal by si čakal že na Slovensku začne prekvitať kvalitna slovenská žanrovo roznoroda hudba a celkovo priestor ktorý sa bude dávať mnohým kvalitnym a alternatívnym kapelám, a rovnako tak hudbe ktorú si akokeby ten pomysleny trh vyžiada, ale na miesto toho? Cele desaťročia sa v rádiu hrávaju vybrané nahravky istých "oblubených" intepretov, točia sa do kola tie iste "hity" ktoré vznikli iba neustalým hraním dokola, ktoré si kapela už dopredu vybavila u dramaturgov, a tým si akokeby zakonzerovalal na dalšie obdobie. Takto sa vytvára dojem že skupina ako Elan, ale aj ako Desmod a Ivan T. maju stále čo "kvalitné" ponúknuť na rozdiel od nejakej novzačinajúcej kapely v garáži....
A k tomu zaťažovaniu, tak pozri už dnes dramaturgovia bojuju s playlsitmi v rádiach a celou tou byrokraciou, kolko času maš na hovorene slovo kolko na hudbu, aké maš zisky v danom čase a pod. a neviem si predstaviť ešte ustirehnuť a naschvál zaradovať a podla mna opať tých istých interpretov - pretože radio ako také nebude mať záujem kupovať si hudbu od nejakej garažovej kapely aby ju mohli kvoli kvote zahrať.....do vysielania - to je ako s tou pizzou.....
Možno na dlašiu úvahu by bola samotná téma či niečo ako autorske práva maju vôbec zmysel a pod. ale to by bolo už fakt na dlho...
Na druhej strane, napríklad čo sa týka radii zo Slovenska mne sa dramaturgicky najviac páči FMko tak ako funguje, to je naprikladi dealny príklad ako by to mohlo v tom najlepšom vyzerať aj po prijati tohto zákona, lenže to je štátne rádio....
@sumivybanan nemyslim si, ze to co tvrdis je pravda (zlepsovanie kvality prostrednictvom pretlacania slovenskej hudby do sukromnych radii atd), ale ak by to aj pravda bola, tak si zaloz vlastne sukromne radio, popros vsemohuci stat o licenciu a hraj si tublatanku hoci aj cely den. Neviem akym pravom chces nutit sukromnikov aby hrali muziku podla TVOJICH preferencii?
To teraz vsetci co nieco tvorime (netvorim hudbu, ale webove sluzby), mame prosikat stat aby nam nasilim vytvoril priestor, lebo sme slovaci a X dalsich arbitrarnych dovodov?
Navyse dnes by mali kapely kracat s dobou a snazit sa dostat do spotify a podobnych internetovych sluzieb, ktore maju milionkrat vacsiu pocuvanost ako nejake ubohe slovenske radio. Ak sa nevedia predat, je to len a len ich problem.
Vargu, valihoru, chodelku, griglaka alebo rozsu som aj tak v radiu este hrat ne pocul.. Takze asi je jedno ci zahraju viac zahranicnej sracky, alebo domacej
@tommyhot
ja som iba odpovedal @salora ked sa ma pýtal aké by mali byť pozitívne učinky nasilného tlačenia slovenskej hudby do rádii, a v komentároch vyššie som uviedol to čo hovoríš ty, že to nie je dobré, že je to to akokeby mne ako podnikatelovi povedali teraz musiš napiecť 25 pizza Hawai denne pričom denne predám tak dve....
@sumivybanan ospravedlnujem sa, to som si nevsimol. Tak ci onak, nemyslim si, ze akykolvek pozitivny ucinok dosiahnes nasilim. Ak musis pouzit nasilie, tak akakolvek myslienka stoji za hovno.
Takéto kvoty nie sú čisto socialistické,rovnaké pravidlá platia napríklad v Chorvátsku-rádia musia hrať isté percento domácej tvorby.Je to dobrý krok pre podporu domácej tvorby,v prípade že dostanú priestor i mladí,začínajúci interpreti.
@riddler a v Chorvatsku je nebodaj volny trh, ci ako? Kazde statom nariadene obmedzenie trhu je socialisticke (kludne to nazyvaj slovom "kolektivisticke", je to v zasade to iste).
POČÚVAM FM-ko ! Hrajú tam veľa domácej KVALITNEJ nezávislej scény. Týmto interpretom v prvom rade nejde o to mať evrá za každú ovčiu hlavu, narozdiel od multitalentov a kváziumelcov populárnej slovenskej scény ktorá rovnako ako diskofilná zahraničná moderna vzbudzuje laxatívne účinky a vzbudzuje u mladých hedonizmus a ešte väčšiu potrebu hyperkonzumu. Doktorka mi ich zakázala počúvať. Uff...
@tommyhot nie je to obmedzenie,kedže zahraničná hudba nie je zakázaná,len by popri nej mala byť hraná aj domáca tvorba.Krajiny ako USA alebo Veľká Británia takéto opatrenia nepotrebujú,každý ich shit sa hrá v celom svete,no malý slovenský trh by si mal chrániť svoju tvorbu,petože ak ju nebudeme propagovať a protežovať my,tak nikto iný.
@riddler samozrejme, ze je to obmedzenie. Predstav si, ze stat ti ako predajcovi ovocia pod hrozbou nasilia prikaze, aby si predaval X% bananov, aj ked vsetci vieme, ze banany sa na SK pestovat moc nedaju a ak hej, tak budu velmi pravdepodobne na picu a nikto ich od teba aj tak nekupi.
Ked si chces chranit "svoju" tvorbu, tak si ju chran z vlastneho vrecka a nevyuzivaj na to statne nasilie.
"petože ak ju nebudeme propagovať a protežovať my,tak nikto iný."
Preco by ma to malo zaujimat? Ked sa slovenski hudobnici nedokazu presadit tak je to ich problem. Nech si najdu inu pracu, alebo iny sposob ako hudbu pretlacit medzi ludi. Mna tiez nikto ako front-end developera nepretlaca do telky a neplati mi reklamu, nezhana mi zakazky a nijako inak ma nepodporuje. Ci my ostatni sme menej ako hudobnici?
@tommyhot miešanie hrušiek s jablkami si posunul na novú úroveň-miešaš hudbu s banánmi a prečo sa ty staviaš do pozície sudcu a staráš sa do toho,čo štát podporí a čo nie?Ak sa ministerstvo kultúry rozhodne podporiť túto iniciatívu,je to plne v ich kompetencii,nejde to z môjho,ale ani tvojho vrecka.Slovenskí interpreti sa dokážu presadiť,čo sa týka koncertov,festivalov alebo internetu,to že nemajú priestor v rádiách nie je ich neschopnosť,je to spôsobené nastavením trhu a systémom,ktorý je postavený proti nim.Tvoj názor nie je zrkadlom našej spoločnosti,ak by sa robil celonárodný prieskum u všetkých vekových kategorii,možno by sa zistilo,že ludia chcú viac slovenskej tvorby v rádiách,takže to že teba táto problematika nezaujíma je z celospoločenského hladiska nepodstatné... :letim:
@riddler "ak by sa robil celonárodný prieskum u všetkých vekových kategorii,možno by sa zistilo,že ludia chcú viac slovenskej tvorby v rádiách"
> Ak je to tak a poslucháči by chceli počúvať viac slovenskej tvorby, prečo by im prevádzkovatelia rádii jednoducho nepustili viac?
V urcitych veciach je ziaduce, aby sa radia spravali s ohladom na zodpovednost, ktoru maju voci verejnosti a nie len podla svojho sukromneho zisku. Trh s radiami je velmi maly a je tazke nan vstupit, cize ruka trhu tam nebude fungovat bohvieako uzasne. Radia navyse formuju verejny priestor a v sucasnosti je system nastaveny tak, ze je pre radia trhovo nevyhodne podporovat domacich umelcov. Podobne, ako nechceme, aby bolo historicke centrum mesta zastavane sklenenymi nakupnymi centrami, pretoze to vplyva na nas vsetkych, rovnako mame pravo donutit radia, aby dali prilezitost nasim domacim umelcom, ktori sa _nemaju ako_ presadit v nasich radiach, pretoze je pre nich zbytocny risk pustit domacu tvorbu, ked mozu pustit Beyonce.
Je ulohou statu nastavit mantinely volnemu trhu. Rovnako, ako nemaju radia pravo vysielat krajne neobjektivne spravy a rovnako, ako nemozu davat pocas volieb davat priestor len jednemu kandidatovi - rovnako mozme obmedzit to, ze nas kulturny priestor deformuju tym, ze sa vzdavaju zodpovednosti za nasu umelecku scenu a chovaju sa len podla trhoveho mechanizmu, ako keby domace umenie bolo rovnaky statok, ako ryza alebo ropa. Obmedzenie podnikania je v tomto pripade ziaduce.
Pre slovenskych umelcov jednoducho neexistuje priestor, kde by sa mohli presadit - jediny priestor dostanu primitivne veci ako Durica, alebo Desmod, ktore utocia na prvu signalnu sustavu, ale sofistikovanejsia hudba, co nezaujme za prvych 15 sekund, je pre slovenske radia mrtva. Je to spravne?
Preco mrhat nasim domacim umeleckym kapitalom tym, ze vsetky mlade kapely donekonecna frustrujeme, az sa na to vsetci vykaslu a pojdu robit do Tesca?
Preco by sme nemali prelomit ten bludny kruh, ze nikto netvori dobre umenie, pretoze ho nikto nepocuva, pretoze ho nikto netvori - pretoze nan neexistuje priestor?
@fragile. "rovnako mame pravo donutit radia, aby dali prilezitost nasim domacim umelcom"
KEDY a AKO ti vzniklo pravo rozhodovat o tom ako jednotlivec/firma nalozi so svojimi prostriedkami?
"Pre slovenskych umelcov jednoducho neexistuje priestor, kde by sa mohli presadit - jediny priestor dostanu primitivne veci ako Durica, alebo Desmod, ktore utocia na prvu signalnu sustavu, ale sofistikovanejsia hudba, co nezaujme za prvych 15 sekund, je pre slovenske radia mrtva. Je to spravne? "
Spravne je to, za co su ludia ochotni si zaplatit. Slovenski "umelci" evidentne nie su ziaduci. Ak by boli, tak by radiam generovali zisky a tie by ich hrali od rana do vecera. Podnikatel vzdy robi to na com zarobi a teda to, co od neho spotrebitel pozaduje a je ochotny ho za to financne odmenit. Matematika nepusti.
Navyse co sa velmi pravdepodobne stane je, ze slovenske picoviny budu hrat o tretej rano aby sa naplnili kvoty a teda tento zakon absolutne nic nevyriesi.
A to najpodstatnejsie, co evidentne nikomu nedocvaklo. Tu absolutne nejde o slovensku hudobnu scenu a podporu mladych kapiel.
Tu ide o SOZU, ktora si tymto zakonom vylobovala 20% podiel na zisku sukromnych radii, ktore jej musia platit poplatok za kazdu slovensku pesnicku, ktoru pustia. Ale ako vzdy to politici zaobalili peknymi socialistickymi recami a ovcania im na to masivne skocili. Smutne, ze si to takmer nikto nevsimol...
@tommyhot "KEDY a AKO ti vzniklo pravo rozhodovat o tom ako jednotlivec/firma nalozi so svojimi prostriedkami?"
Normalne - jedna sa o verejny priestor, ktory ma vplyv na vsetkych, mame pravo to regulovat. Povedzme, ze mam miliony eur a v Raci v Bratislave si kupim obrovske pozemky. Na tych pozemkoch potom postavim obrovsku farmu na mnozenie komarov. Potom na svojich pozemkoch a za svoje peniaze postavim obrovske ventilatory, ktore budu fukat miliony komarov do mestskeho centra.
Stale by to bolo nakladanie mna ako jednotlivca so svojimi vlastnymi prostriedkami (!), ale kurvil by som zivot ostatnym a preto existuje potreba regulovat a dat pravidla verejnemu priestoru.
"Spravne je to, za co su ludia ochotni si zaplatit. Slovenski "umelci" evidentne nie su ziaduci."
To nie je pravda. Radia praveze naopak drzia posluchacov ako rukojemnikov. Radia totiz nemaju zaujem pustat slovenskych umelcov, nie kvoli kvalite alebo potencialu alebo profesionalite ich hudby. Pre radia je to proste risk! Tu sa uplatnuje teoria hier, ze ani jedno radio si nemoze kvoli tym ostatnym dovolit pustat viac slovenskej hudby a ist do vacsieho risku. Je tu neuveritelna asymetria a nespravodlivost v tom, ze slovensky umelec nema ako konkurovat Eminemovi, alebo Rihanne, ktori maju celosvetovo overenu hitovost a pre radia je to z hladiska podnikania jednoznacna volba - ale tym absolutne dusia nas trh s umelcami! Ktori sa mozu snazit ako chcu, ale radia ich proste nepustia. A to je uloha statu, nastavit trh tak, aby splnal svoju funkciu aj vzhladom na ine zaujmy, nez cisto financne.
Tiez je to zaroven rovnake, ako keby si povedal, ze zivnostnici su napicu forma podnikania, pretoze krachuju jeden za druhym. Jasne, ze krachuju, ked im systemovo podryvame moznost existovat! Ale to nepoukazuje na chybu zivonostnika, ale na chybu systemu. Ked 10 minut budem curat na ohen, jasne, ze bude len tak dymit. Ale to neznamena, ze je to chyba ohna, aby som sa metaforicky vyjadril
"Navyse co sa velmi pravdepodobne stane je, ze slovenske picoviny budu hrat o tretej rano aby sa naplnili kvoty a teda tento zakon absolutne nic nevyriesi. "
No tak sa zakon navrhne tak, aby to bolo nie len 20% mesacne, ani 20% denne smiley:, ale 20% v prime time. To nesuvisi s principom zakonu.
"Tu ide o SOZU, ktora si tymto zakonom vylobovala 20% podiel na zisku sukromnych radii."
1) SOZA tie peniaze prerozdeluje naspat umelcom.
2) Aj keby velke percento islo na reziu a naklady, presne tymto padom by si tie peniaze praveze zasluzila, pretoze pre slovenskych umelcov vylobovala priestor pre existenciu, nie? Prave tymto krokom by ziskala legitimitu, pretoze by sa zastala prav umelcov.
aj keď mi to fórum príde napísané z dlhej chvíľke hoc k aktuálnosti, neviem sa vyjadriť. Je určite dobré, že bude menej tej dementnej americkej hudby, nehodnotnej a jednoduchej až tak, že ma to miestami uráža, že to vôbec hrajú, v tom lepšom prípade hrajú každý hit iba raz za deň.
V tom horšom ho ladím na dvoch frekvenciách cestou do práce 3x.
Som za aby bola slovenská tvorba v nejakom zastúpení hoci aj tých vratkových denných 20% nie vážne. Myslím, že časy kedy sa hralo na kvantitu vo všeobecnosti miznú aj keď "nech žije aliexpress". V každom prípade je málo autorov v éteri, ktorí si to zaslúžia, ktorí majú naozaj kvalitnú tvorbu.
Ako príklad demencie by som vyzdvihol túto skaldbu, keď ju počujem mám chuť si odtrhnúť bubienky a prejsť po nich všetkými 4 kolesami.
@inversi "Stale by to bolo nakladanie mna ako jednotlivca so svojimi vlastnymi prostriedkami (!), ale kurvil by som zivot ostatnym a preto existuje potreba regulovat a dat pravidla verejnemu priestoru."
To je velmi zle prirovnanie, pretoze tym komarom sa nevyhnes (pojdu ti do bytu aj bez tvojho suhlasu), ale sukromne radio ta nikto nenuti pocuvat, inymi slovami ak si ho nenaladis, tak informacie v nom sa k tebe nikdy nedostanu.
A ak ti vadi, ze nejaky sukromnik ma zrovna konkretne radio pustene, tak k tomu sukromnikovi nechod, tiez ta tam nikto nenuti chodit.
"Je tu neuveritelna asymetria a nespravodlivost v tom, ze slovensky umelec nema ako konkurovat Eminemovi, alebo Rihanne"
Nespravodlivost by to bola, keby slovenskemu umelcovi je zakazane konkurovat nasilim. Radia ako sukromny subjekt sa rozhodli, ze svoje prostriedky nebudu vyuzivat na propagaciu slovenskych umelcov a na tom nie je nic zle. Je to uplne rovnake, ako ked sa majitel baru rozhodne, ze miesto Corgonu uprednostni Budvar, alebo hociake ine zahranicne pivo.
"1) SOZA tie peniaze prerozdeluje naspat umelcom."
Nejaky dokaz?
"2) Aj keby velke percento islo na reziu a naklady, presne tymto padom by si tie peniaze praveze zasluzila, pretoze pre slovenskych umelcov vylobovala priestor pre existenciu, nie?"
Nie nezasluzila, pretoze k tym peniazom sa dostala pouzitim hrozby statneho nasilia. To ako keby si ja vylobbujem, ze mam pravo ta skasirovat vzdy ked prejdes vchodovymi dverami baraku, pod zamienkou ze pri otvarani a zatvarani dveri robis privelky hluk a rusis ostatnych obyvatelov baraku. Vysledkom sice bude, ze bud budem mat peniaze (z ktorych cast mozem rozdelit ostatnym), alebo sa budes snazit co najmenej vyuzivat tento vchod (a budes hoci aj liezt cez okno) a teda bude menej hluku a obyvatela baraku budu stastnejsi. To vsak nehovori nic o legitimnosti mojho konania a o tom, ci si zasluzim pripadne peniaze.
Proste ide o nemoralne konanie. Umelec nema ziadne nadprava ako hociaky iny clovek. A ked ja nemam pravo na sukromny priestor ineho subjektu, tak to pravo nemoze mat ani nikto dalsi. To uz sa potom vola privilegium...
To s tymi komarmi je len ukazka, ze existuje nejaky spolocny priestor, ofc. No ale ano, ked si clovek chce zapnut radio, vela ludi by aj chcelo pocut kvalitnu slovensku hudbu, ale ta nevznika, pretoze vseobecne slovenska hudba nie je v radiach prijimana - takze slovenski hudobnici su odrezani od svojho primarneho media. Na Slovensku sa nestanes mainstreamom cez youtube.
Praveze pivo mozes vyvazat do akejkolvek krajiny a vypije ho hocikto, ale slovensku hudbu mozes vyvazat akurat obmedzene do CR, inde vobec. American nebude pocuvat Korben Dallas alebo Majka Spirita (to je znovu len ilustracia).
Ak budu majitelia baraku stastnejsi, tak praveze je to legitimne obmedzenie. To s vyberanim penazi suvisi s tym, ze SOZA sa snazi, aby sa k hudobnikom dostali aspon nejake peniaze, pretoze cele hudobne odvetvie pod naporom youtube, ulozto a spotify ide na cintorin - ludia odmietaju platit za pracu niekoho ineho. Preto sa tam presuvaju peniaze, nie preto, ze SOZA je polosialena, korupcna a vypalnicka organizacia.
Podla mna by umelci mali mat, ako skupina ludi, privilegia. Umenie ti poskytuje benefity, ake nenahradis inym typom tovaru. Umenie dokaze tvorit individualita, genius, ktory musi tvrdo pracovat, aby vytvoril trvalu hodnotu - pivo vie produkovat hocikto, kto ma peniaze. Stat a my ako spolocnost mozme trvat na tom, ze chceme budovat svoju kulturu a chceme jej vyhradit privilegovany priestor.
@fragile. "No ale ano, ked si clovek chce zapnut radio, vela ludi by aj chcelo pocut kvalitnu slovensku hudbu"
Tak nech si vela ludi zaplati radio, ktore mu kvalitnu hudbu doda. Tak isto ako si vela ludi zaplati kvalitnu elektroniku, kvalitnu restauraciu, kvalitnu kadernicku atd. Tie trhy su tiez silno preregulovane a napriek tomu aj tak vznikaju kvalitni poskytovatelia tovaru a sluzieb.
"Praveze pivo mozes vyvazat do akejkolvek krajiny a vypije ho hocikto"
Nikto nema v zahranici zaujem o Corgona rovnako ako nikto nema v zahranici zaujem o Ine Kafe. Keby tomu bolo inak, uz davno tam su.
"To s vyberanim penazi suvisi s tym, ze SOZA sa snazi, aby sa k hudobnikom dostali aspon nejake peniaze"
Uz po druhykrat - mas na to nejaky dokaz? Kolko % z nakradnuteho dava hudobnikom?
"pretoze cele hudobne odvetvie pod naporom youtube, ulozto a spotify ide na cintorin - ludia odmietaju platit za pracu niekoho ineho"
Nech ide. Aj cele plantazne otroctvo islo na cintorin pod naporom priemyselnej revolucie, kedy sa nahradili zastarale postupy efektivnejsimi. Treba sa zmierit s tym, ze dnes sa hudba siri inymi sposobmi ako 20 rokov dozadu a ani statne nasilie na tom nic nezmeni.
"Podla mna by umelci mali mat, ako skupina ludi, privilegia. Umenie ti poskytuje benefity, ake nenahradis inym typom tovaru. Umenie dokaze tvorit individualita, genius, ktory musi tvrdo pracovat, aby vytvoril trvalu hodnotu"
1) ake benefity mi poskytuje?
2) ja ako programator tiez musim tvrdo pracovat a nemam ziadne privilegia.
"pivo vie produkovat hocikto, kto ma peniaze."
Evidentne o vyrobe piva nic nevies. Ale ak je rec o shitnom pive tak ano. Aj shitnu hudbu vie tvorit kazdy kto ma peniaze (vid kdejake sezonne celebrity).
"Stat a my ako spolocnost mozme trvat na tom, ze chceme budovat svoju kulturu a chceme jej vyhradit privilegovany priestor."
Inymi slovami, sociopati co v zivote nic HODNOTNE (nic, za co su ludia ochotni zaplatit si z vlastneho vrecka) nevytvorili, si narokuju na majetok ineho prostrednictvom statneho nasilia. Kde je ta hranica toho kto ma byt privilegovany a kto nie?
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
47 komentov
kvoty - preco nie, ale..
..ALE potom nech je (a viac-menej by musel byt aj celý ten servis, "balík socialismů" okolo toho - teda musela by sa strážit aj nejaká kvalita, úroven, ..
či už cez nejaké tie pesničkové sútaže, hudobné (lepší prípad, a ešte by aj zarobili na tom)
alebo priamo posudzovanie, komisie (ten +-horší prípad..)
@lyterka avšak na silu to tlačiš tam, ako je jasne že už aj dnes sa hrávaju tie slovenske výkvety v daných radiach pod istým tlakom interpetov aby sa viac zarobilo aby si zvyšili popularitu a pod. ale vydávať na to zákon....to je akokeby mne ako živnostnikovi prikázali že ty musiš napiecť každý den 25 pizza Hawai aj ked si ich kupia za den len dvaja ludia v priemere....
a jednoducho je to celé na hlavu, a opať si to vydupala iba banda hlúpych radobych pseudo intepretov ktorí len potrebuju na hudbe zarobiť...
len jednoducho nerozumiem k čomu je dobré že sa takto zbytočne obmedzuju a zaťažujú slovenske rádia
že sú odporne a nič príkladne neprinašajúce dnešnej mládeži, decká sú akurát psychickí narušené, sprosté, že nevedia rozlíšiť dobro od zla a mnohokrát to konči aj samovraždou
Ono ide o to že, čím viacej sa v tvojej krajine začne hrať domácej hudby tak tým ovela vačšej miere podporuješ celé toto prostredie. Tlačiš na kvalitu, pretože sa hrá viacej kapiel ktoré hraju to "isté" a teda každa sa snaži zlepšiť produkciu koncerty a pod. Tým pádom zvyšuješ celkove kultúrne povedomie a vytváraš podmienky pre vznik dalšich interpretov a ludi ktorí sa možu zamestnať v kreatívnom priemysle. Podporuješ tým aj odbyt svojho diela voči zahraničiu, čo zabezpečuje opať pozitivny vplyv v rámci ekonomiky ako takej. V zahraniči túto logiku pochopili hlavne čo sa týka z hladiska podpory a rozvoju domácej tvorby ktorú možu exportovať. Čiže zase nemožno bez hlavo oponovať že toto celé je postavené akokeby len na to m že no jasne umelci chcú zarobiť, alebo vlastne že hudobny priemysle sa riadi niečim ako ekonomicky trh resp. ale na druhej strane si nemožeme myslieť že cele to riadi nejaka náhoda že niečo ako Hit sa zrdí z ničoho a pod.
Problém však vidím v tom že u nas sa to nedeje ani diať nebude, jednoducho podla toho čo som napísal by si čakal že na Slovensku začne prekvitať kvalitna slovenská žanrovo roznoroda hudba a celkovo priestor ktorý sa bude dávať mnohým kvalitnym a alternatívnym kapelám, a rovnako tak hudbe ktorú si akokeby ten pomysleny trh vyžiada, ale na miesto toho? Cele desaťročia sa v rádiu hrávaju vybrané nahravky istých "oblubených" intepretov, točia sa do kola tie iste "hity" ktoré vznikli iba neustalým hraním dokola, ktoré si kapela už dopredu vybavila u dramaturgov, a tým si akokeby zakonzerovalal na dalšie obdobie. Takto sa vytvára dojem že skupina ako Elan, ale aj ako Desmod a Ivan T. maju stále čo "kvalitné" ponúknuť na rozdiel od nejakej novzačinajúcej kapely v garáži....
A k tomu zaťažovaniu, tak pozri už dnes dramaturgovia bojuju s playlsitmi v rádiach a celou tou byrokraciou, kolko času maš na hovorene slovo kolko na hudbu, aké maš zisky v danom čase a pod. a neviem si predstaviť ešte ustirehnuť a naschvál zaradovať a podla mna opať tých istých interpretov - pretože radio ako také nebude mať záujem kupovať si hudbu od nejakej garažovej kapely aby ju mohli kvoli kvote zahrať.....do vysielania - to je ako s tou pizzou.....
Možno na dlašiu úvahu by bola samotná téma či niečo ako autorske práva maju vôbec zmysel a pod. ale to by bolo už fakt na dlho...
Na druhej strane, napríklad čo sa týka radii zo Slovenska mne sa dramaturgicky najviac páči FMko tak ako funguje, to je naprikladi dealny príklad ako by to mohlo v tom najlepšom vyzerať aj po prijati tohto zákona, lenže to je štátne rádio....
To teraz vsetci co nieco tvorime (netvorim hudbu, ale webove sluzby), mame prosikat stat aby nam nasilim vytvoril priestor, lebo sme slovaci a X dalsich arbitrarnych dovodov?
Navyse dnes by mali kapely kracat s dobou a snazit sa dostat do spotify a podobnych internetovych sluzieb, ktore maju milionkrat vacsiu pocuvanost ako nejake ubohe slovenske radio. Ak sa nevedia predat, je to len a len ich problem.
ja som iba odpovedal @salora ked sa ma pýtal aké by mali byť pozitívne učinky nasilného tlačenia slovenskej hudby do rádii, a v komentároch vyššie som uviedol to čo hovoríš ty, že to nie je dobré, že je to to akokeby mne ako podnikatelovi povedali teraz musiš napiecť 25 pizza Hawai denne pričom denne predám tak dve....
Ked si chces chranit "svoju" tvorbu, tak si ju chran z vlastneho vrecka a nevyuzivaj na to statne nasilie.
"petože ak ju nebudeme propagovať a protežovať my,tak nikto iný."
Preco by ma to malo zaujimat? Ked sa slovenski hudobnici nedokazu presadit tak je to ich problem. Nech si najdu inu pracu, alebo iny sposob ako hudbu pretlacit medzi ludi. Mna tiez nikto ako front-end developera nepretlaca do telky a neplati mi reklamu, nezhana mi zakazky a nijako inak ma nepodporuje. Ci my ostatni sme menej ako hudobnici?
Ja sa len vyjadrujem k tomu, ze psychopati ako ty chcu rozhodovat o tom ako ma sukromne radio nakladat so svojimi vlastnymi prostriedkami.
Zaloz si svoje radio a hraj si tam hoci aj Jadranku.
> Ak je to tak a poslucháči by chceli počúvať viac slovenskej tvorby, prečo by im prevádzkovatelia rádii jednoducho nepustili viac?
V urcitych veciach je ziaduce, aby sa radia spravali s ohladom na zodpovednost, ktoru maju voci verejnosti a nie len podla svojho sukromneho zisku. Trh s radiami je velmi maly a je tazke nan vstupit, cize ruka trhu tam nebude fungovat bohvieako uzasne. Radia navyse formuju verejny priestor a v sucasnosti je system nastaveny tak, ze je pre radia trhovo nevyhodne podporovat domacich umelcov. Podobne, ako nechceme, aby bolo historicke centrum mesta zastavane sklenenymi nakupnymi centrami, pretoze to vplyva na nas vsetkych, rovnako mame pravo donutit radia, aby dali prilezitost nasim domacim umelcom, ktori sa _nemaju ako_ presadit v nasich radiach, pretoze je pre nich zbytocny risk pustit domacu tvorbu, ked mozu pustit Beyonce.
Je ulohou statu nastavit mantinely volnemu trhu. Rovnako, ako nemaju radia pravo vysielat krajne neobjektivne spravy a rovnako, ako nemozu davat pocas volieb davat priestor len jednemu kandidatovi - rovnako mozme obmedzit to, ze nas kulturny priestor deformuju tym, ze sa vzdavaju zodpovednosti za nasu umelecku scenu a chovaju sa len podla trhoveho mechanizmu, ako keby domace umenie bolo rovnaky statok, ako ryza alebo ropa. Obmedzenie podnikania je v tomto pripade ziaduce.
Pre slovenskych umelcov jednoducho neexistuje priestor, kde by sa mohli presadit - jediny priestor dostanu primitivne veci ako Durica, alebo Desmod, ktore utocia na prvu signalnu sustavu, ale sofistikovanejsia hudba, co nezaujme za prvych 15 sekund, je pre slovenske radia mrtva. Je to spravne?
Preco mrhat nasim domacim umeleckym kapitalom tym, ze vsetky mlade kapely donekonecna frustrujeme, az sa na to vsetci vykaslu a pojdu robit do Tesca?
Preco by sme nemali prelomit ten bludny kruh, ze nikto netvori dobre umenie, pretoze ho nikto nepocuva, pretoze ho nikto netvori - pretoze nan neexistuje priestor?
Podte do mna ak ste to niekto cele precitali. @tommyhot @alpynus
KEDY a AKO ti vzniklo pravo rozhodovat o tom ako jednotlivec/firma nalozi so svojimi prostriedkami?
"Pre slovenskych umelcov jednoducho neexistuje priestor, kde by sa mohli presadit - jediny priestor dostanu primitivne veci ako Durica, alebo Desmod, ktore utocia na prvu signalnu sustavu, ale sofistikovanejsia hudba, co nezaujme za prvych 15 sekund, je pre slovenske radia mrtva. Je to spravne? "
Spravne je to, za co su ludia ochotni si zaplatit. Slovenski "umelci" evidentne nie su ziaduci. Ak by boli, tak by radiam generovali zisky a tie by ich hrali od rana do vecera. Podnikatel vzdy robi to na com zarobi a teda to, co od neho spotrebitel pozaduje a je ochotny ho za to financne odmenit. Matematika nepusti.
Navyse co sa velmi pravdepodobne stane je, ze slovenske picoviny budu hrat o tretej rano aby sa naplnili kvoty a teda tento zakon absolutne nic nevyriesi.
A to najpodstatnejsie, co evidentne nikomu nedocvaklo. Tu absolutne nejde o slovensku hudobnu scenu a podporu mladych kapiel.
Tu ide o SOZU, ktora si tymto zakonom vylobovala 20% podiel na zisku sukromnych radii, ktore jej musia platit poplatok za kazdu slovensku pesnicku, ktoru pustia. Ale ako vzdy to politici zaobalili peknymi socialistickymi recami a ovcania im na to masivne skocili. Smutne, ze si to takmer nikto nevsimol...
Normalne - jedna sa o verejny priestor, ktory ma vplyv na vsetkych, mame pravo to regulovat. Povedzme, ze mam miliony eur a v Raci v Bratislave si kupim obrovske pozemky. Na tych pozemkoch potom postavim obrovsku farmu na mnozenie komarov. Potom na svojich pozemkoch a za svoje peniaze postavim obrovske ventilatory, ktore budu fukat miliony komarov do mestskeho centra.
Stale by to bolo nakladanie mna ako jednotlivca so svojimi vlastnymi prostriedkami (!), ale kurvil by som zivot ostatnym a preto existuje potreba regulovat a dat pravidla verejnemu priestoru.
"Spravne je to, za co su ludia ochotni si zaplatit. Slovenski "umelci" evidentne nie su ziaduci."
To nie je pravda. Radia praveze naopak drzia posluchacov ako rukojemnikov. Radia totiz nemaju zaujem pustat slovenskych umelcov, nie kvoli kvalite alebo potencialu alebo profesionalite ich hudby. Pre radia je to proste risk! Tu sa uplatnuje teoria hier, ze ani jedno radio si nemoze kvoli tym ostatnym dovolit pustat viac slovenskej hudby a ist do vacsieho risku. Je tu neuveritelna asymetria a nespravodlivost v tom, ze slovensky umelec nema ako konkurovat Eminemovi, alebo Rihanne, ktori maju celosvetovo overenu hitovost a pre radia je to z hladiska podnikania jednoznacna volba - ale tym absolutne dusia nas trh s umelcami! Ktori sa mozu snazit ako chcu, ale radia ich proste nepustia. A to je uloha statu, nastavit trh tak, aby splnal svoju funkciu aj vzhladom na ine zaujmy, nez cisto financne.
Tiez je to zaroven rovnake, ako keby si povedal, ze zivnostnici su napicu forma podnikania, pretoze krachuju jeden za druhym. Jasne, ze krachuju, ked im systemovo podryvame moznost existovat! Ale to nepoukazuje na chybu zivonostnika, ale na chybu systemu. Ked 10 minut budem curat na ohen, jasne, ze bude len tak dymit. Ale to neznamena, ze je to chyba ohna, aby som sa metaforicky vyjadril
"Navyse co sa velmi pravdepodobne stane je, ze slovenske picoviny budu hrat o tretej rano aby sa naplnili kvoty a teda tento zakon absolutne nic nevyriesi. "
No tak sa zakon navrhne tak, aby to bolo nie len 20% mesacne, ani 20% denne smiley:, ale 20% v prime time. To nesuvisi s principom zakonu.
"Tu ide o SOZU, ktora si tymto zakonom vylobovala 20% podiel na zisku sukromnych radii."
1) SOZA tie peniaze prerozdeluje naspat umelcom.
2) Aj keby velke percento islo na reziu a naklady, presne tymto padom by si tie peniaze praveze zasluzila, pretoze pre slovenskych umelcov vylobovala priestor pre existenciu, nie? Prave tymto krokom by ziskala legitimitu, pretoze by sa zastala prav umelcov.
V tom horšom ho ladím na dvoch frekvenciách cestou do práce 3x.
Som za aby bola slovenská tvorba v nejakom zastúpení hoci aj tých vratkových denných 20% nie vážne. Myslím, že časy kedy sa hralo na kvantitu vo všeobecnosti miznú aj keď "nech žije aliexpress". V každom prípade je málo autorov v éteri, ktorí si to zaslúžia, ktorí majú naozaj kvalitnú tvorbu.
Ako príklad demencie by som vyzdvihol túto skaldbu, keď ju počujem mám chuť si odtrhnúť bubienky a prejsť po nich všetkými 4 kolesami.
To je velmi zle prirovnanie, pretoze tym komarom sa nevyhnes (pojdu ti do bytu aj bez tvojho suhlasu), ale sukromne radio ta nikto nenuti pocuvat, inymi slovami ak si ho nenaladis, tak informacie v nom sa k tebe nikdy nedostanu.
A ak ti vadi, ze nejaky sukromnik ma zrovna konkretne radio pustene, tak k tomu sukromnikovi nechod, tiez ta tam nikto nenuti chodit.
"Je tu neuveritelna asymetria a nespravodlivost v tom, ze slovensky umelec nema ako konkurovat Eminemovi, alebo Rihanne"
Nespravodlivost by to bola, keby slovenskemu umelcovi je zakazane konkurovat nasilim. Radia ako sukromny subjekt sa rozhodli, ze svoje prostriedky nebudu vyuzivat na propagaciu slovenskych umelcov a na tom nie je nic zle. Je to uplne rovnake, ako ked sa majitel baru rozhodne, ze miesto Corgonu uprednostni Budvar, alebo hociake ine zahranicne pivo.
"1) SOZA tie peniaze prerozdeluje naspat umelcom."
Nejaky dokaz?
"2) Aj keby velke percento islo na reziu a naklady, presne tymto padom by si tie peniaze praveze zasluzila, pretoze pre slovenskych umelcov vylobovala priestor pre existenciu, nie?"
Nie nezasluzila, pretoze k tym peniazom sa dostala pouzitim hrozby statneho nasilia. To ako keby si ja vylobbujem, ze mam pravo ta skasirovat vzdy ked prejdes vchodovymi dverami baraku, pod zamienkou ze pri otvarani a zatvarani dveri robis privelky hluk a rusis ostatnych obyvatelov baraku. Vysledkom sice bude, ze bud budem mat peniaze (z ktorych cast mozem rozdelit ostatnym), alebo sa budes snazit co najmenej vyuzivat tento vchod (a budes hoci aj liezt cez okno) a teda bude menej hluku a obyvatela baraku budu stastnejsi. To vsak nehovori nic o legitimnosti mojho konania a o tom, ci si zasluzim pripadne peniaze.
Proste ide o nemoralne konanie. Umelec nema ziadne nadprava ako hociaky iny clovek. A ked ja nemam pravo na sukromny priestor ineho subjektu, tak to pravo nemoze mat ani nikto dalsi. To uz sa potom vola privilegium...
To s tymi komarmi je len ukazka, ze existuje nejaky spolocny priestor, ofc. No ale ano, ked si clovek chce zapnut radio, vela ludi by aj chcelo pocut kvalitnu slovensku hudbu, ale ta nevznika, pretoze vseobecne slovenska hudba nie je v radiach prijimana - takze slovenski hudobnici su odrezani od svojho primarneho media. Na Slovensku sa nestanes mainstreamom cez youtube.
Praveze pivo mozes vyvazat do akejkolvek krajiny a vypije ho hocikto, ale slovensku hudbu mozes vyvazat akurat obmedzene do CR, inde vobec. American nebude pocuvat Korben Dallas alebo Majka Spirita (to je znovu len ilustracia).
Ak budu majitelia baraku stastnejsi, tak praveze je to legitimne obmedzenie. To s vyberanim penazi suvisi s tym, ze SOZA sa snazi, aby sa k hudobnikom dostali aspon nejake peniaze, pretoze cele hudobne odvetvie pod naporom youtube, ulozto a spotify ide na cintorin - ludia odmietaju platit za pracu niekoho ineho. Preto sa tam presuvaju peniaze, nie preto, ze SOZA je polosialena, korupcna a vypalnicka organizacia.
Podla mna by umelci mali mat, ako skupina ludi, privilegia. Umenie ti poskytuje benefity, ake nenahradis inym typom tovaru. Umenie dokaze tvorit individualita, genius, ktory musi tvrdo pracovat, aby vytvoril trvalu hodnotu - pivo vie produkovat hocikto, kto ma peniaze. Stat a my ako spolocnost mozme trvat na tom, ze chceme budovat svoju kulturu a chceme jej vyhradit privilegovany priestor.
Tak nech si vela ludi zaplati radio, ktore mu kvalitnu hudbu doda. Tak isto ako si vela ludi zaplati kvalitnu elektroniku, kvalitnu restauraciu, kvalitnu kadernicku atd. Tie trhy su tiez silno preregulovane a napriek tomu aj tak vznikaju kvalitni poskytovatelia tovaru a sluzieb.
"Praveze pivo mozes vyvazat do akejkolvek krajiny a vypije ho hocikto"
Nikto nema v zahranici zaujem o Corgona rovnako ako nikto nema v zahranici zaujem o Ine Kafe. Keby tomu bolo inak, uz davno tam su.
"To s vyberanim penazi suvisi s tym, ze SOZA sa snazi, aby sa k hudobnikom dostali aspon nejake peniaze"
Uz po druhykrat - mas na to nejaky dokaz? Kolko % z nakradnuteho dava hudobnikom?
"pretoze cele hudobne odvetvie pod naporom youtube, ulozto a spotify ide na cintorin - ludia odmietaju platit za pracu niekoho ineho"
Nech ide. Aj cele plantazne otroctvo islo na cintorin pod naporom priemyselnej revolucie, kedy sa nahradili zastarale postupy efektivnejsimi. Treba sa zmierit s tym, ze dnes sa hudba siri inymi sposobmi ako 20 rokov dozadu a ani statne nasilie na tom nic nezmeni.
"Podla mna by umelci mali mat, ako skupina ludi, privilegia. Umenie ti poskytuje benefity, ake nenahradis inym typom tovaru. Umenie dokaze tvorit individualita, genius, ktory musi tvrdo pracovat, aby vytvoril trvalu hodnotu"
1) ake benefity mi poskytuje?
2) ja ako programator tiez musim tvrdo pracovat a nemam ziadne privilegia.
"pivo vie produkovat hocikto, kto ma peniaze."
Evidentne o vyrobe piva nic nevies. Ale ak je rec o shitnom pive tak ano. Aj shitnu hudbu vie tvorit kazdy kto ma peniaze (vid kdejake sezonne celebrity).
"Stat a my ako spolocnost mozme trvat na tom, ze chceme budovat svoju kulturu a chceme jej vyhradit privilegovany priestor."
Inymi slovami, sociopati co v zivote nic HODNOTNE (nic, za co su ludia ochotni zaplatit si z vlastneho vrecka) nevytvorili, si narokuju na majetok ineho prostrednictvom statneho nasilia. Kde je ta hranica toho kto ma byt privilegovany a kto nie?
Našu vzácnu muziku my poskytujeme niktošom od západu po východ, od juhu po sever, však to je neskutočné.